Windmolens inprikken op Betuwelijn

Voor al je vragen over het elektriciteitsnet, hoog- en middenspanningstechniek waarop je het antwoord maar niet kunt vinden. Wellicht kan iemand je helpen
Plaats load
Gebruikersavatar
gerlach
Nieuw forumlid. Wees vriendelijk voor 'm ;-)
Load: 2
Aangesloten op: 18 nov 2015 09:38

Windmolens inprikken op Betuwelijn

Load door gerlach » 18 nov 2015 10:14

Een belangrijke kostenpost voor windturbines is de netaansluiting waar vaak flinke afstanden moeten worden overbrugd. Heeft iemand wel eens onderzocht of windstroom direct op de Betuwelijn of op het gewone spoor kan worden aangesloten?

Gebruikersavatar
Knarvel
380 kV + Netkaartcrew
Load: 798
Aangesloten op: 29 apr 2012 18:19
Favoriete mastsoort: Gaffelmast
Dichtstbijzijnde trafo: Waarderpolder

Re: Windmolens inprikken op Betuwelijn

Load door Knarvel » 18 nov 2015 12:39

In principe zou dat kunnen, maar het wordt bij mijn weten in Nederland (nog) niet gedaan. Wel in België. De redenen zijn eerder bestuurskundig danwel politiek en niet technisch, dus laat ik dat hier maar onbesproken.

-Een windmolen moet echter ten alle tijden op het net zijn aangesloten om een ononderbroken besturing te waarborgen. Voor de elektronica gebeurt dit met bufferbatterijen, maar om ten aller tijden de gondel en wieken in een veilige positie te kunnen brengen is krachtstroom (plm 200 kw) van het net vereist.
Ook kan het gebeuren dat door een opeenvolgende reeks van ongunstige windrichtingsveranderingen de gondel aan het einde van zijn draaibereik raakt, en dan moet de molen eerst stilgezet en dan met energie van buiten weer in een positie nabij de middenstelling worden teruggebracht, dat kan wel 2-3 minuten duren.

BaDu
Globale moderator
Load: 1528
Aangesloten op: 18 mar 2014 13:55
Favoriete mastsoort: Deltamast
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Windmolens inprikken op Betuwelijn

Load door BaDu » 18 nov 2015 14:53

Interessante vraag, ik neem aan dat hier een bedoeling achter zit, ik kan vermoeden welke dat is, maar we proberen hier open te communiceren, dus een evt reden horen we graag. Of het ooit onderzocht is betwijfel ik, ik kan me er iig niets over herinneren (en heb toch ruim 10 jaar in de spoorwereld gewerkt).

Inderdaad zitten zoals knarvel al aangaf de beperkingen op dit moment op het wet- en regelgevende vlak, maar ook het technische vlak levert dit naast de oplosbare uitdaging die knarvel al aangeeft nog een aantal andere problemen op:

Het gewone spoor:
Het gewone spoor zal lastig worden aangezien de bovenleiding hier 1500V gelijkspanning is, windmolens leveren wisselspanning. In theorie zou deze dan gelijkgericht kunnen worden en aangeboden aan de bovenleiding. Echter is bij mijn weten het allergrootste deel van de voedingsstations van deze bovenleiding niet niet geschikt voor terugvoeding aan het net. De energie zal dus door de treinen moeten worden opgenomen

Betuweroute
Ik neem aan dat u de Betuweroute (het goederenspoor) bedoeld en niet de niet-elektrificeerde lijn tussen Tiel en Elst (welke officieel de Betuwelijn heet). Dit is een 25kV 50Hz wisselspanningssysteem met 2 fasen, de windmolen levert een wisselspanning met 3-fasen. Ook hier ontstaan dus problemen omdat de spanning van de molen op een of andere methode moet worden omgezet naar een 2 fasen systeem. Verder hebben de voedingsstations een 2 fasen aansluiting op het 150kV-net (en geen volledige 3 fasen aansluiting) en zal, met terugvoeding naar dit net, dus een asymmetrische terugvoeding ontstaan die absoluut ongewenst is voor de netbeheerder (Tennet).

Ik ben bang dat deze manier van aansluiten een no-go is op dit moment, zowel technisch als wetgevend en reglementair.
KML-generator generator

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Load: 1509
Aangesloten op: 18 mei 2012 17:53
Favoriete mastsoort: dubbelvlag mast
Dichtstbijzijnde trafo: Boortmeerbeek

Re: Windmolens inprikken op Betuwelijn

Load door Shrek » 18 nov 2015 15:31

In België gebeurt het inderdaad al op het onderstation van Avernas. Het grote verschil met Nederland is natuurlijk wel dat Infrabel een eigen 36kV-net heeft, dat gebruikt wordt voor de voeding van de onderstations. De windmolens hangen op dat net en dus niet rechtstreeks aan de 25kV~ of de 3kV= . Zonder zo'n specifiek hoogspanningsnet is het aankoppelen van windmolens gewoon onmogelijk.
Dus voor de betuweroute en andere is het een NO-GO.
Wat bijvoorbeeld wel zou kunnen is dat er in een onderstation van de NS (bijvoorbeeld Schiphol) een kabel zou toekomen van een windmolenpark. Als de windmolenuitbater daar pakweg 2 schakelvelden van gebruikt, kan de aansluitkost met Tennet (2 circuits 50kV) gedeeld worden met de NS. Het aantal door Tennet aangesloten velden blijft immers constant en ook de piekstroom zal nauwelijks veranderen. Goedkoper dan een aansluiting alleen voor de windmolens, en de NS bespaart er ook jaarlijks een mooie duit mee.
Laatst gewijzigd door Shrek op 18 nov 2015 17:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
gerlach
Nieuw forumlid. Wees vriendelijk voor 'm ;-)
Load: 2
Aangesloten op: 18 nov 2015 09:38

