Oude masten: hulp gevraagd bij bepalen locatie foto

Voor al je vragen over het elektriciteitsnet, hoog- en middenspanningstechniek waarop je het antwoord maar niet kunt vinden. Wellicht kan iemand je helpen
Plaats reactie
Paul
laagspanning
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 aug 2013 12:41
Dichtstbijzijnde trafo: zuidwijk

Oude masten: hulp gevraagd bij bepalen locatie foto

Bericht door Paul » 21 aug 2013 10:59

Op mijn zoektocht naar de locatie van oude foto's, kwam ik op deze site terecht.
Ik hoop dat er hier ervaring is met oude masten, netkaarten, techniek enzovoort.

Naar mijn idee (ik ben niet onbekend met elektrotechniek), zijn de masten op de foto van onderbijgevoegde link, oude hoogspanningsmasten.
Tot nog toe ben ik dit type echter nog niet tegen gekomen op dit forum.
Indien er iemand is met een suggestie, graag een reactie op dat forum (inloggen niet nodig) of uiteraard hier.
Door je muis op de foto te plaatsen, wordt deze vergroot.
Alvast allemaal bedankt!

http://www.inoudeansichten.nl/zoekplaat ... n-de-verte
Laatst gewijzigd door Paul op 30 aug 2013 21:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Oude masten: hulp gevraagd bij bepalen locatie foto

Bericht door Tom » 21 aug 2013 20:43

Volgens mij staat het antwoord er toch al bij. Het zou in de omgeving van Jutphaas moeten zijn. Maar deze lijn ken ik zelf niet. Ik zie hem ook niet op watwaswaar. Wel een leuke lijn.

Paul
laagspanning
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 aug 2013 12:41
Dichtstbijzijnde trafo: zuidwijk

Re: Oude masten: hulp gevraagd bij bepalen locatie foto

Bericht door Paul » 22 aug 2013 12:09

Bedankt Tom!
Er is inmiddels een heleboel onderzoek verricht en tijd aan besteed maar de exacte locatie is nog steeds niet zeker.
Maar misschien zijn er er ergens oude netkaarten te vinden van Nederland uit 1920-1930?
Laatst gewijzigd door Paul op 30 aug 2013 21:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Oude masten: hulp gevraagd bij bepalen locatie foto

Bericht door Tom » 22 aug 2013 13:31

Normaal gesproken zou ik en meerdere mensen hier zo kunnen zeggen waar deze foto genomen is, maar bij deze tast ikzelf wel in het duister.

De genoemde plaatsbepaling van Jutphaas zou niet zo snel bij mij opkomen, voor zover ik weet stond daar geen hoogspanningslijn, die ontbreekt ook op de topografische kaart. Je zou eerder denken aan de oude 50 kV lijnen in Noord-Holland.

Voor de oorlog stonden er ook 50 kV lijnen in andere provincies, Noord-Brabant en Gelderland hebben bijvoorbeeld ook een uitgebreid net gehad. Van met name Brabant zijn niet alle lijnen van foto's bekend. Mogelijk dat dit bv. bij Dongen is aan het Wilhelminakanaal.

Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Berichten: 3162
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: Oude masten: hulp gevraagd bij bepalen locatie foto

Bericht door ElektroThriller » 22 aug 2013 14:00

Staar je niet blind op spanningen van 50 kV of hoger! Het zou heel goed om 10 kV kunnen gaan. Van de diverse Gedenkboeken van de VDEN (1926 en 1938) zijn allerlei netkaarten op dit forum geplaatst, inclusief de 10 kV-netten. Kijk naar lijnen die over een grotere lengte langs redelijk breed water lopen.
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Paul
laagspanning
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 aug 2013 12:41
Dichtstbijzijnde trafo: zuidwijk

Re: Oude masten: hulp gevraagd bij bepalen locatie foto

Bericht door Paul » 22 aug 2013 21:56

Geweldig bedankt! Ik zal zelf gebruik gaan maken van deze kaarten.

Door het leggen van deze verbinding , wordt de kans dat voorgenoemd zoekplaatje opgelost wordt een stuk groter!
Naar verwachting zullen ook andere speurders meer van deze netkaarten gebruik maken.
Immers, HS-masten zijn net als kerktorens beeldbepalend.

