Experimenten met nieuwe OSM kaart

Discussie over netkaarten, waaronder onze eigen HoogspanningsNet Netkaart
Gebruikersavatar
elo
150 kV
Berichten: 200
Lid geworden op: 19 mar 2012 23:39
Dichtstbijzijnde trafo: Rijswijk ZH

Experimenten met nieuwe OSM kaart

Bericht door elo » 25 jan 2013 22:33

Ik ben niet echt tevreden met de huidige op OSM gebaseerde netkaarten zoals ITO Map. Er is veel meer informatie in OSM aanwezig dan er nu wordt getoont, zoals het aantal circuits. Dus ik ben aan het experimenteren met Maperitive (http://maperitive.net/), een programma die relatief eenvoudig is in vergelijking met Mapnik en dergelijke. Nu werkt het nog alleen op mijn eigen computer maar het kan ook een "tile set" maken, die via Openlayers op een website op te roepen is. Zo ver ben ik nog niet. Hier een voorbeeld.
maperitive-power-nl-full.jpg
Maperative voorbeeld
maperitive-power-nl-full.jpg (286.99 KiB) 11932 keer bekeken
De dichte van de lijnen geeft het aantal circuits aan (1, 2, of 3+). Bij combi-lijnen wordt er een dunne lijn met de kleur van de lagere spanning in het midden getekent. Onderstations worden met vierkanten met grootes afhangelijk van de spanning getoont. Centrales worden vrij ruw als grote of kleine gele driehoeken getoont ("grote" centrales zijn die die als een polygoon zijn ingetekent, "kleine" driehoken zijn puntvormige 'generators' zoals windmolens en wordt alleen bij hogere zooms getoont).

Overigens is hier al te zien dat er in België nog veel gegevens ontbreken. De grijze lijnen zijn hoogspanningsleidingen zonder een 'voltage' tag.

Ik hoop dat het mogelijk wordt om een online versie te maken. Helaas heb ik geen ervaring om zoietst te doen (maar met Openlayers scripts lijk het niet zo moeilijk).

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3828
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Experimenten met nieuwe OSM kaart

Bericht door Hans » 25 jan 2013 23:09

Zo zo, de techniek schrijdt voort. Dat ziet er niet verkeerd uit. Ooit was Google Earth het enige platform waarop je als hobbyist met weinig technische kennis kon experimenteren met GIS. Maar zo te zien ontstaan er langzaam maar zeker steeds meer platforms. OSM als bekendste, maar ook dus dit soort niet web-based applicaties. Of moet ik zeggen: alleen met kunst- en vliegwerk web-based?

We kunnen wel alvast twee conclusies trekken:

1. België is letterlijk een gat in onze markt, en

2. Just go on this way. Hoe meer kaartwerk hoe beter. Stel dat dit soort tools nog eens web-based worden en goed genoeg worden op op mastniveau in OSM een kopie te maken van de huidige GE-Netkaart, dan kunnen we ITO op ons eigen grondgebied met gemak verslaan qua accuratie.

Hou ons gerust op de hoogte. Ik vind het wel interessant om zo eens een beetje te volgen wat er al dan niet leeft op netkaarttechnisch gebied.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
elo
150 kV
Berichten: 200
Lid geworden op: 19 mar 2012 23:39
Dichtstbijzijnde trafo: Rijswijk ZH

Re: Experimenten met nieuwe OSM kaart

Bericht door elo » 15 jun 2013 20:56

Een helemaal nieuwe Maperitive netkaart-stijl is klaar. Het doel was een mooi kaart in de stijl van de Tennet netkaart te maken op basis van de aanwezige data in OSM. Dat lukt eigenlijk heel goed. Hier een voorbeeld van regio Zwolle.

Afbeelding

Momenteel ben ik bezig met het mappen van het hoogspanningsnet in België. Vlaanderen is bijna klaar maar in Wallonië is er nog veel werk nodig. Hier de stand van zaken in België.

http://onielsen.home.xs4all.nl/pictures ... -power.jpg (let op: groot bestand!)

Netkaarten van Nederland in twee resoluties:

http://onielsen.home.xs4all.nl/pictures ... ower-9.jpg (lage resolutie)
http://onielsen.home.xs4all.nl/pictures ... r-10.4.jpg (hogere resolutie -> groot bestand!)

