HSL-Voedingssysteem

Voor al je vragen over het elektriciteitsnet, hoog- en middenspanningstechniek waarop je het antwoord maar niet kunt vinden. Wellicht kan iemand je helpen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Knarvel
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1184
Lid geworden op: 29 apr 2012 18:19
Dichtstbijzijnde trafo: Waarderpolder

HSL-Voedingssysteem

Bericht door Knarvel » 15 dec 2013 22:32

ElectroZine schreef:Voedingssysteem
De HSL Antwerpen-Amsterdam zal geschikt zijn voor een maximumsnelheid van 300 km/h en zal daarvoor worden voorzien van een voedingssysteem 2 x 25 kV op 50 Hz. Dit betekent 50 kV tussen bovenleiding en en 25 kV tussen bovenleiding en spoor, waarbij op regelmatige afstanden autotransformatorposten gebouwd worden.

De benodigde energie (ca. 40 MVA) wordt vanuit de bestaande 150 kV hoogspanningspost van Merksem via ondergrondse kabels naar een nieuwbouw hoogspanningspost van de NMBS, met name Noorderdokken, aangevoerd. Het project moet in 2005 in werking treden. De commerciële indienststelling is voorzien voor eind 2006.
Ehm, wat moet ik mij hier bij de "tegenfaze-feeder" voorstellen, en waar kan ik die aantreffen, de rails zal het niet kunnen zijn...

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2493
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: HSL-Voedingssysteem

Bericht door Shrek » 16 dec 2013 09:40

Over het algemeen hangt de tegenfase aan de bovenleidingsmasten aan de buitenkant van het spoor.
(bijvoorbeeld op http://en.wikipedia.org/wiki/File:HSL_2_Berloz.jpg goed te zien)

De tegenfase feeder is het wisselstroom-equivalent van een parallelle kabel en dient gewoon om meer stroom te kunnen overbrengen. Hieronder het voedingsschema met de voedingstranfso (met middenaarde !) en de autotransfos.
Bijlagen
4862153.JPG
4862153.JPG (50.6 KiB) 3998 keer bekeken

Plaats reactie