stock bridge dempers

Voor al je vragen over het elektriciteitsnet, hoog- en middenspanningstechniek waarop je het antwoord maar niet kunt vinden. Wellicht kan iemand je helpen
Plaats reactie
voltron
380 kV
Berichten: 785
Lid geworden op: 25 apr 2012 13:28

stock bridge dempers

Bericht door voltron » 12 okt 2013 16:11

Tijdens het kijken naar de formule 1 race in Japan kwam ik het volgende tegen:

http://goo.gl/maps/1YGNt

stock bridge dempers (tenminste daar lijkt het op), maar halverwege tussen 2 masten (meerder keren zelfs). Waarom zitten deze tussen de masten en niet bij de isolatorkettingen? Als de wind hier grip op krijgt versterk je het opzij bewegen van de kabels toch alleen?

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: stock bridge dempers

Bericht door Hans » 12 okt 2013 21:10

Goeie vraag.
Het is Japan, dus allicht is er wel degelijk aan gerekend. Maar voor het gevoel is het redelijk tegen de logica in. Een gewicht in het midden van de kettingboog hangen verandert weliswaar de resonantie-eigenschappen ook, maar het lijkt me lang niet zo goed helpen als vlakbij de isolatorkettingen. Blijkbaar dus toch wel.

Nu is het wel zo dat de ene kant van de stockbridge-demper zwaarder is dan de andere kant (zie foto), zodat het niet bepaald makkelijk is om aan die dingen te rekenen. Misschien dat er hier nog ergens een ingenieur rondloopt met verstand van resonantie en harmonische trillingen?

Afbeelding
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Ot
Actief in het mainsite team
Berichten: 561
Lid geworden op: 11 dec 2011 21:59
Dichtstbijzijnde trafo: zwolle weteringkade

Re: stock bridge dempers

Bericht door Ot » 19 okt 2013 11:42

ze hangen op meer plekken dan alleen bij de isolators. Op nog wel meer vreemde plekken, bedoel ik. op de mainsite hebben we deze foto's staan en dat zijn rails op een trafostation.

Afbeelding

de rails zijn ronde buizen en alles wat rond is kan gaan schudden en trillen in de wind maar toch ziet dit er niet logisch uit want die buizen zitten onbeweeglijk vast.
50 kV | DENK aan de kleintjes! STOP het UITRUIL BEGINSEL!!

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2493
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: stock bridge dempers

Bericht door Shrek » 19 okt 2013 11:46

Ot schreef:de rails zijn ronde buizen en alles wat rond is kan gaan schudden en trillen in de wind maar toch ziet dit er niet logisch uit want die buizen zitten onbeweeglijk vast.
Hoezo onbeweeglijk? De eifeltoren zit ook "onbeweeglijk" vast en toch beweegt die 3 meter door de wind
Ook een aluminium buis zoals die rail kan een beetje bewegen, en als dat net op de resonantiefrequentie is kan het dan lelijk gaan worden.

Gebruikersavatar
snoro113
70 kV
Berichten: 95
Lid geworden op: 28 aug 2012 23:44
Dichtstbijzijnde trafo: Harselaar 150 kV

Re: stock bridge dempers

Bericht door snoro113 » 06 nov 2013 17:50

hoeveel weegt zo'n stockbridge demper

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: stock bridge dempers

Bericht door Hans » 06 nov 2013 20:33

Het grote exemplaar op de foto (open dag Tennet Hoogeveen, 2011) woog een kilo of zeven. Is wel een schatting, want je hebt natuurlijk altijd een veerunster in je binnenzak zitten.

Gebruikersavatar
marcel325
laagspanning
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 jan 2015 13:01

Re: stock bridge dempers

Bericht door marcel325 » 16 jan 2015 18:05

De stockbridge dempers beginnen bij zo'n 1,8kg tot ongeveer 7kg inderdaad.

Elke trilling welke doorgegeven wordt naar andere componenten is onwenselijk.
De trillingsdemper op de railbuis moet de trilling wegnemen van de o.a. de ondersteuningsisolatoren.
Meestal wordt er een demperkabel in de railbuis gelegd.

Uiteraard is het bedoeling van een stockbridgedemper in de lijn om de trillingen uit de afspan- en hangkettingen weg te nemen.
Tevens wordt de kans op het fenomeen 'lijndansen' ermee geminimaliseerd.

Plaats reactie