Schokkend: 34 kV (en niet 30, 33 of 36)

Discussie over netkaarten, waaronder onze eigen HoogspanningsNet Netkaart
Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3820
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Schokkend: 34 kV (en niet 30, 33 of 36)

Bericht door Hans » 13 aug 2014 22:45

Nee hè.
Beste (naam),

Er liggen 3 kabels tussen ons windpark en het vasteland en de spanning is
34kV. In het onshore substation wordt deze spanning getransformeerd naar
150kV
Hopende u hiermede voldoende te hebben geinformeerd

met vriendelijke groet,
Noordzeewind
34 kV. Wie heeft dat nou weer besteld.

Deze email plofte een ruim jaar geleden binnen, toen ik me afvroeg of het Noordzeewindpark (naast het Amaliapark) niet per ongeluk ook met 150 kV was aangesloten op het stationnetje NoordZeeWind. Dat bleek inderdaad niet het geval, zodat we er op de netkaart van toen niets mee gedaan hebben. Dat hoefde toen immers niet, wat toen gingen we niet lager dan 50 kV zodat alles wat daaronder lag destijds als irrelevant werd gezien.

Maar inmiddels verandert dat en zijn we stilletjesaan steeds dieper tot het draadje aan het gaan. Shrek heeft in België bijna het hele 36- en 30 kV-net op de kaart gezet (zie de volgende release). In Nederland is weliswaar geen 'net' met een spanning in de orde van 30+ kV, maar dankzij de klantaansluitingendiscussie in Schakelveld 51 zijn er wel enkele losse Nederlandse klantaansluitingen op 30 en 33 kV boven water gekomen (Windnet Bergen op Zoom, ESD-SIC, et cetera). Een handjevol van zulke klantaansluitingen zal ook op versie 4.3 van de netkaart gaan verschijnen, dus Nederland krijgt er eveneens een paars kleurtje bij op sommige plekken.
Een soortgelijke spanning in de orde van 30+ herinnerde ik me ook nog van het emailtje. Maar toen ik die weer even opgroef om te controleren of het ook alweer 30 of 33 kV was, bleek dat Noordzeewind de volstrekt exotische spanning 34 kV hanteert.

Pardon? Even wat googelen leverde ook een berg resultaten op welke ik vreemd genoeg een jaar geleden niet had gevonden (anders had ik die email destijds natuurlijk niet verzonden, maar hoe is het mogelijk dat ik die tientallen niet gezien heb toen..?) en waar hetzelfde in verschillende bronnen in staat.

Lekker dan. 34 kV, ik wist niet eens dat die spanning überhaupt verkrijgbaar was en dat er blijkbaar componenten voor zijn. 33 kV is vrij gangbaar en 30 ook, maar 34... Nederland is blijkbaar een netspanning rijker dan gedacht en de volgende slag van de netkaart een potentiële spanning complexer.
Een geluk bij een ongeluk dat we op de netkaart voor 30 t/m 49 kV dezelfde kleurcode gebruiken...
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2491
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Schokkend: 34 kV (en niet 30, 33 of 36)

Bericht door Shrek » 14 aug 2014 07:45

Zouden dat wel specifieke componenten zijn? Volgens mij is dat gewoon een 33kV installatie waarvan de trafo een tapje hoger staat.

Gebruikersavatar
elo
150 kV
Berichten: 200
Lid geworden op: 19 mar 2012 23:39
Dichtstbijzijnde trafo: Rijswijk ZH

Re: Schokkend: 34 kV (en niet 30, 33 of 36)

Bericht door elo » 14 aug 2014 09:25

Ik ben vrij zeker dat je geen "34 kV" kabels of schakelaars kan bestellen. Het is waarschijnlijk precies het zelfde als "33 kV", beide met een maximale werkspanning van 36 kV. Waarom ze de non-standard "34 kV" spanning gebruikt is mij een raadsel. Je moet gewoon de volgende hogere standard spanning uit de catalogus kiezen. Bij middenspanningkabels blijkt 36 kV de hoogste beschikbare spanning te zijn. Anders moet je een hoogspanningskabel kiezen (minimaal 72,5 kV)

