"Offline" halen van vermogenopwekkers

Voor al je vragen over het elektriciteitsnet, hoog- en middenspanningstechniek waarop je het antwoord maar niet kunt vinden. Wellicht kan iemand je helpen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ierlandfan
Nieuw forumlid. Wees vriendelijk voor 'm ;-)
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 dec 2015 14:37

"Offline" halen van vermogenopwekkers

Bericht door Ierlandfan » 19 apr 2018 23:49

Vergeef mij de wellicht verkeerde termen. Wat mij al een tijdje aan het denken zet is het offline halen van elektriciteit opwekkers (Windmolenparken of kleinschaliger, zonnepanelen) Of tegenovergesteld: Het "dumpen" van vermogen/elektriciteit in het net bij overschot tegen een soms negatieve prijs. Wordt een windpark dan echt geforceerd en letterlijk geremd totdat de bladen stilstaan?

Wat gebeurt er met fabrieken die wellicht als side-effect energie opwekken. Stilleggen is dan geen optie. Wat gebeurt er met dat vermogen als dat geen kant opkan? Wat gebeurt er bijvoorbeeld met zonnepanelen die wel energie opwekken maar die hun energie niet kwijt kunnen omdat het elektriciteitsnet is afgekoppeld (onderhoud) en ik te weinig of geen verbruikers (in mijn huis) heb die dat vermogen op kunnen gebruiken?
Krijgen we dan magische rook, gaat er iets kapot of hoe moet ik me dat voorstellen.

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2491
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: "Offline" halen van vermogenopwekkers

Bericht door Shrek » 20 apr 2018 01:49

Ierlandfan schreef:
19 apr 2018 23:49
Vergeef mij de wellicht verkeerde termen. Wat mij al een tijdje aan het denken zet is het offline halen van elektriciteit opwekkers (Windmolenparken of kleinschaliger, zonnepanelen) Of tegenovergesteld: Het "dumpen" van vermogen/elektriciteit in het net bij overschot tegen een soms negatieve prijs. Wordt een windpark dan echt geforceerd en letterlijk geremd totdat de bladen stilstaan?
Er zijn inderdaad situaties dat vermogen wordt afgeschakeld om onbalans te vermijden of, in sommige gevallen, om overbelastingen van bepaalde netonderdelen te vermijden (hebben we in West-Vlaanderen voorlopig nog aan de hand).
Eén van de eigenschappen van het huidige net is dat de laagste niveaus niet "smart" zijn en er daar helemaal geen sturing is. Het is momenteel dus nog onmogelijk om de zonnepanelen af te koppelen. Windturbines zijn doorgaans wel "smart" aangestuurd en kunnen dus, indien nodig en er de juiste prijsstimulansen zijn, worden stilgelegd. Omdat zo'n turbines niet onbelast kunnen draaien zal dat inderdaad betekenen dat de remmen worden aangezet en de bladen komen stil te staan, hetzelfde wat men trouwens doet bij stormweer.
Ierlandfan schreef:
19 apr 2018 23:49
Wat gebeurt er met fabrieken die wellicht als side-effect energie opwekken. Stilleggen is dan geen optie. Wat gebeurt er met dat vermogen als dat geen kant opkan? Wat gebeurt er bijvoorbeeld met zonnepanelen die wel energie opwekken maar die hun energie niet kwijt kunnen omdat het elektriciteitsnet is afgekoppeld (onderhoud) en ik te weinig of geen verbruikers (in mijn huis) heb die dat vermogen op kunnen gebruiken?
Krijgen we dan magische rook, gaat er iets kapot of hoe moet ik me dat voorstellen.
Warmtekrachtkoppelingen zijn er in verschillende soorten. Sommigen leveren warmte die enige tijd opgeslagen kan worden, denk maar aan serres, die kan je gerust eventjes uitzetten op de meest kritieke momenten. Andere WKK's moeten blijven draaien maar kunnen hun vermogen wel terugschroeven en nog andere zijn helemaal niet flexibel. Niet-flexibel wilt zeggen dat ze ook niet stilgelegd worden, de eigenaar kan dan ook niet genieten van de financiële stimulans die hij zou hebben als het wel zou kunnen. Op zo'n moment zullen andere productie-eenheden die stimulans wel benutten en hun productie verminderen. Zo'n flexibele productie-eenheden zal je altijd wel vinden, zeker nu er tegenwoordig in België ook afgeregeld kan worden met de kerncentrales. Als het echt de spuigaten zou uitlopen, maar gezien de prijsstimulansen zal dat waarschijnlijk nooit gebeuren, kan de netbeheerder steeds een producent van het net gooien om het evenwicht te bewaren.
Er is dus helemaal geen risico dat het lokale net op overspanning gaat en jouw eigen zonnepaneeltjes zullen er dus niets van merken. Langs de andere kant kan je ook niet profiteren van de situatie om bijvoorbeeld meer gebruikers aan te zetten.

