Situatie Lutterade-Valderenstraat

Discussie over netkaarten, waaronder onze eigen HoogspanningsNet Netkaart
BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Situatie Lutterade-Valderenstraat

Bericht door BaDu » 21 jun 2014 21:57

Geleen Valderenstraat.
Ik heb eens gekeken op oude topografische kaarten (te vinden op watwaswaar.nl, kaartblad 60C). En een interessant verhaal ontspint zich. Hier volgt een reconstructie van de historie van dit station die el heel vroeg begint.

1937:
Weinig te zien op de militaire bonnebladen, maar er staat wel een hoogspanningslijn aangegeven vanuit het noorden die zo ongeveer op de plek van station valderenstraat eindigd. Er lijkt op deze positie al iets te bestaan wat te maken heeft met hoogspanning. En dat al ruim voor WO2. Het station is dus al meer dan 80 jaar actief.

1955:
Op de topo kaart van 1955 staat op de plek van dit station een electriciteitscentrale (en bestaat het huidige station Lutterade nog niet). Op deze centrale zijn twee luchtlijnen gekoppeld, een naar het noorden die ruwweg het huidige trace van de luchtlijn van station Lutterade naar Born volgt.
De zuidelijke lijn maakt een bocht om de staatsmijn en gaat vervolgende ruwweg zuidwaarts over wat nu het Sabic terrein is en verder richting zuiden Groot Genhout.
In deze periode bestaat het hele Chemelot complex nog niet, alleen de staatsmijn Maurits is actief.

1959:
Op deze kaart is inmiddels station Lutterade zichtbaar aan de noordzijde van de Valderenstraat. Het station Valderenstraat zelf staat nu weergegeven als trafostation. Kennelijk is de centrale gesloopt. Op station Lutterade staan nu meerdere luchtlijnen aangesloten. Waarvan de loop vergelijkbaar is met de huidige layout.
De zuidelijke lijn volgt nog het zelfde trace tot aan wat nu station DSM neerbeek is.
Inmiddels is de ontwikkeling van het Chemelot terrein begonnen en staan de eerste chemische fabrieken aangegeven.
De rijks weg is er nog niet, maar staat wel als plan ingetekend.

1968:
Station Valderenstraat heeft nu ineens twee luchtlijnen aangesloten. ëén extra lijn richting westen waar de lijn samenkomt met twee lijnen die vanuit station Lutterade naar wat nu ongeveer DSM postbaan is.
Het chemelot terrein (DSM destijds) is weer flink verder ontwikkeld en de omgeving gaat meer en meer lijken op wat ie nu is. Ook het aantal hoogspanningslijnen in de omgeving groeit flink. De staatsmijn is officieel in 1967 gesloten.

1979:
De staatsmijn Maurits is inmiddels gesloten. Station Valderenstraat staat nog steeds aangegeven als trafo station, station Lutterade is niet gewijzigd. De zuidelijke afgaande lijn bestaat nog maar is flink ingekort en eindigd nu op de plek waar nu DSM Kerensheide staat.

1989:
Het station Valderenstraat staat niet meer als trafo station gemarkeerd maar is nog wel zichtbaar. De luchtlijn over de Valderenstraat naar Station Lutterade staat op deze kaart aangegeven. De afgaande lijnen aan de zuidzijde zijn beide verwijdert. De situatie is in grote lijnen vergelijkbaar met de huidige lufo's.

De huidige functie van het station is mi nu niet meer dan een trafo station voor Enexis van waaruit gebruikers in Geleen worden gevoed. Maar vroeger was het echt een spin in het zuid limburgse hoogspanningsnet.

Edit beheer: onderwerp Lutterade-Valderenstraat afgesplitst van het klantaansluitingentopic in Schakelveld 51, om uit de koers raken te voorkomen.
Laatst gewijzigd door BaDu op 23 jun 2014 11:53, 1 keer totaal gewijzigd.
KML-generator generator

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Tennet Klantaansluitingentopic

Bericht door Hans » 21 jun 2014 23:32

Interessant graafwerk, BaDu.
Die mijnstreek heeft boven- en ondergronds nog voldoende verrassingen.

