Aansluitingen op Europark Coevorden

Discussie over netkaarten, waaronder onze eigen HoogspanningsNet Netkaart
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3820
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Aansluitingen op Europark Coevorden

Bericht door Hans » 10 dec 2015 11:51

Gistermiddag op weg naar Zwolle (en daarna Wageningen) had ik de tijd om een groeiend raadsel op te lossen: de vuilverbrander van EVI en de windmolens op het Europark in Coevorden. Waar zitten die op aangesloten en met welke spanning geschiedt dat?

Voor de vuilverbrander van EVI is bijna alles duidelijk: die is aangesloten op het nieuwe stationnetje Coevorden Europark, alwaar de 48 MW thermisch vermogen loud and proud het 110 kV-net op wordt geslingerd via een enkelcircuitverbinding met Coevorden Krimweg, circuitkleur wit. Alleen de invoeding vanaf de generator (op Duits grondgebied) en de step-up op het onderstation (op Nederlands grondgebied) stond nog open. Belangrijk op de netkaart, want het is in feite een heuse interconnectie.
Onderstation Coevorden Europark (streetview).JPG
Onderstation Coevorden Europark (streetview).JPG (45.66 KiB) 8585 keer bekeken
Het gebouwtje zelf heeft een opvallende en trotse vormgeving waarin accenten richting de geschiedenis van Coevorden als meest noordoostelijke hanzestad (inclusief vestingtijd) verwerkt zitten. Best mooi eigenlijk. Op die manier het oude met het nieuwe combineren lijkt op wat ze op Apeldoorn Zuidbroek doen. Hoogspanning mag gezien worden.

Er staan twee trafo's buiten: een grote en een kleinere. Dat lijkt mooi te passen bij invoeding van een vuilverbrander en een stel windmolens. Iets anders wat er opviel was dat er een kantoortje aan de achterkant van het gebouwtje zat (niet op de foto te zien), dat het hek naar een parkeerterrein open stond en dat er een bordje hing met Besucher, melden um die ecke. Wat een buitenkans. Meteen eens even vragen of de windmolens hier inderdaad ook op invoeden en met welke spanning de vuilverbrander binnenloopt in de step-up naar de 110.
CoevenEuropark-09dec15-008.jpg
CoevenEuropark-09dec15-008.jpg (140.66 KiB) 8585 keer bekeken
Ik daar aanbellen, waarna er iemand opendeed. 'Gutentag, darf ich sie was fragen?' Meestal is het antwoord dan ja. Maar deze keer liep dat anders. EVI blijkt echt een voorbeeld van terughoudendheid te zijn. Na een aantal tegenvragen ('Warum wollen Sie das wissen?' en meer zulks) kwam ik blijkbaar niet geloofwaardig over zodat meneer dichtklapte.
Over de invoedingsspanning werden geen uitspraken gedaan. Hij liet zich nog wel ontvallen dat de windmolens niet waren aangesloten op dit onderstationnetje. Verder bleef het bij een norse blik die mij van top tot teen leek op te nemen ter referentie als er morgen iets ontploft op dat terrein. Nouja goed, 'Danke schön', dan ga ik wel weer weg.

Bij vertrek viel het me op dat er een deurtje was opengegaan van het gebouw richting de schakeltuin en dat daar net om de hoek heen iemand met een verrekijker precies naar mijn auto keek. Toen was het me duidelijk: hier speelt iets. De vuilverbrander zelf is allesbehalve onomstreden. Geen idee hoe of wat. Maar er is dus iets wat de mensen die hem runnen blijkbaar verontrust. Hoe dan ook, ik heb vrolijk mijn hand opgestoken (waar hij zichtbaar van schrok ) en ben maar weer vertrokken. In ieder geval toch iets wijzer: geen 20 kV, die molens ontstijgen het middenspanningsnet van Enexis dus niet. Maar we weten nog steeds niet wat de generator voor spanning afgeeft.

Goed, dan de andere open vraag maar. Die windmolens.

Afbeelding

Blijkbaar zijn die dus niet aangesloten op Coevorden Europark (hoewel ik me afvraag wat die tweede kleinere trafo daar dan deed). Maargoed, laten we aannemen dat die kerel uit het kantoortje de waarheid sprak en dat de molens niets te maken hebben met Coevorden Europark.

