Oef, eens even meerekenen:
Concensus is dat (gezien de hoge prijzen voor elektrische autos) de elektrische automarkt wordt gedreven vanuit de leasemarkt.
Er zijden in NL nu 1,2mio leasewagens rond die naar verwachting de komende jaren naar E gaan. Met een leasecyclus van 4,5 jaar kom je rond de 2,5mio E-wagens in 2030 (op een totaal wagenpark van >8mio).
2,5mio E-wagens rijden per jaar 32mrd km (misschien zelfs meer omdat leaserijders meer kms rijden dan gemiddeld).
Bij de door jouw gestelde brave 3 cycli per dag per paal kom je op 833.000 laadpalen. Deze laadpalen (de traditionele iig) trekken 20A op 400V geeft 14kW per stuk. Is ca 11,5GW totaal. De tijd benodigd voor laden is geen 4,5 uur maar slechts 0,6 uur (35km/dag = 8,9kWh per laadbeurt, geeft slechts 38 minuten de volle belasting.). De gelijktijdige belasting van alle 833.000 laadpalen is dus maar 833.000 * 3 * 0,6/24 * 14 = 875MW continue belasting.
De gemiddelde windmolen op zee is tegen die tijd ruim 8MW dus minimaal 100 windmolens op zee.
Deze 100 windmolens op zee kennen een ca 4000 vollasturen per jaar dus leveren ze 3,6TWh/jaar. De E-wagens verbruiken samen ca 8 TWh, dus we zijn er met die 100 Windmolens nog niet, het aantal dient minimaal 222 molens op zee te zijn. Bijna 3 stevige windparken van 700MW/stuk.
Maar ja allerlei aannames hierin zijn gokwerk, dus een reeel getal voor 2030 gaan we hier niet krijgen
Feit blijft wel dat er een enorm aantal laadpalen moet gaan komen als we allemaal elektrisch gaan rijden.
En een link aantal windmolens (of 1 stevige kerncentrale) extra als we ook op groene stroom willen rijden.