Discussie / bug-report GE-Netkaart V4.5 'Opstijgpunt'

Discussie over netkaarten, waaronder onze eigen HoogspanningsNet Netkaart
BaDu
Globale moderator
Load: 1367
Ingelust: 18 mar 2014 13:55
Favoriete mastsoort: Deltamast
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Discussie / bug-report GE-Netkaart V4.5 'Opstijgpunt'

Load Ingevoed door BaDu » 16 feb 2016 16:54

Shrek voegde de load toe:Mooi te zien dat er maar 2 fasen aangesloten zijn. Misschien is de 150kV-kabel ook maar 2-fasig
Dat is ie zeker, alle voedingsstations voor de Betuweroute en HSL-zuid zijn aangesloten tussen twee fasen en hebben ook maar twee fase kabels.
En weer een punt voor de netkaart om on te tekenen dus. We zetten hem erbij, allen bedankt.
KML-generator generator

Mastbeeld van deze aangeslotene
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Load: 2781
Ingelust: 03 dec 2011 20:49
Favoriete mastsoort: Tonmast
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord en Wageningen

Load Ingevoed door Hans » 24 feb 2016 16:10

Sinds we Maasvlakte Noord van de 150 kV-lijst af hebben gehaald voor op V5.0, zijn we een klantaansluiting op de Maasvlakte kwijt. Maar als we kijken naar het aanzienlijke eigenbedrijf-verbruik van de grote kolencentrales wordt misschien wel duidelijk waar we de klant moeten zoeken. Zeker als we de luchtfoto goed bekijken.

Er staan twee kandidaten vlakbij in beeld, beide met de afmetingen van een 150 kV-trafo. De eerste staat op 51°57'33.68"N 4°01'22.67"O en het is niet goed te zien of die ook is aangesloten, maar het is duidelijk een trafo.
Tweede mogelijke kandidaat is een GIS-exemplaar, ongeveer honderd meter oostwaarts, 51°57'34.87"N 4°01'32.77"O. Die wekt de indruk eerder bij een productie-eenheid te horen die misschien wel zelf het EB van de centrale opwekken moet, maar daar heb ik verder geen data of inzicht in.
Trots geboren in het 110 kV-gebied

BaDu
Globale moderator

Load Ingevoed door BaDu » 25 feb 2016 16:15

Hans voegde de load toe:Er staan twee kandidaten vlakbij in beeld, beide met de afmetingen van een 150 kV-trafo. De eerste staat op 51°57'33.68"N 4°01'22.67"O en het is niet goed te zien of die ook is aangesloten, maar het is duidelijk een trafo.
Deze lijkt me niet aangesloten en is een vergelijkbaar exemplaar als de trafo's die bij EON Maasvlakte te zien zijn. Vermoedelijk een reserve exemplaar.
Hans voegde de load toe:Tweede mogelijke kandidaat is een GIS-exemplaar, ongeveer honderd meter oostwaarts, 51°57'34.87"N 4°01'32.77"O. Die wekt de indruk eerder bij een productie-eenheid te horen die misschien wel zelf het EB van de centrale opwekken moet, maar daar heb ik verder geen data of inzicht in.
Dit is een betere kandidaat, de unit die ertegenaan gebouwd is lijkt erg op een gasturbinesysteem. Als ik me niet vergis is het deze unit.
KML-generator generator

Johan
220 kV
Load: 248
Ingelust: 12 sep 2014 20:15
Favoriete mastsoort: Oude schakelinstallaties

Load Ingevoed door Johan » 25 feb 2016 18:15

Wat in ieder geval ook niet klopt, nu lopen de 150kV verbindingen vanaf de 380/150kV trafo's rechtstreeks naar Europoort.
Volgens mij staat in het noordelijkste gebouw in het 150kV gebied een 150kV schakelinstallatie.
Over de 150kV klant stuur ik een PB.

Johan

Henk
110 kV
Load: 132
Ingelust: 19 mei 2013 18:31
Dichtstbijzijnde trafo: Geldermalsen

Load Ingevoed door Henk » 25 feb 2016 18:29

De tweede trafo is de stup-up-trafo (waarschijnlijk 150/25 kV) van UMCL (Utilities Centre Maasvlakte) van EON. Dit is een gasturbine die stoom en stroom levert aan diverse bedrijven. Via de onderstaande link wordt meer info gegeven.
http://www.eon.nl/zakelijk/nl/over-eon/ ... lakte.html

In het onderstaande document wordt over UCML geschreven en de afkorting verklaard. UCML levert ook elektriciteit aan twee bedrijven via 25 kV-kabel(s). De Centrale Maasvlakte (de oude centrale, met eenheden MV1 en MV2) is voor het EB aangesloten op 150 kV. Dat is te zien op blz. 102 van het KCD 2010-2016 van Stedin.