Op het moment van schrijven staan er reeds elf molens, waarmee Coevorden goed opstoomt naar het beraamde aantal megawatts dat met wind moet worden geproduceerd binnen de gemeentegrenzen. De komende tijd verschijnen er nog wat meer molens bij. Dat is voldoende vermogen om eens kritisch na te gaan denken over of die wel op de plaatselijke 10 kV zitten, of dat er stiekem wat anders is aangelegd tussen de molens en het station Coevorden Krimweg. Ze staan verder op Nederlands en Duits grondgebied, zodat het ook interessant is om te zien of de Duitse molens misschien ook invoeden op het Nederlandse net.

Op het internet kan ik er weinig over vinden, dus dan maar weer wat veldwerk.
Kaartje met windmolens Coevorden Europark.JPG
Kaartje met windmolens Coevorden Europark.JPG (80.98 KiB) 8585 keer bekeken
Kaartje van de gemeente met daarop de huidige turbines. Merk op dat het industrieterrein en ook de positie van de molens grensoverschrijdend is. In de praktijk is de landsgrens zelfs met geen mogelijkheid te herkennen als je er rondrijdt. Schengen to the max.

De windmolens op het Europark dragen allemaal een echte eigen naam (uitzonderlijk voor fabrieksmachines). Drie stuks Vestas V90 105 m ashoogte: Defensie I (Menno van Coehoorn), Defensie II (Prins Maurits) en Defensie III (Karel von Rabenhaupt). Alle drie figuren hebben een belangrijke rol in de geschiedenis van Coevorden gespeeld. Verder zijn er nog de 'Eisenbahn', de 'Nijhof-Wassink' en de 'Slootturbine' (allemaal ook Vestas V90 maar dan een nieuwer type daarvan). Verderop staat de 'Iamsmolen' (onbekend merk en de oudste, in de volksmond de gehaktmolen genoemd omdat hij op het terrein van de kattenvoerfabriek van Iams staat) en de nieuwe, veel lagere 'Defensie IV' (V90 75m ashoogte, nog niet vernoemd, zal de gemeente wel snel gaan doen). Tenslotte zijn er nog Dollegoor I t/m IV, (onbekend merk) die net op Duits grondgebied staan. Er zijn gek genoeg geen molens van fabrikant Enercon te vinden.
CoevenEuropark-09dec15-005.jpg
CoevenEuropark-09dec15-005.jpg (105.97 KiB) 8585 keer bekeken
Dollegoor I t/m IV voeden toch in op het Duitse MS-net, zo bleek vrij snel. Dit vrij nieuwe cluster van 10- of 15 kV-huisjes (stond er helaas niet op) is duidelijk een rokend geweer, zeker omdat op luchtfoto's graafsporen vanaf de nieuwe molens richting deze groep trafohuisjes te zien zijn. Op de netkaart kunnen we die dus negeren.
CoevenEuropark-09dec15-006.jpg
CoevenEuropark-09dec15-006.jpg (95.08 KiB) 8585 keer bekeken
Voor de molens van Defensie, Iams en de twee stuks op particulier terrein was het moeilijker. Geen graafsporen op luchtfoto's, geen documenten op het net, geen stukken op Ruimtelijkeplannen.nl. Maar er is ook een andere manier: negatieve selectie. We weten dat ze niet (of waarschijnlijk niet) op Coevorden Europark hangen. Vanuit het KCD van Enexis zien we dat er een knelpunt op Coevorden Krimweg blok C ontstaat bij prognose Maximaal Invoeden op 10 kV. En we weten uit datzelfde KCD ook dat er op Coevorden Krimweg met zekerheid geen 20 kV aanwezig is.

Alles bij elkaar lijkt het erop dat de vier Defensiemolens, de gehaktmolen en de twee particuliere machines allemaal op 10 kV hangen. Een opmerkelijk groot vermogen (turbines van 3 MW elk) om op deze spanning te houden. De oorzaak is vermoedelijk dan ook dat het niet één groot vooraf beraamd tekentafel-windpark is. Alles is min of meer organisch gegroeid vanuit verschillende initiatiefnemers. Eerst die gehaktmolen. Twee jaar later de drie Defensiemolens. Toen de twee particuliere machines. Toen Dollegoor I t/m IV. Een half jaar later de Slootkantmolen. En ten slotte Defensie IV. Meerdere eigenaren, jaren tijd. Ad-hoc aansluitingen. Tsja, dan komt Enexis niet toe aan 20 kV.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

ElexTro
220 kV
Berichten: 321
Lid geworden op: 12 dec 2014 13:27
Dichtstbijzijnde trafo: Oberwald

Re: Aansluitingen op Europark Coevorden

Bericht door ElexTro » 10 dec 2015 16:48

Zijn de molens op Duits grondgebiet niet helemaal van type Senvion MM82 / MM92 ?

