Neemt de kwaliteit van componenten en medewerkers af?

Voor al je vragen over het elektriciteitsnet, hoog- en middenspanningstechniek waarop je het antwoord maar niet kunt vinden. Wellicht kan iemand je helpen
Plaats load
Gebruikersavatar
Paullus
220 kV
Load: 302
Aangesloten op: 30 jun 2012 19:45
Favoriete mastsoort: Als het maar onder spanning is
Dichtstbijzijnde trafo: 150/10 kV Haarlem Waarderpolder

Neemt de kwaliteit van componenten en medewerkers af?

Load door Paullus » 18 feb 2016 15:20

Vandaag weer eens een storing in 150/10 kV Waarderpolder. De storing duurde niet lang, ongeveer 30 minuten. Toch valt het wel op dat het aantal storingen erg hoog is ten opzichte van eind vorige eeuw. Het was toen normaal om jaren achter elkaar geen enkele storing te hebben. Tegenwoordig is het om de paar maanden raak.

Je zou verwachten dat de techniek steeds meer vooruit gaat door betere componenten die voort komen uit ervaring en lering van fouten uit het verleden. Dan zou theoretisch het aantal storingen moeten afnemen.

Graafschades tel ik niet mee, die zijn toegenomen door steeds meer "gepoer" in de grond en daar kan geen netbeheerder wat aan doen. Dat is overmacht. Lokale middenspanningstoring waarbij slechts een paar wijken betrokken zijn, is ook iets dat vaak door graafschades wordt veroorzaakt.

Het gaat mij om het spontaan falen van componenten met een storing tot gevolg dat half Haarlem en omgeving er uit ligt. Dat is toegenomen. Met het oude 50/6 kV station Haarlem-Noord was er zelden een grote storing die het hele verzorgingsgebied trof. Het nieuwe 150/10 kV Waarderpolder gaat toch wel regelmatig de fout in.

Als geïnteresseerde leek verbaast mij dat. Is het misschien toch zo dat de techniek is achteruit gegaan door minder degelijke onderdelen? Wellicht slordigere medewerkers met minder vaardigheden en kennis die het net onderhouden? In plaats van een hecht team dat alle in en outs kent van een regio, nu externe uitbesteding met gevaar van gebrekkige overdrachten en communicatie?

Wie het weet, mag het zeggen.

Wellicht heb ik nu gewoon pech en is er geen eenduidige conclusie te trekken daar er geen causaal verband is tussen de diverse storingen. Dan nog, blijft het opvallend dat in de jaren 80/ 90 van de vorige eeuw het jarenlang, soms wel 5 jaar, goed ging zonder ook maar 1 keer dat de wekker knipperde en opnieuw ingesteld moest worden.

Momenteel is een jaar zonder uitval al bijzonder.

BaDu
Globale moderator
Load: 1528
Aangesloten op: 18 mar 2014 13:55
Favoriete mastsoort: Deltamast
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Neemt de kwaliteit van componenten en medewerkers af?

Load door BaDu » 18 feb 2016 17:33

Interessante vraag.
Als specialist op het gebied van betrouwbare systemen wil ik via deze weg een paar getallen delen:
- De gemiddelde onderbrekingsfrequentie van een aansluiting in NL is ongeveer een maal per drie jaar
- De gemiddelde onderbrekingsduur op zon aansluiting is ca 75 minuten uur per onderbreking
- Jaarlijkse onderbrekingsverwachting op zon aansluiting is dan ca 25 minuten per jaar (beschikbaarheid is beter dan 99,99%)
Dit getal is al jaren ongeveer constant gemeten over het gehele land en

Als er ergens in het net op dezelfde aansluiting in twee opeenvolgende jaren een storing ontstaat is dit niet meer dan toeval en heeft geen statistische relevantie, bij 4 of meer opeenvolgende jaren is er wel sprake van een statistisch relevante afwijking en zou er een aanwijsbare oorzaak te vinden moeten zijn. Deze kan echter zeer subtiel zijn.