Daarom gebeurt er veel onderzoek naar slimme netten (smart-grids) die zorgen dat de prijsstimulansen wel tot bij de eindgebruiker geraken. Als die smart-grids er zullen zijn zal bijvoorbeeld je wasmachine op zo'n moment kunnen aanspringen (als je hem klaargezet had, uiteraard), je boiler beginnen op te warmen of je auto beginnen opladen,... . En dat allemaal aan een (veel) lager elektriciteitstarief.
Maar dat is nog toekomstmuziek, momenteel kunnen de grote productie eenheden het net op zichzelf nog in balans houden.

Gebruikersavatar
thehognl
laagspanning
Berichten: 7
Lid geworden op: 31 jul 2018 08:27

Re: "Offline" halen van vermogenopwekkers

Bericht door thehognl » 01 aug 2018 15:00

Hey Ierlandfan, jij ook hier :)

Wat ik nog wel benieuwd naar ben is hoe een (zonnepanelen) inverter beslist om z'n vermogen offline te brengen (anti islanding).
Wat als, bijvoorbeeld, ik thuis twee inverters op dezelfde fase heb aangesloten? Kan de ene inverter dan de andere onbedoeld in de lucht houden (en andersom) terwijl de grid gewoon weg is?
Of nog anders, wat gebeurd er als een hele wijk vol gebouwd is met inverters (welke door voldoende zon meer opwekken dan de wijk gebruikt) en als dan de grid weg valt? Hoe weten die inverters dat dan? Hoe kan het dat die inverters elkaar niet in stand houden?

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2491
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: "Offline" halen van vermogenopwekkers

Bericht door Shrek » 01 aug 2018 16:36

thehognl schreef:
01 aug 2018 15:00
Hey Ierlandfan, jij ook hier :)

Wat ik nog wel benieuwd naar ben is hoe een (zonnepanelen) inverter beslist om z'n vermogen offline te brengen (anti islanding).
Wat als, bijvoorbeeld, ik thuis twee inverters op dezelfde fase heb aangesloten? Kan de ene inverter dan de andere onbedoeld in de lucht houden (en andersom) terwijl de grid gewoon weg is?
Of nog anders, wat gebeurd er als een hele wijk vol gebouwd is met inverters (welke door voldoende zon meer opwekken dan de wijk gebruikt) en als dan de grid weg valt? Hoe weten die inverters dat dan? Hoe kan het dat die inverters elkaar niet in stand houden?
Inverters vallen weg als er iets niet binnen toleranties valt: stroom (kortsluiting), spanning (te hoog of te laag) of frequentie.
-Een te hoge stroom zal je normaal gezien nooit hebben bij een normale afschakeling, dat geval laten we dus buiten beschouwing.
-Als het net wegvalt en er is op het eilandnet minder productie dan belasting zal de spanning onmiddelijk zakken, indien dit onder de minimumwaarde is zullen je inverters uitschakelen. Is er teveel spanning zullen ze ook uitschakelen, al zou het eventueel kunnen dat ze één voor één uitschakelen en zo onbedoeld toch tot een evenwicht komen met de belasting waarbij de spanning zich dus stabiliseert binnen de toleranties.
-Als laatste is er de frequentie: ook hier zullen inverters uitschakelen wanneer deze teveel afwijkt van de 50Hz. De inverters detecteren de frequentie van het net en leveren zelf spanning aan ongeveer deze frequentie. Ik zeg ongeveer omdat ze allemaal ingesteld zijn om te proberen de spanning op een net iets hogere frequentie te injecteren, de fasepiek valt dus net iets vroeger dan die van het net. Dit kleine verschil wordt bij een netkoppeling uiteraard gewoon opgenomen in het net waardoor de frequentie stabiel op 50Hz blijft. In een eilandnet met enkel inverters zal dit "te vroeg komen" er echter toe leiden dat de frequentie stilletjes aan oploopt en uiteindelijk buiten de toleranties terechtkomt: de inverters detecteren een te hoge frequentie en schakelen zich uit.
De stroom- en spanningsdetectie gebeurt bijna onmiddelijk, de frequentiedetectie met oplopende frequentie kan echter even duren. Daarom ook dat men bij een afschakeling van een laagspanningsnet tegenwoordig enkele minuten wacht totdat alle inverters eruit gaan.

Gebruikersavatar
thehognl
laagspanning
Berichten: 7
Lid geworden op: 31 jul 2018 08:27

Re: "Offline" halen van vermogenopwekkers

Bericht door thehognl » 01 aug 2018 20:22

Ah duidelijk. Dank voor de uitleg.

Ik heb bij mijn omvormer wel eens iets dergelijks meegemaakt. Bij het afschakelen van het net via de hoofdschakelaar (vanwege werkzaamheden in de meterkast) merkte ik dat de omvormer nog zeker 10 seconden bleef voeden. Althans dat merkte ik doordat de lampjes van de internet router en de luchtventilatie nog enig tijd bleven doorgaan. Maar dat was niet contstant. De lampjes begonnen te knipperen en de ventilator begon langzamer en dan weer sneller te lopen.

Vondt dat heel raar en dacht, is dit wel goed voor mijn apparatuur? Maar uit je uitleg begrijp ik dat dit inderdaad kan gebeuren als de belasting en de levering ongeveer gelijk is.

In het vervolg eerst maar de groep van de omvormer uitzetten en daarna de rest :-)

Plaats reactie