BaDu
Globale moderator

Load Ingevoed door BaDu » 25 feb 2016 20:21

Johan voegde de load toe:Wat in ieder geval ook niet klopt, nu lopen de 150kV verbindingen vanaf de 380/150kV trafo's rechtstreeks naar Europoort.
Volgens mij staat in het noordelijkste gebouw in het 150kV gebied een 150kV schakelinstallatie.
Dat zag ik vanmiddag ook, we passen het aan. Dank weer.
KML-generator generator

Johan
220 kV
Load: 248
Ingelust: 12 sep 2014 20:15
Favoriete mastsoort: Oude schakelinstallaties

Load Ingevoed door Johan » 15 mar 2016 19:01

Bij Botlek heb ik een foutje gemaakt met de spanningen. ( Op de lijst reeds aangepast )
Deze is 150/25/23/10kV.
Splitsing Botlek.kmz
(2.92 KiB) 39 keer gedownload
In de bijgevoegde KMZ heb ik de verdeling verder uitgewerkt, kijk wat je er van gebruiken kan.

Johan

Hans

Load Ingevoed door Hans » 15 mar 2016 21:30

Dank Johan. We hebben sinds ruim een jaar nog steeds het bestand met een flink aantal 25- en 23 kV-stations in de regio Den Haag en Rotterdam liggen. Nu we langzamerhand het 20-29 kV-vlak in zakken met de netkaart, lijkt het erop dat we deze netten vanaf V5.1 mee kunnen gaan nemen.

Er gaat in dit voorjaar dus flink wat schot komen in het implementeren van het harde werk dat meerdere mensen erin hebben gestopt. Eindelijk gaat het zijn weg vinden.

BaDu
Globale moderator

Load Ingevoed door BaDu » 16 mar 2016 08:41

Hans voegde de load toe:Dank Johan. We hebben sinds ruim een jaar nog steeds het bestand met een flink aantal 25- en 23 kV-stations in de regio Den Haag en Rotterdam liggen. Nu we langzamerhand het 20-29 kV-vlak in zakken met de netkaart, lijkt het erop dat we deze netten vanaf V5.1 mee kunnen gaan nemen.
Dankzij de goede voorbereiding van Johan en Henk zou dat wellicht al in 5.0 het geval kunnen zijn. Ik ben inmiddels begonnen met het intekenen zodat we de boel zo kunnen importeren.
KML-generator generator

Hans

Load Ingevoed door Hans » 23 mar 2016 14:41

Ander dingetje, 20 kV in de polder.

Zoals we weten (of eigenlijk soms juist niet weten) heeft Liander sinds 2009 aanzienlijk wat 20 kV-infrastructuur aangelegd. Zo zijn er in Friesland onder andere in Harich en Wommels 20 kV-stations bijgekomen inclusief kabels. In Gelderland is Zuilichem naar 20 kV gebracht, net zoals een deel van Zutphen en de aansluiting Overmaat in Arnhem. En zo zijn er nog een paar die we vermoedelijk niet eens kennen. Werk genoeg voor V5.0 en V5.1.

Ook in de Flevopolder zijn een aantal 20 kV-aansluitingen aangelegd. Zeewolde heeft op het industrieterrein Trekkersveld een 20 kV-aansluiting gekregen en ook op Dronten is een aansluiting met separaat 20 kV-station aan de Swifterringweg aangelegd ten behoeve van enkele windparken. Die stations zijn redelijk nieuw en laten zich op StreetView noch via een andere bron goed traceren. Dat vraagt dus om ouderwets veldwerk. Nu ga ik er niet apart op uit om dit soort dingen te doen. Er zijn grenzen. Maar als je voor een heel ander doel toch een keer in de polder moet zijn, dan kan het redelijk straffeloos worden meegepakt door de route van Wageningen naar Swifterbant niet via Harderwijk maar langs Nijkerk te laten lopen. Zo gezegd zo gedaan anderhalve week geleden.

