Test met web-based GE-netkaart

Discussie over netkaarten, waaronder onze eigen HoogspanningsNet Netkaart
Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Test met web-based GE-netkaart

Bericht door Hans » 22 sep 2013 22:47

Beste netkaartgebruikers,

Het is een lang begeerde wens om ooit over te gaan op een web-based versie van de Google Earth Netkaart. Een web-based kaart is anders dan een stand alone download zoals de huidige kaart, want een web-based kaart is in feite een bestand dat zijn inhoud online bewaart, in dit geval bij ons op de server. Dat heeft als voordeel dat de kaart zeer eenvoudig een update kan krijgen, zónder dat de gebruikers telkens opnieuw de nieuwste versie moeten downloaden.
De kaart is dan altijd zo actueel mogelijk en het scheelt de gebruikers een boel gedownload.

Technisch lijkt het haalbaar, maar er zijn wel wat hobbels op de weg.
Zo hebben we een testversie gebouwd met een online versie van V3.2 (momenteel de nieuwste versie), en hoewel alles werkt lijkt het geheel helaas zeer traag te reageren.
Graag willen we weten of dat bij andere gebruikers ook zo blijkt te zijn. Vaste gebruikers willen we daarom graag uitnodigen om mee te doen met een korte test, om er op die manier achter te komen of dit experiment met een web-based kaart levensvatbaar is.

Wie mee wil doen (kost maar een paar minuten), doe de volgende stappen.

1. Start Google Earth

2. Zet in het mappenvenster links in beeld alles uit. Dus in Lagen, Zoeken en vooral in Plaatsen moet niets meer aangevinkt staan. Voor huidige gebruikers van de netkaart V3.2 is het bij deze test essentieel dat die in zijn geheel uit staat. Je moet een geheel kaal Nederland zien waarop geen grenzen, plaatsen, wegen of wat dan ook staat aangegeven.

3. Download dit bestand:

Code: Selecteer alles

Niet langer beschikbaar.
Dit is een KMZ-bestand waarin alleen maar een netwerklink zit, die op zijn beurt automatisch de netkaart V3.2 van de server opdiept.

4. Open het bestand in Google Earth.
(Gebeurt soms automatisch, afhankelijk van de instellingen op je computer.)

5. De netkaart wordt nu opgebouwd op het scherm en dit is waar het om draait.
Noteer de tijd hoe lang het ongeveer duurt voordat de hele kaart geladen is.

6. Is de kaart geladen, schuif de map dan weg uit Tijdelijke Plaatsen naar een plek hoger in de mappenlijst waar deze bewaard blijft na het afsluiten van Google Earth. Kies via Bestand -> Opslaan voor Mijn Plaatsen Opslaan, klik daar een keer op, vink de web-based netkaart weer uit zodat alles opnieuw uitgevinkt staat en sluit Google Earth daarna af.

7. Herstart Google Earth (als het goed is staat alles nog steeds uit) en zet het vinkje bij de web-based netkaart opnieuw aan. De kaart zal nu sneller laden dan de eerste keer, en het gaat ons erom om ook deze tweede laadtijd te weten. Noteer ook deze even.

8. Log hier in op het forum en meld ons beide laadtijden even door.

Dat is alles.
We zouden er zeer mee geholpen zijn wanneer een handjevol gebruikers ons van de twee laadtijden kan voorzien zodat we kunnen zien of het binnen acceptabele grenzen valt.

Het bestand is een week of twee beschikbaar, daarna zullen we op basis van de resultaten zien wat de beste beslissing is. Bij voorbaat dank aan iedereen die mee wil werken.

Groeten,
Het sitebeheer.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Mark
Globale moderator
Berichten: 1190
Lid geworden op: 25 jan 2012 01:06
Dichtstbijzijnde trafo: Spijkenisse

Re: Test met web-based GE-netkaart

Bericht door Mark » 22 sep 2013 22:57

Voor zowel test 1 als test 2 gaat het dusdanig snel dat ik het niet kan timen (fractie van seconden dus).

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2492
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Test met web-based GE-netkaart

Bericht door Shrek » 22 sep 2013 23:37

test 1: 4 seconden
test 2: gelijk met de rest

Gebruikersavatar
Parallax
laagspanning
Berichten: 9
Lid geworden op: 07 mei 2013 00:19
Dichtstbijzijnde trafo: Oterleek

Re: Test met web-based GE-netkaart

Bericht door Parallax » 23 sep 2013 00:47

De eerste test duurde ongeveer één seconde. De tweede was veel te snel om te meten.

