Nieuw kaartmateriaal!

Discussie over netkaarten, waaronder onze eigen HoogspanningsNet Netkaart
Gebruikersavatar
Knarvel
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1184
Lid geworden op: 29 apr 2012 18:19
Dichtstbijzijnde trafo: Waarderpolder

Re: Nieuw kaartmateriaal!

Bericht door Knarvel » 03 jun 2013 10:25

Hans schreef: In eerste instantie zie ik een rolletje weggelegd in het zo snel mogelijk aanleveren van een nieuw pushpin-icoontje dat weinig geheugen vraagt en niet storend aanwezig is. Zie ook hogerop.

Die stationsafkortingen zijn simpelweg nog niet allemaal bekend. Als ze namelijk wel bekend waren (lees: als ik maar een bron had) waren die afkortingen namelijk al lang in de netkaart verwerkt in de namen van circuits, in plaats van de "volledige" namen die ik nu genoodzaakt ben te gebruiken.
Dus in dat opzicht benader je het kip-of-eiprobleem nu vanaf de andere kant.
'Tis een kwestie van heel veel goed leesbare fotoos van gele bordjes te hebben en het daarvandaan af te lezen. Ook dit en dit soort diagrammen zijn erg handig. Bij alle (6000?) forumberichten is dat wel een behorlijke zoekerij, maar da's nu eenmaal de prijs van het succes Ben nu begonnen dat wat bekend is in de stationstabel in te vullen, eerst maar eens kijken hoever we dan komen...

En: Dan nog een algemene oproep aan de fotografen onder ons bij de dagelijkse fotostrooptochten vooral de gele bordjes niet te vergeten.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Nieuw kaartmateriaal!

Bericht door Hans » 03 jun 2013 12:51

@ET: zo snel geef ik het nog niet op. Op de campus van Wageningen staan heel veel computers en daar zit ook Google Earth op. Het enige probleem is dat ik daar minder vaak tijd over heb dan in mijn flatje. Het is dus geen no-go, maar wel een technische beperking.

Ik zie dat men zo'n haast heeft dat het wachten op een icoontje niet eens meer van toepassing is want er is reeds een andere geregeld. Welnu, het stipje was ook ongeveer wat ik in gedachte had dus op zich niet erg.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Berichten: 3162
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: Nieuw kaartmateriaal!

Bericht door ElektroThriller » 03 jun 2013 13:00

Wel Hans, ik was er inmiddels achter dat je het stipje een beetje kleiner kunt maken, dus meer in verhouding tot het geheel. Het leuke is dat een nieuwe waarde voor de schaal van het pictogram (hier 0,6) meteen in het beeld terugvindt.
Schermafbeelding 2013-06-03 om 12.52.42.png
Schermafbeelding 2013-06-03 om 12.52.42.png (352.97 KiB) 7876 keer bekeken
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Nieuw kaartmateriaal!

Bericht door Hans » 03 jun 2013 13:12

Dat klopt, dat heb ik met de trafostation-icoontjes op de standaardnetkaart ook gedaan.
Beetje bijschalen en je kan meteen rechts zien of het er een beetje acceptabel uitziet.

Verder zie ik dat die bolletjes van kleur te veranderen zijn. Extra handig voor toepassingen bij bijvoorbeeld mastfuncties (dat ding waar ik nog steeds mee loop te schermen hier ) want het scheelt zeven andere icoontjes bouwen en daarmee ook geheugenruimte in de kaart.

Vanmiddag en vanavond is Hans verhipte druk (het schijnt dat mijn gezicht vandaag voor de twintig-zoveelste keer is verlopen, dus ik zal een taartje halen en vanavond een borrel geven). Ook morgen is niks beter, want dan moet ik met een aantal andere mensen van de VWK op een middelbare school in Hilversum helpen faciliteren bij een themadag over het weer. (Ik mag de bliksemcursus vezorgen, raad maar waar die over gaat.) Vannacht die tornadomachine maar eens aan de praat helpen.
Woensdag wordt het dus hoog tijd om zelf Google Earth weer eens aan te zwengelen en binnen dit opeens zeer interessante project te blijven.

De ontwikkelingen gaan dankzij jou en Knarvel momenteel sneller dan ik bijhouden kan en dat is natuurlijk .
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Berichten: 3162
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: Nieuw kaartmateriaal!

Bericht door ElektroThriller » 03 jun 2013 13:29

[offtopicmodus]
Hans schreef:(..)mijn gezicht vandaag voor de twintig-zoveelste keer is verlopen (...)
Verlopen ->verjaren. Een leugentje om bestwil? Uiteraard van harte, mede namens het alter ego van ET.
Schermafbeelding 2013-06-03 om 13.21.45.png
Schermafbeelding 2013-06-03 om 13.21.45.png (8.34 KiB) 7870 keer bekeken
De werkzaamheden gaan overigens wat mij betreft vertragen, want kleinkinderen en avondvierdaagse.
Timo ziet een dode reiger.
"Opa, wat is dat voor vogel?"
"Een pechvogel".
Dat werk dus.
[/offtopicmodus]
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Nieuw kaartmateriaal!

