Andere indeling stations op de netkaarten

Discussie over netkaarten, waaronder onze eigen HoogspanningsNet Netkaart
Plaats reactie
BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Andere indeling stations op de netkaarten

Bericht door BaDu » 04 jul 2014 17:35

Voor ik met deze mail ook maar iemand op de tenen trap vooraf excuses, want wat ik wil voorstellen is misschien een hell-of-a-job om ujit te voeren
Ik besef dat er ongetwijfeld een lange historie achter de huidige opbouw van de netkaarten zit en dat het destijds volledig logisch is geweest om het zo te doen. Maar....

Probleem
Ik ben bezig geweest de huidige netkaart te vergelijken met de lijst met Tennet stations.
Daarbij loop ik tegen het probleem aan dat wij stations met verschillende spanningen gegroepeerd hebben onder een naam.
Helaas is Tennet het daar lang niet altijd met ons eens, als voorbeeld Langerak nabij Doetinchem.
Dit station genaamd "Langerak" op onze kaart bestaat uit een 150kV en een 380kV deel.
Volgens de Tennetlijst heten deze stations "Doetinchem 380" en "Langerak 150 Doetinchem"
En zo zijn er nog veel meer voorbeelden te vinden.

Oplossing
Wij hebben eigenlijk stations altijd dubbel weergegeven :
- met een plaatsaanduiding (het stationssymbooltje met verschillende spanningen ernaast)
- en aanvullend een gekleurd vlak wat de outline van het station in 3 dimensies weergeeft.
Dit is mi een dubbele aanduiding.

Het zou mijns inziens (maar dat is mijn mening, ik sta open voor andere suggesties) beter zijn de stations weer te geven met de bekende kleur gecodeerde vlakken. Een station is immers een verdeler waarop maar één spanningsniveau kan staan. Veelal hebben we nu al stations met verschillend gekleurde vlakken aangegeven, ieder vlak wordt dan één station.

Als we dit doorvoeren kunnen ook die mi lastige, soms onduidelijke, stationssymbooltjes met soms 4 verschillende spanningen vervallen. Wat als bijkomend voordeel heeft dat de boomstructuur van de netkaart flink vereenvoudigd kan worden, je hebt maar een tak met daaronder een hele lijst met stations per spanningsniveau. Indien dit een niet echt behapbare lijst oplevert kan er natuurlijk altijd opgedeeld worden in deel netten.

Het maakt als extra voordeel de beheerbaarheid van de kaart simpeler, niet meer een, twee of meer vlakken en een symbool toevoegen met allemaal dezelfde naam wanneer er een nieuw station bij komt.

nb: Hetzelfde is eigenlijk nu al het geval bij de lijnen en kabels, iedere lijn en kabel heeft maar een spanning. In verband met het formaat is de boomstructuur op een aantal spanningen daarbij nu al gesplitst per deelnet.

Ik ben vanzelfsprekend bereid te helpen met de implementatie van deze grote verandering mochten we besluiten deze te gaan doorvoeren. Die zou dan bijvoorbeeld bij versie 4.4 of later doorgevoerd kunnen worden. Dat is natuurlijk ook afhankelijk van de plannen we in de toekomst met de kaart hebben.

Graag hoor ik jullie mening over deze aanpassing.
KML-generator generator

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Andere indeling stations op de netkaarten

Bericht door Hans » 08 jul 2014 12:07

Dat lijkt op weinig gedachten hierover. Dan maar een uittreksel van wat er op de interne kanalen over en weer ging.

De hedendaagse netkaart is het resultaat van een paar jaar feedback, van historische overwegingen (zwart voor 110 kV), technische overwegingen (Belgisch net niet op hoogte geprojecteerd) en ergonomische overwegingen (geel i.p.v. paars voor 50 kV, deelnetten naar spanning).

