GE SNK V3.0 - de laatste openstaande vragen

Discussie over netkaarten, waaronder onze eigen HoogspanningsNet Netkaart
Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: GE SNK V3.0 - de laatste openstaande vragen

Bericht door Hans » 15 dec 2012 16:41

Ot schreef:tusschenloegen heet geloof ik tussenklappen op de NAM kaart. Dat zegt dus nog niet of er ook een kabel heenligt maar wel dat de naam misschien moet veranderen als het wel zo is.
Je bedoelt neem ik aan de kaart met boorputten? Dan kan Tussenklappen inderdaad wel eens kloppen. Ik zal er nog eens een zoektocht of (doe eens gek) telefoontje op loslaten.

Ander punt: vraag nummer 5 is half opgelost.

Vandaag kwam ik een publicatie van BAM-civiel tegen waarop zwart op wit bevestiging staat van het bestaan van 110/30 kV-station Eemshaven West. Tot zover niets aan de hand - mooi zo.
Maar het roept wel een nieuwe vraag op, want er wordt ook een 110 kV-kabeltracé naar Bedum genoemd. Dat is apart - zeker omdat er geen bestaand trafostation van 110 kV in Bedum of zelfs maar de nabije omgeving is.
Een kabel naar Oudeschip leek logischer, hoewel dat wel het denkprobleem gaf waarom ze die 30 kV dan niet meteen optransformeren naar 220 kV in plaats van eerst naar 110 kV en dan op Oudeschip nogmaals omhoog.

Kortom, dat 110 kV-station bestaat. Maar de aansluiting ervan blijft nog even een open vraag. Ik ga nog eens even wat research aan dat grondkabeltje naar Bedum doen. We gaan tenslotte tot het draadje.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: GE SNK V3.0 - de laatste openstaande vragen

Bericht door Hans » 15 dec 2012 18:02

Ook de kwestie bij Zeewolde is opgelost.

Op de aangegeven plek bevindt zich een 150/33 of 150/20 kV-onderstation. Verschillende publicaties noemen een verschillende waarde voor de secundaire spanning - hoewel het puur invoeding betreft zodat we eigenlijk helemaal niet van secundaire spanning mogen spreken bij de laagste waarde.

Enfin, deze publicatie geeft aan dat het een onderstation van circa 128 MW betreft die met een enkelcircuit-kabel van 150 kV zit aangesloten op Zeewolde. De lagere spanning wordt in het label niet genoemd en hier komen we dus relatief eenvoudig mee weg, althans in deze editie van de netkaart nog wel.

Het station zal worden ingetekend en ingelust conform dit document, waarmee we punt 11 veel sneller kunnen afsluiten dan de Kwestie Bedum.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: GE SNK V3.0 - de laatste openstaande vragen

Bericht door Hans » 17 dec 2012 17:31

Hans schreef:vraag nummer 5 is half opgelost.
Inmiddels helemaal opgelost. Stel dat de plaatsen Bedum en Winsum domweg door elkaar zijn gehaald? Niet ondenkbaar met alle Ums die we in het noorden hebben. En het klopte.
Toen Bedum door Winsum vervangen werd, bleek dat er opeens vele bronnen verschenen. Onder andere deze. De conclusie: Essent Wind exploiteert een eigen hoogspanningsstation en een commerciële 110 kV-grondkabel (tot zover ik weet enkelcircuit) van Eemshaven West naar het Tennet-station in Winsum voor de afvoer van de windstroom van Essent Wind.

Deze gang van zaken is op zijn minst opmerkelijk, want veel dichterbij dan Winsum is natuurlijk het trafostation van Oudeschip. Daar had een en ander zo ingelust kunnen worden, conform de suggestie in het concept V3.0 zoals op het screenshot te zien is. Dat er toch voor een lange kabel naar Winsum is gekozen komt door capaciteitstekort op de 220- en 380 kV-verbindingen die vanuit de Eemshaven naar Meeden en Vierverlaten vertrekken. Dat tekort was ons als hoogspanningsgekken al lang bekend, maar laat ik eens volledig uitschrijven wat de zaak erachter is zodat het ook voor toevallige passanten helder wordt.

De in aanbouw zijnde kolencentrales in de Eemshaven hebben voorrang op het hoogspanningsnet, omdat zij er "eerder" beraamd werden dan het grote windpark. Omdat die centrales met zo veel zijn (en omdat ze per stuk ook zo groot worden, tussen 1000 en 1600 MW elk) zit het hoogspanningsnet daar straks aan de top van zijn capaciteit. Dat bemoeilijkt de inlussing van "later" aangekondigd vermogen op dezelfde plek zoals het genoemde windvermogen. Daardoor kan Essent Wind het ter plekke ingeluste windvermogen niet goed slijten op Oudeschip, zodat er binnen redelijke termijn (jaar of tien) geen andere oplossing overbleef dan botweg een eigen 110 kV-kabel aan te leggen naar het eerste het beste Tennet-station waarop het hoogspanningsnet nog wél capaciteit bieden kon. En dat was Winsum Ranum, bijna 30 kilometer verderop.

Dan overvalt je toch de gedachte waar we mee bezig zijn in Nederland. Juridisch is de voorrangsregel goed uit te leggen, maar moreel gezien is het bevoordelen van kolencentrales ten koste van windvermogen natuurlijk geen gang van zaken waar we trots op moeten zijn.
Maargoed, dat is een discusie die tot buiten het hoogspanningsvakgebied voert en waar we ons beter op andere plekken over kunnen buigen.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: GE SNK V3.0 - de laatste openstaande vragen

Bericht door Hans » 20 dec 2012 12:18

Morgen is het zover. We gaan niet alleen collectief aan ons einde komen op deze planeet, maar veel belangrijker is natuurlijk dat de Hoogspanningsnet.com GE-Netkaart V3.0 online gaat.

