wat voor een hoogspanningskabels zijn dit ?

Voor al je vragen over het elektriciteitsnet, hoog- en middenspanningstechniek waarop je het antwoord maar niet kunt vinden. Wellicht kan iemand je helpen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
callant
Nieuw forumlid. Wees vriendelijk voor 'm ;-)
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 aug 2016 16:10

wat voor een hoogspanningskabels zijn dit ?

Bericht door callant » 10 aug 2016 16:37

hallo iedereen ,

ik heb als complete leek over hoogspanning een vraagje voor de deskundigen hier .
Bij onze zoektocht naar een stuk bouwgrond in Spanje (Barcelona) zijn we gestoten op een grond waar er in de buurt enkele hoogspanningskabels lopen . in deze straat echter staan enkele kleinere masten . zoals iedereen wel weet bestaat er veel controversie over het al dan niet verstandig is van een bouwkavel te kopen in de buurt van hoogspanningskabels maar desondanks zou ik toch graag eens navragen wat de leidingen nu juist zijn in de onderstaande link . (ik heb al eens gelezen dat deskundigen zelf op het oog kunnen zien welk model en wat de sterkte er van is.)

https://www.google.es/maps/@41.5126581, ... 312!8i6656

hopelijk kan er iemand met veel meer verstand dan ik me helpen hierbij .
dank bij voorbaat .

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2492
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: wat voor een hoogspanningskabels zijn dit ?

Bericht door Shrek » 10 aug 2016 16:49

Dat is een klein middenspanningslijntje. Dat voorziet enkel de buurt van stroom en heeft daardoor een laag vermogen.
Geen enkel risico dus op zware magnetische velden veroorzaakt door deze hoogspanningslijn
Trouwens: de straling van pakweg een GSM-antenne is veel intenser dan wat van een hoogspanningslijn komt. Ik zou me dus eerder vragen stellen over de GSM-mast achter de bomen.

Gebruikersavatar
callant
Nieuw forumlid. Wees vriendelijk voor 'm ;-)
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 aug 2016 16:10

Re: wat voor een hoogspanningskabels zijn dit ?

Bericht door callant » 10 aug 2016 18:12

hartelijk bedankt voor de snelle responds .

in de aanbevelingen van de Vlaamse overheid stond er iets van een veilige afstand te houden voor hoogspanningskabels ivm die magnetische of elektrische velden uitgedrukt in µT . kan je mij eventueel iets vertellen welke metingen dit zou hebben van deze kabel?

http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuse ... rt_id=7245


en kan je mij ook iets vertellen over die gsm mast welke afstanden zijn aangeraden en welke zorgen of schade er kan uit voortkomen?

nogmaals dank voor u vlotte responds en hulp.
groeten.

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2492
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: wat voor een hoogspanningskabels zijn dit ?

Bericht door Shrek » 10 aug 2016 19:01

callant schreef:hartelijk bedankt voor de snelle responds .

in de aanbevelingen van de Vlaamse overheid stond er iets van een veilige afstand te houden voor hoogspanningskabels ivm die magnetische of elektrische velden uitgedrukt in µT . kan je mij eventueel iets vertellen welke metingen dit zou hebben van deze kabel?

http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuse ... rt_id=7245


en kan je mij ook iets vertellen over die gsm mast welke afstanden zijn aangeraden en welke zorgen of schade er kan uit voortkomen?

nogmaals dank voor u vlotte responds en hulp.
groeten.
Die tabel ifv afstand tot de 10000v cabine zal hier de juiste grootte orde zijn. De hoogspanningslijn op de foto zal ook ongeveer 10000v dragen.

Wat de exacte gevaren en risico's van zowel hoogspanningslijnen als gsm antennes zijn is helaas nog niet bekend. Er is nergens grootschalig onderzoek gebeurd dat exacte gevolgen kan koppelen aan deze straling.

Plaats reactie