Twee of drie verschillende schakelvelden met verschillende namen op de stations komt inderdaad voor. De ene keer heten schakeltuinen van verschillende niveaus hetzelfde: bij Astad-380 en Astad-150 is het van weinig meerwaarde om twee labels te nemen. Maar een andere keer niet. Doetinchem en Langerak is een voorbeeld, maar het kan nog extremer: bij Hessenweg is de huidige weergave met één icoontje eigenlijk zelfs incorrect omdat het 380 kV-schakelveld 'Zwolle' geen elektrisch contact maakt met die van 220 kV en 110 kV 'Hessenweg'. De huidige namen bij dit soort conflicten zijn meestal gebaseerd op die van de hoogste (en dus dominante) spanning. Bij Hessenweg is dat opgelost door het hele ding dan maar 'Zwolle-Hessenweg' te noemen.
Inderdaad is daar soms geen elegante oplossing voor wanneer de icoontjes meerdere spanningen dragen met maar één naam. Enkelvoudige icoontjes zouden wel werken, maar dat levert weer een ander probleem op. (Bij enkelvoudige icoontjes is vanaf grote hoogte niet meer te zien welke spanningsniveaus met elkaar contact maken via transformators.) De meerwaarde van iconen met labels zit hem in dit vlotte overzicht.


De kern van het probleem zit eigenlijk dieper dan het wel of niet de voorkeur geven aan icoontjes.

Onderliggend speelt het gebrek van Google Earth voor dit soort uitdijende datasets. Het is een consumentenprogramma dat in beginsel niet is ontworpen om met datasets om te gaan. Dit platform biedt geen mogelijkheid tot database querying. Ook bij een omvangrijke dataset zal er dus moeten worden volstaan met een oldskool mappenstructuur die zo efficiënt mogelijk is ingericht. Dat is een speelveld met aan de ene kant efficiëntie en gebruiksgemak en aan de andere kant compleetheid en correctheid.
De mappenstructuur voor de stations is momenteel zo samengesteld dat men met maximaal gebruiksgemak stations van verschillende eigenschappen kan selecteren. Alle plekken waar 150 aan 380 hangt? Hopla. Dit soort dingen en mogelijkheden zijn mogelijk met combinatie-icoontjes en dat is wat de gebruikers vragen en nodig lijken te hebben.

Het is kortom een kwestie van voorkeur of je combinatie-icoontjes (of überhaupt icoontjes) wel of niet prefereert. Dat ze allemaal achter één hoofdmap zitten ('labels') is in principe al een handreiking aan wie ze liever uit zet. Hoewel ik moet toegeven dat het getekende transformatortje in het icoon achteraf niet nodig zou zijn geweest, maar die stamt nog uit de tijd waarin we onderscheid wilden maken tussen productie en belasting - iets wat tot op heden nooit is doorgevoerd.

Maar bedenk wel dat we ook met het hele idee van een netkaart tussen twee uitersten moeten schipperen. Hij moet bruikbaar en begrijpelijk moet zijn voor gebruikers variërend van absolute beginners tot experts. (Dat laatste is geen grap. Los van wat we nu in Schakelveld 51 hebben staan zijn er nog meer gebruikers bij ons bekend die ik hier niet bij naam noem, maar die zeker niet tot de hobbysector gerekend kunnen worden...) Icoontjes zijn simpel en goed te begrijpen, en ze kunnen eenvoudig uitgezet worden. Tot nu toe is dat redelijk functioneel gebleken.

Dit als toevoeging in de gedachtegang. De netkaart is geen dictatuur en alles kan in principe ter discussie worden gesteld.
Meer gedachten zijn dus welkom.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Berichten: 3162
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: Andere indeling stations op de netkaarten

