Duitse GE netkaart project

Discussie over netkaarten, waaronder onze eigen HoogspanningsNet Netkaart
Gebruikersavatar
bas380
380 kV + bouwde ZL-MEE in 3D
Berichten: 833
Lid geworden op: 06 apr 2012 19:01

Duitse GE netkaart project

Bericht door bas380 » 05 mar 2014 21:31

ik ben nu al een tijdje bezig met dit gewaagde project en tot nu toe lukt het verassend aardig goed, ik heb bijna het gedeelte Arnsberg (flink stuk van Nordrhein-Westfalen) af en ga binnenkort straks ook even het oostelijke deel van duitsland doen.

ik ben nu bezig om wat foutjes en overdreven bochten weg te halen die ik aan het begin maakte bij de draagmasten.
hier heb ik ondertussen een klein voorproefje van hoe het uit gaat zien.
Bijlagen
Map.jpg
Map.jpg (241.63 KiB) 24951 keer bekeken
Thuis in zijn EGD gebied

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3399
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Duitse GE netkaart project

Bericht door Peter » 05 mar 2014 22:48

Het hoeft geen gewaagd project te zijn maar gezien de grootte van Duitsland gaat er wel enorm veel tijd in zitten. Mooi om te horen dat het goed gaat. Een Google Earth netkaart van Duitsland zou een geweldige aanvulling zijn op de al bestaande netkaart van de Benelux!

Het voorproefje ziet er in elk geval al goed uit. Ik ben erg benieuwd

Gebruikersavatar
bas380
380 kV + bouwde ZL-MEE in 3D
Berichten: 833
Lid geworden op: 06 apr 2012 19:01

Re: Duitse GE netkaart project

Bericht door bas380 » 03 apr 2014 19:34

Arnsberg gedeelte is af en ik laat Noordrijn-Westfalen voorlopig zoals het is.

Ga nu beginnen naar de plek van Oost-Duitse gedrochten van 380ers, windturbine overkill, hamerkoppen, af en toe schattige 3 evenmasten en vroegere communisme: Brandenburg.

Hier nog een teaser.
Bijlagen
Map.jpg
Map.jpg (260.57 KiB) 24873 keer bekeken
Thuis in zijn EGD gebied

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3399
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Duitse GE netkaart project

Bericht door Peter » 03 apr 2014 23:38

Leuk! Combinatiemasten met drie verschillende spanningen zijn in Duitsland zeker geen uitzondering, het is hier vlak over de grens bij Gronau al te vinden.

Gebruikersavatar
Ot
Actief in het mainsite team
Berichten: 561
Lid geworden op: 11 dec 2011 21:59
Dichtstbijzijnde trafo: zwolle weteringkade

Re: Duitse GE netkaart project

Bericht door Ot » 06 apr 2014 12:46

maar nu nog wel bedenken wat er dan gebeurt, want Bas maakt een heleboel werk van iets waarvan we nog geen plan hebben of er iets mee gedaan kan worden en hans en ik hadden zelf wel al besloten dat we niet nog meer hooi op de vork nemen dan de bestaande en geplande projecten. Daarom is het ook nog niet gekomen van een transport capaciteits kaart of van de masten en lijnen atlas zoals al wel twee jaar in de mottenballen staat.

wie iets wil bouwen en onderhouden is erg welkom en we hebben wel server ruimte of ruimte voor een pagina op de mainsite, misschien wel met redacteurs rechten zodat iemand echt zelf iets kan maken en onderhouden. Maar of we de duitse grensstreek wel of niet in de standaardnetkaart mee moeten nemen weet ik niet. Een aparte kaart is misschien wel beter?
50 kV | DENK aan de kleintjes! STOP het UITRUIL BEGINSEL!!

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Duitse GE netkaart project

Bericht door BaDu » 07 apr 2014 09:29

Gezien het formaat van de de huidige netkaart en het formaat van de netkaart van DLD (Geweldig project bas380 ) zou je naar mijn idee (maar het zijn mijn 2 centen, dus doe ermee wat je wilt ) het volgende kunnen doen:

1) Verdeel Europa in een aantal behapbare regio's
De basis hiervoor is geografische verdeling en een haalbaar en hanteerbaar formaat van het bestand.
Dus bijvoorbeeld BeNeLux (de huidige netkaart), DLD, FR, UK, Scandinavie etc
Iedere kaart heeft een eigen versie beheer en beheerder(s) en een onafhankelijke release cycle.

2) Neem per kaart de grensovergangen mee tm het eerste station op de andere kaart.
Er ontstaan dan wel dubbelingen, maar dit geeft wel een compleet beeld in iedere kaart.
Dit zou per netkaart wel gecoördineerd moeten geschieden door de beheerders van de aangrenzende kaarten.

3) Splits evt de kaarten in spanningsniveau
Gezien de omvang van de huidige kaart en de plannen om ook lagere spanningen op te gaan nemen, zal de omvang van de huidige kaart flink gaan groeien. Bij grotere netten (FR, DLD enz) zal het formaat op den duur gigantisch gaan worden. Hier moeten we met de architectuur van de kaarten rekening gaan houden. Je kan daarbij overwegen of je de spanningsniveau splitsing alleen doet voor de grotere netten.

