Netfrequentie

Voor al je vragen over het elektriciteitsnet, hoog- en middenspanningstechniek waarop je het antwoord maar niet kunt vinden. Wellicht kan iemand je helpen
Plaats reactie
Peter Kleton
36 kV
Berichten: 47
Lid geworden op: 30 mar 2018 22:18

Netfrequentie

Bericht door Peter Kleton » 12 mei 2020 14:41

Goedemiddag ,
Een jaar of wat geleden waren een aantal mensen hier bezig met het meten van de netfrequentie.
Ik ben zelf werkzaam geweest in de electronische meetapparatuur reparatie.
Ik heb toen zelf bedacht dat je dit ook kan meten door de display van een digitale wekker die werkt op het lichtnet te vergelijken met de display van een op "Frankfurt "(DCF 77 ) werkende klok.

Op het moment dat de minuten aanduiding 1 verspringt ,noteer ik de exact juiste tijd van de "FF kloktijd ",met seconden.
Al in een paar dagen zie je dan dat het omspringen van de minuutaanduiding niet meer op het zelfde moment gebeurt.
Dat kan dus eerder of later zijn dan de vorige genoteerde waarde.
Maar het kan nog simpeler en eenvoudiger en minder nauwkeurig :
Toen de zomertijd inging moest de "Lichtnet "klok 1 uur vooruit gerzet worden. Precies gelijk met de FF klok is hij toen gezet.
Nu zie ik dat de Lichtnet klok VIJF (5) minuten ! voorloopt op de FF tijd. Dus de laatste weken is de netfrequentie gemiddeld te hoog geweest.
Klopt dat ?
Groeten ,
Peter

Gebruikersavatar
kevelek
220 kV
Berichten: 226
Lid geworden op: 05 jun 2019 20:00

Re: Netfrequentie

Bericht door kevelek » 12 mei 2020 19:09

Dag Peter,

In feite meet je niet de ogenblikkelijke frequentie maar de gecumuleerde afwijking over een periode X.
De vraag is natuurlijk in welke mate de afwijking van de digitale klok de afwijking van de netfrequentie volgt, die digitale klok heeft ook een microprocessor die aan een bepaalde snelheid werkt. Ik kan me best voorstellen dat die wekker zijn samplesnelheid dermate laag genoeg is om zelf een afwijking te veroorzaken die na verloop van tijd aanzienlijk wordt.

Ik meet de netfrequentie op een nogal industriële manier zoals hier te lezen is http://www.hoogspanningsforum.com/viewt ... 297#p28297
De resolutie van de meting gaat tot 6 cijfers na de komma, ik sla de waarde doorlopend iedere seconde op in een SQL database.
Als ik van een ruime periode (een week bv) de gemiddelde waarde laat berekenen, dan is dit de ene keer een zeer klein beetje negatief, de andere keer een zeer klein beetje positief. Wat mijn vermoeden versterkt dat een digitale klok eerder gaat afwijken door zijn interne onnauwkeurigheid dan wel door een grote afwijking van de netfrequentie.

Als je wekker steeds gaat voorlopen na verloop van tijd (geen idee of dit zo is) dan bewijst dit het bovenstaande, want ik kan me niet voorstellen dat de gemiddelde netfrequentie steeds iets te hoog is.

Maar in theorie moet je idee prima kunnen werken.

Groeten,
Kevelek
Meten is Weten, Gissen is Missen. Raak niets aan wat niet geaard is en aard nooit zonder te meten.

Gebruikersavatar
arie
220 kV
Berichten: 305
Lid geworden op: 30 jan 2016 19:18
Dichtstbijzijnde trafo: Heemskerk

Re: Netfrequentie

Bericht door arie » 12 mei 2020 19:20

zoals op deze site te lezen is kan door verschil de tijd wel oplopen tot 400sec
https://www.netzfrequenzmessung.de/aktuelles.htm

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Netfrequentie

Bericht door BaDu » 28 mei 2020 12:39

Verder kan je de actuele afwijking van het gemiddelde van 50 Hz bekijken op de site van swissgrid:
https://www.swissgrid.ch/en/home/operat ... monitoring
Kijk dan naar de waarde "Current grid time deviation".
Op moment van schrijven was dit -0.712 s of te wel we lopen 35,6cycli achter op het gemiddelde van 50Hz.
KML-generator generator

Plaats reactie