Wat is precies een veld in een hoogspanningsstation?
- Paullus
- Berichten: 346
- Lid geworden op: 30 jun 2012 19:45
- Dichtstbijzijnde trafo: 150/10 kV Haarlem Waarderpolder
Wat is precies een veld in een hoogspanningsstation?
De term "veld" kom ik heel veel tegen in publikaties over hoogspanningsstations. Men heeft het dan over het aantal velden of koppelvelden. Wat is precies een veld? Is het een ander woord voor een aangesloten verbinding, zoals een kabel of rail? Dus als er 2 kabels binnenkomen, zijn er 2 velden? Of is het totaal iets anders?
- ElektroThriller
- Berichten: 3162
- Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
- Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart
Re: Wat is precies een veld in een hoogspanningsstation?
[mytwocents]Even een heel kort antwoord vanuit mijn vakantielocatie (ff geen camera mee - prima!):
Velden van allerlei aard komen in stations van allerlei aard voor. Maar ook het gebied tussen twee opeenvolgende masten heet een veld.[/mytwocents]
Velden van allerlei aard komen in stations van allerlei aard voor. Maar ook het gebied tussen twee opeenvolgende masten heet een veld.[/mytwocents]
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013
Re: Wat is precies een veld in een hoogspanningsstation?
Het antwoord geef je zelf al. Op een rail worden meerdere velden aangesloten. Een veld bestaat uit vermogensschakelaars (3 maal), scheiders (3 maal), meetapparatuur e.d. en vormt daarmee een aansluiting op de rail van een kabel, HS-lijn, trafo, een koppeling met een andere rail etc. De term "veld" wordt gebruikt om het geheel van de aansluiting aan te geven, zowel de directe verbinding in drievoud op de rail als schakelaars en meetapparatuur. Het betekent ook automatisch dat het om alle drie de fasen gaat.
Koppelveld betekent dus dat dit het veld is dat de koppeling vormt met een tweede rail. Hoogspanningsstations bestaan meestal uit twee railen voor redundantie en om onderhoud mogelijk te maken.
Dit is wat ik er als niet-elektrotechnicus van kan maken, er is ook al eerder een omschrijving van "veld" gegeven op dit forum, maar zou niet meer weten wanneer en waar.
Koppelveld betekent dus dat dit het veld is dat de koppeling vormt met een tweede rail. Hoogspanningsstations bestaan meestal uit twee railen voor redundantie en om onderhoud mogelijk te maken.
Dit is wat ik er als niet-elektrotechnicus van kan maken, er is ook al eerder een omschrijving van "veld" gegeven op dit forum, maar zou niet meer weten wanneer en waar.
Re: Wat is precies een veld in een hoogspanningsstation?
Zoals Henk hierboven al aangeeft:
Stations bestaan inderdaad uit velden. Een railsysteem wordt gebouwd voor een aantal velden, wat betekent dat een veld een positie is voor een aansluiting of een ander hoogspanningscomponent.
Er zijn vele soorten velden en mogelijke onderverdelingen, maar het meest gebruikt is de functionele onderverdeling:
- Lijnveld, hierop wordt een hoogspanningslijn aangesloten
- Kabelveld, hierop wordt een afgaande kabel aangesloten - Trafoveld, hierop wordt een transformator aangesloten - Langskoppelveld, maakt een schakelbare koppeling tussen twee delen van dezelfde rail - Dwarskoppelveld, maakt een schakelbare koppeling tussen twee railen. - Meetveld, hierin is specifieke meetapparatuur aangebracht zoals stroom en spanningstransformatoren.
- Aarderveld, via dit veld kan een rail deel geaard worden.
Velden zijn opgebouwd uit componenten. De meest voorkomende zijn:
- Vermogensschakelaar, kan belastingen onder nominaal en kortsluitstroom condities in en uitschakelen.
- Scheider kan een belasting veilig scheiden van de rail, kan alleen stroomloos schakelen.
- Aarder, maakt een verbinding met de aarde zodat er veilig gewerkt kan worden, kan alleen spannings- en stroomloos geschakeld worden.
- Stroomtrafo, meet de stroom in het betreffende veld of rail
- Spanningstrafo, meet de spanning van het veld of rail
- Overspanningsafleiders, deze beperken schade door te hoge spanningen die het gevolg zijn van bijv. bliksem inslagen.
