Electrisch rijden

Voor al je vragen over het elektriciteitsnet, hoog- en middenspanningstechniek waarop je het antwoord maar niet kunt vinden. Wellicht kan iemand je helpen
Gebruikersavatar
lexveen
Nieuw forumlid. Wees vriendelijk voor 'm ;-)
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 feb 2019 15:05

Electrisch rijden

Bericht door lexveen » 28 feb 2019 14:28

Even een vraagje: stel dat het elektriciteitsverbruik de komende jaren met 25 mld kwh toeneemt, welke consequentie zou dat hebben voor het hoogspanningsnet. En een beetje off topic, maar waar zouden we die 25 mld kwh vandaan kunnen halen?
Dit is naar aanleiding van mijn globale berekening voor als we met het huidige benzine cq diesel verbruik overschakelen naar elektrisch autorijden.
We hebben vorig jaar ongeveer 5700 mln liter benzine verbruikt en ogeveer 3000 mln liter diesel...

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2491
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Electrisch rijden

Bericht door Shrek » 28 feb 2019 15:12

lexveen schreef:
28 feb 2019 14:28
Even een vraagje: stel dat het elektriciteitsverbruik de komende jaren met 25 mld kwh toeneemt, welke consequentie zou dat hebben voor het hoogspanningsnet. En een beetje off topic, maar waar zouden we die 25 mld kwh vandaan kunnen halen?
Dit is naar aanleiding van mijn globale berekening voor als we met het huidige benzine cq diesel verbruik overschakelen naar elektrisch autorijden.
We hebben vorig jaar ongeveer 5700 mln liter benzine verbruikt en ogeveer 3000 mln liter diesel...
Er in is principe genoeg elektriciteit beschikbaar. 's Nachts draaien de meeste centrales op een fractie van de capaciteit en ook in de namiddag (wanneer de zonnepanelen hun ding doen) is er een ruim elektriciteitsoverschot. Als we erin slagen de auto's op deze momenten op te laden is er geen groot probleem. Als iedereen gewoon z'n auto kan herladen wanneer hij er zin in heeft zitten we wel met een gigantisch probleem in de pieken.

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Electrisch rijden

Bericht door BaDu » 04 mar 2019 10:47

Inderdaad, het komt aan op slim plannen van het laden.

Ik denk dat je de 25TWh nog wat laag inschat, ikzelf kwam rond de 30TWh uit (120mrd km/jaar volgens CBS met een verbruik van 0,25kWh/km) voor alleen de personenwagens. Dan hebben we nog niet gekeken naar het professionele vervoer. Deze 30TWh is ongeveer 30% extra verbruik voor NL op jaarbasis.

Dat slim laden moet mi ook goed te doen zijn aangezien de gemiddelde auto in NL 22-23 per dag stil staat en slechts 35-40km per dag aflegd (12900km per jaar), het bijladen van dat verbruik past iig zoals shrek al aangeeft redelijk eenvoudig in het net. Een potentieel probleem is het gelijktijdig laden van meerdere veel-rijders (bijv. 40000 km/jaar) in een rijtje van huizen.

Ik voorzie wel dat we veel te weinig laadplaatsen gaan hebben als het elektrisch rijden vanaf 2023 echt gaat toenemen. Vanaf 20230 zou zo ongeveer iedere nieuwe auto elektrisch zijn. Bedenk eens hoe het straatbeeld er uit zou zien als iedere parkeerpplaats voorzien moet worden van een laadpaal :uunk: Gemaksdieren als we zijn willen we de auto na het parkeren natuurlijk liever niet verplaatsen waneer deze volgeladen is.

Redding kan zijn een vooruitgang in de accu technologie waarbij er veel sneller kan worden geladen en we gewoon weer naar een "tank"station rijden om de auto te vullen. Deze ontwikkeling staat echter nog in de kinderschoenen. Op langere termijn kan ook het waterstof rijden aantrekkelijk zijn, maar voor dit moment is dit zeker geen optie (te duur, te laag rendement en geen groene waterstof beschikbaar).
KML-generator generator

Gebruikersavatar
lexveen
Nieuw forumlid. Wees vriendelijk voor 'm ;-)
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 feb 2019 15:05

Re: Electrisch rijden

Bericht door lexveen » 07 mar 2019 16:10

Bedankt voor de reacties! Was al bang dat ik met mijn berekeningen aardig in de buurt zat...
Nog even een nadere berekening gemaakt voor het aantal benodigde laadpalen, (gebaseerd op de utopie dat diegene die klaar is met laden ook zijn /haar auto daarna verplaatst in een vol geparkeerde straat) ik kom dan op ruim 318000. Ik ga dan uit van 3 laadcycli per paal per dag. Die moeten dan wel allemaal tegelijk ongeveer 20 amp ( bij 380v, 90 amp/h accu 4,5 uur laadtijd?) kunnen leveren. Dus 7,6 kw x 318000 = 2410 MW?? Klopt dat? Dit gaat ruimschoots mijn KV petje te boven...Hoeven we maar 500 windmolens te bouwen... :shock:

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Electrisch rijden

Bericht door BaDu » 08 mar 2019 10:30

Oef, eens even meerekenen:

Concensus is dat (gezien de hoge prijzen voor elektrische autos) de elektrische automarkt wordt gedreven vanuit de leasemarkt.
Er zijden in NL nu 1,2mio leasewagens rond die naar verwachting de komende jaren naar E gaan. Met een leasecyclus van 4,5 jaar kom je rond de 2,5mio E-wagens in 2030 (op een totaal wagenpark van >8mio).