Toch ben ik m.b.t. de huidige situatie van Valderenstraat een iets andere mening toegedaan.
Kijken we naar materiaal van Flashearth (Bing) uit 2009, en passen we daarop de kennis toe dat één van de twee circuits naar Urmond is afgeschakeld, dan komen er netto drie circuits binnen op Lutterade vanuit noordoostelijke richting.
Echter, Lutterade maakt een nogal dooie indruk op zowel de luchtfoto's (waar zijn de rails?) alsook op streetview (onkruid). Verder toont Valderenstraat drie dikke trafo's, per stuk zo groot als een heel arbeiderswoninkje aan de straat en- ho eens, drie trafo's? En wat is dat daar voor gemaaide strook gras?
Situatie Valderenstraat (speculatief).JPG
Situatie Valderenstraat (speculatief, niet bevestigd op dit moment; 21 juni 2014)
Situatie Valderenstraat (speculatief).JPG (149.61 KiB) 10838 keer bekeken
Dit alles deed me het volgende vermoeden. Lutterade is exit: gereduceerd tot een soort opstijgpunt waar nog wat apparaten staan opgesteld zoals wat compensatiespoelen (onjuist als condensators aangeduid op de afbeelding ). Valderenstraat zelf is het hoofdstation, aangesloten op Lutterade via het stokoude luchtlijntje (één trafo) en twee grondkabels op de verbinding vanuit Born (andere twee trafo's).

Voor die grondkabelhypothese heb ik geen bewijs behalve luchtfoto's, logica en wat boerenhoogspanningsverstand. Ook zegt dit niets over de interessante geschiedenis die je deels hebt uitgespit, maar slechts iets over de huidige situatie.
Waar het echter wel iets over zegt is Enexis als klant. Als Valderenstraat de functie van Lutterade heeft overgenomen is het met grote waarschijnlijkheid een Tennetstation, hetgeen het ontbreken van Valderenstraat op de originele klantenlijst van Tennet zou kunnen verklaren. Maar ook hier is geen garantie te geven, want Klazi Zwet en Budel Nyrstar worden ook afwijkend behandeld.

Kortom: meer mensen met gedachten hierover?
Als deze uit de hand loopt en ontaardt in nethistorie in plaats van klantaansluitingen, dan zal ik de reeks berichten binnenkort wel verplaatsen.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2493
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Tennet Klantaansluitingentopic

Bericht door Shrek » 22 jun 2014 01:24

Hans schreef: Kortom: meer mensen met gedachten hierover?
Wel euh, het hele verhaal ruikt een beetje naar een verborgen GIS ergens in de buurt van de trafos.
Op de luchtfoto zie je tussen het korte bovengrondse lijntje en trafo1 immers iets wat wel eens een dubbel opstijgpunt zou kunnen zijn.
Dat zou kunnen verklaren waarom er enkel opstijgpunten te zien zijn in Lutterade.

Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Berichten: 3162
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: Tennet Klantaansluitingentopic