Hoeveel er van deze componenten in een veld aanwezig zijn is afhankelijk van de topologie van het railsysteem en het station, de meest voorkomende zijn:
- enkelrail systeem, er is geen redundantie in railen, een railstoring leid tot uitval van het station en alle aangesloten belasting, wordt veelal gebruikt op middenspanningsniveau in wijkstations etc. - dubbelrail systeem, bij uitval of onderhoud van een rail kan alle belasting naar de andere rail geschakeld worden, er is dus redundantie. Dit is het meest gebruikte systeem in middenspanning en hoogspanningsstations - U-I railsysteem, een variant op het dubbel rail systeem waarbij een rail om de andere is gevouwen, dit scheelt 25% in materiaal benodigd voor het railsysteem, en bouwt heel compact, wordt in NL heel regelmatig gebruikt. - drierail systeem, een uitbreiding op het dubbelrailsysteem met nog een rail, wordt in NL voor zover ik weet niet gebruikt. - 2/3 tak systeem, een mengvorm die als voordeel heeft dat er minder componenten nodig zijn om 2 verbruikers aan te sluiten. Wordt in NL in een aantal stations gebruikt (oa Eemshaven 220 en 380kV) Er nog verdere alternatieven, maar dit zijn de meest gebruikte.
Stations bestaan inderdaad uit velden. Een railsysteem wordt gebouwd voor een aantal velden, wat betekent dat een veld een positie is voor een aansluiting of een ander hoogspanningscomponent.
Er zijn vele soorten velden en mogelijke onderverdelingen, maar het meest gebruikt is de functionele onderverdeling:
- Lijnveld, hierop wordt een hoogspanningslijn aangesloten
- Kabelveld, hierop wordt een afgaande kabel aangesloten - Trafoveld, hierop wordt een transformator aangesloten - Langskoppelveld, maakt een schakelbare koppeling tussen twee delen van dezelfde rail - Dwarskoppelveld, maakt een schakelbare koppeling tussen twee railen. - Meetveld, hierin is specifieke meetapparatuur aangebracht zoals stroom en spanningstransformatoren.
- Aarderveld, via dit veld kan een rail deel geaard worden.
Velden zijn opgebouwd uit componenten. De meest voorkomende zijn:
- Vermogensschakelaar, kan belastingen onder nominaal en kortsluitstroom condities in en uitschakelen.
- Scheider kan een belasting veilig scheiden van de rail, kan alleen stroomloos schakelen.
- Aarder, maakt een verbinding met de aarde zodat er veilig gewerkt kan worden, kan alleen spannings- en stroomloos geschakeld worden.
- Stroomtrafo, meet de stroom in het betreffende veld of rail
- Spanningstrafo, meet de spanning van het veld of rail
- Overspanningsafleiders, deze beperken schade door te hoge spanningen die het gevolg zijn van bijv. bliksem inslagen.
Hoeveel er van deze componenten in een veld aanwezig zijn is afhankelijk van de topologie van het railsysteem en het station, de meest voorkomende zijn:
- enkelrail systeem, er is geen redundantie in railen, een railstoring leid tot uitval van het station en alle aangesloten belasting, wordt veelal gebruikt op middenspanningsniveau in wijkstations etc. - dubbelrail systeem, bij uitval of onderhoud van een rail kan alle belasting naar de andere rail geschakeld worden, er is dus redundantie. Dit is het meest gebruikte systeem in middenspanning en hoogspanningsstations - U-I railsysteem, een variant op het dubbel rail systeem waarbij een rail om de andere is gevouwen, dit scheelt 25% in materiaal benodigd voor het railsysteem, en bouwt heel compact, wordt in NL heel regelmatig gebruikt. - drierail systeem, een uitbreiding op het dubbelrailsysteem met nog een rail, wordt in NL voor zover ik weet niet gebruikt. - 2/3 tak systeem, een mengvorm die als voordeel heeft dat er minder componenten nodig zijn om 2 verbruikers aan te sluiten. Wordt in NL in een aantal stations gebruikt (oa Eemshaven 220 en 380kV) Er nog verdere alternatieven, maar dit zijn de meest gebruikte.
KML-generator generator
Re: Wat is precies een veld in een hoogspanningsstation?
Wauw, dit is wel heel leuk om te lerenBaDu schreef: - U-I railsysteem, een variant op het dubbel rail systeem waarbij een rail om de andere is gevouwen, dit scheelt 25% in materiaal benodigd voor het railsysteem, en bouwt heel compact, wordt in NL heel regelmatig gebruikt.
we hebben hier een poosje terug in ik geloof het topic over name en rugnummers ons dit al een keer afgevraagd. ET had toen een heel oude foto van station Lent 50 kV geloof ik en daar stond in de begeleidende tekst ook al over de opstelling in een U vorm. Maar dat heeft dus geen elektrische reden maar gewoon ruimtebesparing en kostenbesparing. geen wonder dat het juist in nederland zo populair is.
dat betekent dus dat er inkomende en af gaande velden aan bijde buitenkanten van de U kunnen zitten. En dat ze als het nodig is de hele U vorm kunnen afschakelen en het vermogen tijdelijk via de I kunnen leiden die er binnenin zit? maar nu snap ik nog niet hoe kan dat dan als de U vorm een gesloten onderkant heeft? Want dan moeten alle velden toch altijd aan de U en aan de I kunnen worden geschakeld?
