Geen bliksemafleider bovenleiding?

Voor al je vragen over het elektriciteitsnet, hoog- en middenspanningstechniek waarop je het antwoord maar niet kunt vinden. Wellicht kan iemand je helpen
Plaats reactie
geomario
110 kV
Loads: 135
Aangesloten op: 14 mei 2012 14:48
Favoriete mastsoort: Deltamast [enkel circuit]
Dichtstbijzijnde trafo: Utrecht

Geen bliksemafleider bovenleiding?

Load door geomario » 27 jun 2012 16:21

Na het zien van deze video (http://www.youtube.com/watch?v=y5G6UMaxegY) vroeg ik mij af waarom de bovenleiding van de spoorwegen geen bliksemafleiders heeft. Heeft dit technische of economische redenen?

Mastbeeld van deze aansluiting
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Loads: 1696
Aangesloten op: 18 mei 2012 17:53
Favoriete mastsoort: dubbelvlag mast
Dichtstbijzijnde trafo: Boortmeerbeek

Re: Geen bliksemafleider bovenleiding?

Load door Shrek » 27 jun 2012 16:43

geomario voegde de load toe:Na het zien van deze video (http://www.youtube.com/watch?v=y5G6UMaxegY) vroeg ik mij af waarom de bovenleiding van de spoorwegen geen bliksemafleiders heeft. Heeft dit technische of economische redenen?
Het is niet echt nodig denk ik. De bovenleidingen hebben( toch in België) heel veel overspanningsbeveiligingen. De bliksem gaat dus gewoon meteen naar de grond. Ook de treinen zelf zijn hier tegen beveiligd, dus niet nodig die kost te maken lijkt mij.

Mastbeeld van deze aansluiting
Remy Brandt
70 kV
Loads: 70
Aangesloten op: 05 jun 2012 11:22
Favoriete mastsoort: Zie avatar.
Dichtstbijzijnde trafo: Stadskanaal

Re: Geen bliksemafleider bovenleiding?

Load door Remy Brandt » 27 jun 2012 18:17

Meestal is de sein en wissel apparatuur het haasje,het gebeurt eigenlijk zelden dat een inslag op de rijdraad directe gevolgen heeft.
Stroomfetisjist.

geomario
110 kV
Loads: 135
Aangesloten op: 14 mei 2012 14:48
Favoriete mastsoort: Deltamast [enkel circuit]
Dichtstbijzijnde trafo: Utrecht

Re: Geen bliksemafleider bovenleiding?

Load door geomario » 27 jun 2012 18:20

Ah, oke. Maar ik zie in dit filmpje wel gelijk het sein op rood springen, wat duidt op een storing.

Mastbeeld van deze aansluiting
Paullus
220 kV
Loads: 318
Aangesloten op: 30 jun 2012 19:45
Favoriete mastsoort: Als het maar onder spanning is
Dichtstbijzijnde trafo: 150/10 kV Haarlem Waarderpolder

Re: Geen bliksemafleider bovenleiding?

Load door Paullus » 12 jul 2012 18:41

Tussen de beide benen van het spoor, zijn op bepaalde afstanden condensatorkoppelingen aan gebracht.
Normaal doen deze niets. De capaciteit en de doorslagspanning zijn zodaning dat de capacitieve reactantie voldoende hoog is om geen effect te hebben bij de gebruikte frequenties en spanningen van de tractie, het seinwezen en de ATB.
Echter bij blikseminslag op een bovenleidingportaal, slaat de capacitieve koppeling tussen de benen van het spoor door, vanwege de de enorme spanning. Elke mast is namelijk geaard aan een been van het spoor.
Om de schade aan de infrastructuur te beperken wordt gebruik gemaakt van die doorslag.
Dat heeft dan wel tot gevolg dat de betreffende spoorsectie zich gaat gedragen als Bezet Spoor. De seinen die de betreffende sectie dekken zullen ten gevolge van dit proces terugvallen in de stand stop.

geomario
110 kV
Loads: 135
Aangesloten op: 14 mei 2012 14:48
Favoriete mastsoort: Deltamast [enkel circuit]
Dichtstbijzijnde trafo: Utrecht

Re: Geen bliksemafleider bovenleiding?

Load door geomario » 09 aug 2012 15:08

Paullus voegde de load toe:Tussen de beide benen van het spoor, zijn op bepaalde afstanden condensatorkoppelingen aan gebracht.
Normaal doen deze niets. De capaciteit en de doorslagspanning zijn zodaning dat de capacitieve reactantie voldoende hoog is om geen effect te hebben bij de gebruikte frequenties en spanningen van de tractie, het seinwezen en de ATB.
Echter bij blikseminslag op een bovenleidingportaal, slaat de capacitieve koppeling tussen de benen van het spoor door, vanwege de de enorme spanning. Elke mast is namelijk geaard aan een been van het spoor.
Om de schade aan de infrastructuur te beperken wordt gebruik gemaakt van die doorslag.
Dat heeft dan wel tot gevolg dat de betreffende spoorsectie zich gaat gedragen als Bezet Spoor. De seinen die de betreffende sectie dekken zullen ten gevolge van dit proces terugvallen in de stand stop.
Bedankt voor de uitleg!

Plaats reactie