Bericht door ElektroThriller » 22 jun 2014 10:46

1. De achtergrond van de locatie Lutterade als transformatorstation is de nabijheid van de elektriciteitscentrale van de mijn Maurits.
2. Begin jaren '30 hebben de Staatsmijnen een productieoverschot en wordt een hoogspanningslijn richting Roermond (Herten) aangelegd. Dit is trouwens de eerste lijn met ET-achtige masten.
3. In de oorlog volgt een 220 kV-lijn richting Schoonbron, met richtingen België en Duitsland. Het tracé is van Lutterade (zuidelijk van Valderenstraat) pal west, tussen SBB en steenberg, enzovoorts.
4. In 1953/54 komt de 150 kV-mijnlijn er. Deze volgt deels het tracé van de 220 kV-lijn - die dus deels moet worden verlegd (ook vanwege nieuwbouw langs de spoorlijn, waaronder cokesfabriek Emma II). De mijnlijn en de 220 kV-lijn vertrekken zuidelijk van de Valderenstraat in westelijke richting. Alle andere lijnen (Roermond, Limmel, Eisden in België) hebben opstijgpunten op een terrein noordelijk van de Valderenstraat. Ik vind overigens het onderscheid tussen Valderenstraat en Lutterade buitengewoon gekunsteld.
5. Aan de zuidzijde van de Valderenstraat wordt in de jaren '50 zo'n typisch 10 kV-station gebouwd. Zeer waarschijnlijk staat dat er nog steeds.
6. Door de enorme groei van de Staatsmijnen en latere rechtspersonen verandert het energieoverschot in een energietekort. Enter de 150 kV-Graetheidelijn.

De grote omweg van tracés om Lindenheuvel heen hebben alles te maken met latere fabrieksuitbreidingen van een paar honderd hectare.
Zie voor de tracés de diverse incarnaties van Blad 60C op WatWasWaar.
(Er is nog veel meer over te vertellen. Later meer).
Lutterade1968B_800.jpg
Detail van Blad 60C, editie 1968 (detail). Westelijk van station Neerbeek van de Mijnlijn vetrekt een kort lijntje van acht masten, dat verderop ondergronds verder gaat, naar het latere station Oude Postweg.
Lutterade1968B_800.jpg (1008.19 KiB) 10830 keer bekeken
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Tennet Klantaansluitingentopic

Bericht door BaDu » 22 jun 2014 11:39

Weer wat spit werk gedaan mbt Valderenstraat en kwam een afstudeerscriptie tegen waarin op pag 8 het limburgse net gedetailleerd staat weergegeven.
Iets waar we wellicht wat mee kunnen voor heel limburg, maar voor lutterade staan er heel interessante dingen in.

Inderdaad schijnt op Lutterade een gesloten schakelinstallatie te staan, iets wat ook genoemd wordt in:
http://50hz.net/?page_id=117.
Deze gesloten installatie staat vermoedelijk in het grote gebouw parallel aan en zuidelijk van de valderenstraat.

Dan is de conclusie dat wat nu gemarkeerd is op onze GE kaart als station Lutterade en Valderenstraat één en hetzelfde station is (iets wat Elektrothriller ook al aangeeft) en dat het zichtbare luchtlijn gedeelte noordelijk van de valderenstraat niet veel meer dan een veredeld opstijgpunt is en het restant van een groter station. Het eigenlijke schakelstation is een gesloten installatie.

De trafos zijn 150/10kV exemplaren welke het Enexis 10kV net voeden (volgt uit KCD's Enexis).
KML-generator generator

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Tennet Klantaansluitingentopic

Bericht door Peter » 22 jun 2014 13:40

Gelukkig is een groot deel van de masten van de oude 150kV lijn uit de jaren '30 nog aanwezig. Ik was net even met Google Streetview aan het kijken. Daarbij viel het me op dat de masten van deze lijn in de buurt van Lutterade een bredere ondertraverse hebben, voor een extra bliksemdraad aan beide kanten.

Ik zou alleen graag nog eens foto's willen zien van de verdwenen 150kV verbinding met België. Ik neem aan dat daarvoor ook ET-masten zijn gebruikt.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Tennet Klantaansluitingentopic

