Discussie / bug-report GE-Netkaart V4.4 'Hydropower'

Discussie over netkaarten, waaronder onze eigen HoogspanningsNet Netkaart
BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Discussie / bug-report Standaardnetkaart V4.4

Bericht door BaDu » 06 nov 2015 21:36

Shrek schreef:Het is toch nog steeds de bedoeling om na 4.5 web-based input te gaan doen? Of ben ik niet meer mee?
Zeker wel, na 4.5 willen we naar een GE-based kaart die vanuit een database gegenereerd wordt. Het gaat hier om welke info er al in 4.5 zit, dit is de versie die de database in gaat en van waaruit we verder werken.

Gebruikers met voldoende rechten kunnen van de eerste versie na 4,5 (wordt dat 5.0?) de informatie van objecten wijzigen via een invoer scherm op je browser. Helaas is het (nog) niet mogelijk om via deze weg ook de geografische data (ligging van verbindingen etc) te wijzigen, dat blijft via GE gebeuren.
Een handleiding daarvoor ben ik aan het schrijven, kort gezegd wordt het eenvoudiger om dit soort info te wijzigen of toe te voegen omdat je niet meer op de styling hoeft te letten. Wel moeten wijzigingen via een import in de database terecht komen. Daar is inmiddels achter de schermen een interface voor, als je belangstelling hebt zal ik je een korte handleiding via PB toesturen.
KML-generator generator

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Discussie / bug-report Standaardnetkaart V4.4

Bericht door BaDu » 07 nov 2015 10:09

Zat vandaag even te kijken naar de situatie rond Terwinselen ivm de storing van afgelopen week en daarbij viel mijn oog op iets vreemds:
Er lopen van uit Terwinselen twee kabels naar Vegla (DLD) dat was bekend, maar...

Deze kabel zijn ingetekend als 110kV terwijl deze mi 150kV moeten zijn. Ik zie nl op het terrein van Terwinselen geen 150/110kV trafo's staan, trafo's taan er wel op de Vegla kant maar dat zal wel gewoon MS zijn.
zie ook het al eerdere aangehaalde artikel: http://anduin.kgv.nl/wiki/index.php/Hoogspanningskabel
en het KEV document van Tennet spreekt ook over "Terwinselen-Vegla 1, 150 kV-kabel" en "Terwinselen-Vegla 2, 150 kV-kabel "

Ik weet dat deze kabels inmiddels zijn ingetekend als spanningsloos, maar het station in Vegla staat nog ingetekend als 110kV. Overigens kon ik nergens vinden dat deze kabel spanningsloos is. Wanneer zou dit gebeurt moeten zijn?

Verder zijn de aansluitingen van de kabels op het station op de verkeerde plek getekend, op streetview is te zien dat de kabelvelden (te herkennen aan de kabeleindsluitingen) zijn geplaatst aan de noordwest kant van de rail.
KML-generator generator

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3820
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Discussie / bug-report Standaardnetkaart V4.4

Bericht door Hans » 07 nov 2015 12:01

Het is toch nog steeds de bedoeling om na 4.5 web-based input te gaan doen? Of ben ik niet meer mee?
Het stukje tekst waar je naar refereert had te maken met het experiment dat in het 110 kV-gebied is uitgevoerd met het aangeven van MS op de pictogrammen. De conclusie is dat het meerwaarde heeft, maar omdat de icoontjes nu telkens als afbeelding moeten worden ingevoegd, belanden we in een steeds verder uitdijend woud van combinaties.

Door de icoontjes te strippen van de getekende trafo en in de toekomst alleen de vierkante pictogrammetjes los te gebruiken en ze daarna te stapelen (softwarematig) kan dit in de toekomst omzeild worden. Maar voor V4.5 is dat nog niet aan de orde. Zoals Bas zegt, dat zal wel vanaf V5+ worden. De vraag was m.b.t. V4.5 of we de aangepaste getekende icoontjes van het experiment alvast meenemen of niet. Het neigt nu sterk naar nee.

Overigens, inmiddels is de netkaartbijbel (geef het eens een naam) uitgebracht. Zie schakelveld 51 (voor wie daarin kan). Juist aan Shrek is de vraag of je er met scherp op schieten wil. Niemand kent België zo goed als jij, zodat niemand anders in staat is om met zo'n scherpe blik te kunnen zien of de bevindingen in het document aansluiten bij hoe jij een toekomstige, werkbare situatie voor je ziet.
BaDu schreef:Vegla
De kabel lijkt me niet meer in gebruik, want het aangehaalde artikel heeft het erover dat er na 2007 geen gebruik meer van de verbinding werd gemaakt. Of het artikel actueel genoeg is om de huidige enorme dynamiek in de energiewereld van Nederland en Duitsland te volgen weet ik niet. Na 2010 ging de beuk erin met decentraal vermogen, prijsprikkels en allerlei andere gunstige dingen voor klanten met een interconnectie. Het is niet onmogelijk dat de kabel hernieuwd in gebruik is genomen, maar daarover is simpelweg niets bekend dat ons als bron kan dienen. Dus dan de laatst bekende toestand maar aanhouden, en dat is de afschakeling in 2007.