4) Maak een klikbare overzichtskaart op de site van europa (of nog wijder?) waarop je steeds een deel kan aanklikken en downloaden.
Eventueel zou je hier ook een scheiding kunnen maken tussen spanningsniveaus (bijv. >=110kV en <110kV)
De gebruiker kan op deze manier zelf selecteren welke delen van welke netten hij gebruikt.

Nogmaals dat is mijn eigen idee en geheel voor mijn rekening, doe ermee wat ons goed lijkt.
KML-generator generator

Gebruikersavatar
bas380
380 kV + bouwde ZL-MEE in 3D
Berichten: 833
Lid geworden op: 06 apr 2012 19:01

Re: Duitse GE netkaart project

Bericht door bas380 » 10 apr 2014 13:54

geen slecht idee, BaDu.

ik zelf hou het voorlopig even alleen op Duitsland, omdat ik daar veel op vakantie ben geweest en daaruit ook wel aardige ervaring heb opgebouwd van een groot deel daar.

Het noorden van Brandenburg is inmiddels klaar en ben begonnen met mijn eerste echte grote Brandenburgs trafostation in Neuenhagen vlakbij Berlijn met 3 380kV, 2 220kV en 4 110kV verbindingen in totaal. Het is overigens niets vergeleken met wat ik binnenkort moet gaan maken bij Janschwalde, Geertruidenberg is maar een klein fabriekje met een lullig trafostationnetje vergeleken met daar
http://www.panoramio.com/photo_explorer ... er=5246906 [mooie tonmasten ]
http://www.panoramio.com/photo_explorer ... er=2281839 [Inclusief de oostduitse gedrocht type hoekmast ]
http://www.panoramio.com/photo_explorer ... er=5246906 [meer koeltorens en mooie tonmasten]

ik maak wel een screenshot als het klaar is.
Thuis in zijn EGD gebied

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Duitse GE netkaart project

Bericht door BaDu » 01 sep 2014 19:18

Hoi Bas
Ik was benieuwd naar de voortgang van je Duitsland project.
Is hier al iets van een status bereikt? Bijv alleen 380kV enz.
In verband met de ontwikkelingen met de MySQL netkaart zouden we deze kaart kunnen toevoegen.
KML-generator generator

Gebruikersavatar
bas380
380 kV + bouwde ZL-MEE in 3D
Berichten: 833
Lid geworden op: 06 apr 2012 19:01

Re: Duitse GE netkaart project

Bericht door bas380 » 24 sep 2014 23:17

Hoi baDu,

Vanwege mijn drukke privé agenda heb ik mij weinig bezig gehouden met het betreffende project.

Maar de laatste keer dat ik bezig was ergens ter westen van Berlijn bij Trafostation Wustermark en voorlopig ga ik langzamer hand met Brandenburg volledig en voorzichtig van Noord naar Zuid aftekenen, later gevolgd door Nedersaksen.
Thuis in zijn EGD gebied

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Duitse GE netkaart project

Bericht door BaDu » 03 jun 2016 18:21

Bij diverse ontmoetingen van leden (spontaan of geplanned) blijkt er toch wel veel behoefte aan een netkaart van Duitsland.
Met de database netkaart welke inmiddels in productie is gegaan is het the sky the limit geworden. In de database is ruimte zat om zo ongeveer heel ENTSO in te brengen met een stuk over voor rusland, afrika, amerika en oceanie.

We moeten zien dat we dit project op poten kunnen krijgen.
Wellicht wil BasH hier delen wat hij al heeft van DLD en kunnen we dat in de database brengen om het vervolgens uit te breiden. Met onze man terplaatse Elextro hebben we ook insider kennis.

In het verleden ben ik met rondsurfen wel eens tegen de site van André Joost gelopen (powerland.bplaced.net). Zijn site bevatte veel info van de diverse netten in DLD. Helaas is zijn site inmiddels niet meer bereikbaar. Maar het internet archive heeft nog wel een paar kopieën gemaakt. Helaas werken de kaarten daarvan niet meer. maar de overige informatie is er nog wel.

De hoofdpagina: https://web.archive.org/web/20130504183 ... placed.net
De links van deze pagina verder werken niet maar zijn eenvoudig als nog bereikbaar te maken:
Stromleitungsverzeichnis: https://web.archive.org/web/20160304001 ... tungen.htm
DB -Bauleitnummern: https://web.archive.org/web/20130401235 ... net/DB.htm
RWE -Bauleitnummern: https://web.archive.org/web/20160303235 ... et/RWE.htm
Netzplan Amprion 220kV: https://web.archive.org/web/20160304034 ... -220kV.pdf
Netzplan Amprion 380kV: https://web.archive.org/web/20160304034 ... -380kV.pdf

Op naar een nieuw mooi project
KML-generator generator

Plaats reactie