Isolator

Voor al je vragen over het elektriciteitsnet, hoog- en middenspanningstechniek waarop je het antwoord maar niet kunt vinden. Wellicht kan iemand je helpen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jeremy1992
Nieuw forumlid. Wees vriendelijk voor 'm ;-)
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 dec 2017 19:20

Isolator

Bericht door jeremy1992 » 21 dec 2017 23:41

Beste
ik ben net nieuw hier en ben all een tijd opzoek naar 4 schijfjes van een isolator voor de hobby
is hier iemand die dat heeft of weet iemand hier hoe ik daar aan kan komen
het is van een glaskap-isolator
van zoon isolator wil ik graag 1 tot 4 schijfjes
ik hoop dat iemand me kan helpen
alvast bedankt
Jeremy

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Isolator

Bericht door Hans » 22 dec 2017 18:44

Via de hoogspanningsmail krijgen we wel vaker vragen binnen van mensen die glaskap-isolators zoeken.
Hoewel het ingewikkeld lijkt, is het zeker niet onmogelijk om er eentje in handen te krijgen.

Wie goed rondkijkt ziet dat er hier en daar wel exemplaren te koop worden aangeboden. Als u Ebay of Marktplaats in de gaten houdt zie je dat er met name in Amerika een levendige handel bestaat in isolators omdat er daar meer mensen zijn die ze verzamelen. Zo af en toe zit er voor een paar losse tientjes heel wat aardigs tussen, hoewel dat wel uitdraait op verschepen en dat kan best duur zijn.

Een andere manier is gericht op jacht gaan. Altijd zijn er wel ergens reconstructies, sloop of nieuwbouwprojecten bezig. Meestal worden dan de isolators ook vervangen. Wanneer er werklieden op het terrein aanwezig zijn kunt u er een aanspreken en vragen of u een aantal afgedankte exemplaren mag hebben. Afgedankte isolators zijn ingewikkeld om te recyclen en de schrootwaarde is niet bijzonder hoog, zodat de werklieden of de voorman in de meeste gevallen met een lachje op het gezicht richting een container wijzen waar er soms vele honderden in liggen. Zelf heb ik met die laatste methode goede resultaten bereikt, maar bij afgedankte exemplaren kan het soms voorkomen dat er een flintertje glas af is of dat er spetters grijze verf op zitten. Ze zijn tenslotte gebruikt.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Plaats reactie