Raar object in een Limburgse 150 kV-fasedraad

Voor al je vragen over het elektriciteitsnet, hoog- en middenspanningstechniek waarop je het antwoord maar niet kunt vinden. Wellicht kan iemand je helpen
voltron
380 kV
Berichten: 785
Lid geworden op: 25 apr 2012 13:28

Re: Raar object in een Limburgse 150 kV-fasedraad

Bericht door voltron » 08 jul 2012 18:23

Volgens mij is het wel een gewicht... Doordat aan 1 kant aan de onderste armen zon V ophanging heeft hangen die onderste draden dichter tegen elkaar, misschien moeten die dingen er dan voor zorgen dat de onderste 2 fasedraden niet tegen elkaar aan kunnen waaien

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Raar object in een Limburgse 150 kV-fasedraad

Bericht door Hans » 10 jul 2012 14:37

Blijft me de vraag: waarom heeft het gewicht dan zo'n gekke vorm? Om te voorkomen dat hij lijndansen in de hand werkt? Dat het te maken heeft met de atypische ophanging van deze fasedraad is inderdaad aannemelijk, maar het precieze doel blijft vaag.

Peter, bedankt voor de close-up. Daar kunnen we pas echt iets mee!
Ik neem de vraag (en de foto) mee op het lijstje van vragen die ik de eerste de beste keer eens aan Tennet stellen wil.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

voltron
380 kV
Berichten: 785
Lid geworden op: 25 apr 2012 13:28

Re: Raar object in een Limburgse 150 kV-fasedraad

Bericht door voltron » 10 jul 2012 16:15

Die dingen hangen verder van de masten, als je daar een log gewicht zou ophangen (en deze zou de wind oppakken als een soort zijl) zou dit het zwiepen van de lijn in de wind alleen maar versterken, dus misschien dat op deze manier de wind wordt afgeleid (door de open zijkanten).

geomario
110 kV
Berichten: 142
Lid geworden op: 14 mei 2012 14:48
Dichtstbijzijnde trafo: Utrecht

Re: Hoogspanningsmasten in Limburg

Bericht door geomario » 13 jul 2012 17:47

Ik heb via via mijn connectie bij Tennet gevraagd, en hopelijk is het mysterie gauw opgelost

Gebruikersavatar
Paullus
220 kV
Berichten: 346
Lid geworden op: 30 jun 2012 19:45
Dichtstbijzijnde trafo: 150/10 kV Haarlem Waarderpolder

Re: Raar object in een Limburgse 150 kV-fasedraad

Bericht door Paullus » 14 jul 2012 17:37

Ik ben heel benieuwd naar de oplossing van het raadsel, zeker omdat het slechts 1 object betreft in 1 fasedraad. Van symmetrie is derhalve geen sprake.

Gebruikersavatar
Knarvel
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1184
Lid geworden op: 29 apr 2012 18:19
Dichtstbijzijnde trafo: Waarderpolder

Re: Hoogspanningsmasten in Limburg

Bericht door Knarvel » 31 jul 2012 01:29

Peter schreef:maar het blijft onduidelijk wat het precies is.
Nou, laat ik eens een educated guess doen.... hier ( 51.113107° 6.195256° ) zie je het laatste overblijfsel van de voormalige startbaan van een opgedoekte RAF-basis. Als je de lijn over de startbaan doortrekt, zou er een (laag)vliegpad tussen Posterholt en Vlodrop geweest kunnen zijn. In dat geval kunnen die dingen radarreflektoren voor navigatiedoeleinden zijn. De specifieke vorm zou er voor kunnen zorgen dat deze reflektoren alleen signalen van laagvliegers reflekteren... Onderhoudswagentjes zijn het in geen geval, die zitten niet vastgeschroefd, maar hangen aan wielen. Heb er laatst een paar fotoos van gemaakt in de buurt van Wateringen, en zal die nog elders posten, in een beter passende tread. De basis is weg, die dingen zijn er nog... waren die er ook al toen de basis nog werd gebruikt? Verder denk ik dat die dwarse-V ophanging voor deze ene fase gebruikt wordt om het sterkere slingeren door de wind tegen te gaan.

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Hoogspanningsmasten in Limburg

Bericht door Peter » 31 jul 2012 10:56

Nu ik dat zo lees lijken mij radarreflectoren ook de meest logische verklaring, zeker als ik naar de vorm van die objecten kijk. En dat terwijl ik op de dag dat ik die foto nam zelf op die voormalige RAF-basis heb rondgelopen

Gebruikersavatar
Mark
Globale moderator
Berichten: 1190
Lid geworden op: 25 jan 2012 01:06
Dichtstbijzijnde trafo: Spijkenisse

Re: Raar object in een Limburgse 150 kV-fasedraad

Bericht door Mark » 03 aug 2012 13:31

Tja, ronde holle vorm....het zou zomaar kunnen inderdaad .

Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Berichten: 3162
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: Raar object in een Limburgse 150 kV-fasedraad

Bericht door ElektroThriller » 03 aug 2012 17:14

1. Verder zuidelijk loopt de lijn Maalbroek - Meersdal langs Schinveld, en wel niet zo ver verwijderd van de landingsbaan in Geilenkirchen van Awacs-toestellen (heel veel gesodemieter met illegaal gekapt bos). Wellicht zijn daar ook van die reflectoren.

2. Peter, is de holle zijde van de 'reflector' naar het oosten = Duitsland gericht?

3. Bas 380 vroeg zich af hoe het komt dat de lijn door Duitsland van het ene naar het andere stukje Nederland liep. Vroeger is een stuk Duitsland oostelijk van Sittard Nederlands geweest (Tüddern). De teruggave werd gecombineerd met een weg van Brunssum naar Vlodrop; die had op Duits gebied geen op- en afritten. Idem dito voor die hoogspanningslijn.
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Raar object in een Limburgse 150 kV-fasedraad

Bericht door Peter » 03 aug 2012 21:24

Bij Schinveld heb ik al gekeken maar daar is geen Streetview van beschikbaar en op Panoramio staan maar enkele foto's. Voor zover ik het heb kunnen zien zitten ze daar niet.

Deze objecten hebben naar beide kanten toe een holle kant, kijk maar goed naar mijn close-up.

Plaats reactie