Bericht door ElektroThriller » 08 jul 2014 15:57

Ik pleit voor een gestandaardiseerde weergave van de stations. Bijvoorbeeld een rechthoek (voor ieder station hetzelfde formaat en gewoon in 2D) met repetitieve arceringen onder een hoek van 45 graden. Bijvoorbeeld Meeden: zwart-groen-rood-enzovoorts; Geertruidenberg: blauw-rood-enzovoorts. Daarbij (of in de rechthoek) de generieke stationsnaam. Specifieke zo en zoveel kV-schakelvelden zijn lang niet altijd 100% helder. Verder gaan op heel wat stations vooral 110 en 150 kV het laatste stuk ondergronds. Als ik in GE Streetview nabij een station gebruik, zie je een deel van zo'n 3D-schoenendoos; voor mij hoeft dat dus niet.
De energie die vrijkomt door niet op dit soort details door te spitten kun je dan aan andere nutteloze dingen besteden, zoals mastbolletjes masttypeafhankelijk coderen, of de veldafstandhouders intekenen. Zat nuttigs te doen dus als je niet van voetbal*, wielrennen en detectives houdt.
* Deze cartoon van Prostress in de Volkskrant mogen jullie niet missen:
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2738/Cul ... ress.dhtml
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2492
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Andere indeling stations op de netkaarten

Bericht door Shrek » 08 jul 2014 16:08

Ik vind de verschillende opdelingen van de stations net wel handig. Zo zie je meteen waar het 70kV-veld ligt en waar het 150kV-veld.
Bij verschillende belgische hoogspanningsposten liggen de velden soms tientallen meters uit elkaar.
Het icoontje als "overkoepelend" element is dan handig als eenduidige aanduiding van het station.
Als je de rechthoeken niet leuk vindt kan je ze steeds met één klik allemaal uitzetten, de naam van de post, met spanningsaanduidingen, blijft dan.

Gebruikersavatar
Ot
Actief in het mainsite team
Berichten: 561
Lid geworden op: 11 dec 2011 21:59
Dichtstbijzijnde trafo: zwolle weteringkade

Re: Andere indeling stations op de netkaarten

Bericht door Ot » 08 jul 2014 21:08

ElektroThriller schreef:Ik pleit voor een gestandaardiseerde weergave van de stations. Bijvoorbeeld een rechthoek (voor ieder station hetzelfde formaat en gewoon in 2D) met repetitieve arceringen onder een hoek van 45 graden. Bijvoorbeeld Meeden: zwart-groen-rood-enzovoorts; Geertruidenberg: blauw-rood-enzovoorts. Daarbij (of in de rechthoek) de generieke stationsnaam. Specifieke zo en zoveel kV-schakelvelden zijn lang niet altijd 100% helde
we willen eigenlijk zoveel maar dat kan niet zomaar met google earth. we halen nu al het uiterste er uit.

ik heb heel veel dingen bij geleerd sinds ik de 50 kV doe maar een rechthoek met een patroon erop, dat kan geloof ik niet. ja goed maar dan moet er een overlay worden aangemaakt als afbeelding en die kan je dan weer niet de vorm van het schakelveld geven en je krijgt dan ook dat mensen die moeilijk kleuren zien het nog onduidelijker vinden als een kleur half transparant is want dan zie je de kleur nog minder goed als je er ook nog twee dwars door elkaar hebt
dat we geel in plaats van paars gebruiken voor 50 kV is daar bijvoorbeeld de reden van, het valt beter op en het was nog niet in gebruik
krimpen v4.3.JPG
krimpen op versie 4.3 beta van vorige week die nog in ontwikkeling is, daarom liggen de grondkabels van 150 kV anders dan op 4.2
krimpen v4.3.JPG (60.46 KiB) 9890 keer bekeken
de schoenendoos is iets anders. Op streetview vind ik het ook wat lastig maar daar is in de netkaart vanaf versie 2 ook al aan gedacht door ze onder 1 hoofdmap te zetten zodat die net als de stations namen voor wie dat wil in een klik te killen zijn.
Dat die schoenendoos 3D is komt eigenlijk alleen omdat we ook de lijnen op hoogte projecteren zodat het een kwestie is van waarom niet, omdat het kon. het heeft geen functie dus een platte plaat zou ook wel kunnen.