2,5mio E-wagens rijden per jaar 32mrd km (misschien zelfs meer omdat leaserijders meer kms rijden dan gemiddeld).
Bij de door jouw gestelde brave 3 cycli per dag per paal kom je op 833.000 laadpalen. Deze laadpalen (de traditionele iig) trekken 20A op 400V geeft 14kW per stuk. Is ca 11,5GW totaal. De tijd benodigd voor laden is geen 4,5 uur maar slechts 0,6 uur (35km/dag = 8,9kWh per laadbeurt, geeft slechts 38 minuten de volle belasting.). De gelijktijdige belasting van alle 833.000 laadpalen is dus maar 833.000 * 3 * 0,6/24 * 14 = 875MW continue belasting.

De gemiddelde windmolen op zee is tegen die tijd ruim 8MW dus minimaal 100 windmolens op zee.
Deze 100 windmolens op zee kennen een ca 4000 vollasturen per jaar dus leveren ze 3,6TWh/jaar. De E-wagens verbruiken samen ca 8 TWh, dus we zijn er met die 100 Windmolens nog niet, het aantal dient minimaal 222 molens op zee te zijn. Bijna 3 stevige windparken van 700MW/stuk.

Maar ja allerlei aannames hierin zijn gokwerk, dus een reeel getal voor 2030 gaan we hier niet krijgen :D
Feit blijft wel dat er een enorm aantal laadpalen moet gaan komen als we allemaal elektrisch gaan rijden.
En een link aantal windmolens (of 1 stevige kerncentrale) extra als we ook op groene stroom willen rijden.
KML-generator generator

Gebruikersavatar
lexveen
Nieuw forumlid. Wees vriendelijk voor 'm ;-)
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 feb 2019 15:05

Re: Electrisch rijden

Bericht door lexveen » 08 mar 2019 11:17

Poeh hé! Dank voor het rekenwerk! En dan hebben we het nog maar over 2,5 van de 8 mio auto's....Elektrisch rijden is voor zover ik het nu zie dus wel erg onzeker of het haalbaar is. Daarnaast komt nu het overgrote deel van onze stroom uit gascentrales....misschien wat handiger en veeeeel goedkoper om meteen op gas te gaan rijden... :lol:

Gebruikersavatar
arie
220 kV
Berichten: 305
Lid geworden op: 30 jan 2016 19:18
Dichtstbijzijnde trafo: Heemskerk

Re: Electrisch rijden

Bericht door arie » 08 mar 2019 11:38

ik denk dat je hybide auto's gaat krijgen
op laden met laadpalen en op waterstof
voor de korte afstand met behulp van laadpaal en
de lange afstand met waterstof dit zal duurder zijn
dus kan je kiezen wachten of betalen

voor waterstof zijn er nu al plannen als er elektriciteit overschot is (lage prijs)
deze energie om te zetten in waterstof

gezien hoe snel nu windmolens en zonnepanelen worden bijgebouwd
zullen er in de toekomst steeds meer perioden met overschot zijn

maarten
220 kV
Berichten: 335
Lid geworden op: 22 mei 2017 10:38

Re: Electrisch rijden

Bericht door maarten » 08 mar 2019 13:26

Het ziet er ook naar uit dat de bijtelling vanaf 2021 naar 22% gaat voor alle auto's. Dan is het ook gedaan met de grote groei van EV in de lease.

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Electrisch rijden

Bericht door BaDu » 08 mar 2019 20:00

maarten schreef:
08 mar 2019 13:26
Het ziet er ook naar uit dat de bijtelling vanaf 2021 naar 22% gaat voor alle auto's. Dan is het ook gedaan met de grote groei van EV in de lease.
Dat zou in praktijk de doodsteek zijn voor de invoering van elektrisch rijden in NL.
Waarom moeilijk doen met laden als het je als leaserijder geld kost (E-wagens zijn duurder en dus krijg je meer bijtelling).
Ik zou het wel weten (moet ergens in 2022 naar een nieuwe leasewagen).
KML-generator generator

maarten
220 kV
Berichten: 335
Lid geworden op: 22 mei 2017 10:38

Re: Electrisch rijden

Bericht door maarten » 11 mar 2019 09:48

Absoluut. De exacte plannen zijn nog niet bekend (alles t/m 2021 staat vast), maar als je de autobrief II leest dan gaat het allemaal over betere benutting van het beschikbare budget.
En dit soort financiële sturing (om het woord subsidie niet te noemen) heeft relatief weinig milieueffect.

Plaats reactie