Bericht door Hans » 22 jun 2014 18:05

Aha. Mooie vondst, Bart. Het netschema op pagina 8 van de scriptie toont de situatie van bijna dertig jaar geleden, maar we kunnen er een boel mee reconstrueren. Ook nog dingen die in de huidige tijd van toepassing zijn.
De andere bron die je aanhaalt, 50hz.net, is echter een uitermate vage website. De content waarop je link opent (namelijk over schakelaars) ken ik van de kalender van Phase2Phase en dit is dus gewoon gekopieerd door de eigenaar van 50hz.net.
ElektroThriller schreef:Ik vind overigens het onderscheid tussen Valderenstraat en Lutterade buitengewoon gekunsteld.
De kennis van zaken tijdens het online gaan van versie 4.2 geeft aanleiding dat wat genuanceerder te zien dan hoe je het hier nu stelt. Voordat deze discussie begon wisten we niets, behalve dat Lutterade en Valderenstraat fysiek van elkaar gescheiden zijn door een stel gebouwen, een straat en een grasveld. We hadden nooit vermoedens van grondkabels geuit en het korte enkelcircuit-luchtlijntje verbond een trafo-opstelling en een (destijds op de GE-foto's) nog redelijk functioneel trafostation i.p.v. het troosteloze opstijgpuntenarrangement van nu.

Met de kennis die zich nu ontspint kan je het inderdaad zien als bediscussieerbaar, maar met de kennis van het moment van release van V4.2 was de huidige constructie uitstekend te verdedigen zou ik oppassen met het het vellen van waardeoordelen.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Berichten: 3162
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: Tennet Klantaansluitingentopic

Bericht door ElektroThriller » 22 jun 2014 20:32

BaDu schreef:1955:
Op de topo kaart van 1955 staat op de plek van dit station een electriciteitscentrale (en bestaat het huidige station Lutterade nog niet). Op deze centrale zijn twee luchtlijnen gekoppeld, een naar het noorden die ruwweg het huidige trace van de luchtlijn van station Lutterade naar Born volgt.
De zuidelijke lijn maakt een bocht om de staatsmijn en gaat vervolgende ruwweg zuidwaarts over wat nu het Sabic terrein is en verder richting zuiden Groot Genhout.
In deze periode bestaat het hele Chemelot complex nog niet, alleen de staatsmijn Maurits is actief.
1959:
Op deze kaart is inmiddels station Lutterade zichtbaar aan de noordzijde van de Valderenstraat. [dat zie ik dus niet - ET] Het station Valderenstraat zelf staat nu weergegeven als trafostation. Kennelijk is de centrale gesloopt. Op station Lutterade staan nu meerdere luchtlijnen aangesloten. Waarvan de loop vergelijkbaar is met de huidige layout.
De zuidelijke lijn volgt nog het zelfde trace tot aan wat nu station DSM neerbeek is.
Inmiddels is de ontwikkeling van het Chemelot terrein begonnen en staan de eerste chemische fabrieken aangegeven.
De rijks weg is er nog niet, maar staat wel als plan ingetekend.D
De tekst 'elektrische centrale' klopt gewoon niet; ik heb dit soort onzin op meerdere oude topografische kaarten geconstateerd. Wat je op de kaart van 1955 ziet is een vierkantje. Naar het zuiden (via het westen) gaat de 220 kV-lijn. Naar het noorden de 150 kV-lijn richting Roermond. Wat daar verder aanwezig moet zijn: 10/150 kV-trafo, voor de invoeding vanuit de centrale Maurits; 150/220 kV-trafo voor de richtingen België en Duitsland. Dit vierkantje bevindt zich tussen de Valderenstraat in het noorden en de Burgemeester Lemmensstraat in het zuiden (ik heb 20 jaar in Zuid-Limburg gewoond en redelijk vaak door deze treurniswekkende straat gefietst) en is vanouds bekend onder de naam station Lutterade. Het terrein ten noorden van de Valderenstraat is open terrein, met diverse stijgpunten, dus met kabels die gewoon onder de Valderenstraat doorlopen.
Vanaf een zekere tijd is 'Lutterade' voor de Staatsmijnen plus rechtsopvolgers van geen enkel belang meer (immers: Graetheide). Wellicht is 'Valderenstraat' nu relevant voor het gebouw met een adres aan de zuidzijde van de Valderenstraat, en dan met name voor MS.
In geen enkel verslag van de PLEM of de SEP ben ik trouwens ooit een station Valderenstraat tegengekomen.

