Netkaart met mastbeelden

Discussie over netkaarten, waaronder onze eigen HoogspanningsNet Netkaart
Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Netkaart met mastbeelden

Bericht door Tom » 03 feb 2013 22:22

Door een historische kaart van de PGEM met daarop afgebeeld het schema van Gelderland, met op de verbindingen de mastbeelden op schaal, was ik op het idee gebracht om een soortgelijke kaart te maken van het huidige net. Je hebt dan namelijk direct een beeld van welke masten waar staan en de onderlinge groottes. Ook is alleen het basismodel van een bepaalde mast aanwezig.
PGEMnetBegin1955-1200Gedraaid_800.jpg
PGEMnetBegin1955-1200Gedraaid_800.jpg (124.37 KiB) 9730 keer bekeken
Het is vrij ambitieus omdat dan alle steunmasten en lijnen getekend moeten worden. Maar als proef ben ik begonnen met Overijssel. Helaas kan ik nog niet uit de voeten met "echte" tekenprogramma's, dus heb ik met het "wordtekenprogramma" gedaan. Voordeel is wel dat de mastbeeldjes van een grote tekening op schaal, verkleind worden. Nadeel is dat het nogal statisch is vergeleken met een google earth kaart, inzoomen etc is er niet bij. Ik ben met Overijssel (IJsselcentralegebied)begonnen omdat ik daar ooit al eens een netkaartje voor heb getekend. Het formaat is A3, zodat je dan uiteindelijk met een twintigtal kaarten heel nederland kan bestrijken. Het voorbeeldbestand is nog niet klaar, omdat de 380 kV masten nog uitgewerkt moeten worden, of iemand moet ze als tekeningetje kunnen aanleveren (tekenbestand).
test netkaart met mastbeelden.jpg
test netkaart met mastbeelden.jpg (61.01 KiB) 9730 keer bekeken
Zo zie je maar dat zo'n forum een nieuwe impuls kan geven aan de hobby . Ik ben benieuwd wat jullie hiervan vinden, of dat wellicht iemand hier al aan begonnen is?
Netkaart met masttype II.pdf
(52.26 KiB) 484 keer gedownload

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Netkaart met mastbeelden

Bericht door Peter » 03 feb 2013 23:13

Ziet er mooi uit Tom! Het is altijd een leuke aanvulling op de bestaande netkaarten. Zo kun je inderdaad in één oogopslag zien welk type mast bij welke lijn hoort

Er is in het verleden al wel eens een mastsoortenkaart gemaakt, maar die geeft alleen de mastindeling aan. Bij deze kaart is het specifieke mastmodel goed te zien. Het wordt alleen wat lastiger met lijnen zoals Almelo Mosterdpot - Almelo Tusveld die uit allerlei soorten masten bestaan.

Als je overigens nog 380kV masttekeningen zoekt mag je ze uiteraard uit mijn bestand met masttekeningen halen en overnemen. Je hoeft ze dan alleen nog maar te verkleinen.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Netkaart met mastbeelden

Bericht door Hans » 03 feb 2013 23:19

En opnieuw is Peter me alweer voor.
Diezelfde gedachte hebben we reeds een jaar geleden al tot uitvoering gebracht met de GE Mastsoortenkaart. Zie o.a. dit topic[/v].

Sinds de lancering van de site-vernieuwing dit voorjaar is het er om meerdere redenen nog niet van gekomen om ook de mastsoortenkaart weer online te zetten. Tijdgebrek (altijd), maar ook een wijziging in de classificatie die moet worden doorgevoerd op de kaart is een probleem. Sommige inzichten (met name m.b.t. enkelcircuitmasten) zijn inmiddels veranderd en dat moet natuurlijk wel op de kaart te zien zijn. Vandaar dat de nieuwe release van die kaart al maanden in de wacht hangt...

Om je een idee te geven van hoe dat ding eruitziet hebben we nog wel een screenshot... van het gebied waar Peter het net over had.

Afbeelding

De bijbehorende legenda en mappenstructuur liet (laat!) toe om verschillende ontwerpen aan en uit te kunnen zetten. Daarmee is in een oogopslag te zien waar er hamerkoppen, tonmasten of deltamasten staan. Maar de kaart is daarmee meer bedoeld voor de "gevorderde gebruiker" omdat de termen donaumast, tonmast (Gelders type), Hunze-hamerkop en andere vakspecifieke namen niet met een afbeelding verduidelijkt worden. Dat doe jij hier wel.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1554
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: Netkaart met mastbeelden

Bericht door Ruben » 04 feb 2013 08:48

Heel leuk gedaan Tom die kaart met de mastbeelden heel leuk idee.

Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1554
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: Netkaart met mastbeelden

Bericht door Ruben » 04 feb 2013 16:46

Ik heb zelf nog 2 masten van je tekening veranderd Tom ze zitten bij de bijlage.

Cheers Ruben
Bijlagen
220kv mast Zwolle - Hoogeveen bliksemtraverse.png
220kv mast Zwolle - Hoogeveen bliksemtraverse.png (17.72 KiB) 9700 keer bekeken
220kv mast Hengelo - Harculo met bliksemtraverse.png
220kv mast Hengelo - Harculo met bliksemtraverse.png (18.54 KiB) 9700 keer bekeken
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Netkaart met mastbeelden

Bericht door Peter » 04 feb 2013 18:04

Leuk gedaan Ruben, ik herken ze er direct uit, al had Harculo - Hengelo m.u.v. de omleiding bij Almelo geen dubbele geleiders per fase.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Netkaart met mastbeelden

Bericht door Hans » 04 feb 2013 18:27

TomBorger schreef:Ik ben benieuwd wat jullie hiervan vinden.
Oeps, daar nog niet op gereageerd. Antwoord: om je vingers bij af te likken. Beide kaarten kunnen prima naast elkaar bestaan. Het visueel aantrekkelijke kaartidee van Tom met afbeeldingen en de GE-MSK voor de wat meergevorderden bijten elkaar niet, maar kunnen elkaar juist aanvullen.

Zoals Tom aangeeft is er een kaart van te maken die je kan uitprinten. Als de geestelijk vader er fiducie in heeft kan de kaart overigens ook op eenzelfde manier getoond worden als de historische en actuele netkaarten die we nu al aanbieden op de site: in een viewer.
Die viewers van zoom.it kunnen een formaat aan dat in ieder geval de 11.000 x 14.500 pixels overstijgt (empirisch uitgevonden) en omdat de bronbestanden op de eigen server worden gehost kan het bestand tot 16 MB gaan voordat er problemen ontstaan. 16 MB is een mega-PNG of zelfs een bijna oneindig grote GIF.

Indien je (Tom in dezen) er wat in ziet, kunnen we t.z.t. heel eenvoudig een hoekje op de site aanbouwen om een en ander in te zetten, voorzien van de nodige credits.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Netkaart met mastbeelden

Bericht door Tom » 04 feb 2013 19:43

Dank voor de reacties, een aanmoediging om ermee door te gaan.

Lijkt me een leuk idee Hans, al zal het nog wel wat tijd kosten om heel Nederland te maken
Bijvoorbeeld: deze kaart is ook nog niet af omdat Enschede en Zwolle nog om een detailkaart vragen. Als deze van het IJsselcentrale gebied af is kunnen we wel een test doen.

Die isolator met dubbele ketting aan de mast bij Almelo had ik gekopieerd van Harculo - Hoogeveen, ik zal de mast aanpassen. Om een overvloed aan mastbeelden te voorkomen had ik gekozen om de varianten met boventraverses weg te laten als die niet in de meerderheid zijn. Maar bedankt voor de aanvulling.

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Netkaart met mastbeelden

Bericht door Tom » 08 feb 2013 22:08

De 380 kV masten namen toch aardig wat tijd in beslag, maar nu is de kaart compleet! Het is een leuk overzicht geworden en de grote masten van de oostring en Zwolle-Meeden domineren toch wel het beeld. De buismasten lijken wel heel nietig. Hans, je mag hem graag voor de site gebruiken!
Mastbeeldenkaart IJsselcentralegebied v1 screendump.jpg
Mastbeeldenkaart IJsselcentralegebied v1 screendump.jpg (60.19 KiB) 9663 keer bekeken
Bijlagen
Mastbeeldenkaart IJsselcentralegebied v1.pdf
(85.06 KiB) 443 keer gedownload

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Netkaart met mastbeelden

Bericht door Peter » 08 feb 2013 22:57

Ziet er schitterend uit! Deze netkaart is een mooi overzicht geworden met de meest voorkomende mastbeelden per lijn. Ik zag alleen nog een klein detail, bij de lijnen Zwolle Frankhuis - Kampen en het enkelcircuitslijntje naar Losser zag ik dat je wel de dubbelcircuits buismast hebt getekend, is het niet handiger om daar een enkelcircuitsversie van te tekenen of ga je standaard uit van de volledige versie? Hetzelfde zie ik ook bij Vollenhove - Zwartsluis. Verder vind ik hem perfect, ga zo door

Plaats reactie