Enkele vragen....

Voor al je vragen over het elektriciteitsnet, hoog- en middenspanningstechniek waarop je het antwoord maar niet kunt vinden. Wellicht kan iemand je helpen
Plaats reactie
Rick
66 kV
Berichten: 69
Lid geworden op: 05 mei 2013 16:37
Dichtstbijzijnde trafo: Oterleek

Enkele vragen....

Bericht door Rick » 13 mei 2013 21:22

Beste allemaal

Ik ben gloednieuw op dit forum en trouwens ook in de hoogspanningelarij, al heb ik al wel heel lang een fascinatie voor die grote masten in het landschap.
Voor een oudheidkundig tijdschrift werk ik aan een artikel over de hoogspanningslijnen in mijn gebied. Dit is in de driehoek Beverwijk - Oterleek - Diemen, om precies te zijn in De Rijp. Trafostation Oterleek ligt hier hemelsbreed zo’n 8 km vandaan.

Het viel mij op dat er op deze site veel expertise rondwaart en ik hoop daar wat van te kunnen gebruiken voor mijn artikel. Daarom een paar vragen, waarvan ik hoop dat er iemand is die er een antwoord op kan geven.

- Bijgevoegd een plaatje van een mast in de Schermer, een aangrenzende polder. Wat voor type/soort mast is dit en hoeveel circuits hangen er in/aan? Aan elke traverse een circuit of linke en rechts een circuit?
- Waar zijn de kabels van gemaakt..? Bij ons in de polder kregen boeren een zgn. ‘druipvergoeding’. Men stelde dat het regenwater dat van de draden afdroop giftig was (dus schadelijk voor het grazende vee eronder). Die vergoeding bedroeg 14 cent per m2 (alleen onder de draden natuurlijk). Maar zijn die draden wel van koper..?
- Verder zoek ik info over beide, bovengenoemde lijnen. Over de lijn Beverwijk - Oterleek is nog wel wat te vinden, maar over de andere lijn (Oterleek - Diemen) weinig tot niets. Oude netkaarten (op de site) geven niet echt uitsluitsel over wanneer deze lijn is gebouwd. Er staan ruim 100 masten, je zou toch zeggen dat daar documentatie over moet zijn, wie het bouwde enz.

Alle info is welkom…

Mvg,

Rick
Bijlagen
1368473457Nmastmodel.jpg
1368473457Nmastmodel.jpg (31.96 KiB) 5706 keer bekeken

Gebruikersavatar
Powerlion
150 kV
Berichten: 215
Lid geworden op: 20 okt 2012 11:49
Dichtstbijzijnde trafo: Lint

Re: Enkele vragen....

Bericht door Powerlion » 13 mei 2013 21:48

Rick schreef:- Wat voor type/soort mast is dit en hoeveel circuits hangen er in/aan? Aan elke traverse een circuit of linke en rechts een circuit?
- Waar zijn de kabels van gemaakt..? Bij ons in de polder kregen boeren een zgn. ‘druipvergoeding’. Men stelde dat het regenwater dat van de draden afdroop giftig was (dus schadelijk voor het grazende vee eronder). Die vergoeding bedroeg 14 cent per m2 (alleen onder de draden natuurlijk). Maar zijn die draden wel van koper..?
- Verder zoek ik info over beide, bovengenoemde lijnen. Over de lijn Beverwijk - Oterleek is nog wel wat te vinden, maar over de andere lijn (Oterleek - Diemen) weinig tot niets. Oude netkaarten (op de site) geven niet echt uitsluitsel over wanneer deze lijn is gebouwd. Er staan ruim 100 masten, je zou toch zeggen dat daar documentatie over moet zijn, wie het bouwde enz.

Alle info is welkom…

Mvg,

Rick
Kijk eerst hier eens, dit zou veel van je vragen al moeten oplossen:
http://www.hoogspanningsnet.com/over-ho ... et/deel-1/

Welkom trouwens!

Rick
66 kV
Berichten: 69
Lid geworden op: 05 mei 2013 16:37
Dichtstbijzijnde trafo: Oterleek

Re: Enkele vragen....

Bericht door Rick » 15 mei 2013 05:58

- Bijgevoegd een plaatje van een mast in de Schermer, een aangrenzende polder. Wat voor type/soort mast is dit..?

Rick[/quote]
Ik had echt gehoopt dat er iemand op dit forum mij zou kunnen vertellen wat voor soort mast dit is... Ik twijfel tussen Donau en Twee-even

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Enkele vragen....

Bericht door Tom » 15 mei 2013 09:03

Beide aanduidingen kun je gebruiken. De eerste "Donau" is het geval voor een mast met twee verticale vlakken waarin de geleiders hangen. In het bovenste vlak bevindt zich één geleider, horizontaal gezien halverwege tussen de onderste. Dus in een gelijkzijdige driehoekvorm. De tweede aanduiding is meer algemeen voor een mast met twee traverses boven elkaar, waarbij we tegenwoordig "twee-even" vervangen door "twee niveau's" of "twee-vlakken".

Dan in het bijzonder over dit type: kenmerkende onderdeel van deze mast is de traversevorm, waarbij de bovenrand van de traverse vanaf het laatste knooppunt bij de toren omhoog gaat lopen tot de aansluiting. Dit is een kenmerk van masten dat algemeen gebruikelijk was in het tijdvak tussen ongeveer 1940 en 1960. Op dit forum wordt nog wel eens gesproken over "ET-mast". Deze mast dateert uit begin jaren zestig en is een van de laatste exemplaren van dit masttype. Aan de toren die tamelijk rechtlijnig is, zie je ook dat het een relatief "jong" ontwerp is. Zie ook het topic over Noord-Hollandse masten.

Mbt de koperen kabels zou je eens van dichtbij moeten kijken of de typische groene kleur er nog te zien is. Indien niet, dan zijn later de kabels vervangen door modernere staal-aluminium kabels.

De bouwer is gewoon het provinciale elektriciteitsbedrijf van Noord-Holland.

Plaats reactie