Aansluiting van de HSL tractievoeding op het landelijke koppelnet

Voor al je vragen over het elektriciteitsnet, hoog- en middenspanningstechniek waarop je het antwoord maar niet kunt vinden. Wellicht kan iemand je helpen
Plaats reactie
Mastbeeld van deze aansluiting
Peter Kleton
middenspanning
Loads: 13
Aangesloten op: 30 mar 2018 22:18
Favoriete mastsoort: Tractietransformator

Aansluiting van de HSL tractievoeding op het landelijke koppelnet

Load door Peter Kleton » 01 apr 2018 22:47

Hallo,
Toen ik een jaar of 15 geleden als spoorweg belangstellende las ,dat de HSL "gewoon"op het landelijke koppelnet zou worden aangesloten,
heb ik me verbaasd ,dat er geen Scott schakeling gebruikt werd om het net symmetrisch te belasten, zodat de 3 fasen netjes gelijk belast zouden worden. Dat was dus niet nodig.. :o
Is omdat de belasting van de treinen toch te klein is in verhouding met de belasting van het totale net ?
Klopt het wat ik denk, of waren er andere redenen ?
groeten ,
Peter

Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Loads: 1631
Aangesloten op: 18 mei 2012 17:53
Favoriete mastsoort: dubbelvlag mast
Dichtstbijzijnde trafo: Boortmeerbeek

Re: Aansluiting van de HSL tractievoeding op het landelijke koppelnet

Load door Shrek » 01 apr 2018 23:30

De belasting van de HSL is inderdaad niet zo heel groot, doorgaans spreken we over een tiental MW. In een middenspanningsnet zou dit inderdaad een groot onevenwicht veroorzaken maar op 150kV heeft het niet zoveel effect.
Bovendien zijn er op meerdere spoorlijnen 25kV-bovenleidingen en hebben deze soms meerdere secties die op een verschillende fases kunnen werken. Door deze secties en lijnen netjes te verdelen over de verschillende fases is het globale verbruik van de spoorwegen over het hele land gezien wel ongeveer in balans.
De spoorlijnen in kwestie zijn de 4 HSLs en de ardennenlijnen in België en HSL-zuid en Betuweroute in Nederland.

Peter Kleton
middenspanning
Loads: 13
Aangesloten op: 30 mar 2018 22:18
Favoriete mastsoort: Tractietransformator

Re: Aansluiting van de HSL tractievoeding op het landelijke koppelnet

Load door Peter Kleton » 02 apr 2018 11:24

Bedankt voor je antwoord.
Toen de tunnel onder het Groene Hart werd geboord, was de boormachine via een trafo direct met een paar korte verbindingen verbonden met het hoogspanningsnet ,dat daar juist vlak overheen gaat , bij Leiderdorp en de A4.
Groeten ,
Peter

Plaats reactie