Nieuw kaartmateriaal!

Discussie over netkaarten, waaronder onze eigen HoogspanningsNet Netkaart
Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3827
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Nieuw kaartmateriaal!

Bericht door Hans » 06 jun 2013 09:54

ElektroThriller schreef:Als ik het goed begrijp zou Hans dezer dagen zich met de nieuwe ontwikkelingen rond de GE-netkaart bezighouden. In ieder geval wil ik op mij nemen om mutaties in mastposities in aanpassingen aan het kml-bestand te verwerken. Dus: het kml-bestand onderhouden.
Aangezien we het mastbolletjesprobleem (de lelijke punaise) inmiddels onder controle hebben, is het inderdaad tijd om wat laaghangend fruit te gaan oogsten. Inderdaad heb ik eens wat rondgekeken naar de mogelijkheden. En daaruit zal een plan van aanpak moeten rollen, anders wordt het net als een wisselmast vanaf een afstand: een zootje.

Een netkaart van België, overigens niet ver meer verwijderd van voltooiïng, heeft m.i. de eerste prioriteit. Maar omdat dat buiten mijn eh.. professie ligt (ik weet bijzonder weinig van het Belgische net) kunnen we gerust twee dingen naast elkaar draaien.

Het grote bestand van Knarvel (met het plan tot invullen van alle masten zodat we ze in een databestand hebben waarop je queries loslaten kan) heeft net zoveel potentie als de mammoetlijn. Ik zie zeer hooghangend fruit dat niet te versmaden is. Denk aan wat ET al noemde: niet langer alleen maar inzetten op Google Earth.
Het voorstel om iedereen die mee wil doen een bepaald gebied te laten doen door middel van de lengtegraad is een mooie voorzet. Als Knarvel dit wil coördineren doe ik graag mee.

Wat er straks eenvoudig mogelijk is naast de reeds bestaande netkaart: een mastsoortenkaart, een circuitkleurenkaart en een transportvermogenkaart. Wat ook mogelijk is maar wat een beetje meer werk vereist: een mastfunctiekaart en een mastverrommelingskaart .
Fruit in de top van de eh.. dennenboommast is er ook: een databestand dat met een query zodanig doorzoekbaar is dat je bijna elk individu kan vinden wanneer nodig.
Ook de combinatie met de standaardnetkaart is (althans ingezoomd) bijzonder elegant!
mastbolletjes toegepast.JPG
Toegepaste mastbolletjes bij Dodewaard
mastbolletjes toegepast.JPG (62.02 KiB) 8345 keer bekeken
Voordat ik (we) echter verder kunnen met een en ander moet er nog wel een heel belangrijke vraag worden opgelost: hoe zit het met de rechten op het bestand? De heer Van Aalst heeft weliswaar prachtig werk gedaan door ervoor te zorgen dat we het bestand nu in ieder geval in bruikbare staat beschikbaar hebben, maar wie is de eigenaar van dit geheel? Of zijn de 13.500 punten "vogelvrij"?
En hoe zit datzelfde voor de GSM-ontvangers?
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Berichten: 3162
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: Nieuw kaartmateriaal!

Bericht door ElektroThriller » 06 jun 2013 10:21

Wat die rechten betreft: daarover kan ik kort zijn: geen probleem. Jan-Willem van Aalst is een groot voorstander van het opensourceprincipe en heeft het ook over besluiters (decision makers) bij Kadaster die er zo over denken. Bovendien propageert de overheid expliciet vrij beschikbare cartografische informatie, gebaseerd op TOP10NL.

Iets anders is dat we, zoals nu al gebruikelijk, J-W betrekken in Credits, Met dank aan, of hoe je het ook verwoordt.

Maar ik wil hem wel vragen hoe het nou precies zit. Er zijn heel veel vervelendere dingen om te doen!

Oja: ik heb ook nog shapefiles van windturbines te land.

Oja 2. Wij zijn zelf natuurlijk, bijvoorbeeld via bijdragen, ook opensourcers bij uitstek!!
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Berichten: 3162
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: Nieuw kaartmateriaal!

Bericht door ElektroThriller » 06 jun 2013 10:42

Citaat Hans: Ook de combinatie met de standaardnetkaart is (althans ingezoomd) bijzonder elegant!
Het wordt nóg mooier als je de stationslaag (tijdelijk) uitvinkt:
Schermafbeelding 2013-06-06 om 10.31.20.png
Toegepaste mastbolletjes bij Dodewaard
Schermafbeelding 2013-06-06 om 10.31.20.png (777.75 KiB) 8342 keer bekeken
Je ziet dan ook bij de stations dat wat ik voorstel om de ingangsportalen* van stations te noemen. En verder opstijgpunten.
* Naast kruisingsportalen (bijvoorbeeld nabij Zunderdorp), portaalstraten (Muiderberg, Harculo) en knooppuntportalen (Schildmeer).
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Berichten: 3162
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: Nieuw kaartmateriaal!