Zie pagina 6 van dit document (Nexans middenspanningskabels):
http://www.nexans.co.uk/UK/files/Underg ... 3-2010.pdf

Nexans hoogspanningskabels:
http://www.nexans.dk/Corporate/2013/60- ... ll_BD2.pdf

Bij hogere spanningen zie je ook vaak gebruik van verschillende nominale spanningen maar waar het om dezelfde feitelijke spanning gaat. Bijvoorbeeld 380 kV in België en 400 kV in Frankrijk waar deze spanningen bij de grensoversteek gewoon direct verbonden zijn (hetzelfde tussen Denemarken en Duitsland). Bij 380/400 kV is de hoogste werkspanning in beide gevallen 420 kV.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3820
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Schokkend: 34 kV (en niet 30, 33 of 36)

Bericht door Hans » 14 aug 2014 09:38

elo schreef: Bij hogere spanningen zie je ook vaak gebruik van verschillende nominale spanningen maar waar het om dezelfde feitelijke spanning gaat. Bijvoorbeeld 380 kV in België en 400 kV in Frankrijk waar deze spanningen bij de grensoversteek gewoon direct verbonden zijn (hetzelfde tussen Denemarken en Duitsland). Bij 380/400 kV is de hoogste werkspanning in beide gevallen 420 kV.
Interessant dat je dit noemt. Dat is dus ook iets wat ik me al heel lang af heb gevraagd: 380/400/420 kV. Het hele Europese grid staat er vol mee. Net een paar dagen terug zat ik te lezen over wat Statnett in Noorwegen van plan is (upgrade van 300 kV naar 420 kV) en ook bij 220 kV tref je geregeld en met name in Frankrijk het equivalent van 230 kV. Een allegaartje van net niet geheel identieke spanningen die het strakke beeld van twee Europese koppelnetten vakkundig onderuit leek te schoffelen.

De directe koppeling tussen een en ander was dan altijd de vraag. Op de ENTSO-E kaart kan je niet zien of er trafo's staan op een station en soms zit er een dwarsregeltrafo tussen interconnecties. Dan is het in theorie natuurlijk ook mogelijk om een paar kV aan de spanning te sleutelen zodat 380/400 kV aannemelijker wordt, maar of dat ook werkelijk gedaan wordt weet ik niet. De vraag blijft dan hoe men het in de praktijk aanpakt: het kan toch bijna niet dat Tennet en Elia altijd 380 kV noemen terwijl er met de Franse grens zonder enige transformatiestap een 400 kV-net aan vast hangt? Dat verschil is veel te groot. De componenten zijn dan misschien gelijk, maar directe koppeling kan bijna niet.

Wat de 24 kV-zaak betreft: als de switchgear en de kabels in principe voor alles tussen 30 en 36 kV zijn ontworpen (en dus niet op een zeer nauwkeurige spanning van precies 34 kV), dan is in elk geval de keuze om dit spanningsniveau op de netkaart batch te behandelen met dezelfde kleur ook vanuit elektrisch oogpunt de juiste geweest.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2491
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Schokkend: 34 kV (en niet 30, 33 of 36)

Bericht door Shrek » 14 aug 2014 09:42

Hans schreef:Wat de 24 kV-zaak betreft: als de switchgear en de kabels in principe voor alles tussen 30 en 36 kV zijn ontworpen (en dus niet op een zeer nauwkeurige spanning van precies 34 kV), dan is in elk geval de keuze om dit spanningsniveau op de netkaart batch te behandelen met dezelfde kleur ook vanuit elektrisch oogpunt de juiste geweest.
In België zijn de 30 en 36kV-netten met net dezelfde kabels en schakelapparatuur uitgevoerd. Enkel de trafo's zijn een beetje verschillend.