Bericht door Hans » 03 jun 2013 13:53

ElektroThriller schreef:[offtopicmodus]
Hans schreef:(..)mijn gezicht vandaag voor de twintig-zoveelste keer is verlopen (...)
Verlopen ->verjaren. Een leugentje om bestwil?
Te simpel gedacht.
Je kan ervoor kiezen of je je verloopdatum (inderdaad verjaardag) wil laten aangeven of niet. Kijk maar eens hier:
verjaardag aangeven.JPG
Verjaardag aangeven - of niet
verjaardag aangeven.JPG (33 KiB) 7858 keer bekeken
Wanneer je de bovenste streepjes kiest (geen opgave) bij het jaartal, wordt alleen aangegeven dat je jarig bent. Kies je ze echter ook bij de dag en de maand, dan wordt je verjaardag in het geheel niet aangegeven. Hier in het geval van Ot zie je dat hij alleen zijn verjaardag zelf aangeeft, maar niet hoe oud hij wordt. Bij ondergetekende staan alle streepjes aan.

/offtopic dan maar? Anders verplaatsen we dit wel naar de offtopichoek.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Berichten: 3162
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: Nieuw kaartmateriaal!

Bericht door ElektroThriller » 04 jun 2013 15:32

Dubbelmasten, dus twee rondjes per (dubbel)mast
En dan niet alleen voor de kleerkastenlijn Geertruidenberg - Eindhoven Oost, maar ook Groningen - Kropswolde!
Het criterium is zeer waarschijnlijk: twee torens per (dubbel)mast.
Schermafbeelding 2013-06-04 om 15.24.56.png
Schermafbeelding 2013-06-04 om 15.24.56.png (475.43 KiB) 7825 keer bekeken
Schermafbeelding 2013-06-04 om 15.25.51.png
Schermafbeelding 2013-06-04 om 15.25.51.png (855.71 KiB) 7825 keer bekeken
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Nieuw kaartmateriaal!

Bericht door Hans » 04 jun 2013 21:31

Vreemd genoeg hebben de masten van de portaalstraten bij Harculo dat niet - maar die in Sneek weer wel, terwijl die toch ook meer dan twee torens hebben. Ik weet niet hoe anderen erin staan, maar ik zou zelf geneigd zijn om per mast (ongeacht het aantal torens) telkens maar één stip te gebruiken. Anders zouden we bij iedere portaalmast bij een onderdoorgeleiding ook telkens twee of drie stippen moeten zetten om consequent te blijven.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Nieuw kaartmateriaal!

Bericht door Tom » 04 jun 2013 22:56

Persoonlijk zou ik voor elke als zodanig herkenbare toren een stip zetten. Dat stemt dan overeen met hoe je de mast of het portaal in werkelijkheid ziet. De jukkenlijn zou dus eigenlijk vijf stippen moeten hebben, dat dit niet is gebeurd komt denk ik omdat de kartograaf het probleem tegenkwam dat er vier lijntjes van de aansluitende lijn verbinding moeten maken. Dat probleem hebben wij niet, omdat de circuits al zijn ingetekend.

Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Berichten: 3162
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: Nieuw kaartmateriaal!

Bericht door ElektroThriller » 06 jun 2013 08:53

Het is een feit dat er een geringe belangstelling voor netkaarten is als we die afzetten tegenover contemporaine mastenfotografie enerzijds en alles rond het nabouwen of natekenen van masten anderzijds.

Ik heb als doorgeefluik gefungeerd voor het feit dat alle mastposities (ook 50 kV trouwens!) in de GE-netkaart zichtbaar kunnen worden gemaakt. Jan-Willem van Aalst is in dit opzicht dé man. Het is denkbaar dat het bijbehorende kml-bestand centraal ter download ter beschikking komt; dit bijvoorbeeld in combinatie met een nieuwe kmz-release van de netkaart. Als er ook documentatie komt over hoe de eindgebruikers zelf de mastpictogrammen in en via GE kunnen instellen, is met betrekkelijk weinig inspanningen belangrijke functionaliteit aan de netkaart toegevoegd. Het laaghangend fruit dus. (Het alternatief is: van masten zelf de coördinaten vaststellen; leuk voor een stuk of 20 masten, zoals nu daadwerkelijk is gebeurd, maar niet haalbaar voor ongeveer 13.500 masten!!)

Het kml-bestand heeft dankzij Knarvel tot een database (ods-bestand) geleid. Hiermee kun je je - om in de metafoor te blijven - bezig gaan houden met het hogere en zeer hoge fruit. Maar ik denk dat er, als ik dat voor Knarvel invul, een vergelijkbare GE-netkaart van België prioriteert.

Als ik het goed begrijp zou Hans dezer dagen zich met de nieuwe ontwikkelingen rond de GE-netkaart bezighouden. In ieder geval wil ik op mij nemen om mutaties in mastposities in aanpassingen aan het kml-bestand te verwerken. Dus: het kml-bestand onderhouden.
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Plaats reactie