Duitse GE netkaart project

Discussie over netkaarten, waaronder onze eigen HoogspanningsNet Netkaart
Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Duitse GE netkaart project

Bericht door Hans » 03 jun 2016 18:41

Enerzijds is the sky the limit, anderzijds vereist dat natuurlijk wel enig nadenkwerk.
De database zal meerdere landen moeten bevatten en er ontstaat een probleem met de kleurweergave van HVDC. Die heeft nu de paarse (of roze, vergeef me dat) kleur die ENTSO ook gebruikt, maar dan gewoon voor het netvlak van 421-499 kV. Dat gaat nu goed: beide HVDC-verbindingen voeren 450 kV. Maar in het noorden van Duitsland komen we ze ook tegen die 320 kV voeren. Dat is een andere categorie. We moeten dan besluiten wat we dominant vinden: de spanningshoogte of de aard van de elektriciteit.
Op dit moment neig ik naar de laatste, simpelweg omdat ENTSO dat ook zo doet. Maar het kan zijn dat anderen er anders tegenaan kijken.

Verder moeten we een beetje waken voor tomeloze expansie terwijl we in eigen land de informatie niet compleet krijgen. De nieuwe database-opzet biedt immers ook kijk op het invoeren van informatie bij de entiteiten. Ook daar gaat redelijk wat werk in zitten - werk dat misschien wel relevanter is voor de doelgroep dan de aanleg van een 220 kV-lijn tussen Emden en Conneforde.

Los van dit soort dingetjes: afwijzing, daar is geen sprake van. Wat dat betreft is de database een prachtig ding.
Bij wijze van experiment was ik de afgelopen dagen eens gaan kijken of ik de grensoverschrijdende ringen in Duitsland kon sluiten. Dat liep al snel wat anders, waarna nu een belangrijk deel van de Duitse windparken met hun HVDC-connectors gekarteerd staan (en ik moet er nog een stuk of wat doen).

Expansie kan dus vele vormen hebben, hoewel we eerst goed moeten waken over wat we wel of niet willen en we moeten zien te voorkomen dat het een zootje wordt.
Offshore windparken Duitsland (in aanleg als KML).JPG
Offshore windparken Duitsland (in aanleg als KML).JPG (76.34 KiB) 13502 keer bekeken
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Knarvel
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1184
Lid geworden op: 29 apr 2012 18:19
Dichtstbijzijnde trafo: Waarderpolder

Re: Duitse GE netkaart project

Bericht door Knarvel » 03 jun 2016 18:53

@BaDu: Goed werk! Heb eea meteen even opgeslagen... Je weet het maar nooit.

Voor de treinliefhebbers: Dezelfde auteur heeft ook een site met leuke treininfo, die het nog wel doet, evtl. sponzen lijkt mij niet verkeerd.

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Duitse GE netkaart project

Bericht door BaDu » 06 aug 2016 18:22

Mijn Duitse netkaart 380 en 220 kV is binnen en hangt inmiddels netjes aan de wand.
P1010039.JPG
P1010039.JPG (5.98 MiB) 13411 keer bekeken
KML-generator generator

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Duitse GE netkaart project

Bericht door BaDu » 23 sep 2016 11:49

Inmiddels wordt de netkaart in Duitsland steeds verder uitgebreid.
Het 110kV deelnet van Ostfriesland-Emsland heeft een flinke omvang.
110kV in DLD.jpg
110kV in DLD.jpg (165.68 KiB) 13338 keer bekeken
KML-generator generator

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Duitse GE netkaart project

Bericht door Peter » 23 sep 2016 13:42

Mooi! Dat zal een geweldige aanvulling zijn op de netkaart

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Duitse GE netkaart project

Bericht door Hans » 24 sep 2016 22:07

En het is nog heel leuk werk ook.
De tijden van vijf jaar geleden beginnen spontaan te herleven. Op ontdekkingstocht naar waar de hoogspanningslijnen je brengen - circuit voor circuit, puzzel voor puzzel, langzaamaan deelnet voor deelnet komt het in kaart. Met als enige verschil dat het nu Duitsland betreft in plaats van Nederland. Inmiddels is van mijn hand naast Ostfriesland ook het deelnet van Bentheim erbij gekomen, inclusief de Hanekenfährspaghetti. Knarvel is ondertussen bezig met het Rührgebiet op koppelnetniveau en divers werk in zuidelijk Duitsland.