Voor de situatie Waarderpolder kan ik geen harde uitspraken doen maar de voeidn gvan dit station komt op 150kV van Vijfhuizen of Velsen. Van Velsen is bekend dat het qua capaciteit aan zijn limiet zit, er is regelmatig een marktrestrictie vanuit TenneT in deze regio/station. Voor station Vijfhuizen geldt dat ook dit station vrij hoog in de belasting zit.
Deze hoge belastingen en beperkte vermogensreserve kan gevolgen van een verhoogde kans op uitval van onder andere Waarderpolder.

Dit geldt in het algemeen voor de noordelijke randstad en Noord-Holland. Vandaar ook de bouw van de noordwest ring randstad en de nieuwe 380/150 kV stations Beverwijk (voedt Velsen) en Vijfhuizen (voedt Vijfhuizen 150kV) en de versterkingen in het 150kV net van Noord-Holland.

Of er specifieke oorzaken zijn aan te wijzen in de trand van slechte kabels of componenten of een slechte opleiding van medewerkers zijn mij iig niet bekend, misschien dat knarvel hier wat meer van weet.
KML-generator generator

voltron
380 kV
Load: 645
Aangesloten op: 25 apr 2012 13:28

Re: Neemt de kwaliteit van componenten en medewerkers af?

Load door voltron » 18 feb 2016 17:45

Zijn die middenspanningsnetten niet allemaal geprivatiseerd in de jaren 00?

Gebruikersavatar
Knarvel
380 kV + Netkaartcrew
Load: 798
Aangesloten op: 29 apr 2012 18:19
Favoriete mastsoort: Gaffelmast
Dichtstbijzijnde trafo: Waarderpolder

Re: Neemt de kwaliteit van componenten en medewerkers af?

Load door Knarvel » 18 feb 2016 18:03

Ja, wat je aanhaalt klopt inderdaad, Meer storingen als voorheen.
Er is een trend dat de materialen en componenten steeds beter worden, anderzijds door betere telemeting en supervisie ook dichter aan de grens van de mogelijkheden gebruikt worden.

Een ander trend is dat in de jaren 80 (toen nog GEB) er voor 6 50k stations 4 HS-technici met hun supervisor rondliepen en iedere op handen zijnde storing al in de gaten hadden voordat deze tot "het publiek" kon doordringen... Vandaag is deze mate van stationsvertroeteling niet meer aan de orde, veel onderhoud of uitbreidingen worden door externe partijen uitgevoerd, en die doen geen millimeter meer dan er in het bestek is aangegeven. Even een rondje door het hele station als je er toch al bent is niet meer gewoon, want daar heb je geen opdracht toe. Beginnend onheil wordt daardoor niet meteen opgemerkt. Jammer maar helaas...

Gebruikersavatar
Johan
220 kV
Load: 274
Aangesloten op: 12 sep 2014 20:15
Favoriete mastsoort: Oude schakelinstallaties

Re: Neemt de kwaliteit van componenten en medewerkers af?

Load door Johan » 18 feb 2016 20:03

@ Paullus,

Zitten die storingen vooral in het nieuwe 10 kV net of in de nieuwe 150/10 kV stations?

Johan

Gebruikersavatar
Paullus
220 kV
Load: 302
Aangesloten op: 30 jun 2012 19:45
Favoriete mastsoort: Als het maar onder spanning is
Dichtstbijzijnde trafo: 150/10 kV Haarlem Waarderpolder

Re: Neemt de kwaliteit van componenten en medewerkers af?

Load door Paullus » 19 feb 2016 18:14

Voor zover ik kan nagaan voornamelijk in het 10 kV net.

De site van Tennet vermelt nu geen storing. Slechts 1 keer sinds de stichting in 2008 van 150/10 kV Waarderpolder heb ik een storingsmelding gezien van de 150 kV verbindingen naar Waarderpolder.

