Verdwenen lijnen

Discussie over netkaarten, waaronder onze eigen HoogspanningsNet Netkaart
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2492
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Verdwenen lijnen

Bericht door Shrek » 30 mei 2015 22:09

Omdat Elia druk bezig is het hoogspanningsnet te rationaliseren, verdwijnen er in België aan de lopende band hoogspanningslijnen. Zowel ondergrondse kabels als bovengrondse lijnen worden buitendienst gesteld. Van de kabels zie je natuurlijk niet veel, en vaak blijven ze ook gewoon in de grond steken. Maar de bovengrondse lijnen geven natuurlijk wel een duidelijk zichtbaar verschil. Ook op Google Earth of andere geo-toepassingen kan je duidelijk het verschil zien tussen voor en na de afbraak.
Daarom leek het mij wel interessant om ook de verdwenen hoogspanningslijnen, die wel nog zichtbaar zijn op de kaart, op te nemen.
In bijlage alvast een kml met enkele voorbeelden.
Wat denken jullie ervan?
Bijlagen
verdwenen.kmz
(1.49 KiB) 378 keer gedownload

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Verdwenen lijnen

Bericht door BaDu » 31 mei 2015 08:38

Shrek schreef:Omdat Elia druk bezig is het hoogspanningsnet te rationaliseren, verdwijnen er in België aan de lopende band hoogspanningslijnen. Zowel ondergrondse kabels als bovengrondse lijnen worden buitendienst gesteld. Van de kabels zie je natuurlijk niet veel, en vaak blijven ze ook gewoon in de grond steken. Maar de bovengrondse lijnen geven natuurlijk wel een duidelijk zichtbaar verschil. Ook op Google Earth of andere geo-toepassingen kan je duidelijk het verschil zien tussen voor en na de afbraak.
Daarom leek het mij wel interessant om ook de verdwenen hoogspanningslijnen, die wel nog zichtbaar zijn op de kaart, op te nemen.
In bijlage alvast een kml met enkele voorbeelden.
Wat denken jullie ervan?
Prima plan, denk ik, het is straks in de mysql-based kaart eenvoudig om van verbindingen/stations/masten etc het in en uit dienststellingsjaar op te geven. In de tabellen in de database is daar al rekening mee gehouden.
Op dit moment nemen we buiten gebruik gestelde lijnen etc. op onder de kop spanningsloos in boomstructuur, en worden deze wit weergegeven.

Op den duur zouden we er naar kunnen gaan de staat van het net in een bepaald jaar zichtbaar te maken middels de timeslider van GE inclusief de gebruikte spanning en alle features zoals stationsiconen en masten. Daarvoor moeten we wel van de betreffende delen de in en uit dienstellingsjaren gaan invullen in de database.
In de tabel van de verbindingen die ik recent in een ander topic heb geshared kan je deze kolommen al terugvinden. Invullen hiervan doet nu nog niet veel, de verbinding wordt normaal weergegeven (alsof ie nog in bedrijf is) maar in de popup info kan je deze jaren al wel zien.
Om een echte animatie te maken moet ik de generatiescripts voor de mysql netkaart gaan uitbreiden. Dat wordt dan iets voor na versie 5.1 denk ik.
KML-generator generator

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Verdwenen lijnen

Bericht door Hans » 31 mei 2015 15:37

Mee eens Shrek. Een goed idee dat een beetje voortbouwt op dingen waar we het eerder over hebben gehad en dat door BaDu ook weer wordt aangehaald. Het zou een grote meerwaarde zijn om verdwenen verbindingen of veranderde verbindingen (Nederlandse voorbeelden Weteringkade-Zwartsluis en Hattem-Woudhuis I) op die manier per jaar te kunnen tonen naar hun aard. Hetzelfde geldt overigens voor de stations.

Eén ding waar we dan wel rekening mee moeten houden, ook alvast met icoontjes en andere grafische dingen, zijn verdwenen netspanningen. In Nederland betekent dit dat we Ot van zijn schoolhuiswerk moeten gaan houden met o.a. een 60- en een 100 kV-icoontje.
BaDu schreef:Dat wordt dan iets voor na versie 5.1 denk ik.
Ook daarmee eens. Beslist zelfs. Versie 5.0 is in de huidige opzet al genoeg hooi op de vork en we moeten ervoor waken dat we ons niet vertillen aan teveel ambitie. Alles op zijn tijd, we zijn in de luxe positie dat we die immers hebben. (Daarmee bedoel ik geen deltaplanlengte, maar ook aankomend jaar zal weer een gure koude donkere winter donkere avonden en een stroomtekort in België hebben. Kunnen we ook nuttig aanwenden voor dit soort dingen.)
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2492
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Verdwenen lijnen