Maar als je google eahrt in de normale modus hebt dan is het juist wel een toevoeging dat je de stations als schoenendoos ziet vind ik, want je ziet het dan echt ruimtelijk. dat is mooier dan een platte plaat maar meningen verschillen
50 kV | DENK aan de kleintjes! STOP het UITRUIL BEGINSEL!!

Gebruikersavatar
Knarvel
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1184
Lid geworden op: 29 apr 2012 18:19
Dichtstbijzijnde trafo: Waarderpolder

Re: Andere indeling stations op de netkaarten

Bericht door Knarvel » 09 jul 2014 01:19

Tja, de huidige indeling van de stations is zeker niet perfect, maar wel het optimum wat met het huidige GE haalbaar is. Een stationsicoon volgens het idee van ET lijkt mij geen probleem, je zou eigenlijk de huidige icon's zonder de transformator dan als uitgangspunt kunnen nemen... Bij openluchtstations vind ik het chick de verschillende spanningsniveaus een eigen achtergrondkleur te geven, maar niet te opdringend, max 10% ofzo zodat de installatie zelf goed zichtbaar blijft.

Dan het in de lucht hangen van de lijnen... op zich een leuk idee, maar in de GE praktijk is het helaas prut. Veroorzaakt bij mijn Samsung N150+ regelmatig crashes door (te veel?) toegenomen render rekenwerk. Daarom heb ik de kaart weer offline genomen en alles aan de grond vastgenagelt, loopt sindsdien aanmerkelijk stabieler.
Nog een nadeel is dat als je in een schuin perspectief inzoomt, de lijnen soms behoorlijk ver naast de masten zitten... beter niet doen dus.

NB: In de eigenschappen van een lijnobject zit een numerieke variabele die bepaalt in welke volgorde lijnen over elkaar getekend worden, daarmee krijg je rood altijd boven groen of blauw als je dat wilt...

En bovendien: kijk ook eens wat de mogelijkheden van GE op Android en andere mobile platforms zijn...
Dan weet je dat de complexiteit eerder moet verminderen in plaats van toenemen, want de huidige versie kent nog geeneens mappen...

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Andere indeling stations op de netkaarten

Bericht door BaDu » 09 jul 2014 12:07

In het kader van deze discussie heb ik eens gekeken naar een andere optie, nl. het genereren van de netkaart uit een database.
Mijn eisen waren:
- Open database in de cloud (zodat bewerken door geauthoriseerde mensen makkelijk is)
- Voorlopig geen limieten in bereik qua data en bestand omvang
- Snelheid
- Makkelijk te incorporeren in een webbrowser
- Portable naar mobiel

Na wat studeren kwam ik op de combinatie Google Fusiontables icm Google Maps.
Enkele uren experimenteren volden en de eerste resultaten zijn er :
http://vanduijnhoven.myqnapcloud.com/we ... /test.html

Het mooie van deze oplossing is dat er geen data op onze server staat (alleen de html met het scriptje), alle data wordt geserveerd door Google.
Dit resulteert in een zeer snelle oplossing, de bovenstaande "kaart" wordt geserveerd vanaf mijn thuis NAS, waarbij de data binnen Google heen en weer geschoven wordt.

Extra features tov huidige netkaart:
- Extra info over het station, de lijn of kabel door er op te klikken.
- Extra info is via de cloud in te voeren.
- Kleurgebruik is eenvoudig (in de cloud of in html bestand) aan te passen.
- Netkaart is altijd up-to-date
- Storage gebruik in de cloud is nu pas 1,5% vol
- Koppeling met streetview
- Koppeling met foto database
- Minder geheugen gebruik
- Minder dataverkeer
- Geen aparte applicatie meer nodig

Mogelijke extra features:
- Netontwikkeling is weer te geven.
- In/uit schakelen van weergeven elementen.
- Weergeven van trafo's, condensatoren, spoelen, generatoren etc.\
- Weergeven van mast icoontjes
- Netontwikkeling over de tijd

To Do (features al in GE netkaart maar nog niet in deze kaart):
- Netten van BE en LUX
- Stations iconen, netopeningen etc. nog inbrengen
- Kabels in andere kleur dan lijnen en stations.
- Tree selectie van weer te geven elementen
- Legenda en credits

