Beregeningskanonnen

Voor al je vragen over het elektriciteitsnet, hoog- en middenspanningstechniek waarop je het antwoord maar niet kunt vinden. Wellicht kan iemand je helpen
Plaats reactie
Rick
66 kV
Berichten: 69
Lid geworden op: 05 mei 2013 16:37
Dichtstbijzijnde trafo: Oterleek

Beregeningskanonnen

Bericht door Rick » 07 jul 2013 18:44

Gisteren zag ik in een nabijgelegen polder een zgn. beregeningskanon zijn werk doen. Dit is een grote haspel die (op een of andere manier) heel langzaam, zelf van de ene kant naar de andere kant van het perceel rijdt. Boven dit land hing een 150 Kv lijn. Volgens mij hangen die lijnen hier op een meter of dertien, iets wat voor zo'n kanon een peulenschilletje is.
Het zal wel optisch bedrog zijn geweest, maar die straal leek wel hoger te gaan dan de kabels.
Toch vraag ik me af: wat gebeurt er als zo'n straal een van de fasedraden raakt...?

Gebruikersavatar
Mark
Globale moderator
Berichten: 1190
Lid geworden op: 25 jan 2012 01:06
Dichtstbijzijnde trafo: Spijkenisse

Re: Beregeningskanonnen

Bericht door Mark » 07 jul 2013 20:40

Goeie vraag... nu ben ik geen expert op het gebied van elektrotechniek maar zal eens poging wagen .

Ik vermoed zolang de straal niet 'vast' is maar een nevel, min of meer regen dus, dat er weinig kan gebeuren. Je vormt dan immers een situatie zoals die zovaak in de natuur voorkomt, mist of regen. In principe is elke waterdruppel dan onafhankelijk van de ander cq. er is geen contact. Hoogstens dat er wellicht door het elektromagnetisch veld wat geknetter ontstaat doordat er wel wát interactie is. Volgens mij komt dit in de praktijk ook voor op een mistige ochtend.

Als de straal echt hard is, zonder onderbreking, dan is er vermoed ik wel groter probleem...

Gebruikersavatar
Remy Brandt
70 kV
Berichten: 70
Lid geworden op: 05 jun 2012 11:22
Dichtstbijzijnde trafo: Stadskanaal

Re: Beregeningskanonnen

Bericht door Remy Brandt » 07 jul 2013 22:15

Idd straal is onderbroken,is net als van een perron op de metro rail pissen,doet zelfs zonder afschermkap nog niks tenzij je er minder dan een half metertje vandaan op pishooghte tegenaan gaat pissen.
Moet je al best veel moeite voor doen
Er zijn hier wel enkele verbindingen van 50KV vlakbij die erg laag hangen en soms de volle laag krijgen van onderen.
Maar je kan er van uit gaan dat het allemaal is getest bij zeer zware regenval,daarom zijn die isolatie afstanden zo groot.
Regen geeft wel veel verlies als het erg hard tekeer gaat en er goede kruipwegen ontstaan langs de isolator kettingen.
Maar net als bij de metro moet het dan wel zeer extreem zijn.
Stroomfetisjist.

Rick
66 kV
Berichten: 69
Lid geworden op: 05 mei 2013 16:37
Dichtstbijzijnde trafo: Oterleek

Re: Beregeningskanonnen

Bericht door Rick » 07 jul 2013 22:22

Mmm, ik weet niet of je zo'n (zeik)straaltje kan vergelijken met een vuistdikke straal van 5.5. bar...

Gebruikersavatar
Mark
Globale moderator
Berichten: 1190
Lid geworden op: 25 jan 2012 01:06
Dichtstbijzijnde trafo: Spijkenisse

Re: Beregeningskanonnen

Bericht door Mark » 09 jul 2013 10:50

Remy Brandt schreef:Idd straal is onderbroken,is net als van een perron op de metro rail pissen,doet zelfs zonder afschermkap nog niks tenzij je er minder dan een half metertje vandaan op pishooghte tegenaan gaat pissen.
Moet je al best veel moeite voor doen
Als je het over de duvel hebt, iemand heeft zijn best gedaan nieuwsbericht.

Gebruikersavatar
Paullus
220 kV
Berichten: 346
Lid geworden op: 30 jun 2012 19:45
Dichtstbijzijnde trafo: 150/10 kV Haarlem Waarderpolder

Re: Beregeningskanonnen

Bericht door Paullus » 27 jul 2013 16:06

Zoals al eerder is gezegd, zijn losse druppels geen probleem. Een aaneengesloten straal kan dat wel zijn.
Wat wel belangrijk is, hoe het net is gedimensioneerd. De verbinding kan in driehoek staan, dan is er een virtueel nulpunt dat relatief hoogimpedant aan aarde ligt. Bij zwevend ster is er ook sprake van een hoogimpedante koppeling met aarde, terwijl er bij geaard sterpunt een laag impedante koppeling is van een fase naar aarde.
In het laatste geval zal een ononderbroken waterstraal naar een fase, de meeste narigheid opleveren.

Rick
66 kV
Berichten: 69
Lid geworden op: 05 mei 2013 16:37
Dichtstbijzijnde trafo: Oterleek

Re: Beregeningskanonnen

Bericht door Rick » 27 jul 2013 19:14

Eh....juist ja....jij gaat er vanuit dat iedereen dit snapt. Zou je voor de mindere goden (waaronder ik ) het iets begrijpelijker kunnen opschrijven..?

Gebruikersavatar
Paullus
220 kV
Berichten: 346
Lid geworden op: 30 jun 2012 19:45
Dichtstbijzijnde trafo: 150/10 kV Haarlem Waarderpolder

Re: Beregeningskanonnen

Bericht door Paullus » 28 jul 2013 12:39

Simpel gezegd:
Is het net zelf geaard, dan zal er veel stroom lopen als er een sluiting naar aarde optreedt, zoals met een aaneengesloten straal water.
Is het net niet geaard, zal de stroom minder zijn omdat er geen harde koppeling is met het net om de kring te sluiten.

Rick
66 kV
Berichten: 69
Lid geworden op: 05 mei 2013 16:37
Dichtstbijzijnde trafo: Oterleek

Re: Beregeningskanonnen

Bericht door Rick » 28 jul 2013 14:50

Gesnopen...

Plaats reactie