Aanduidingen ondergrondse bekabeling

Voor al je vragen over het elektriciteitsnet, hoog- en middenspanningstechniek waarop je het antwoord maar niet kunt vinden. Wellicht kan iemand je helpen
Gebruikersavatar
kevelek
220 kV
Berichten: 226
Lid geworden op: 05 jun 2019 20:00

Re: Aanduidingen ondergrondse bekabeling

Bericht door kevelek » 12 jan 2020 19:33

Hierbij nog enkele foto´s
De CAE baatte vroeger onder meer de elektriciteitscentrale in Hoeilaart uit. De getoonde merkstenen (in feite richtingsblokken, want ze duiden de richting van de kabel aan) zijn minstens 60 jaar oud
De onderste duid een middenspanningskabel aan uit 1939, oorspronkelijk aangelegd voor 6,6kV maar vandaag uitgebaat op 11,4kV Het betreft een papier lood kabel van 70² koper.

Misschien moeten we er een apart draadstel van maken binnen Nethistoriek :tongetje:
Merksteen CAE Overijse.png
Merksteen CAE Overijse.png (2.64 MiB) 11904 keer bekeken
Merksteen CAE Overijse HT.png
Merksteen CAE Overijse HT.png (2.4 MiB) 11904 keer bekeken
Meten is Weten, Gissen is Missen. Raak niets aan wat niet geaard is en aard nooit zonder te meten.

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Aanduidingen ondergrondse bekabeling

Bericht door BaDu » 13 jan 2020 11:19

Wow leuk spul, die hebben we bij mijn weten niet in NL.
Dat wordt met de neus naar de grond lopen in België in het vervolg :DD
KML-generator generator

RolandB
middenspanning
Berichten: 23
Lid geworden op: 08 jan 2017 16:35
Dichtstbijzijnde trafo: Delft

Re: Aanduidingen ondergrondse bekabeling

Bericht door RolandB » 13 jan 2020 18:40

Wow leuk spul, die hebben we bij mijn weten niet in NL.
Ik kan mij van meer dan 40 jaar geleden wel een betonnen paaltje voor de geest halen met een opschrift als: GEB Dordrecht, Hoogspanningskabels tot 50.000 volt. Het stond langs de A15 bij de oprit van de Baanhoekbrug.
Het staat er vast niet meer, er is daar veel veranderd.

Groeten,

Roland.
Geboren en opgegroeid in Papendrecht, met prachtige 50, 150 en 380 kV vakwerkmasten.

Pieter
50 kV
Berichten: 62
Lid geworden op: 30 apr 2019 14:27

Re: Aanduidingen ondergrondse bekabeling

Bericht door Pieter » 14 jan 2020 08:29

Ja, lijkt typisch Belgisch. In de buurt van IJmuiden zijn er nog wat betonnen paaltjes met aanduiding PEN. In Duitsland heb ik er nog maar ééntje gezien (en ik loop al lang met het gezicht naar de grond). Is er één of andere norm of reglement die het gebruik van deze signalisatieblokken/merkstenen voorschrijft in België ?

Gebruikersavatar
Knarvel
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1180
Lid geworden op: 29 apr 2012 18:19
Dichtstbijzijnde trafo: Waarderpolder

Re: Aanduidingen ondergrondse bekabeling

Bericht door Knarvel » 14 jan 2020 17:00

BaDu schreef:
13 jan 2020 11:19
Wow leuk spul, die hebben we bij mijn weten niet in NL.
Ja, hadden we hier ook. Bijgaand exemplaar was van de PEGEM, eens de landelijke leverancier van tractie-energie aan de NS. Uit mijn jeugd herinner ik mij dat de PTT zijn kabels ook van dit soort markeringen voorzag
DSCN0197.jpg
DSCN0197.jpg (554.83 KiB) 11835 keer bekeken

Pieter
50 kV
Berichten: 62
Lid geworden op: 30 apr 2019 14:27

Re: Aanduidingen ondergrondse bekabeling

Bericht door Pieter » 14 jan 2020 18:13

Ah, interessant. "De NV Provinciale En Gemeentelijke Electriciteits Maatschappij (PEGEM) is opgericht in 1920 door de Provincie Noord-Holland en de gemeenten Amsterdam en Haarlem met als doel tot samenwerking te komen op het gebied van energieopwekking en engergielevering. Deze samenwerking eindigde in 1928. Daarna bleef de NV PEGEM bestaan met als beperkt doel de energielevering aan de Nederlandse Spoorwegen in Noord-Holland." Bron : https://actorenregister.nationaalarchief.nl/

Gebruikersavatar
kevelek
220 kV
Berichten: 226
Lid geworden op: 05 jun 2019 20:00