De Schoonste aller Netspanningen is erg uitgebreid in Duitsland en je komt in allerlei landschappen, mastmodellen en netconfiguraties terecht. Combilijn hier, caravelle daar, en soms een puzzel van megaformaat zoals Hanekenfähr, het is gevarieerd en mooi om te doen.
Eerst was ik kritisch over het nut van een en ander, maar inmiddels is de overtuiging en de bijbehorende wijziging van de mentale scope die daarbij hoort wel enigszins geland. We mogen BaDu zeer dankbaar zijn voor het mogelijk maken van de database-opzet die er op zijn beurt voor zorgt dat de grenzen letterlijk bijna wegvallen.

Dubbel werk moet voorkomen worden, zodoende werk ik in een geografisch ander gebied van Duitsland dan Knarvel. Die is bekender met het zuiden van Duitsland. Ik ken zelf het noorden beter (vooral door onweerchasing, deels ook door vakantiedoorreizen). Verder is Knarvel eerder met de koppelnetten bezig terwijl ik een netvlak lager werk.

Om het eens zo te noemen: even een lijntje doen is inderdaad verslavend.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Duitse GE netkaart project

Bericht door Peter » 20 okt 2016 15:54

Het gaat de goede kant op met Duitsland! Ik zie steeds meer lijnen verschijnen De Hanekenfähr-brei staat er volgens mji redelijk goed op, alleen komen er uit Gronau twee 380kV circuits en één 220kV circuit, dus dat andere 380kV circuit moet ook nog via de viercircuits tonmasten naar het 380kV station worden geleid. Heb dat circuit al wel vast als 380kV gelabeld en voorzien van foto. Verder zijn er nog twee stukken spanningsloze 220kV circuits aanwezig maar die zijn minder interessant.
Afbeelding
Toevallig heb ik hier een paar jaar geleden nog foto's gemaakt. Bij de viercircuitstonmast (mooi scrabblewoord...) gaat de linkerkant op de foto naar Gronau en de rechterkant naar Münster en verder (staat al goed op de netkaart).

Gebruikersavatar
Knarvel
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1184
Lid geworden op: 29 apr 2012 18:19
Dichtstbijzijnde trafo: Waarderpolder

Re: Duitse GE netkaart project

Bericht door Knarvel » 23 okt 2016 15:24

In het station Hannekenfähr is de lijn v6617 - 380 kV Hanekenfähr - Gronau (Gronau West) naar het groene stationsdeel ingetekend, of de lijn is 220, of het station aldaar is 380... ik weet het helaas ook niet... Wellicht een mooi doel voor wat foto-veldwerk?
Is er nog 220kV in Station Gronau werkende of loopt die lijn er slechts doorheen?

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Duitse GE netkaart project

Bericht door Peter » 23 okt 2016 15:54

De lijn naar het groene stationsdeel bij Hanekenfähr heb ik zelf op 380 gezet maar moet alleen via de viercircuits tonmasten naar het 380kV gedeelte lopen en niet naar het 220kV station zoals nu nog het geval is.

Station Gronau heeft 380, 220 en 110kV. Vanuit Hanekenfähr komt er te Gronau 1 circuit 220kV aan en 1 circuit 380kV. Het zuidelijke 380kV circuit loopt rechtstreeks van Hanekenfähr naar Kusenhorst. Vanuit Gronau lopen er in zuidelijke richting ook weer 2 circuits 380kV en 1 circuit 220kV met asymmetrische dennenboommasten waarbij (gezien vanaf Gronau) net ten noordoosten van Stadtlohn het 220kV circuit van de westkant naar de oostkant verhuist! Verder is er net ten zuiden van Gronau vrij recent een harde aftak van het oostelijke 380kV circuit gebouwd naar een nieuw 380/110kV station. Ook daar moet ik nog een keer naar kijken. Op Google Earth is deze aftak al te zien.

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Duitse GE netkaart project

Bericht door Peter » 11 dec 2016 21:06

Even dit topic afstoffen. De bovenstaande zaken heb ik zelf al zo veel mogelijk aangepast op de netkaart nu ik dit ook kan. Verder probeer ik dus in het Ruhrgebiet en de overige delen van de Amprion concessie de 380kV en 220kV verbindingen in kaart te brengen, maar vooral 220kV in het Ruhrgebiet is ook nog een aardige warboel, vooral omdat er veel gebruik gemaakt wordt van combinatiemasten en dan is het echt van wat is wat?

Wat ik ook alvast bewust heb meegenomen zijn de eerste delen van de in aanbouw zijnde 380kV verbinding van Wesel naar Meppen en verder, inclusief de grondkabel bij Raesfeld, ook al is de verbinding nog spanningsloos. De lijn is tenslotte fysiek al aanwezig in het veld dus kunnen gebruikers van de netkaart er naar op zoek zijn

Plaats reactie