Mastvak 1 van 1

Aansluiting van de HSL tractievoeding op het landelijke koppelnet

Ingevoed: 01 apr 2018 22:47
door Peter Kleton
Hallo,
Toen ik een jaar of 15 geleden als spoorweg belangstellende las ,dat de HSL "gewoon"op het landelijke koppelnet zou worden aangesloten,
heb ik me verbaasd ,dat er geen Scott schakeling gebruikt werd om het net symmetrisch te belasten, zodat de 3 fasen netjes gelijk belast zouden worden. Dat was dus niet nodig.. :o
Is omdat de belasting van de treinen toch te klein is in verhouding met de belasting van het totale net ?
Klopt het wat ik denk, of waren er andere redenen ?
groeten ,
Peter

Re: Aansluiting van de HSL tractievoeding op het landelijke koppelnet

Ingevoed: 01 apr 2018 23:30
door Shrek
De belasting van de HSL is inderdaad niet zo heel groot, doorgaans spreken we over een tiental MW. In een middenspanningsnet zou dit inderdaad een groot onevenwicht veroorzaken maar op 150kV heeft het niet zoveel effect.
Bovendien zijn er op meerdere spoorlijnen 25kV-bovenleidingen en hebben deze soms meerdere secties die op een verschillende fases kunnen werken. Door deze secties en lijnen netjes te verdelen over de verschillende fases is het globale verbruik van de spoorwegen over het hele land gezien wel ongeveer in balans.
De spoorlijnen in kwestie zijn de 4 HSLs en de ardennenlijnen in België en HSL-zuid en Betuweroute in Nederland.

Re: Aansluiting van de HSL tractievoeding op het landelijke koppelnet

Ingevoed: 02 apr 2018 11:24
door Peter Kleton
Bedankt voor je antwoord.
Toen de tunnel onder het Groene Hart werd geboord, was de boormachine via een trafo direct met een paar korte verbindingen verbonden met het hoogspanningsnet ,dat daar juist vlak overheen gaat , bij Leiderdorp en de A4.
Groeten ,
Peter

Re: Aansluiting van de HSL tractievoeding op het landelijke koppelnet

Ingevoed: 25 sep 2018 13:39
door Henk
Als aanvulling op de vorige reacties

Op de bovenleiding van HSL en Betuweroute staat een éénfase 25 kV 50 Hz spanning. Dat is best lastig, omdat het openbare elektriciteitsnet een drie fase 50 Hz systeem is. In het verleden werd dan ook een Scott-schakeling toegepast, waarbij een driefase-spanning in een tweefase- wordt omgezet. Een onderstation wordt dan in iedere richting een aparte fase gebruikt. Echter, beide fasen mogen nooit verbonden worden (fase-sluiting) en er is daarom een grote spanningssluis (met spanningsloos gedeelte) nodig om een dergelijke kortsluiting te voorkomen.

Tegenwoordig is het openbare driefasen-netwerk uitgebreid en als de spoorwegbelastig (zo werd dat in het verleden genoemd) beperkt is t.o.v. de overige belasting, dan is de asymmetrie te verwaarlozen. Er worden dan wel altijd twee fasen gebruikt om de spoorwegonderstations te voeden. Ook worden altijd dezelfde twee fasen gebruikt, om te voorkomen dat een grote spanningssluis in de bovenleiding nodig is, om kortsluiting tussen fasen te voorkomen (zie ook bij Scott-schakeling).

Overigens heb ik begrepen, dat voor de Btuweroute, de bovenleiding toch niet doorgekoppeld is. Zou er een kortsluiting optreden door bv. een defecte stroomafnemer, dan wordt een te groot deel van de spoorlijn spanningsloos en dus te veel hinder. Echter, ook zouden ongewenste transportstromen optreden, omdat via de bovenleiding ook delen van het openbare net gekoppeld zouden zijn !

Re: Aansluiting van de HSL tractievoeding op het landelijke koppelnet

Ingevoed: 25 sep 2018 18:52
door Shrek
Er worden niet altijd dezelfde fasen gebruikt hoor. Sterker nog: de spoorweginfrabeheerder moet net de belasting zoveel mogelijk spreiden. Als hij op één onderstation fasen 4 en 8 gebruikt zal hij op een ander 8 en 12 moeten gebruiken en op het 3e 4 en 12.
Die zorgt er dan inderdaad voor dat op sommige spoorlijnen er bepaalde delen op een andere fase zitten. Dit is echter niet zon groot probleem, de trein moet op die plaats even zijn elektrische installaties uitzetten tot hij voorbij de fasesprong is. De pantograaf moet zelfs niet naar beneden.

Re: Aansluiting van de HSL tractievoeding op het landelijke koppelnet

Ingevoed: 28 sep 2018 10:13
door Henk
Tsja, ik heb wel eens anders gelezen: om sluiting tussen fasen te voorkomen (die zijn het ergste) wordt overal dezelfde fasen gebruikt en door op een hoogspanningsniveau aan te sluiten is de asymmetrie klein genoeg.
Maar dat is al weer een tijdje geleden gelezen, misschien ook maar één publicatie en tegenwoordig is het ook weer anders, misschien nieuwe beveiligingsapparatuur ?

Een stukje spanningsloos rijden is inderdaad heel gewoon.

Re: Aansluiting van de HSL tractievoeding op het landelijke koppelnet

Ingevoed: 02 okt 2018 19:07
door BaDu
In de Betuweroute zijn zgn spanningsluizen aangebracht waarin de overgang naar een andere voedingstation plaatsindt.

Verder kent de Betuweroute een 2x25kV systeem maar deze worden wel gevoed vanuit 2 fasen van het 150kV net.
De drie voedingstations van de betuweroute zijn inderdaad aangesloten op 3 verschillende fase combinaties.

Re: Aansluiting van de HSL tractievoeding op het landelijke koppelnet

Ingevoed: 03 okt 2018 08:54
door maurice
Het is al een tijd geleden dat ik me met dit onderwerp bezig hield, maar was een spanningssluis niet de overgang van 1500 V DC naar 25 kV AC? Ik meen dat de scheiding tussen twee verschillende 50 Hz fasen simpelweg ' fasescheiding' werd genoemd.

Re: Aansluiting van de HSL tractievoeding op het landelijke koppelnet

Ingevoed: 03 okt 2018 11:04
door Peter Kleton
In Nederland is al sinds de jaren 50 tussen Roosendaal en Essen (B) een spanningssluis tussen de Ned. 1500 V en de Belgische 3 kV .
Later is er een bijgekomen tussen Eysden en Visee (B).
Fase overgangen in Ned. waren en zijn er niet in Ned ,want de rest was 1500 V (Eigenlijk 1800V )
Met de komst van de Betuwe route en de HSL lijn Hoofddorp- Rotterdam en verder naar Belgie zijn er een stuk of 6-7 bijgekomen tussen de 1500V en de 25 kV.
Fasescheidingen zijn onderbrekingen in de 25 kV lijnen zelf. In de spanningssluis moet omgeschakeld naar een andere bvl spanning ,bij een fase scheiding wordt alleen de tractie uitgeschakeld ,aan gegeven door borden langs de baan,wanr dat uitschakelen gaat niet automatisch.
Ook in Duitsland bij de DB gaat het zo bij hun 15kV systeem.
Peter