Met Maperitive is het mogelijk om een kaart in een willekeurige resolutie te maken en het is in principe ook mogelijk om een "tile set" voor een server te creeren maar dat ga ik nog niet doen. Het leukst is om direct in Maperitive te werken. Dan kan je naar wens in en uitzoomen, zelf de details in een onderstation bekijken. Maar dan moet je wel Maperitive installeren en weten hoe je data downloadt en een 'rule set' toepast. Een plaatje van heel Nederland in zulke hoge resolutie is niet te doen.

Ik kan wel kaarten van andere gebieden zoals (delen van) Duitsland maken als er belangstelling voor is.

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3410
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Experimenten met nieuwe OSM kaart

Bericht door Peter » 15 jun 2013 21:28

Ziet er erg mooi en gedetailleerd uit! Een gedetailleerde netkaart van Duitsland in deze stijl zou in elk geval erg welkom zijn Omdat op deze kaarten wegen ook te zien zijn is kun je zeker in dichtbevolkte gebieden zoals het Ruhrgebiet beter na gaan welke hoogspanningslijn je gezien hebt en waar die naartoe loopt.

Gebruikersavatar
Knarvel
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1185
Lid geworden op: 29 apr 2012 18:19
Dichtstbijzijnde trafo: Waarderpolder

Re: Experimenten met nieuwe OSM kaart

Bericht door Knarvel » 16 jun 2013 15:14

Dat zijn mooie en hoopgevende resultaten!

Kan je mischien wat info geven over het hoe ik deze kaarten zelf kan genereren?
Is er een makkelijke manier lijsten met gegevens in OSM in te voeren?

Wat ik mis is een zuivere mogelijkheid HS-circuits van een gegeven verbinding ieder apart te beschrijven, bv als er in een 380V lijn een of twee 110kV meeliften, zie je dat in Duitsland dan in de power_voltage tag van deze lijn (!) 2 spanningen ingevuld worden... Dat kan eigenlijk niet de oplossing zijn...
Laatst gewijzigd door Knarvel op 02 dec 2013 19:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
elo
150 kV
Berichten: 200
Lid geworden op: 19 mar 2012 23:39
Dichtstbijzijnde trafo: Rijswijk ZH

Re: Experimenten met nieuwe OSM kaart

Bericht door elo » 16 jun 2013 16:57

Knarvel schreef:Dat zijn moie en hoopgevende resultaten!

Kan je mischien wat info geven over het hoe ik deze kaarten zelf kan genereren?
Is er een makkelijke manier lijsten met gegevens in OSM in te voeren?
Dat is niet erg moeilijk, je moet wel Maperitive installeren en een beetje leren gebruiken. Daarnaast moet je de gewenste OSM data binnenhalen. Dat doe je met Overpass API waarmee je voor een bepaald gebied alle data met een power=* tag opvraagt (je hebt niet alle OSM data nodig, alleen die met een power tag). Hoe je Overpass gebruikt is te gecompliceerd om hier te beschrijven, zie http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Overpass_API. De gebruikte 'rule set' vindt je hier http://wiki.openstreetmap.org/wiki/User ... ower_rules
Knarvel schreef:Wat ik mis is een zuivere mogelijkheid HS-circuits van een gegeven verbinding ieder apart te beschrijven, bv als er in een 380V lijn een of twee 110kV meeliften, zie je dat in Duitsland dan in de power_voltage tag van deze lijn (!) 2 spanningen ingevuld worden... Dat kan eigenlijk niet de oplossing zijn...
Tja, dat is de oplossing in OSM. De standard in OSM is dat een verbinding als een way wordt gemapt. Zijn er dan circuits met verschillende spanningen wordt dat bvb als voltage=380000;110000 getagd, dus met een ';'. Mijn rule set ondersteunt dat. Met de cables tag kan het aantal circuits van elke voltage ook worden aangegeven, bij voorbeeld cables=6;3 voor twee circuits van de eerste spanning en een van de tweede (lagere) spanning. Kijk bij Luik of Hasselt. Daar zijn er rare combinaties met 3*150kV + 1*70kV en 1*150kV + 3*70kV (er staan daar zelf drie 4-circuit lijnen naast elkaar!!). Elke zulk lijn wordt als 4 parallele lijnen met de goede kleuren gerendert. Zie hieronder. Blauw is 150kV, zwart is 70kV
power-liege.jpg
power-liege.jpg (186.99 KiB) 11791 keer bekeken