Gebruikersavatar
Paullus
220 kV
Berichten: 346
Lid geworden op: 30 jun 2012 19:45
Dichtstbijzijnde trafo: 150/10 kV Haarlem Waarderpolder

Re: Schokkend: 34 kV (en niet 30, 33 of 36)

Bericht door Paullus » 15 aug 2014 09:00

Hans schreef: De directe koppeling tussen een en ander was dan altijd de vraag. Op de ENTSO-E kaart kan je niet zien of er trafo's staan op een station en soms zit er een dwarsregeltrafo tussen interconnecties. Dan is het in theorie natuurlijk ook mogelijk om een paar kV aan de spanning te sleutelen zodat 380/400 kV aannemelijker wordt, maar of dat ook werkelijk gedaan wordt weet ik niet. De vraag blijft dan hoe men het in de praktijk aanpakt: het kan toch bijna niet dat Tennet en Elia altijd 380 kV noemen terwijl er met de Franse grens zonder enige transformatiestap een 400 kV-net aan vast hangt? Dat verschil is veel te groot. De componenten zijn dan misschien gelijk, maar directe koppeling kan bijna niet.
Dit is iets wat ik ook niet snap.

Als je 2 netten met een verschillende spanning rechtstreeks aan elkaar koppelt, dan zal er vermogensoverdracht plaats vinden van het net met de hogere spanning naar het net met de lagere spanning. Er zou een enorme stroom gaan lopen van Frankrijk naar omliggende landen en importeren van energie is technisch onmogelijk voor Frankrijk door hun hogere 400 kV.

Er moeten dus wel (dwarsregel)transformatoren zitten tussen de 400 en 380 kV netten om de koppeling beheersbaar te laten zijn.

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2491
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Schokkend: 34 kV (en niet 30, 33 of 36)

Bericht door Shrek » 15 aug 2014 10:44

Neen, tussen belgië en frankrijk zitten geen trafos. Het belgische (en nederlandse en duitse) hebben gewoon dezelfde spanning als het franse net. Alle verbindingen tussen 380kv en 220/150/70 kv gebeuren via auto trafos, die geven altijd de juiste uitgangsspanning, ongeacht de ingang. Het 380kv net schommelt trouwens nog meer dan enkel tussen 380 en 400 kv, de marges zijn veel groter.

Gebruikersavatar
Ot
Actief in het mainsite team
Berichten: 561
Lid geworden op: 11 dec 2011 21:59
Dichtstbijzijnde trafo: zwolle weteringkade

Re: Schokkend: 34 kV (en niet 30, 33 of 36)

Bericht door Ot » 15 aug 2014 12:23

Shrek schreef:Neen, tussen belgië en frankrijk zitten geen trafos. Het belgische (en nederlandse en duitse) hebben gewoon dezelfde spanning als het franse net. Alle verbindingen tussen 380kv en 220/150/70 kv gebeuren via auto trafos, die geven altijd de juiste uitgangsspanning, ongeacht de ingang. Het 380kv net schommelt trouwens nog meer dan enkel tussen 380 en 400 kv, de marges zijn veel groter.
dat ga je toch niet menen??

betekent dit dat er de ene dag 390 kV op het hele pan europese net kan staan en een dag later 382 en op weer een ander moment 415? Dat is toch onmogelijk onder controle te houden? Ik heb bijna geen enkel verstand van wiskunde maar er is wel de stroomcursus en als de spanning en de stroomsterkte allebei varieren kunnen heb je twee onbekenden en krijg je toch hele gekke dingen?

als er 380 of 420 op staat scheelt dat wel een tiende en dat geldt dan ook voor alle andere dingen zoals het magneet veld waarmee ze rekenen bij Petersburg en de geleider temperatuur en alles. dat kan ik bijna niet geloven.
50 kV | DENK aan de kleintjes! STOP het UITRUIL BEGINSEL!!