Nadelen: Niet of erg lastig te doen in deze kaart
- Geen 3D weergave (beperkt is mogelijk 45 graden tov horizon)
- Fusiontables is een Beta-app
- Iets lastigere invoer van geo-data (eerst in GE tekenen dan importeren in online kaart, kan aan gewerkt worden)
- maximaal 25.000 gratis requests per dag
- maximaal 100.000 regels per query per tabel (NL in de deze kaart is ca 2.100 regels)
- maximaal 1000 kolommen in de database
- Opslag bij Google Drive

Graag jullie meningen en suggesties over deze manier van de kaart weergeven(af kraken mag ook, maar wees wel een beetje aardig )
KML-generator generator

Gebruikersavatar
Knarvel
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1184
Lid geworden op: 29 apr 2012 18:19
Dichtstbijzijnde trafo: Waarderpolder

Re: Andere indeling stations op de netkaarten

Bericht door Knarvel » 09 jul 2014 12:33

Ziet er veelbelovend uit, dat zal dan ook op tablets kunnen werken. Ben wel wat huiverig teveel op Google te moeten vertrouwen .

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Andere indeling stations op de netkaarten

Bericht door Hans » 09 jul 2014 13:08

Twee berichten, twee reacties.
Knarvel schreef:Dan het in de lucht hangen van de lijnen... op zich een leuk idee, maar in de GE praktijk is het helaas prut. Veroorzaakt bij mijn Samsung N150+ regelmatig crashes door (te veel?) toegenomen render rekenwerk. Daarom heb ik de kaart weer offline genomen en alles aan de grond vastgenagelt, loopt sindsdien aanmerkelijk stabieler.
En bovendien: kijk ook eens wat de mogelijkheden van GE op Android en andere mobile platforms zijn...
Dan weet je dat de complexiteit eerder moet verminderen in plaats van toenemen, want de huidige versie kent nog geeneens mappen...
Goed om dit eens te horen. Ik heb zelf betrekkelijk weinig ervaring met de nieuwste generatie digitale dingen met aanraakschermen, besturingssystemen die naar snoep vernoemd zijn en geen beschikking hebben over een rechtermuisknop.
We hebben in België wat efficientieproblemen doordat soms iedere mast van een verbinding een node vormt in het lijnstuk. Dat maakt België meer dan dubbel zo zwaar als heel Nederland om in te laden.

Maar dat de Nederlandse hoogteprojectie en eventuele transparantie van de grondkabeltracé's mogelijk ook effect heeft op de prestaties... daar heb ik eerlijk gezegd nog geen seconde bij stilgestaan.

Geen mappen betekent trouwens ook dat de labels (aldus de starter van deze draad een hinderpost) en de legenda niet kunnen worden uitgezet. Neemt dat ding dan niet het hele scherm in beslag?
Knarvel schreef:In de eigenschappen van een lijnobject zit een numerieke variabele die bepaalt in welke volgorde lijnen over elkaar getekend worden, daarmee krijg je rood altijd boven groen of blauw als je dat wilt---
De vraag is alleen of dat bulk aan te passen is. Want er zijn nogal wat overkruisingen in den Lande. Niet alleen luchtlijnen, maar ook grondkabels. Het is vrijwel niet te doen om voor iedere entiteit handmatig de hiërarchie in te stellen.

