(her)Gebruik van een hoogspanningsmast

Voor al je vragen over het elektriciteitsnet, hoog- en middenspanningstechniek waarop je het antwoord maar niet kunt vinden. Wellicht kan iemand je helpen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
villa
Nieuw forumlid. Wees vriendelijk voor 'm ;-)
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 apr 2019 17:31

(her)Gebruik van een hoogspanningsmast

Bericht door villa » 23 apr 2019 12:45

Dag allemaal,

Bedankt voor het mooie forum en ditto site, het was een aangename verrassing te zien hoeveel andere mensen even gefascineerd zijn door hoogspanningslijnen en masten.
Ik ben architect / kunstenaar, en momenteel bezig met een nieuw werk in Hasselt.
Dat gaat rond het verbinden van twee ruimtes door middel van een constante uitzending van geluid.
De uitzendplaats/mast wordt live uitgezonden in een museumruimte (waar een ontvanger staat). Dit gedurende 4 maanden.
Antennes staan vaak op een non-ruimte, waar niet veel bijzonders is, maar de structuur zelf vaak ongelofelijk. Door waarde te geven aan de geluiden en gewoonten rondom wil ik van deze plaatsen een bijzondere plek maken.
De ruimte onder zo een antenne structuur of hoogspanningsmast is, voor grondige redenen, vaak sterk afgebakend. Daardoor lijkt dit vaak als een erfgoed ruimte die helemaal anders begroeid en reageert op het menselijk gebruik dan de ruimte errond.
Mijn oog viel vaak op de mooie hybrides van hoogspanningsmasten die op een bepaalde hoogte vaak ook antennes dragen, een harmonieuze functieverbroedering.

Ik ben contact aan het opzoeken met Leefomgevingskwaliteit Vlaanderen die de vergunningen levert voor deze infrastructuren (aan Telenet, Proximus,..), met de vraag of er uberhaupt een mogelijkheid zou zijn hier tijdelijk een antenne en microfoon bij te hangen, en toegang te krijgen tot deze voet.
De kans is klein dat hier ooit toelating voor zou komen, en al zeker binnen een half jaar.

Zouden jullie enkele mogelijkheden zien?
Ik zag hier bv. een topic passeren waarbij er masten worden opgelijst wiens gebruik zou worden afgegeschreven, dat kan een fijn idee zijn om deze voor ze afgebroken worden nog een laatste leven te geven voor enkele maanden?

Alvast vriendelijk bedankt om de tijd te nemen dit even te lezen,
En wie weet..

Groeten,

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3820
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: (her)Gebruik van een hoogspanningsmast

Bericht door Hans » 25 apr 2019 21:23

Directe mogelijkheden zijn mij niet bekend. Wat u het beste kan doen is contact opnemen met netbeheerder Elia. Er zijn zo her en der verbindingen van 70 kV die afgebroken worden (waarschijnlijk bedoelt u dat forumtopic ook) en aangezien Elia er de eigenaar en de beheerder van zijn is het aan hen om daar besluiten of toestemmingen over te verleden. Het komt soms voor dat een mastpositie in een af te breken verbinding ook nog een functie heeft als opstelpunt voor een antenne. Over het algemeen heeft deze vorm van bijklussen geen goede naam onder pylon geeks, maar bij afbraak van een verbinding komt heel soms voor dat de telecomprovider de opstellocatie zo graag wil houden dat men de mastpositie ervoor handhaaft. Hij wordt dan ontdaan van zijn traversen en het eigendomsrecht wordt overgezet naar de telecomprovider. In Nederland zijn hier tientallen voorbeelden van te vinden, maar hoe de situatie in België is moet ik u vooralsnog schuldig blijven.

Het verplaatsen of elders opstellen van een oude hoogspanningsmast naar een plek waar het beter van pas komt voor uw project is vrijwel niet te doen. U lijkt aardig op de hoogte te zijn van de formaten en afmetingen van de mastlichamen en zelfs een klein oud 70 kV-mastje heeft vaak al een masthoogte van vijftien tot twintig meter en een mastgewicht van een paar ton. Vanwege de dikke lagen verf laten de bouten zich niet meer los draaien zodat transport in delen nauwelijks mogelijk is.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2491
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: (her)Gebruik van een hoogspanningsmast

Bericht door Shrek » 25 apr 2019 23:51

Tussen Eekloen Brugge worden er heel war grote 150kV masten afgebroken de komende jaren. Daar is misschien iets mogelijk.Maar ook hier is Elia de enige die uitsluitsel kan geven.

Gebruikersavatar
imthecool1
middenspanning
Berichten: 15
Lid geworden op: 22 dec 2011 19:22
Dichtstbijzijnde trafo: Clauscentrale

Re: (her)Gebruik van een hoogspanningsmast

Bericht door imthecool1 » 02 mei 2019 11:18

Misschien heb je hier iets aan:
https://www.1limburg.nl/hoog-hoger-hoog ... t=topstory

Zijn een heel tracé aan het vernieuwen, zal eens kijken of ik binnenkort wat foto's ervan kan maken
Wat een spanning hier!

Gebruikersavatar
Dave
110 kV
Berichten: 134
Lid geworden op: 11 sep 2015 17:56
Dichtstbijzijnde trafo: Nederweert

Re: (her)Gebruik van een hoogspanningsmast

Bericht door Dave » 02 mei 2019 12:58

imthecool1 schreef:
02 mei 2019 11:18
Misschien heb je hier iets aan:
https://www.1limburg.nl/hoog-hoger-hoog ... t=topstory

Zijn een heel tracé aan het vernieuwen, zal eens kijken of ik binnenkort wat foto's ervan kan maken
Dan zal ik snel zijn aangezien alle oude masten van echt tot born al weg zijn gehaald.

Gebruikersavatar
CS
middenspanning
Berichten: 14
Lid geworden op: 09 jan 2017 23:30
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: (her)Gebruik van een hoogspanningsmast

Bericht door CS » 06 mei 2019 14:40

Beste,

Elia heeft ook enige masten die gebruikt worden voor trainingsdoeleinden. Mogelijks kan u dit ook interesseren.
a. 2 Trainingsmasten in Schaarbeek, geen antennes maar wel afwisselende geluiden
b. 1 Vrijstaande mast (zonder geleiders) in Corbaix (GSM 50,6568 - 4,6443). Heeft geen gsm-antennes

Mogelijks kan je bij Elia hier toegang toe vragen.

Groeten

Plaats reactie