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Schokkend: 34 kV (en niet 30, 33 of 36)

Bericht door BaDu » 15 aug 2014 12:57

Hoe gek het ook klinkt maar de spanning uit je stopcontact (wandcontactdoos voor de insiders) is niet altijd 230V.
Deze spanning mag in Nederland conform de netcode (par 3.2.1) 10% hoger of lager zijn dan 230V, dus tussen de 207 en 253V.
Deze spanning varieert met de belasting in je huis en in de buurt.

Deze LS spanning wordt in NL vaak omlaag getransformeert vanaf een MS net via een vaste overzet verhouding (bijv 1:25 of 10.000 / 400V). De toegestane spanningsvariatie in MS netten is dan ook gelijk aan de LS variatie (+/- 10%).

De MS netten worden van spanning voorzien via HS-MS (of TS-MS) transformatoren.
Deze trafo's hebben vrijwel altijd een regelbare overzet verhouding waarmee de spanning aan de MS-kant "constant"kan worden gehouden.

De netcode schrijft ook voor de HS en TS netten een variatie van maximaal 10% voor.
De spanning op ons 380kV net kan dus (in normale net omstandigheden) variëren tussen 342 en 418kV.
Deze waarden zijn in internationaal ENTSO verband afgesproken om de netten onderling eenvoudig te kunnen koppelen.

Dus vanuit dit oogpunt is er geen verschil tussen 65, 66, 70 en 72,5kV hetzelfde geldt voor 20, 23, 24 en 25kV, ze liggen immers allemaal binnen de +/-10%, het is meer een keuze welke spanning zie je als nominaal en dus de spanning waar je op gaat regelen. De apparatuur die deze spanningen voert is vaak gebouwd op een maximale spanning als 12, 24, 36 of 72kV.

Voor de gestandaardiserde maximale spanningen wil ik verwijzen naar de norm NEN-IEC 60038, voor de regeling van de spanning naar de netcode en de norm NEN-EN 50160.
KML-generator generator

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3820
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Schokkend: 34 kV (en niet 30, 33 of 36)

Bericht door Hans » 15 aug 2014 13:54

Dat de spanning op het stopcontact nogal variëren kan hebben we in een al langer lopend topic eens bijgehouden. Een aantal forumleden hier hebben toen de Fluke in het stopcontact geprikt en hebben de bevindingen daarvan hier gepost. Maar ik was er altijd vanuit gegaan dat de variaties die we opmerkten veroorzaakt werden door zwakke MS/TS-netten. Zeker op koude winterdagen rond etenkooktijd is dat in Wageningen goed te merken.

Blijkbaar is het beeld ook op hoogspanningsniveau zacht uitgedrukt nogal variabel? Okee, dankzij regelbare transformators is dat dus 'los' van de MS, maar toch. Een kV meer of minder, dat was bekend. Maar dat de tolerantie een volle 10% naar beide kanten mag bedragen wist ik werkelijk niet. Het slaat een van de fundamenten onder de Stroomcursus weg. (Grappig. Dan heb je al heel lang deze hobby, maar toch kunnen er dan zo nu en dan nog zulke mega-ontdekkingen slash eye-openers voorkomen.)
Eerst maar eens kijken of er documentatie bestaat die dit staaft.

Voor de cartografie (en dus dit topic) kan dit trouwens ook enkele gevolgen hebben.
Icoontjes kunnen in principe zo blijven (de getalletjes in de labels zijn geijkt op de nominale spanning), maar de kleuren van de getallenlabels, van de namen en van de geleiders moeten eigenlijk binnen de tolerantiegroepen van de cascade gelijk zijn. Concreet betekent dit dat de groep 30_36 kV momenteel al het goede voorbeeld geeft met één kleurcode. Maar de groep van 65, 66 en 70 kV zal misschien ook wel dezelfde kleurcode moeten gaan dragen in plaats van de drie stuks die we nu hanteren. 50 kV niet, die blijft geel want die is ook met dit nieuwe inzicht een stand-alone: niet in de 30/36 kV-groep, maar ook niet in de 65/70 kV-groep. What's in a name, het is werkelijk het lot van een spanning die tussenspanning heet...
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Plaats reactie