De transformatoren en het achterliggende net zijn van Liander, de 150 kV invoeding is van Tennet.

Het probleem zit dus bij Liander en niet bij Tennet. Welliswaar geeft BaDu aan dat de 150 kV infrastructuur kritisch belast wordt rondom Velsen en Vijfhuizen, maar dat blijkt nog steeds goed te gaan.

Knarvel geeft aan wat ik eigenlijk al dacht. In plaats van regiogebonden medewerkers die hun verzorgingsgebied koesteren en precies weten wat de staat is van het net, is het nu zo dat Liander op papier dan wel de netbeheerder is, maar veel uitbesteedt aan externe partijen die geen enkele binding hebben met de lokale situatie en slechts doen wat uiterst noodzakelijk is volgens afspraak.

Het is wel iets anders, maar toch tekenend voor deze trend. Als in de jaren 80/90 van de vorige eeuw de OV niet werkte belde je in de avond met het GEB en kreeg je persoonlijk iemand aan de lijn. Een uur later was er een monteur ter plaatse die het ging oplossen en als dat niet lukte door kortsluiting dan werd het de volgende dag verholpen en deed alles het weer die avond.
Nu kun je alleen een melding aanmaken via internet en duurt het vaak een week voor zo'n storing wordt opgelost.

BaDu
Globale moderator
Load: 1528
Aangesloten op: 18 mar 2014 13:55
Favoriete mastsoort: Deltamast
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Neemt de kwaliteit van componenten en medewerkers af?

Load door BaDu » 19 feb 2016 20:19

welke postcode hebben we het eigenlijk over?
KML-generator generator

Gebruikersavatar
Johan
220 kV
Load: 274
Aangesloten op: 12 sep 2014 20:15
Favoriete mastsoort: Oude schakelinstallaties

Re: Neemt de kwaliteit van componenten en medewerkers af?

Load door Johan » 20 feb 2016 16:34

Uit je bericht begrijp ik dat de er bij laatste storing meer uitgevallen was dan een enkel 10 kV veld en niet bij Tennet gemeld was. Dan blijven er bij die storing maar een paar mogelijkheden over.

Uitval van een van de 150/10kV trafo's is onwaarschijnlijk denk ik , als ze parallel geschakeld staan dan is er geen sprake van uitval doordat de andere trafo de belasting overneemt. Als ze niet parallel staan dan is er wel uitval (wat meestal het geval is als het kortsluitvermogen te hoog wordt), maar dan is een half uur wel lang om van afstand de belasting naar de gezonde trafo om te schakelen. Dus is dit waarschijnlijk niet de oorzaak.
Wat wel de oorzaak kan zijn, het falen van I/t relais bij een 10kV storing. Omdat deze enkel uitgevoerd zijn heeft dit tot gevolg dat het volgende I/t relais, dus die van de secundaire zijde van de 150/10 kV trafo uitschakelt en daardoor de gehele 10 kV rail spanningloos wordt. Bij deze storing moet er ter plaatse uitgezocht worden wat de oorzaak is voordat de rail weer onder spanning kan worden gezet.

Een klein deel van de storingen komt door testwerkzaamheden of fouten met schakelen in het net, dus menselijke fouten.

Dan blijft het 10kV net over, een storing in een trafo is zeldzaam en veroorzaakt maar uitval rondom het betreffende station. Meer komt uitval met als oorzaak de schakelinstallatie maar die kans is hooguit 5% van de storingen.