Re: Windmolens inprikken op Betuwelijn

Load door gerlach » 18 nov 2015 16:59

Dank voor jullie reacties. Ik heb inderdaad een doel met deze vraag. Ik ben als burger betrokken bij de ontwikkeling van een windpark langs de Betuweroute en zoek naar manieren om de businesscase te verbeteren. Het gaat daarbij niet zo zeer om het vervangen van de netvoeding benodigd voor het eigen functioneren van de windmolen, alswel om het leveren van het vermogen direct aan een afnemer ipv aan het net. Dit kan nogal in de kosten schelen.
Als leek ligt het dus voor de hand om de stroom direct aan het spoor te leveren als je daar toch naast staat. Ik begrijp dat vooral de 2-fasen dan een technisch probleem vormen. Nog even los van inkooptechnische of andere bezwaren.

Met vriendelijke groet,
Gerlach

BaDu
Globale moderator
Load: 1528
Aangesloten op: 18 mar 2014 13:55
Favoriete mastsoort: Deltamast
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Windmolens inprikken op Betuwelijn

Load door BaDu » 18 nov 2015 19:07

Ah! Duidelijk. Bedankt voor de toelichting.
gerlach voegde de load toe:Ik begrijp dat vooral de 2-fasen dan een technisch probleem vormen. Nog even los van inkooptechnische of andere bezwaren.
Inderdaad gaat dit technisch gezien een lastig punt zijn. Niet zozeer het 2-fasen netwerk van de Betuweroute zelf, maar de op twee fasen van de 150kV aangesloten voedingstransformator voor het tractie systeem.

Er schiet me wel iets te binnen terwijl ik dit schrijf:
Er ligt langs de Betuweroute ook nog een integraal voedingssysteem, bedoeld voor de voeding van de relaishuizen, besturing en andere spullen die niets met de tractie te maken hebben. Dit is wel een 3-fasen (in mijn herinnering 10kV) systeem. Dit systeem heeft echter een beperkte capaciteit van een paar honderd kVA. Ik denk ruim onvoldoende voor het formaat windmolen waar jullie aan denken.

Wellicht kan het nuttig zijn eens te gaan praten met de beheerder van de Betuweroute, Prorail (sinds 1 juli jl is het beheer overgegaan van Keyrail naar Prorail). De oude beheerder Keyrail had een samenwerkingsverband voor de inkoop van energie. Eellicht dat dit initiatief nog bestaat.
KML-generator generator

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Load: 1509
Aangesloten op: 18 mei 2012 17:53
Favoriete mastsoort: dubbelvlag mast
Dichtstbijzijnde trafo: Boortmeerbeek

Re: Windmolens inprikken op Betuwelijn

Load door Shrek » 18 nov 2015 19:20

BaDu voegde de load toe: Er ligt langs de Betuweroute ook nog een integraal voedingssysteem, bedoeld voor de voeding van de relaishuizen, besturing en andere spullen die niets met de tractie te maken hebben. Dit is wel een 3-fasen (in mijn herinnering 10kV) systeem. Dit systeem heeft echter een beperkte capaciteit van een paar honderd kVA. Ik denk ruim onvoldoende voor het formaat windmolen waar jullie aan denken.
Van die voeding van gevoelige apparatuur moet je vooral afblijven ! Dat soort netten zijn absoluut niet geschikt om sterke fluctuaties in stromen op te vangen. En gezien de gevoelige apparatuur die erop hangt zijn spanningswisselingen uit den boze.
De voeding van de tractiestroom is een pak robuuster, daar kan een spanningswisseling niet zo'n kwaad.

Peter Forbes
middenspanning
Load: 43
Aangesloten op: 19 aug 2015 19:35
Favoriete mastsoort: Groen
Dichtstbijzijnde trafo: Werk: AWW 1-3 (Alblasserwaard), Prive: Marconistraat

Re: Windmolens inprikken op Betuwelijn

Load door Peter Forbes » 18 nov 2015 21:52

Interessant idee.

Windmolens zijn over het algemeen gewoon kortsluitankermotoren die met een drive aan het openbare net gehangen worden. Het zou voor de windmolens dus praktischer zijn om ze direct aan een gelijkstroom aansluiting te koppelen, omdat ze dan geen wisselrichter meer nodig hebben. Ook een twee fase systeem in plaats van een drie fase systeem levert geen enkel probleem voor een windmolen, er is alleen een twee fase wisselrichter nodig in plaats van een drie fase wisselrichter.

Technisch gezien zie ik er dus niet zo veel problemen in. Waar ik eerder problemen in zie is het vermogen. Een beetje HSL trein doet 5MW, ongeveer net zo veel als 2 windmolens. Als je dus een park met zeg 5 windmolens neerzet, dan gaat er door de bovenleiding 2,5 keer zoveel vermogen dan waar deze voor uit gelegd is. Het is uiteraard de vraag of het daartegen bestand is.

Plaats load