Bericht door Shrek » 31 mei 2015 15:55

Hans schreef:Ook daarmee eens. Beslist zelfs. Versie 5.0 is in de huidige opzet al genoeg hooi op de vork en we moeten ervoor waken dat we ons niet vertillen aan teveel ambitie. Alles op zijn tijd, we zijn in de luxe positie dat we die immers hebben. (Daarmee bedoel ik geen deltaplanlengte, maar ook aankomend jaar zal weer een gure koude donkere winter donkere avonden en een stroomtekort in België hebben. Kunnen we ook nuttig aanwenden voor dit soort dingen.)
Ik heb vooralsnog geen noodgeneratortje, dus laat die stroomtekorten maar achterwege

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Verdwenen lijnen

Bericht door BaDu » 31 mei 2015 18:43

Hans schreef:Eén ding waar we dan wel rekening mee moeten houden, ook alvast met icoontjes en andere grafische dingen, zijn verdwenen netspanningen. In Nederland betekent dit dat we Ot van zijn schoolhuiswerk moeten gaan houden met o.a. een 60- en een 100 kV-icoontje.
Hahaha en ik zat te denken aan icoontjes die schuingestreept wit en de kleur van de spanning hebben als achtergrond.
Helemaal niet gedacht aan die nieuwe vreemde spanningen. Ik ben bang dat als we gaan spitten we nog veel meer van die vreemde zaken tegen gaan komen.
Hans schreef:Dat wordt dan iets voor na versie 5.1 denk ik.
Ook daarmee eens. Beslist zelfs. Versie 5.0 is in de huidige opzet al genoeg hooi op de vork en we moeten ervoor waken dat we ons niet vertillen aan teveel ambitie. Alles op zijn tijd, we zijn in de luxe positie dat we die immers hebben. (Daarmee bedoel ik geen deltaplanlengte, maar ook aankomend jaar zal weer een gure koude donkere winter donkere avonden en een stroomtekort in België hebben. Kunnen we ook nuttig aanwenden voor dit soort dingen.)
Mooi hé zo'n database.
Zeker iets voor de lange winteravonden de komende jaren, ik kan me nog zoveel extra gegevens voorstellen die we al kunnen opnemen of misschien willen gaan opnemen:

Stations (ca 700 stuks op dit moment):
- Een foto van ieder station (700 stuks, valt nog wel mee)
- Stations afkortingen opnemen bij de stations (700 stuks)
- De in bedrijfname jaren bij de stations
- Type railsysteem (enkel, dubbelrail, 3-rail, takken enz), type installatie (lucht, gas, hybride geisoleerd)
- Aantal velden van ieder station
- Capaciteit van de stations

Verbindingen (ca 3500 op dit moment):
- Lijnnummers en draadstellen bij verbindingen invullen (max 3500 stuks)
- Lijn afkortingen in verbindingen opnemen (3500 stuks)
- Transportcapaciteit van iedere verbinding (3500 stuks, veel maar niet onmogelijk)
- De inbedrijfname jaren bij de verbindingen

Masten (ca 13000 voor NL, 10.000+ voor BE, 3000+ voor LUX):
- Masten van Belgie op de kaart zetten (10.000+ stuks??, iets waar men hier en daar al aan begonnen is, ook een kwestie van de taken goed verdelen)
- Een statie fotootje van iedere mast
- Masttypen (donau, 3-even enz) en functies (hoek, draag, portaal enz) invullen bij alle masten
- Hoogte van alle masten
- Circuits in masten invullen (is deels te automatiseren zodra de masten een code hebben)
- De inbedrijfname jaren van de masten

En dat zijn alleen nog de gegevens die nu al de database in kunnen.
Dan heb ik het nog niet over de gegevens die in een later stadium toegevoegd kunnen worden zoals layout van de railsystemen in stations, het aantal trafo's, generatoren, spoelen, condensatoren enz enz enz enz.
En misschien wel het belangrijkste/leukste: De opbouw van de netten over de jaren heen (dat is echt nog veel meer werk, maar met hulp van bijv. ET en TomBorger komen we best een heel eind denk ik).

Hoeveel winters hebben we eigenlijk nog???
KML-generator generator

Plaats reactie