afhangen van de kabels bij de nieuwe wintracks

Voor al je vragen over het elektriciteitsnet, hoog- en middenspanningstechniek waarop je het antwoord maar niet kunt vinden. Wellicht kan iemand je helpen
Gebruikersavatar
phsleutelberg
Nieuw forumlid. Wees vriendelijk voor 'm ;-)
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 jul 2016 19:15

afhangen van de kabels bij de nieuwe wintracks

Bericht door phsleutelberg » 14 jul 2016 08:30

Met interesse volg ik de aanleg van de wintracks tussen Beverwijk en Schiphol. Ik snap alleen niet hoe de kabels worden afgehangen. Er zijn twee soorten van ophanging: Meestal aan zijarmen, dan is het duidelijk. Maar geregeld ook (met een isolator) direct aan een krans aan de mast. Vandaar gaat het met een verbindingslus vanaf de kabel voor de isolator naar de krans om de mast gaan en vandaar met een volgende lus naar de kabel na de volgende isolator. Hoe is de isolatie dan naar de paal als de lus weer aan de paal vastzit zonder duidelijke isolator? Kan iemand me dit uitleggen? Is dit vanwege de bochten? Peter

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: afhangen van de kabels bij de nieuwe wintracks

Bericht door Hans » 14 jul 2016 08:37

Afbeelding

Dit idee (of iets dat hier sterk op lijkt)? Mogelijk is de wintrack nog niet klaar en moeten de bretels nog aangebracht worden. Bij dit exemplaar vlakbij Bleiswijk in 2012 was dat ook het geval. De los hangende kabeluiteinden met schijnbare galvanische verbinding met het mastlichaam zijn dan maar tijdelijk van aard en worden de uiteindelijke zijwaartse bretels alsnog later aangebracht.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
phsleutelberg
Nieuw forumlid. Wees vriendelijk voor 'm ;-)
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 jul 2016 19:15

Re: afhangen van de kabels bij de nieuwe wintracks

Bericht door phsleutelberg » 15 jul 2016 15:40

Hans schreef:Afbeelding

Dit idee (of iets dat hier sterk op lijkt)? Mogelijk is de wintrack nog niet klaar en moeten de bretels nog aangebracht worden. Bij dit exemplaar vlakbij Bleiswijk in 2012 was dat ook het geval. De los hangende kabeluiteinden met schijnbare galvanische verbinding met het mastlichaam zijn dan maar tijdelijk van aard en worden de uiteindelijke zijwaartse bretels alsnog later aangebracht.

Dat dacht ik eerst ook. Maar bij de meeste wintracks zijn de kabels al aan zijarmen bevestig. Het lijkt me omslachtig dat in een tweede ronde alsnog de kabels aan de zijarmen bevestigd moeten worden. Opnieuw hoogwerkers neerzetten. Waarom dan bij de meeste palen wel direct de eindelijke kabelbevestiging? Peter

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: afhangen van de kabels bij de nieuwe wintracks

Bericht door Hans » 15 jul 2016 21:43

Hmm. Dan begrijp ik eerlijk gezegd niet goed wat je precies bedoelt.
Ben je in de gelegenheid om een foto te maken van de situatie? Dat zou waarschijnlijk duidelijkheid scheppen.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
arie
220 kV
Berichten: 305
Lid geworden op: 30 jan 2016 19:18
Dichtstbijzijnde trafo: Heemskerk

Re: afhangen van de kabels bij de nieuwe wintracks

Bericht door arie » 15 jul 2016 22:11

ze zijn nu al 4 maanden aan het kabels trekken tussen beverwijk en vijfhuizen en ze maken alles af.
behalve het monteren van de bretels.
waarom doen ze dat niet gelijk?

Gebruikersavatar
Knarvel
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1184
Lid geworden op: 29 apr 2012 18:19
Dichtstbijzijnde trafo: Waarderpolder

Re: afhangen van de kabels bij de nieuwe wintracks

Bericht door Knarvel » 15 jul 2016 22:42

Ik vermoed dat de bretels pas gemonteerd worden nadat de lijnen een tijdje gehangen hebben en eventuele rek van de geleiders door naspannen gecompenseerd is.

Rekken de huidige geleiders nog of kan dit al in de productie opgevangen worden ?

Gebruikersavatar
phsleutelberg
Nieuw forumlid. Wees vriendelijk voor 'm ;-)
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 jul 2016 19:15

Re: afhangen van de kabels bij de nieuwe wintracks

Bericht door phsleutelberg » 15 jul 2016 22:45

Jouw foto toont, schijnt me, ook de kabels verbonden met de kransen om de paal. Die situatie bedoel ik. Ten zuiden van de Wijkertunnel en bij Beverwijk zijn een aantal palen nog zo bekabeld. Maar zoals je zegt, misschien is dat tijdelijk

voltron
380 kV
Berichten: 785
Lid geworden op: 25 apr 2012 13:28

Re: afhangen van de kabels bij de nieuwe wintracks

Bericht door voltron » 16 jul 2016 14:00

Bij Delft leek er ook niet echt een logica in te zitten in de volgorde van bretels plaatsen. De eerste zaten in de 3e of 4e mast, daarna in mast 2

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: afhangen van de kabels bij de nieuwe wintracks

Bericht door Peter » 16 jul 2016 18:00

Het valt me op dat er helemaal bij de bouw van de nieuwe lijnen weinig logica in zit. Ik kan me herinneren dat bij de bouw van de oostring de masten bijna op volgorde werden gebouwd. Nu zie ik tussen Beverwijk en Haarlem soms diverse delen verschijnen en met Doetinchem - Wesel is men ook niet begonnen met het plaatsen van mast 1 bij Langerak. Het zal ongetwijfeld met vergunningen etc. te maken hebben en dat zal ongetwijfeld tegenwoordig wat anders gaan dan bij de bouw van de 380kV ring destijds

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: afhangen van de kabels bij de nieuwe wintracks

Bericht door Tom » 16 jul 2016 21:53

Ja, klopt, dat is me ook opgevallen dat er geen pijl op te trekken is van de volgorde.

Hoewel volgens mij het Zwolle-Meeden-Eems project de bretels ook pas op een later tijdstip werden toegevoegd, dat ging niet echt gelijk op met het spannen van de geleiders.

Plaats reactie