Blijven storingen in de kabels over met als veruit de grootste oorzaak verbindingsmoffen. De meeste storingen komen niet voor bij de oudste GPLK kabels maar juist in kabels van de laatste generatie. In de jaren 80 zijn de kabelfabrieken overgegaan op ander vet in de kabels . Was de oude generatie voorzien van heel dik vet wat er voor zorgde dat de kabels nagenoeg langswaterdicht zijn, bij de laatste uitvoering is een veel dunner vet gebruikt. Het gevolg hiervan is dat bij hogere belasting, dus hogere temperatuur de druk in de kabel toeneemt en bij dalen van de belasting er een onderdruk kan ontstaan en daar zit juist het probleem.

De meeste verbindingsmoffen kunnen hier niet mee omgaan.

Bij massamoffen bij voorbeeld bij hoge belasting het kabelvet in de massa gedrukt en bij dalen van de belasting zuigt dit op de combinatie van teer en vet wat de teer verweekt. Als dit doorgaat kan er een spoortje ontstaan waardoor vocht in de kabel gezogen kan worden wat op den duur meestal een aardsluiting veroorzaakt.
Door het bovenstaande is deze GPLK met massamoffen gevoelig voor belastingwisselingen. Als je niet snel genoeg bent met repareren gaat de kans ontstaan van een cyclus van storingen ontstaat, de ene storing veroorzaakt in de omgeschakelde kabel een hoge belasting dus hoge druk en na terugschakelen van de belasting een onderdruk wat inleiding kan zijn voor de volgende storing.

Bij de combinatie van oliegevulde moffen met deze GPLK ontstaat een ander probleem. Door de zelfde wisselwerking van overdruk en onderdruk wordt de olie langzaam uit de mof gezogen wat op den duur een fasesluiting veroorzaakt, de mof ontploft als het ware in de grond.
De derde mogelijkheid is GPLK met Nekaldiet moffen. Deze moffen zitten meestal in de eerste generatie GPLK kabels omdat ze vooral van de zestiger en zeventiger jaren gebruikt zijn. Daar is het drukprobleem dan ook niet de oorzaak van de vele storingen. Bij deze moffen komen door veroudering haarscheurtjes in de moffen, waardoor ze langzaam steeds slechter worden. Het kwam nogal is voor dat als een kabel voor werkzaamheden uit bedrijf was geweest, hij bij het spannen ( testen met 20kV) de kabel stuk ging en dus eerst weer gerepareerd moest worden.

Een aantal netbeheerders test deze kabel om de paar jaar om storingen te voorkomen en ze zijn deze moffen aan het vervangen.
Keuzemogelijkheden genoeg maar ik denk dat de laatste mogelijkheid niet van toepassing is omdat het 10kV net van latere datum is.

Ik denk dat ik hiermee de meeste storingsoorzaken omschreven hebt, op de personele organisatie kom ik later terug achter schakelveld 51.

Johan

Gebruikersavatar
Knarvel
380 kV + Netkaartcrew
Load: 798
Aangesloten op: 29 apr 2012 18:19
Favoriete mastsoort: Gaffelmast
Dichtstbijzijnde trafo: Waarderpolder

Re: Neemt de kwaliteit van componenten en medewerkers af?

Load door Knarvel » 20 feb 2016 19:54

Johan voegde de load toe:Keuzemogelijkheden genoeg maar ik denk dat de laatste mogelijkheid niet van toepassing is omdat het 10kV net van latere datum is.
Het gaat hier om het noordelijk stadsgebied van Haarlem, dit wordt vanaf een moderne 10kv schakelbatterij gevoed. Dit railsysteem zat vroeger op twee 50/6 kV transformatoren, die nu uitgeschakeld zijn. In plaats daarvan kwamen er voedende 10kV kabels vanaf de 150/10 kV transformatoren in Waarderpolder. Het net in Hlm-noord (en ook de Waarderpolder) werd van 6 naar 10 kv opgeschroefd. De ouderdom van deze kabels is van alles tussen 0 en 80 jaar....
Als ik het goed begrepen heb, werd ook een piepklein stukje Santpoort en Spaarndam naar Waarderpolder overgeheveld om IJmuiden te ontlasten, maar dat was altijd al 10kV.
Het net is al sinds de jaren 70 consequent met 10kV componenten uidgebreid, verzwaard en of vernieuwd. Mogelijk dat toch de een of andere kabel de 10kV net niet verdraagt, alhoewel dit volgens de specificaties niet aan de orde zou moeten zijn.