Gebruikersavatar
elo
150 kV
Berichten: 200
Lid geworden op: 19 mar 2012 23:39
Dichtstbijzijnde trafo: Rijswijk ZH

Re: Experimenten met nieuwe OSM kaart

Bericht door elo » 30 nov 2013 22:59

Nu met masten
mape-zwolle-800.jpg
Zwolle Hessenweg
mape-zwolle-800.jpg (130.03 KiB) 11578 keer bekeken
mapa-lelystad-800.jpg
Lelystad
mapa-lelystad-800.jpg (144.55 KiB) 11577 keer bekeken
mapa-lekkerkerk-800.jpg
Crossings Lekkerkerk
mapa-lekkerkerk-800.jpg (120.54 KiB) 11577 keer bekeken
Alles gemaakt met Maperitive http://wiki.openstreetmap.org/wiki/User ... ower_rules en OSM data.

Er ontbreken nog veel masten, de 380kV en 220kV lijnen zijn compleet maar op 150, 110 en 50kV niveau is er nog heel veel werk te doen (en alles buiten Nederland!!!). De masticonen hebben meestal een nederlands voorbeeld, maar sommige masten zijn van deense of ijslandse masten afgetekend. Masten met dikke lijnen zijn afspanmasten, crossingmasten zijn uitgerekte versies van normale masten.

Als jullie ook ermee willen experimenteren is het niet echt moeilijk. Je moet Maperitive installeren (vereist Microsoft Net als dat niet al is geinstallerd). Je hoeft niet echt alle facetten van Maperitive te kennen, eigenlijk moet je allen weten hoe wat OSM data te laden en hoe een ruleset te laden en activeren (copy & paste de ruleset in de link boven naar een .mrules bestand). Er zijn twee mogelijkheiden, of "Download OSM data" van het getoonde kaart (alleen voor vrij kleine gebieden aan te raden) of een Overpass API query doen en de osm bestand op de harde schijf op te slaan (er staat een kant-en-klaar URL in de Power-tower rules).

Gebruikersavatar
Knarvel
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1185
Lid geworden op: 29 apr 2012 18:19
Dichtstbijzijnde trafo: Waarderpolder

Re: Experimenten met nieuwe OSM kaart

Bericht door Knarvel » 02 dec 2013 18:30

Prachtig werk! En helemaal zelf in te stellen... Daar kunnen ze bij Google noch een pijp van roken!
Inhoudelijk gaat voor zover ik weet de 3. generator van Lelystad direkt op de 380kV en ontbreekt de transformator tussen 150 en 380kV. Maar dat moet dan in OSM ingezet worden.
Laatst gewijzigd door Knarvel op 02 dec 2013 19:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3410
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Experimenten met nieuwe OSM kaart

Bericht door Peter » 02 dec 2013 19:46

Leuk met alle verschillende mastsoorten! Misschien zijn de tekeningen van de netkaart van Tom ook wel te gebruiken voor OSM.

Gebruikersavatar
elo
150 kV
Berichten: 200
Lid geworden op: 19 mar 2012 23:39
Dichtstbijzijnde trafo: Rijswijk ZH

Re: Experimenten met nieuwe OSM kaart

Bericht door elo » 02 dec 2013 21:06

Knarvel schreef:Prachtig werk! En helemaal zelf in te stellen... Daar kunnen ze bij Google noch een pijp van roken!
Inhoudelijk gaat voor zover ik weet de 3. generator van Lelystad direkt op de 380kV en ontbreekt de transformator tussen 150 en 380kV. Maar dat moet dan in OSM ingezet worden.
Dank je wel. Ja, dat is het verschil tussen vrije en niet-vrije data!
Je hebt gelijk, de zuidelijke generator lijkt inderdaad op 380 kV te zijn aangesloten (langere isolatoren en er zijn op Bing grafsporen bij de noordelijke "lege" veld van de 380 kV station te zien). Is inmiddels aangepast

Plaats reactie