Het stukje over Windpark Zuidlob is (bij nader inzien) niet relevant omdat we daar geen vragen meer over hebben, dus ik heb het hier geschrapt. Dan beginnen we in Zeewolde, voor de eerste echte vraag. De 20 kV op industrieterrein Trekkersveld: zit die werkelijk in het huisje waar we hem op V5.0 beta tot nu toe hebben ingetekend? Het huisje was snel gevonden, maar duidelijk werd het niet meteen.
polder_20kV_3.JPG
polder_20kV_3.JPG (160.22 KiB) 1042 keer bekeken
Dit zou hem moeten zijn. Aan de Landbouwweg. Hoewel het een relatief nieuw gebouwtje is (te zien aan de architectuur van het prefabbeton en aan de staat van mosgroei) heeft hij het formaat van een doodgewoon 10 kV-station. Het label op de deur toont ook niets dat op een zekere spanning duidt. Mooie boel. Ik ben dan maar verder gereden om aan de andere kant het industrieterrein weer te verlaten, op weg naar Swifterbant.

Nu bleek Trekkersveld echter vol te staan met meerdere van dit soort huisjes:
polder_10kV_1.JPG
polder_10kV_1.JPG (147.87 KiB) 1042 keer bekeken
Meerdere. Precies, dat betekent dat de aloude PGEM 10 kV-huisjes er in de polder waarschijnlijk allemaal zo uitzien, waarmee het waarschijnlijker wordt dat het net bekeken huisje aan de Landbouwweg, met afwijkende bouwwijze, inderdaad het nieuwere exemplaar voor 20 kV is. Ik durfde daar wel op in te zetten, maar toen verscheen een derde soort huisje in beeld. En een vierde. Een vijfde en zesde, zevende, allemaal naast elkaar en - aaargh!
polder_trafohuisjeshandel.JPG
polder_trafohuisjeshandel.JPG (79.88 KiB) 1042 keer bekeken
...juist. Blijkt er op Trekkersveld een bedrijf te zitten dat prefab trafohuisjes maakt en verhandelt. Oef...

Hierboven de afbeelding van Streetview, maar toen ik er langs kwam stonden er juist meerdere soorten naast elkaar.
Kom ik daar even goed mee weg. Die tientallen huisjes zijn dus allemaal niet relevant in de zoektocht naar 20 kV Trekkersveld.

Door naar Swifterbant, maar wel via een klein bochtje om over de Swifterringweg te rijden, in de hoop het nieuwe 20 kV-station te vinden waar Liander de windparken op heeft gehangen. Nu hadden we daar een locatie voor gespot vlakbij een zendmast aan de Wisentweg, een paar honderd meter dwars op de Swifterringweg. Eenmaal daar aangekomen werd het opnieuw niet meteen duidelijk.
polder_swifterringweg_20kV_voorzijde.JPG
polder_swifterringweg_20kV_voorzijde.JPG (99.91 KiB) 1042 keer bekeken
Wel weer van die betonnen prefab-bunkers met grindprint op de muur, zoals we die ook in Zeewolde al zagen en zoals ze ook in bijvoorbeeld Rilland en Delfzijl zijn toegepast als inkoopstations. Tot zover niets aan de hand. Behalve wanneer we ze wat dichterbij bekijken.
polder_swifterringweg_20kV_deuren.JPG
polder_swifterringweg_20kV_deuren.JPG (96.79 KiB) 1042 keer bekeken
Waar zijn eigenlijk alle stickers van Liander met servicetelefoonnummers en coderingen gebleven? Wat doet die afvalcontainer daar? En waarom gaan er van die kabelgoten de grond in? Het wekte eerder de indruk dat deze huisjes iets te maken hebben met de zendmast er vlak naast dan dat er trafo's of een schakelinstallatie in zou staan. Maar het aantal kabelgoten kwam niet overeen met de coaxkabels die de zendmast in liepen, dus er moet meer aan de hand zijn.

De achterzijde bood helaas geen soelaas.
polder_swifterringweg_20kV_achterzijde.JPG
polder_swifterringweg_20kV_achterzijde.JPG (118.59 KiB) 1042 keer bekeken
Geen koelroosters, geen waarschuwingsstickers, niets. Alleen wat meer deuren.
Omdat er in de wijde omtrek (en later geconstateerd, aan de rest van de Swifterringweg) geen enkele andere locatie verdacht was om 20 kV te huisvesten, denk ik toch dat dit de juiste plek moet zijn voor het inkoopstation. Maar hard bewijs ontbreekt dus. Voor zowel het huisje in Zeewolde alsook hier bij Swifterbant geldt: hoogst verdacht, maar niet te bevestigen. Zelfs niet met veldwerk, zoals je ziet.

Hierna ben ik maar doorgereden naar Swifterbant en heb ik er verder geen aandacht meer aan besteed, maar als iemand anders hier aanvullingen of gedachten over heeft vernemen we het graag.

Plaats reactie

Wie is er onder spanning

Aangeslotenen op dit net: Geen aangeslotenen en 1 klantaansluiting