Edit. Inmiddels zie ik dat BaDu tot een paar vergelijkbare conclusies is gekomen. Mooie vondst trouwens, dat afstudeerverslag van TH Ehv/TUe.
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Henk
150 kV
Berichten: 184
Lid geworden op: 19 mei 2013 18:31
Dichtstbijzijnde trafo: Steenwijk Onna

Re: Tennet Klantaansluitingentopic

Bericht door Henk » 22 jun 2014 22:27

Essent Netwerk Limburg1_tcm7-70516 [Bijlage].jpg
Essent Netwerk Limburg1_tcm7-70516 [Bijlage].jpg (185.38 KiB) 10826 keer bekeken
Bovenstaande kaart is het schema van Essent Limburg uit 2000 en bijlage van het Capaciteitsplan 2001-2007 van Essent.

Dank voor BaDu voor het vinden van de afstudeerscriptie met een netschema uit 1985.

Voor Lutterade is de hs-lijn naar Eisden (B) nog aanwezig, overigens beide circuits parallel geschakeld (bij Lutterade) en aangesloten op
hulprailen ten noorden van het eigenlijke trafostation Lutterade.

Op de hulprailen zijn naast de lijn naar Eisen (B) ook aangesloten 2 circuits van de lijn Lutterade-Maasbracht en 2 trafo's van het eigenlijke station Lutterade via een omloop (tegenwoordig: by pass). De hulprailen zijn dus ook op Lutterade aangesloten via de lijn Lutterade-Maasbracht.

Lutterade zelf is aangesloten op de lijnen naar Maasbracht (2 circuits) met aftak naar Born, lijn met 2 circuits naar Urmond en 3 trafo's.

De hulprail kan zijn om makkelijk werkzaamheden uit te voeren, extra betrouwbaarheid of gemakkelijk station Lutterade te verschakelen naar Urmond. Anno nu is Lutterade in de normale bedrijfsvoering koppelt aan Born-Maasbracht.

Lutterade is een aftakpunt naar Lutterade van de lijnen Limmel-Beek-(Schoonbron, zonder koppelingen)-Graetheide en Terwinselen-Schoonbron-Graetheide.

Ook op het schema uit 2001 zijn de hulprailen en omlopen te zien. Eén circuit van Urmond-Lutterade is losgekoppeld en niet meer aangesloten.


Een aantal andere opvallende zaken:

- op het schema uit 1985 van Born een aftakstation, in 2000 en anno nu is Born ingelust in één circuit.
- op het schema uit 1985 zijn ook de 4 hs-stations van DSM te zien, zonder overigens de trafo's,
DSM is nog met twee kabels met Graetheide verbonden, nu zijn dat er 3, Graetheide-Neerbeek is erbij gekomen
- op het schema uit 1985 is de hs-lijn Neerbeek-Treebeek te zien, maar in Neerbeek niet aangesloten

- op het schema uit 1985 is een 50-kV-station ENCI te zien, verbonden met kabels met Limmel 50 kV, in 2001 heet ENCI inmiddels Maastricht ZW.
dit station is op De Kaart nog niet aangegeven.

Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Berichten: 3162
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: Situatie Lutterade-Valderenstraat

Bericht door ElektroThriller » 23 jun 2014 10:32

Vogelperspectieven Lutterade
Met dank aan Bing Maps
Schermafbeelding 2014-06-23 om 10.26.41.png
Schermafbeelding 2014-06-23 om 10.26.41.png (731.16 KiB) 10796 keer bekeken
Schermafbeelding 2014-06-23 om 10.26.14.png
Schermafbeelding 2014-06-23 om 10.26.14.png (1019.07 KiB) 10795 keer bekeken
Schermafbeelding 2014-06-23 om 10.25.52.png
Schermafbeelding 2014-06-23 om 10.25.52.png (801.1 KiB) 10795 keer bekeken
Schermafbeelding 2014-06-23 om 10.25.35.png
Schermafbeelding 2014-06-23 om 10.25.35.png (834.03 KiB) 10795 keer bekeken
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Plaats reactie