Geen bliksemafleider bovenleiding?
Geen bliksemafleider bovenleiding?
Na het zien van deze video (http://www.youtube.com/watch?v=y5G6UMaxegY) vroeg ik mij af waarom de bovenleiding van de spoorwegen geen bliksemafleiders heeft. Heeft dit technische of economische redenen?
Re: Geen bliksemafleider bovenleiding?
Het is niet echt nodig denk ik. De bovenleidingen hebben( toch in België) heel veel overspanningsbeveiligingen. De bliksem gaat dus gewoon meteen naar de grond. Ook de treinen zelf zijn hier tegen beveiligd, dus niet nodig die kost te maken lijkt mij.geomario schreef:Na het zien van deze video (http://www.youtube.com/watch?v=y5G6UMaxegY) vroeg ik mij af waarom de bovenleiding van de spoorwegen geen bliksemafleiders heeft. Heeft dit technische of economische redenen?
- Remy Brandt
- Berichten: 70
- Lid geworden op: 05 jun 2012 11:22
- Dichtstbijzijnde trafo: Stadskanaal
Re: Geen bliksemafleider bovenleiding?
Meestal is de sein en wissel apparatuur het haasje,het gebeurt eigenlijk zelden dat een inslag op de rijdraad directe gevolgen heeft.
Stroomfetisjist.
Re: Geen bliksemafleider bovenleiding?
Ah, oke. Maar ik zie in dit filmpje wel gelijk het sein op rood springen, wat duidt op een storing.
- Paullus
- Berichten: 346
- Lid geworden op: 30 jun 2012 19:45
- Dichtstbijzijnde trafo: 150/10 kV Haarlem Waarderpolder
Re: Geen bliksemafleider bovenleiding?
Tussen de beide benen van het spoor, zijn op bepaalde afstanden condensatorkoppelingen aan gebracht.
Normaal doen deze niets. De capaciteit en de doorslagspanning zijn zodaning dat de capacitieve reactantie voldoende hoog is om geen effect te hebben bij de gebruikte frequenties en spanningen van de tractie, het seinwezen en de ATB.
Echter bij blikseminslag op een bovenleidingportaal, slaat de capacitieve koppeling tussen de benen van het spoor door, vanwege de de enorme spanning. Elke mast is namelijk geaard aan een been van het spoor.
Om de schade aan de infrastructuur te beperken wordt gebruik gemaakt van die doorslag.
Dat heeft dan wel tot gevolg dat de betreffende spoorsectie zich gaat gedragen als Bezet Spoor. De seinen die de betreffende sectie dekken zullen ten gevolge van dit proces terugvallen in de stand stop.
Normaal doen deze niets. De capaciteit en de doorslagspanning zijn zodaning dat de capacitieve reactantie voldoende hoog is om geen effect te hebben bij de gebruikte frequenties en spanningen van de tractie, het seinwezen en de ATB.
Echter bij blikseminslag op een bovenleidingportaal, slaat de capacitieve koppeling tussen de benen van het spoor door, vanwege de de enorme spanning. Elke mast is namelijk geaard aan een been van het spoor.
Om de schade aan de infrastructuur te beperken wordt gebruik gemaakt van die doorslag.
Dat heeft dan wel tot gevolg dat de betreffende spoorsectie zich gaat gedragen als Bezet Spoor. De seinen die de betreffende sectie dekken zullen ten gevolge van dit proces terugvallen in de stand stop.
Re: Geen bliksemafleider bovenleiding?
Bedankt voor de uitleg!Paullus schreef:Tussen de beide benen van het spoor, zijn op bepaalde afstanden condensatorkoppelingen aan gebracht.
Normaal doen deze niets. De capaciteit en de doorslagspanning zijn zodaning dat de capacitieve reactantie voldoende hoog is om geen effect te hebben bij de gebruikte frequenties en spanningen van de tractie, het seinwezen en de ATB.
Echter bij blikseminslag op een bovenleidingportaal, slaat de capacitieve koppeling tussen de benen van het spoor door, vanwege de de enorme spanning. Elke mast is namelijk geaard aan een been van het spoor.
Om de schade aan de infrastructuur te beperken wordt gebruik gemaakt van die doorslag.
Dat heeft dan wel tot gevolg dat de betreffende spoorsectie zich gaat gedragen als Bezet Spoor. De seinen die de betreffende sectie dekken zullen ten gevolge van dit proces terugvallen in de stand stop.