leverings voorwaarden 150 KV lijn

Voor al je vragen over het elektriciteitsnet, hoog- en middenspanningstechniek waarop je het antwoord maar niet kunt vinden. Wellicht kan iemand je helpen
Plaats reactie
leander
Nieuw forumlid. Wees vriendelijk voor 'm ;-)
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 mei 2013 17:20

leverings voorwaarden 150 KV lijn

Bericht door leander » 13 mei 2013 17:55

Hallo allemaal,
Ik ben nieuw op het forum en ik heb een brandende vraag.
Het bedrijf waar ik voor werk, genereert 11 KV wat wordt verhoogd tot 150 KV.

Over onze step-up transformator ben ik voor een opleiding die ik volg een taak aan het schrijven.
Ik heb een uitgebreide tabel gemaakt met de mogelijkheden van onze step–up trafo.
Dus dat hij 10 stappen naar beneden kan maken van 1,5% en 10 stappen omhoog van 1,5%
Maar de compleetheid van mijn opdracht wil ik ook kunnen het ‘waarom’ kunnen vertellen
Nu heb ik via een collega een tabel gekregen waar in staat dat Tennet de volgende regels heeft voor netten groter dan 110 KV.
Dat wij tussen de 150 KV en 135 KV onbeperkt mogen leveren.
Tussen de 135 KV en 127,5 KV mogen wij 15 minuten leveren.
En tussen de 127,5 KV en 105 KV mogen we 10 seconden leveren.
Ik snap dat als er bijvoorbeeld aarde wordt gemaakt in het landelijk net, dat er stroom gaat lopen en je spanning zakt.
Je step-up trafo gaat dan naar beneden om dit op te kunnen vangen, maar wat ik niet snap is waarom deze leveringstijden zijn wat ze zijn en waar het vandaan komt
(De verschaffer van deze tabel kon me daar ook geen duidelijk antwoord op geven)
Ik hoop dat ik mijn vraag een beetje duidelijk geformuleerd hebt en dat iemand mij verder kan helpen.
Alvast bedankt.

leander
Nieuw forumlid. Wees vriendelijk voor 'm ;-)
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 mei 2013 17:20

Re: leverings voorwaarden 150 KV lijn

Bericht door leander » 14 mei 2013 00:31

Mijn vraag is beantwoord
Ik heb het met wat hulp kunnen vinden in de netcode.
Zoals ik het begrijp gaat het er dus niet om dat je maar geringe tijd lager voltage mag leveren.
Het gaat er om dat je bijvoorbeeld in geval van kortsluiting maximaal 10 seconden moet kunnen overbruggen op 127500 v met de step-up trafo aangezien Tennet er volgens mij van uit gaat dat grote problemen binnen zeer geringe tijd geisoleerd zijn.
Dit geldt volgens mij overigens alleen voor de oude manuele step-up trafo's.
Want onze step-up trafo schijnt er in bij volle sluiting op het net in 400ste van een seconde af te liggen, waarna we op eilandbedrijf verder draaien.
Als ik het fout heb of bepqaalde dingen toch echt verkeerd zie, of wanneer iemand toevoegingen heeft hierop dan hoor ik het graag.

Plaats reactie