Dansen van de leidingen leidt tot stroom onderbrekingen

Voor al je vragen over het elektriciteitsnet, hoog- en middenspanningstechniek waarop je het antwoord maar niet kunt vinden. Wellicht kan iemand je helpen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Pfraiser
Nieuw forumlid. Wees vriendelijk voor 'm ;-)
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 jan 2016 12:48

Dansen van de leidingen leidt tot stroom onderbrekingen

Bericht door Pfraiser » 04 jan 2016 13:25

Hoe komt het dat het dansen van de hoogspanningsleidingen leidt tot dips in de toevoer?
Ik zag gister op de fiets, de lijnen enorm bewegen en thuis knipperden de lampen.

Pas vanochtend legde ik de link, maar ik kon nergens vinden hoe het kan dat de bewegende lijnen zelfs voor een andere toevoer zorgen. Ze zijn toch niet gebroken, of op een andere manier afgesloten door het 'dansen'? dat kan het niet zijn lijkt me.

Ben benieuwd of iemand hier een helder antwoord op heeft,
Alvast dank!

Film van dansende lijnen, helaas zonder vonken, zie antwoord hieronder.
Laatst gewijzigd door Pfraiser op 04 jan 2016 20:11, 4 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Dansen van de leidingen leidt tot stroom onderbrekingen

Bericht door Hans » 04 jan 2016 14:29

Op de draden zet zich ijzel af wanneer de buitenkant van de draad onder nul is. Door de windwerking krijgt de ijsafzetting een vleugelvorm, waardoor de draad de neiging krijgt te gaan reageren op de wind. Er ontstaat een woest schudden in de 1e t/m 4e harmonische trilling: staande golven in de draden.

Het is echter niet voor iedere draad precies hetzelfde: de ene draad golft net iets harder op en neer dan de andere, en ook hoeven ze niet met elkaar in golffase te lopen: als de onderste draad net omhoog veert en een draad erboven juist op hetzelfde moment extra diep doorhangt, kunnen ze tegen elkaar aan komen. Dat veroorzaakt een harde sluiting tussen twee fasen.
Een kortsluiting is een makkelijkere weg voor elektrisch vermogen dan door de belasting (de eindgebruikers) heen: een deel van het vermogen volgt de kortere weg zodat er minder overblijft om de belasting mee te voeden. De spanning daalt kortstondig met enkele tientallen volts, te merken aan het knipperen van het licht.

Afhankelijk van hoe lang die kortsluiting duurt, lost hij zichzelf weer op als de draden weer bij elkaar vandaan zwiepen, of de automatische bewaking van de circuits constateert de sluiting en schakelt het circuit af. Na een zelftest volgt dan een automatische herinschakeling. Omdat de meeste verbindingen redundant zijn en in ringvormen liggen, leidt een spanningsdip en uitval van een circuit gedurende enkele seconden niet tot een totale storing.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Plaats reactie