Bericht door ElektroThriller » 06 jun 2013 11:46

Als nu de naam van Mastbolletjes.kml wordt gewijzigd, is dat een heel gedoe in GE. Maar mastrondjes is beter, want 2D en geen 3D.
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

jwva
Nieuw forumlid. Wees vriendelijk voor 'm ;-)
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 mei 2013 07:15

Re: Nieuw kaartmateriaal!

Bericht door jwva » 06 jun 2013 14:36

Beste mensen,

Elektrothriller en anderen stelden wat vragen over de rechten op de gegevens, m.n. die van de masten.
Het zit als volgt.
Alle mastlocaties die ik heb geleverd komen uit de landelijke Basisregistratie Topografie (BRT), en specifiek daarbinnen de Top10NL gegevensset. Sinds 1 januari 2012 heeft de overheid dit bestempeld als "open geodata" onder de Creative Commons BY licentie. Dat betekent dat de data vrijelijk door iedereen gebruikt mag worden (zelfs voor commerciële doeleinden), mits de gegevensverstrekkende organisatie wordt genoemd. In dit geval dus het Kadaster. Bij elk plaatje waarop de masten staan, hoort dus het volgende bijschrift te staan: "Locaties masten uit de BRT, Kadaster, 2012".

Mijn naam hoeft hierin NIET vermeld te worden, omdat ik (a) het plaatje niet gemaakt heb en (b) geen verstrekker ben van de gegevens. Mijn naam moet alleen vermeld worden als je een screenshot opneemt van één van mijn rasterkaarten, bijv. die op Wikipedia, met mijn eigen opmaak. En ook daar geldt de Creative Commons llicentie op, dus met vermelding "Kaartbeeld: Jan-Willem van Aalst, 2013 o.b.v. BRT, Kadaster, 2012".

Groeten,

Rick
66 kV
Berichten: 69
Lid geworden op: 05 mei 2013 16:37
Dichtstbijzijnde trafo: Oterleek

Re: Nieuw kaartmateriaal!

Bericht door Rick » 25 jun 2013 22:12

Eigenlijk oud kaartmateriaal, maar ik kon zo gauw geen geschikt topic vinden om deze kaart bij te zetten. Misschien iets om bij de Netkaarten te zetten. De kaart is uit 1946.
Bijlagen
knipsel 10.jpg
knipsel 10.jpg (89.47 KiB) 8281 keer bekeken
knipsel 10.jpg
knipsel 10.jpg (270.85 KiB) 8281 keer bekeken

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3827
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Nieuw kaartmateriaal!

Bericht door Hans » 25 jun 2013 23:21

Zekers.
Ik weet niet waar je deze vandaan hebt (auteursrechten et cetera) en in welke resolutie je hem hebt, maar als je wilt mag je het bestand graag emailen naar contact.hoogspanningsnet[affenschwanz]gmail.com. We zouden er dankbaar voor zijn.
Ik heb een donkerbruin vermoeden dat deze kaart qua copyrights zodanig is afgekoeld dat eventuele rechthebbenden wel genoegen nemen met een bronvermelding waarna we ook 1946 kunnen invullen in de nethistorie.

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2496
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Nieuw kaartmateriaal!

Bericht door Shrek » 26 jun 2013 10:24

Nondedju, wat staat daar nu op, een verbinding Merksem-Roosendaal
Daar heb ik nu nog nooit van gehoord.
Door de kleine resolutie kan ik het niet goed zien, maar staat die misschien als "gepland" of "in aanbouw" ?
Want volgens mij heeft die lijn nooit echt bestaan.

Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Berichten: 3162
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: Nieuw kaartmateriaal!

Bericht door ElektroThriller » 26 jun 2013 11:30

Dit was een tijdelijke noodverbinding, die waarschijnlijk al uit de winter 1944/1945 dateert. Ga ik voor je uitzoeken.
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2680
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Nieuw kaartmateriaal!

Bericht door Tom » 26 jun 2013 11:46

Mooie vondst. Tussen 1945 en 1947 heeft er inderdaad een 70 kV verbinding gestaan tussen Merxem en Roosendaal. Ik stel me voor een verbinding met houten jukken. Hetzelfde (houten jukken) geldt voor de andere noodlijnen op deze kaart: noodlijn Oss - Nijmegen en Deventer - Apeldoorn.

Plaats reactie