En dan die op die van BaDu.
Eerst eens globaal aftasten wat je hier bedoelt.
Mijn eisen waren:
- Open database in de cloud (zodat bewerken door geauthoriseerde mensen makkelijk is)
- Voorlopig geen limieten in bereik qua data en bestand omvang
- Snelheid
- Makkelijk te incorporeren in een webbrowser
- Portable naar mobiel
Die bovenste zou aangenaam zijn, want daar praten we al langer over als waarschijnlijk het belangrijste dat er zou moeten gebeuren. Je kan dan werkelijk mensen 'een concessie' meegeven of het recht iets aan te kunnen passen zodat niet alles op twee of drie personen, heen en weer schuiven van bestanden en soms wat dubbel werk neerkomt. Wat de cloud betreft: we hebben zelf een server in het hostingpakket (met installatiemogelijkheden), dus in dat opzicht hoeven we niet van Google afhankelijk te zijn. Het zou mijn voorkeur hebben om zoiets op de eigen server te hangen, deels ook uit principe.
Extra features tov huidige netkaart:
- Extra info over het station, de lijn of kabel door er op te klikken.
- Extra info is via de cloud in te voeren.
- Kleurgebruik is eenvoudig (in de cloud of in html bestand) aan te passen.
- Netkaart is altijd up-to-date
- Storage gebruik in de cloud is nu pas 1,5% vol
- Koppeling met streetview
- Koppeling met foto database
- Minder geheugen gebruik
- Minder dataverkeer
- Geen aparte applicatie meer nodig
Maar dan.
Kleurgebruik is té eenvoudig in je voorbeeld. Het onderscheid tussen luchtlijnen en grondkabels is van deerlijk belang. Momenteel levert dat bij 50- en 70 kV al wat onduidelijkheden op, maar het is essentieel dat dit in een wip te zien blijft. Dat betekent voor zeven of acht spanningsniveaus twee kleurvarianten, plus wit en grijs. Met zes harde kleuren kom je er niet.

Wel mooi is de aanklikmogelijkheid met wat extra informatie voor de entiteiten. Zoiets zou wel een toevoeging zijn. Hell of a job om zoiets in te voeren, maar dan heb je ook wat.

Stationsicoontjes: daar zijn ze weer. Stel: de huidige combinatie-icoontjes zouden gehandhaafd blijven. Is het dan mogelijk om (naast de optie alles gewoon uit te kunnen zetten) bijvoorbeeld vanaf 100 kilometer hoogte de 380 en 220 te tonen, vanaf 50 km de 150 en 110 en vanaf 30 km de rest?
Datzelfde geldt voor de mastbolletjes (ET): kan zoiets pas in beeld verschijnen vanaf (zeg eens) 5 kilometer hoogte? Want in dat geval elimineert dat het probleem van een kaart die helemaal geclaimd wordt door mastbolletjes als je wat hoger zit.
De gridkaart van IJsland kan dit soort dingen wel en het is bijzonder begeerlijk.

Geen aparte applicatie meer nodig... in de zin van Google Earth als standalone-desktop niet nee, maar nog steeds Google Maps. Knarvel zegt het ook al: weer Google.
Een commercieel bedrijf dat gratis een service aanbiedt... ergens doet me dat altijd een belletje rinkelen. Al jaren.
Maps voorkomt weliswaar sowieso dat mensen eerst Google Earth op de machine moeten hebben staan voordat de netkaart gebruikt kan worden. Een inline-oplossing is dan mogelijk in de website zelf. Dat zou wel eleganter zijn omdat het hoe dan ook werkt voor wie het nodig heeft, waar en wanneer dan ook.
Mogelijke extra features:
- Netontwikkeling is weer te geven.
- In/uit schakelen van weergeven elementen.
- Weergeven van trafo's, condensatoren, spoelen, generatoren etc.\
- Weergeven van mast icoontjes
- Netontwikkeling over de tijd
Enkele interactieve mogelijkheden... maar geen echte querying dus. Misschien handiger voor eindgebruikers, want lang niet iedereen kan met MySQL omgaan om een database te bedienen.

Meerdere items weergeven (condensators, compensatiemiddelen, generators, schakelbare aftakken), dat kan nu ook al.
In dat opzicht halen we er nog niet uit wat erin zit. Dat überhaupt het trafootje aanwezig is in het icoontje is een erfenis uit vroeger tijden, toen we de ambitie nog hadden dat werkelijk te doen. Maar met de tijd is de focus eerder terecht gekomen op de verbindingen in plaats van op de stations.
Zodoende zitten er nog opties tot onbenutte uitbreidingen in het huidige concept. Dat die er nu niet zijn, betekent echter niet dat ze onmogelijk zijn of er nooit komen zullen.