Edit 21 feb.
Vanmorgen was het weer eens zover, zat net naar WNL op Zondag te kijken en zette de koffiemachine aan. Mocht niet van Liander en alles werd weer uitgezet. Ben dus na wat telefoontjes met buren maar weer in bed gedoken. Na een ochtend dutje was alles weer normaal. Deze storing van tenminste 100 aangeslotenen in de postcodes 1991 en 1981 staat nog niet op de Liander website...

Tenslotte nog een tabelletje met postcode, aantal storingen 2015/16, gebied. Een postcodekaart vind je hier ff naar onder scrollen en voorbeeld Haarlem kiezen.
  • 1981 05 Velsen-zd
    1991 05 Velserbroek
    2011 43 Haarlem-centrum
    2012 17 Haarlem-centrum
    2013 12 Haarlem-centrum
    2014 07 Haarlem-centrum
    2015 06 Haarlem-centrum
    2021 10 Haarlem-Noord
    2022 18 Haarlem-Noord
    2023 14 Haarlem-Noord
    2024 02 Haarlem-Noord
    2025 04 Haarlem-Noord
    2026 06 Haarlem-Noord
    2063 06 Spaarndam-W
    2064 03 Spaarndam-O
    2071 05 Sanpoort-N
Aan de gegevens heb je overigens weinig, vaak onvolledig of zelfs met fouten, zeer algemeen gehouden, en lastig toegankelijk. Het lijkt wel alsof Liander een weg gevonden heeft aan haar wettelijke plicht te voldoen, maar gelijktijdig ook de te nieusgierige klant af te poeieren met een info-doolhof...
Je kan er in elk geval wel uit opmaken dat de problemen in Haarlem Centrum veel groter zijn als in Noord, dus zo gezien zou liander toch wat meer het saneren van het laatste stukje 6 kV moeten pushen.

Gebruikersavatar
Paullus
220 kV
Load: 302
Aangesloten op: 30 jun 2012 19:45
Favoriete mastsoort: Als het maar onder spanning is
Dichtstbijzijnde trafo: 150/10 kV Haarlem Waarderpolder

Re: Neemt de kwaliteit van componenten en medewerkers af?

Load door Paullus » 22 feb 2016 10:28

Bedankt voor de uitgebreide antwoorden. Dat is zeer leerzaam.

Het valt inderdaad op dat de locaties van de storingen moeilijk te achterhalen zijn. Alleen postcodes zonder letters, soms kloppen die postcodes ook niet. Bij de grote storing van afgelopen donderdag werd ook 1000 vermeld. Dat is centrum Amsterdam en heeft niets van doen met het verzorgingsgebied Waarderpolder. Als er straten worden genoemd in een storingsmelding, dan komt het systeem snel aan zijn limiet en meldt: maximaal aantal straten bereikt.

Wat het overzicht aan gaat met het aantal storingen per postcode: zijn dat alle storingen tot zelfs op individueel gebruikers niveau? Dan is het hoge aantal van Haarlem-Centrum (2011) wel te verklaren, aangezien daar veel lokale laagspanningsproblemen op treden, waarbij maar een beperkt aantal verbruikers geraakt worden, vaak <25.

Verder wil ik nog even duidelijk maken dat het aantal storingsminuten per jaar nog steeds laag is. Ik wil echt niet de indruk maken dat de voorziening volkomen onbetrouwbaar is, het licht brandt meer wel dan niet. Het is zuiver dat het opvallend is dat er wel beduidend meer aantal malen uitval is, dan in de 6 kV GEB tijd.

Plaats load