Stroomstoring Velserbroek / Santpoort-noord

Voor al je vragen over het elektriciteitsnet, hoog- en middenspanningstechniek waarop je het antwoord maar niet kunt vinden. Wellicht kan iemand je helpen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Knarvel
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1184
Lid geworden op: 29 apr 2012 18:19
Dichtstbijzijnde trafo: Waarderpolder

Stroomstoring Velserbroek / Santpoort-noord

Bericht door Knarvel » 31 mar 2014 22:17

Gisterenavond kort voor middernacht zat ik te internetten, en ineens: licht uit, tv uit, internet weg... een stroomstoring dus, nou ligt er een zaklantaarn en kaarsen klaar dus dat valt uiteindelijk wel mee.

Vandaag probeer ik de reden van deze storing te achterhalen, en tot mijn verbazing is er in het geheel niets op de website van Liander te vinden. Beetje vreemd. De krant had het wel zie de: ijmuidercourant.

Kent iemand uit de buurt misschien de storingsoorzaak? En zit velserbroek/santpoort-noord nu inmiddels op Waardepolder of op vijfhuizen aangesloten, of misschien op ijmuiden?

Gebruikersavatar
Paullus
220 kV
Berichten: 346
Lid geworden op: 30 jun 2012 19:45
Dichtstbijzijnde trafo: 150/10 kV Haarlem Waarderpolder

Re: Stroomstoring Velserbroek / Santpoort-noord

Bericht door Paullus » 06 apr 2014 14:32

Voor zover ik heb kunnen nagaan aan de hand van berichten over eerdere stroomstoringen, zoals 22 december 2012 (Noordelijk Haarlem-Noord, Velserbroek en Santpoort-Noord) en horen zeggen van Liandermonteurs door de tijden heen, worden Velserbroek en Santpoort nu gevoed vanuit 150/10 kV Waarderpolder. Dit zal vanaf 2012 zijn. Ik herinner me veel gegraaf en aanleg nieuwe middenspanningskabels in noordelijk Haarlem-Noord en langs de Vlietweg richting Velserbroek/ Santpoort eind 2011. Er heeft zelfs tijdelijk een middenspanningskast gestaan bij de Vlietweg voor een paar maanden.

Daarvoor werden die gebieden gevoed vanuit 50/10 kV Overveen. Dat heb ik kunnen herleiden door een krantenartikel waarin naar voren kwam, hoe een 10 kV kabelbreuk in Haarlem-Noord bij het Pim Muliersportpark, kon leiden tot stroomstoring in Velserbroek en Santpoort. Dat was ergens rond 2008.

De laatste informatie die ik heb gehoord van Liandermonteurs, is dat nu ook een deel Bloemendaal en Santpoort-Zuid sinds 2013 zijn overgezet van Overveen naar Waarderpolder. Men heeft het 10 kV net aldaar ook heringericht, door gedeeltelijk nieuwe kabels en herschikking van de ringen.

Verschakeling van Overveen naar de Waarderpolder geeft het 50/10 kV station Overveen weer lucht voor de toekomst en capaciteit om een gedeelte Haarlem-West te voeden dat nu nog 6 kV is. De aanvankelijk aangekondigde verzwaring van dat station komt dan ook niet meer terug in de capaciteitsplannen an Liander.

Het blijft dus een kwestie van zelf construeren aan de hand van publicaties en verhalen van monteurs. Echt zelf kaarten kunnen inzien van middenspanning, lukt echt niet als leek. Ook het volgen van verbindingen zoals bij hoogspanningslijnen om te zien waar wat naar toe loopt, is beperkt mogelijk bij middenspanning. Vaak worden kabels ergens gelast met bestaande kabels en is het tracé niet meer te volgen.

Plaats reactie