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Test met web-based GE-netkaart

Bericht door Peter » 23 sep 2013 09:43

Bij mij ging het ook in beide gevallen in een fractie van een seconde en ik heb in Google Earth nog een aantal masten van SketchUp staan die hij ook meeneemt. Alleen als ik er een grote hoeveelheid masten uit SketchUp in heb staan wordt het laden van Google Earth wat trager, maar dat terzijde.

Gebruikersavatar
Ot
Actief in het mainsite team
Berichten: 561
Lid geworden op: 11 dec 2011 21:59
Dichtstbijzijnde trafo: zwolle weteringkade

Re: Test met web-based GE-netkaart

Bericht door Ot » 23 sep 2013 10:40

ik heb nu pauze en heb het zonet stiekem even op een school computer geprobeerd. Die deed er de eerste keer drie tellen over en de tweede kaar was niet te meten.

maar thuis doet hij er wel twintig seconden over, de tweede keer in ongeveer tien seconden.
nu heb ik thuis een stok oude desktop pc uit het jaar kruik die van mijn broer is geweest dus dat kan de reden zijn, maar ik weet dat die computer van hans er meer dan vier minuten voor nodig had , dus ik mag niet klagen. Maar vandaar dat we willen weten of het bij iedereen zo traag is of dat dat aan die oude machines van het site beheer ligt.

Goed nieuws dat het dus op dat laatste lijkt
50 kV | DENK aan de kleintjes! STOP het UITRUIL BEGINSEL!!

Jacob K
50 kV
Berichten: 51
Lid geworden op: 03 dec 2011 23:47

Re: Test met web-based GE-netkaart

Bericht door Jacob K » 23 sep 2013 18:29

Eerste keer inladen in ongeveer twee seconden.
De tweede keer was het in een flits.

In alle gevallen heel acceptabel.
Ot schreef:een stok oude desktop pc uit het jaar kruik die van mijn broer is geweest ...
die computer van hans er meer dan vier minuten voor nodig had
Jullie moeten alle twee dringend eens gaan investeren in nieuw materiaal.
Vier minuten. Hans ik snap werkelijk niet dat jij het nog uithoudt met die XP-zakjapanner die letterlijk door een stuk ducttape en een tiewrap bij elkaar wordt gehouden. Zo kan je toch niet eens fatsoenlijk meer werken met Google Earth, laat staan nieuwe dingen ontwikkelen?
Oud-sitebeheerder. Mothballing sinds 2013.

Gebruikersavatar
Knarvel
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1184
Lid geworden op: 29 apr 2012 18:19
Dichtstbijzijnde trafo: Waarderpolder

Re: Test met web-based GE-netkaart

Bericht door Knarvel » 24 sep 2013 20:38

Eerste keer inladen in ongeveer 4 seconden.
De tweede keer was het < 2 sec..

Best wel goed, dus
Jacob K schreef:Jullie moeten alle twee dringend eens gaan investeren in nieuw materiaal.
Vier minuten. Hans ik snap werkelijk niet dat jij het nog uithoudt met die XP-zakjapanner die letterlijk door een stuk ducttape en een tiewrap bij elkaar wordt gehouden. Zo kan je toch niet eens fatsoenlijk meer werken met Google Earth, laat staan nieuwe dingen ontwikkelen?
Nou ja, wat extra hoofdgeheugen en het opruimen van niet meer gebruikte sw doet ook wonderen, het hoeft toch niet altijd meteen wat nieuws te zijn?
Maar 4 minuten... waar haal je het geduld vandaan?

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Test met web-based GE-netkaart

Bericht door Hans » 24 sep 2013 23:48

@Jacob: die machine van mij is met zijn 1,6 GHz en 150 GB schijfruimte tot heel wat betere prestaties in staat is dan wat ie nu levert. Toch maar eens een grote schoonmaak houden. Dat die schoonmaak nog steeds niet is gebeurd bewijst dat ik een bijzonder lui- eh.. relaxt persoon ben die zich de tijd nog gunt in zijn leven.

Eerste laadtijd: circa vier minuten.
Tweede laadtijd: een halve minuut, hoewel de legenda en het embleempje pas na een minuut verschenen.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Paullus
220 kV
Berichten: 346
Lid geworden op: 30 jun 2012 19:45
Dichtstbijzijnde trafo: 150/10 kV Haarlem Waarderpolder

Re: Test met web-based GE-netkaart

Bericht door Paullus » 26 sep 2013 13:31

Werkt prima, ik zie geen verschil in tijd in vergelijking tot de "oude" situatie.

Plaats reactie