Is er ook een plaats op het forum waar afbeeldingen, van oude masten wordt gecategoriseerd?
Dat zou zeker ook in de toekomst kunnen helpen bij het bepalen van locaties van zoekplaatjes.
Waarmee uiteindelijk toch ook de liefhebbers van oud masten op dit forum baat kunnen hebben.
Laatst gewijzigd door Paul op 30 aug 2013 21:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Knarvel
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1184
Lid geworden op: 29 apr 2012 18:19
Dichtstbijzijnde trafo: Waarderpolder

Re: Oude masten: hulp gevraagd bij bepalen locatie foto

Bericht door Knarvel » 23 aug 2013 00:25

Paul schreef:Is er ook een plaats op het forum waar afbeeldingen, van oude masten wordt gecategoriseerd?
Dat zou zeker ook in de toekomst kunnen helpen bij het bepalen van locaties van zoekplaatjes.
Waarmee uiteindelijk toch ook de liefhebbers van oud masten op dit forum baat kunnen hebben.
In het Fotografietopic is er een onderwerp waar al wat historische fotoos in voorkomen, daar zou je eea aan kunnen toevoegen. Maar je kan natuurlijk ook zelf een nieuw onderwerp naar eigen keuze beginnen. Ik verheug me alvast op (nog) meer historisch fotomateriaal.

Paul
laagspanning
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 aug 2013 12:41
Dichtstbijzijnde trafo: zuidwijk

Re: Oude masten: hulp gevraagd bij bepalen locatie foto

Bericht door Paul » 23 aug 2013 16:39

Ik verheug me alvast op (nog) meer historisch fotomateriaal.
Zal er ook beslist komen als iedereen een beetje helpt.
Jammergenoeg ben ik (nog) niet in staat, een mast te determineren aan de hand van een foto.
Zoals de masten op het voorgenoemde zoekplaatje.
Maar goed, met eerdere suggesties zal ik toch eens wat plattegronden "over elkaar leggen" om te zien welke lijnen er een kanaal kruisten.
Dat kunnen er toch niet zo heel veel zijn lijkt me.

Paul
laagspanning
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 aug 2013 12:41
Dichtstbijzijnde trafo: zuidwijk

Re: Oude masten: hulp gevraagd bij bepalen locatie foto

Bericht door Paul » 26 aug 2013 00:14

Het is me gelukt om uit de verschillende delen van de netkaart Utrecht 1924 VDEN, weer 1 hele netkaart te maken. Het resultaat is daarmee redelijk goed bruikbaar (zie mijn bijlage op voorbedoeld forum).

Maar zoals alle nieuwelingen op forums, ben ik ook vast hier weer erg inhalig...
Die voorgenoemde verschillende delen zijn niet allemaal gelijk voor wat betreft: grootte, rotatie en scherpte.
Om tot weer een hele netkaart per provincie te maken is dit vrij veel werk (met wisselend resultaat).
Nadeel is ook dat voorbedoeld over elkaar leggen van plattegronden problemen geeft met de schaalgrootte (1:200000).

Wellicht is het mogelijk met een digitaal fototoestel in 1x hele netkaart hier te publiceren?

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Oude masten: hulp gevraagd bij bepalen locatie foto

Bericht door Hans » 26 aug 2013 12:22

Paul schreef:Wellicht is het mogelijk met een digitaal fototoestel in 1x hele netkaart hier te publiceren?
Het aan elkaar zetten van verschillende bronnen tot één netkaart laten we over aan de initiatiefnemer, maar voor de rest kunnen we wel helpen faciliteren met een en ander - op voorwaarde dat het nieuwe samengestelde materiaal geen inbreuk maakt op auteursrechtelijk beschermd bronmateriaal.

Wat we als sitebeheer kunnen bieden is serverruimte en een manier om de kaart in een hoge resolutie toch op een hanteerbare manier aan te bieden. Zie de manier waarop we landelijke netkaarten op de main site aanbieden. Bestanden tot 16 MB en qua afmetingen tot minstens 12.000 bij 7000 pixels kunnen probleemloos op die manier in een viewer getoond worden. De ENTSOE-netkaart is bijvoorbeeld meer dan 11000 pixels breed en die doet het prima.

Mocht je een fotobestand o.i.d. hebben, schroom niet om hem naar het sitebeheer te mailen en dan zetten we hem ergens op de server (en een plekje op de main site) zodat men erbij kan.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Plaats reactie