Station Vegla heb ik als 110 kV ingetekend omdat het in Duitsland ligt, een gigantisch groot 110 kV-gebied. Als de kabel is afgeschakeld (situatie op de netkaart), mogen we aannemen dat er niet langer een actieve aansluiting met 150 kV present is op Vegla. De luchtlijn die er nu nog binnenloopt lijkt eerder een 110 kV-lijn te zijn dan een MS-lijn.
Als de kabel trouwens op een verkeerde plek aansluit is dat gewoon een praktisch probleempje, dat zal ik ter plekke even oplossen. Dat is eenvoudiger dan achterhalen of er nog prik op staat.
BaDu schreef:Helaas is het (nog) niet mogelijk om via deze weg ook de geografische data (ligging van verbindingen etc) te wijzigen, dat blijft via GE gebeuren.
Nu de netkaartbijbel er staat heb ik eindelijk tijd om dat even uit te gaan proberen.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Discussie / bug-report Standaardnetkaart V4.4

Bericht door BaDu » 07 nov 2015 15:42

Hans schreef:Overigens, inmiddels is de netkaartbijbel (geef het eens een naam) uitgebracht. Zie schakelveld 51 (voor wie daarin kan).
Wow goed werk Hans, ik zal er ook in detail naar kijken.
KML-generator generator

Gebruikersavatar
Ot
Actief in het mainsite team
Berichten: 561
Lid geworden op: 11 dec 2011 21:59
Dichtstbijzijnde trafo: zwolle weteringkade

Re: Discussie / bug-report Standaardnetkaart V4.4

Bericht door Ot » 08 nov 2015 10:06

Hans schreef: Dus dan de laatst bekende toestand maar aanhouden, en dat is de afschakeling in 2007.
Dat zijn we dus vergeten te noemen in het netkaartdocument.
de status van een verbinding is actief tnzij er bronnen zijn die bevestigen dat hij niet meer actief is, vanaf dat moment werkt het omgekeerd totdat er bevestigd is dat hij weer actief is. En voor de bronnen is het dan weer zo dat je niet na een of ander hand regeltje kan zeggen of ze betrouwbaar genoeg zijn, dat is per geval anders.
50 kV | DENK aan de kleintjes! STOP het UITRUIL BEGINSEL!!

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Discussie / bug-report Standaardnetkaart V4.4

Bericht door BaDu » 09 nov 2015 16:06

Wellicht was het iemand al eens opgevallen, maar mij viel het nu pas op:
het 66kV netwerk op de tweede maasvlakte loopt door de zee
maasvlakte66.jpg
maasvlakte66.jpg (184.47 KiB) 9234 keer bekeken
KML-generator generator

Gebruikersavatar
Johan
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 607
Lid geworden op: 12 sep 2014 20:15

Re: Discussie / bug-report Standaardnetkaart V4.4

Bericht door Johan » 09 nov 2015 16:23

Bas,

Al op 15 mei aanpassing doorgegeven. Zie
http://www.hoogspanningsforum.com/viewt ... kte#p15589
Ik neem aan dat deze al verwerkt is.

Johan

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Discussie / bug-report Standaardnetkaart V4.4

Bericht door BaDu » 09 nov 2015 16:42

Dan heb ik niets gezegd
KML-generator generator

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3820
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Discussie / bug-report Standaardnetkaart V4.4

Bericht door Hans » 09 nov 2015 17:59

Johan schreef:Ik neem aan dat deze al verwerkt is.
Jep, dit is verwerkt. Hieronder de situatie zoals die op concept staat voor V4.5 beta.
Maasvlakte 66 kV-ring op V4.5 beta.JPG
Maasvlakte 66 kV-ring op V4.5 beta.JPG (30.87 KiB) 9222 keer bekeken
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Discussie / bug-report Standaardnetkaart V4.4

Bericht door BaDu » 11 nov 2015 20:38

Nog een bugje:
De lijn 110 kV Heekstraat-Losser mist een mast (nr 203)
missende mast.jpg
missende mast.jpg (62.23 KiB) 9192 keer bekeken
KML-generator generator

Gesloten