U en I en het gaat over stroom, het lijkt de natuurkunde les op school wel
50 kV | DENK aan de kleintjes! STOP het UITRUIL BEGINSEL!!
Re: Wat is precies een veld in een hoogspanningsstation?
Ik begrijp niet helemaal wat je bedoeld met je laatste twee vragen.Ot schreef: dat betekent dus dat er inkomende en af gaande velden aan bijde buitenkanten van de U kunnen zitten. En dat ze als het nodig is de hele U vorm kunnen afschakelen en het vermogen tijdelijk via de I kunnen leiden die er binnenin zit? maar nu snap ik nog niet hoe kan dat dan als de U vorm een gesloten onderkant heeft? Want dan moeten alle velden toch altijd aan de U en aan de I kunnen worden geschakeld?
De U is aan één kant om de I heen gevouwen, vaak is deze kant voor zien van een soort langskoppelingsschakelaar zodat ook de U nog is twee helften is te delen.
Hahahaa zo had ik hem nog niet gelezen, maar je hebt gelijkOt schreef:U en I en het gaat over stroom, het lijkt de natuurkunde les op school wel
KML-generator generator
Re: Wat is precies een veld in een hoogspanningsstation?
sorry ik was niet heel duidelijk maar inmiddels snap ik het wel want het staat ook op het tekeningetje.
Ik zie nu dat alle velden altijd zijn aangesloten op de U en de I tegelijk zodat alles redundant is en dat je dus de hele U kan afschakelen of de hele I.
best wel een slim ontwerp eigenlijk
Als ik het goed heb ziet het er dan zo uit:
Ik zie nu dat alle velden altijd zijn aangesloten op de U en de I tegelijk zodat alles redundant is en dat je dus de hele U kan afschakelen of de hele I.
best wel een slim ontwerp eigenlijk
Als ik het goed heb ziet het er dan zo uit:
50 kV | DENK aan de kleintjes! STOP het UITRUIL BEGINSEL!!
Re: Wat is precies een veld in een hoogspanningsstation?
Slim is maar hoe je het bekijkt. Het is inderdaad iets goedkoper in aanleg, maar voor onderhoud later is het wel een stuk minder handig.Ot schreef:sorry ik was niet heel duidelijk maar inmiddels snap ik het wel want het staat ook op het tekeningetje.
Ik zie nu dat alle velden altijd zijn aangesloten op de U en de I tegelijk zodat alles redundant is en dat je dus de hele U kan afschakelen of de hele I.
best wel een slim ontwerp eigenlijk
Als ik het goed heb ziet het er dan zo uit:
Probeer maar eens een pantograafscheider midden en de I te vervangen, zonder met je heftruck onder delen onder spanning te komen.
Daarom heeft men in België nooit dergelijke stations gebouwd. Hier is het allemaal enkelrail of dubbelrail. In enkele uitzonderlijke gevallen ook 3rail, maar nooit U-vorm.
Re: Wat is precies een veld in een hoogspanningsstation?
Klopt inderdaad dat dat soort scheiders zijn lastig te onderhouden/uitwisselen in een U opstelling, daarom wordt er vaak een langskoppelschakelaar onder in de bocht van de U geplaatst om de linker- of rechterpoot van de U spanningsloos te kunnen maken.Shrek schreef:Slim is maar hoe je het bekijkt. Het is inderdaad iets goedkoper in aanleg, maar voor onderhoud later is het wel een stuk minder handig.
Probeer maar eens een pantograafscheider midden en de I te vervangen, zonder met je heftruck onder delen onder spanning te komen.
Daarom heeft men in België nooit dergelijke stations gebouwd. Hier is het allemaal enkelrail of dubbelrail. In enkele uitzonderlijke gevallen ook 3rail, maar nooit U-vorm.
Nog handiger is een dubbelrail I-I opstelling inderdaad, jullie Belgen zijn altijd al slimmer geweest dan wij Nederlanders
KML-generator generator
- Paullus
- Berichten: 346
- Lid geworden op: 30 jun 2012 19:45
- Dichtstbijzijnde trafo: 150/10 kV Haarlem Waarderpolder
Re: Wat is precies een veld in een hoogspanningsstation?
Heel erg bedankt BaDu voor het uitgebreide antwoord. Ik heb weer een hoop geleerd .