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3820
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Aansluitingen op Europark Coevorden

Bericht door Hans » 10 dec 2015 22:00

Ze hebben een gondel die wel wat weg heeft van een kruising tussen een Nike Air sportschoen en het masker van Darth Vader. En de wieken hebben een voorwaartse kromming (goed te zien als de molen stilstaat). Als het om hoogspanningsmasten gaat kennen we bijna elk type. Maar met windmolens kom ik niet verder dan het herkennen van machines van Vestas en Enercon.
ElexTro schreef:Duits grondgebiet
En iemand die uit Duitsland komt en het Duitse net waarschijnlijk erg goed kent. Dat komt mooi uit. Weet jij misschien welke middenspanning men gebruikt in het deel van Duitsland waar Coevorden aan grenst (Grafschaft Bentheim)? Ik kon op de huisjes en in de omgeving nergens vinden of het 10 kV of iets anders was, bijvoorbeeld 15 kV.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

ElexTro
220 kV
Berichten: 321
Lid geworden op: 12 dec 2014 13:27
Dichtstbijzijnde trafo: Oberwald

Re: Aansluitingen op Europark Coevorden

Bericht door ElexTro » 10 dec 2015 23:29

De molens lijken erg op het model Senvion (vroeger REpower) MM82 (lengde van de vleugels, gondels). Vroeger hadden ook Nordex en Fuhrländer windmolens van een kleinere type met de "Nike-Air"-gondels (die vergelijk hab ik nooit gehoord ) maar ze worden niet meer gebouwd. Opvallig ook dat ze rode vleugeltips hebben (dit is in Duitsland plicht vanaf 100m maximale hoogte maar ik denk niet in Nederland). Makkelijker wordt het om Vestas en Gamesa molens te onderscheiden... Oké, nu is het helemaal genoeg met het bestemmen van windturbinetypes

Ik denk dat het wel 10 kV moeten zijn. Middenspanning daar is 10 of 30 kV zoals in Oost-Duitsland maar in het zuiden hebben we slechts 20 kV

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3820
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Aansluitingen op Europark Coevorden

Bericht door Hans » 28 jan 2016 11:46

Hans schreef:Bij vertrek viel het me op dat er een deurtje was opengegaan van het gebouw richting de schakeltuin en dat daar net om de hoek heen iemand met een verrekijker precies naar mijn auto keek. Toen was het me duidelijk: hier speelt iets. De vuilverbrander zelf is allesbehalve onomstreden. Geen idee hoe of wat. Maar er is dus iets wat de mensen die hem runnen blijkbaar verontrust.
Inmiddels is er iets anders duidelijk geworden, iets dat nieuw licht op de zaak werpt. De stoomturbine staat helemaal niet op het terrein van de oven in Duitsland - hij bevindt zich in het trotse gebouwtje zelf. In dit afgelikte maar wel duidelijke filmpje wordt dat getoond. Het enige dat de landsgrens oversteekt is de stoom en niet de stroom.

Dat lost nog niet het vraagstuk op van de generatorspanning vóór de step-up, maar er is dus geen sprake van een interconnectie over de landsgrens heen. De netkaart is correct en meteen is ook duidelijk waarom men enige argwaan leek te hebben. Zonder het op dat moment te beseffen heb ik blijkbaar doodleuk bij het turbinehuis aangebeld in plaats van bij een onderstationnetje.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Henk
150 kV
Berichten: 184
Lid geworden op: 19 mei 2013 18:31
Dichtstbijzijnde trafo: Steenwijk Onna

Re: Aansluitingen op Europark Coevorden

Bericht door Henk » 30 jan 2016 14:59

Hans,

De grote trafo is, zoals je zelf ook schrijft, de step-up-transformator voor de generator
De kleinere trafo kan beste eens een 110/10 kV-trafo voor het EB (eigen bedrijf) zijn. Energiecentrales gebruiken zelf ook veel elektriciteit, kolencentrales tot 10% van de productie, gascentrales 3 tot 5 %, bij grote centrales zijn de aansluiting voor EB zichtbaar omdat eenheden dan met twee circuits zijn aangesloten. Bijvoorbeeld de twee eenheden van Borselle (1x kolen 1x nucleair). Ook bij de Amercentrale is dit het geval.

Plaats reactie