1-fase AC hoogspanning

Voor al je vragen over het elektriciteitsnet, hoog- en middenspanningstechniek waarop je het antwoord maar niet kunt vinden. Wellicht kan iemand je helpen
Plaats reactie
Mastbeeld van deze aansluiting
PJK
middenspanning
Loads: 17
Aangesloten op: 31 mei 2019 17:18

1-fase AC hoogspanning

Load door PJK » 21 sep 2019 20:30

In Duitsland kwam ik redelijk wat hoogspanningslijnen tegen, 110kV, die op eenfase draaien. Viel me op omdat er maar 4 draden aan een mast hangen, en volgens de netkaart gaat het daar om 1 fase. Met 4 draden per mast neem ik aan dat dat dan twee circuits zijn met telkens een fase en een nuldraad.

Wat is de reden dat dit zo is aangelegd? Welk voordeel wordt er gehaald uit één fase over twee draden ipv drie over drie draden? Je krijgt dan toch een ongelijke belasting aan de generatorkant?

Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Loads: 1859
Aangesloten op: 18 mei 2012 17:53
Favoriete mastsoort: dubbelvlag mast

Re: 1-fase AC hoogspanning

Load door Shrek » 21 sep 2019 20:38

Dat is bahnstrom, de Duitse spoorwegen hebben hun eigen elektriciteitsnet. Dit draait inderdaad niet op driefasen maar op 2 fasen. Het is wel geen neuter en fase, maar 2 fasen die 180° gedraaid zijn tegenover elkaar (tegen 120° voor een normaal hoogspanningsnet).

Knarvel
380 kV + Netkaartcrew
Loads: 949
Aangesloten op: 29 apr 2012 18:19
Favoriete mastsoort: Gaffelmast

Load door Knarvel » 22 sep 2019 01:33

Waar we nog aan toe kunnen voegen dat deze Bahnstrom met een frequentie van 16,7 Hz bedreven wordt, wat de reden was een apart net met ook eigen centrales te bouwen. Intussen hebben we vermogenselektronica die in staat is deze rare spanning uit het normale 50 Hz net te maken, en zou dit net niet verder uitgebreid hoeven te worden. In de praktijk hebben nog steeds de omvormerstations (statisch of roterend) een uitgangsspanning van 110 kV die in vele "Unterwerke" naar de bovenleidingsspanning van 15 kV getransformeerd wordt. Een direkte voeding met 50 Hz hoog- of middenspanning van deze Unterwerke (zoals in NL en de BE gedaan wordt) is mij tot dusver niet bekend.

PJK
middenspanning
Loads: 17
Aangesloten op: 31 mei 2019 17:18

Load door PJK » 22 sep 2019 09:46

Dank voor de snelle opheldering! Weer iets om me in te verdiepen ☺️

Plaats reactie