Re: Aanduidingen ondergrondse bekabeling

Bericht door kevelek » 14 jan 2020 19:48

Pieter schreef:
14 jan 2020 08:29
Is er één of andere norm of reglement die het gebruik van deze signalisatieblokken/merkstenen voorschrijft in België ?
Jazeker, dat is het AREI (Algemeen Reglement voor Elektrische Installaties)
Artikel 1.png
Artikel 1.png (66.38 KiB) 11823 keer bekeken
Artikel 2.png
Artikel 2.png (134.37 KiB) 11823 keer bekeken
Helaas, buiten Elia houd er niemand zich aan dit artikel.
Eigenlijk een inbreuk op de Belgische wetgeving waarin het AREI is opgenomen.
Maar langs de andere zijde, gelukkig dat distributienetbeheerders dit links laten, anders was het voetpad betegeld met merkstenen

Vele voetpaden zien er zo uit na het uitbreken van de afwerkingslaag, stel je voor dat iedere kabel hier gemerkt is (want ze zijn vaak niet samen gelegd, en volgen een ander traject)
Voetpad.png
Voetpad.png (2.42 MiB) 11823 keer bekeken
Meten is Weten, Gissen is Missen. Raak niets aan wat niet geaard is en aard nooit zonder te meten.

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Aanduidingen ondergrondse bekabeling

Bericht door BaDu » 14 jan 2020 21:17

Pieter schreef:
14 jan 2020 18:13
Ah, interessant. "De NV Provinciale En Gemeentelijke Electriciteits Maatschappij (PEGEM) is opgericht in 1920 door de Provincie Noord-Holland en de gemeenten Amsterdam en Haarlem met als doel tot samenwerking te komen op het gebied van energieopwekking en engergielevering. Deze samenwerking eindigde in 1928. Daarna bleef de NV PEGEM bestaan met als beperkt doel de energielevering aan de Nederlandse Spoorwegen in Noord-Holland." Bron : https://actorenregister.nationaalarchief.nl/
PEGEM, niet te verwarren met de PGEM (Provinciale Gelderse Elektriciteits Maatschappij), voorloper van Liander en NUON/Vattenfall.
KML-generator generator

Pieter
50 kV
Berichten: 62
Lid geworden op: 30 apr 2019 14:27

Re: Aanduidingen ondergrondse bekabeling

Bericht door Pieter » 15 jan 2020 18:28

Bedankt Kevelek ! Het voorschift ivm het gebruik van één of twee bliksemschichten is een interessant detail !
BaDu : ja, begrepen :-) Wel die ik dat de regio's die qua centrales in EPON zijn opgegaan, inzake distributie in NUON en EDON terechtkwamen, enzovoort enzovoort, ingewikkeld verhaal, met pas later de huidige Nuon en Liander, waarin veel andere regio's terechgekomen zijn...

Gebruikersavatar
kevelek
220 kV
Berichten: 226
Lid geworden op: 05 jun 2019 20:00

Re: Aanduidingen ondergrondse bekabeling

Bericht door kevelek » 21 mar 2020 19:33

Nog enkele recente vondsten :-)
Persoonlijk was ik er nog nooit eentje tegengekomen met "Electrabel" op.
Dat is ook logisch want in de periode dat Electrabel het federaal transportnet in België beheerde, is er relatief weinig geïnvesteerd in nieuwe verbindingen.
De 2de foto laat ons nog net PGE lezen. Ongetwijfeld zal iemand hier wel een verhaal aan kunnen vastknopen ;)
De 3de foto is de zoveelse variant van een intercom merksteen
Alle vondsten komen uit zaventem aan het onderstation in de steenokkerzeelstraat. (hoe kon ik deze al zolang voorbijgelopen zijn :oops: )
Electrabel.png
Electrabel.png (499.51 KiB) 10926 keer bekeken
PNG.png
PNG.png (1.89 MiB) 10926 keer bekeken
Intercom2.png
Intercom2.png (556.77 KiB) 10926 keer bekeken
Ik maak me al lang volgende bedenking, waarom liggen er overal op het oude grondgebied van de Unerg merkstenen van Intercom??
Ik ben nog nooit een merksteen tegengekomen met Unerg op.
Wetende dat Intercom in 1974 bij de zoveelste hervorming van het energielandschap Interbrabant overnam, neem ik aan dat Intercom dan ook eigenaar werd van de centrales die op het grondgebied van de latere Unerg (1976) lagen. En samen met de centrales dan ook eigenaar werd van de interconnectie kabels??
Meten is Weten, Gissen is Missen. Raak niets aan wat niet geaard is en aard nooit zonder te meten.

Plaats reactie