De uni-directionele loadflow van het distributienet

Voor al je vragen over het elektriciteitsnet, hoog- en middenspanningstechniek waarop je het antwoord maar niet kunt vinden. Wellicht kan iemand je helpen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
korthout
Nieuw forumlid. Wees vriendelijk voor 'm ;-)
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 jul 2016 12:24

De uni-directionele loadflow van het distributienet

Bericht door korthout » 22 jul 2016 12:39

Hallo allemaal. Dit is mijn eerste post hier en ik ben pas net aan het leren hoe ons hoogspanningsnet werkt. Na het lezen van de stroomcursus en het volgen van een aantal video colleges van TU Delft over energie systemen, zit ik nog steeds met een vraag.

Deel 4 van de stroomcursus legt uit dat het distributienet een uni-directionele loadflow heeft: "Twee kanten op denken is de normaalste gang van zaken op het hoogspanningsnet. Maar op het niveau van 50 kV en 36 kV wordt het soms iets problematischer om de richting van de loadflow om te kunnen draaien. Vanaf deze trap en lager is de richting van de load meestal eenrichtingsverkeer naar de gebruiker toe. Dat is historisch gegroeid. Over deze netten wordt het vermogen van een centraal startpunt gedistrubueerd (verspreid) naar de eindgebruikers toe. Alle verbindingen die deze functie hebben worden tezamen het distributienet genoemd."

Oftewel, decentraal opgewekte energie kan niet (of slecht) terug het hoogspanningsnet op. De uitleg hiervan is dat dat historisch is, maar hoe werkt dit? Waarom is dit maar 1 richting op? Zijn er misschien bepaalde controle systemen die dit als gevolg hebben?

Mijn Google-skills bleken niet bestand tegen deze vraag.

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: De uni-directionele loadflow van het distributienet

Bericht door BaDu » 22 jul 2016 21:30

Welkom op dit mooie forum. Leuk dat je de stroomcursus zo aandachtig bestudeert.

De lokale opwekking wordt in dit geval opgenomen door de eveneens lokaal aangesloten verbruikers. Indien de opwekking in dit lokale net groter is dan het verbruik kunnen er problemen optreden. Bijvoorbeeld in beveiligingen van transformatoren en kabels

Overigens zijn tegenwoordig zo ongeveer alle 50kV netten bestand tegen bi-directionale loadflow maar op de lager liggende spanningen kan het wel een problematisch zijn. Zoals ook recent in Groningen is opgetreden.
KML-generator generator

Gebruikersavatar
korthout
Nieuw forumlid. Wees vriendelijk voor 'm ;-)
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 jul 2016 12:24

Re: De uni-directionele loadflow van het distributienet

Bericht door korthout » 26 jul 2016 11:28

BaDu schreef:Bijvoorbeeld in beveiligingen van transformatoren en kabels
Hartelijk dank voor je antwoord. Dit is precies wat ik zocht. Mocht je hier nog meer informatie over hebben dan zou ik hier graag nog meer over lezen.

Plaats reactie