Netontwikkeling over de tijd is natuurlijk the bomb voor wie veel met netkaarten doet. Een kaart die default opent op de actuele situatie en waar je ook een mogelijkheid in hebt om per jaar het net uit het verleden weer te geven zou prachtig zijn. Maar ook nu: dat vraagt nogal wat tijd, programmeerinzet en opschaling. Verder wordt alles er ontzettend complex van. Dat is dus liever iets waar we niet meteen prioriteit aan moeten geven. Of beter, iets wat we als een parallelproject kunnen zien. Voor wie er meerwaarde in ziet trouwens, dat is nog een vraag apart.
To Do (features al in GE netkaart maar nog niet in deze kaart):
- Netten van BE en LUX
- Stations iconen, netopeningen etc. nog inbrengen
- Kabels in andere kleur dan lijnen en stations.
- Tree selectie van weer te geven elementen
- Legenda en credits
Daar zijn de grondkabels weer. Je noemt ze zelf al, dus mooi.
Tree selection (ofwel de mappen zoals we ze nu hebben) is de opponent van querying. Hardcore querying zoals je in de interface van MySQL kan doen is totaal ongeschikt voor eindgebruikers. Die snappen daar geen klokgetal van. Er is dan dus een interface nodig die de brug legt tussen een interface met knoppen en opties die door de gemiddelde gebruiker begrepen kan worden, en de querying onder de motorkap die daarvoor gebeuren moet. Lees: dat is opnieuw een fors stuk programmeerwerk...

Legenda? Tsja. Persoonlijk vind ik het een onding en ik heb 'm dan ook altijd uit staan. Iedereen die vaker netkaarten gebruikt zal de legenda van dit soort kaarten (en ook die van ons) wel dromen kunnen. De kleursetting is immers bewust gematcht met de min-of-meer ongeschreven standaard.

Credits... essentieel is het niet voor het functioneren van de kaart, maar toch is het wel belangrijk. Credits zijn immers ook een blijk van waardering richting iedereen die erbij betrokken is.
Nadelen: Niet of erg lastig te doen in deze kaart
- Geen 3D weergave (beperkt is mogelijk 45 graden tov horizon)
- Fusiontables is een Beta-app
- Iets lastigere invoer van geo-data (eerst in GE tekenen dan importeren in online kaart, kan aan gewerkt worden)
- maximaal 25.000 gratis requests per dag
- maximaal 100.000 regels per query per tabel (NL in de deze kaart is ca 2.100 regels)
- maximaal 1000 kolommen in de database
- Opslag bij Google Drive
3D-weergave (of het gebrek eraan) zou geen breekpunt zijn. Het is jammer voor met name het argument dat Ot aanvoert, maar het tast de functie niet aan.
Beta-app is misschien wel een probleem, maar daar heb ik te weinig zicht op of verstand van.
Inline editing zoals nu met GE mogelijk is, dat zit er dus niet op zoals je het nu stelt. Op zich jammer, want gebruiksvriendelijkheid bij editing is wel belangrijk. Ik kan het weten.
Maar de limiet aan het aantal queries zou vooralsnog wel toereikend moeten zijn.
Opslag bij Google Drive is niet nodig. We hebben zelf een server met installatiemogelijkheden.


Dus. Tot zover wat gedachten.Het heeft wel de interesse hier verder naar te kijken en om er wat voor te leren qua handelingen en programmeren, maar het zou een grote omslag met dito aantal vraagtekens en onzekerheden zijn.

We hebben Schakelveld 51. Ik zou zeggen, start gerust een parallelproject. Dan gaan we en publique gewoon even door met de huidige techniek die zich bewezen heeft voor versie 4.3 en verder, terwijl ernaast in alle rust kan worden gekeken of een verandering van de opzet richting wat je schetst realistisch is.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Plaats reactie