Inmiddels zijn hoegenaamd alle obstakels opgeruimd, hoewel daar wel een partij telefoontjes naar TenneT, de NAM en naar gemeente Oirschot en Boxtel voor nodig waren. Maar dan heb je ook wat. We hebben anno nu nog slechts één open vraag en zelfs die is niet onoverkomelijk wanneer het station in kwestie een middenspanningsstation blijkt te zijn. Zou me niet verbazen.

Nog even een korte update.
De tweede klantaansluiting naar Veenoord bestaat toch wel. Ik woon er nota bene vlak naast en ik heb ze vijf, vier jaar geleden zelf zien graven. Maar omdat het naar de NAM in schoonoord toe was heb ik gedacht dat het vast een of andere pijplijn was. Immers, er wordt hier in het noorden nogal wat onder de grond gewroet als het gaat om aardgas. Niet dus: het was een 110 kV-grondkabel naar het stoomcomplex van Schoonoord. Het schakelveldje op het NAM-complex is duidelijke taal. En zo blijkt maar weer: zelfs die-hard hoogspanningsfanaten kunnen pal naast hun deur nog aangenaam verrast worden.

Tusenklappen (voorheen hier aangeduid als Tusschenloegen) bestaat ook. Ook op een projectenkaart van Tennet (via ET) is deze grondkabel te zien. Twee bronnen die de kabel intekenen plus een plausibele klant op het uiteinde ervan (een grote NAM-boorlocatie) is genoeg bewijs voor me om de kabel in te tekenen in V3.0.

Tenslotte nog een aanpassing bij Breukelen. Daar komt een nieuw 380/150 kV-trafostation voor 500 MW im Utrecht van het 100 MW-criterium (en Nuon van z'n netneutraliteitbrekende monopolie) af te krijgen. Maar dat ding is nog niet klaar, en dat terwijl de 150 kV-verbinding Lage Weide-Breukelen er al wel op is ingericht. Kortom, daar hangen nog enige tijd twee circuits werkloos in de twee-evenmasten. Deze circuits kunnen parallel zijn geschakeld, maar op foto's is dat niet duidelijk te zien en gezien de tijdelijkheid van deze situatie heb ik ervooor gekozen ze wit in te tekenen, als zijnde circuits die fysiek aanwezig zijn maar om uiteenlopende redenen niet gebruikt worden. Commentaar op deze keuze is welkom tot morgenochtend.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: GE SNK V3.0 - de laatste openstaande vragen

Bericht door Hans » 20 dec 2012 12:32

Met het schrijven van het vorige bericht rolt er net een ander emailtje binnen van Tennet.
Right on time. Californië (tuinbouwgebied) is ingetekend, maar Boxtel staat al enige tijd op een hold vanwege problemen met de locatiekeuze. Duidelijk dat die niet op de kaart moet.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Berichten: 3162
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: GE SNK V3.0 - de laatste openstaande vragen

Bericht door ElektroThriller » 20 dec 2012 13:12

Blijft nog de kwestie van de oostelijke directe 110 kV-lijn van Harculo naar Hessenweg. In v2.0 is het ene circuit als in gebruik zijnde ingetekend en het andere als zijnde niet in gebruik (code wit). (Dit is ook de situatie conform de meest recente openbare netkaart, die ik nu ook als poster bezit.) Vraag me ff niet hoe, maar ik hoop daarover binnenkort meer te horen. In ieder geval wijst Hans' recente berichtgeving al op coöperatie van Tennet. Hulde.
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Gebruikersavatar
Mark
Globale moderator
Berichten: 1190
Lid geworden op: 25 jan 2012 01:06
Dichtstbijzijnde trafo: Spijkenisse

Re: GE SNK V3.0 - de laatste openstaande vragen

Bericht door Mark » 20 dec 2012 19:21

Hans schreef:Tenslotte nog een aanpassing bij Breukelen. Daar komt een nieuw 380/150 kV-trafostation voor 500 MW im Utrecht van het 100 MW-criterium (en Nuon van z'n netneutraliteitbrekende monopolie) af te krijgen. Maar dat ding is nog niet klaar, en dat terwijl de 150 kV-verbinding Lage Weide-Breukelen er al wel op is ingericht. Kortom, daar hangen nog enige tijd twee circuits werkloos in de twee-evenmasten. Deze circuits kunnen parallel zijn geschakeld, maar op foto's is dat niet duidelijk te zien en gezien de tijdelijkheid van deze situatie heb ik ervooor gekozen ze wit in te tekenen, als zijnde circuits die fysiek aanwezig zijn maar om uiteenlopende redenen niet gebruikt worden. Commentaar op deze keuze is welkom tot morgenochtend.
Is bekend wanneer er word begonnen met dit schakelstation? Ik kwam er afgelopen dinsdag langs per trein en ik kon niet echt activiteit waarnemen daar...

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: GE SNK V3.0 - de laatste openstaande vragen

Bericht door Hans » 20 dec 2012 23:43

MarkNL schreef:Is bekend wanneer er word begonnen met dit schakelstation? Ik kwam er afgelopen dinsdag langs per trein en ik kon niet echt activiteit waarnemen daar...
Klopt, dat verbaasde mij afgelopen zomer ook. Ruimtelijkeplannen.nl en Agentschapnl hebben documenten waarin 2012 en 2013 als opleveringsjaar genoemd wordt, en dat halen ze niet. Waarschijnlijk vangt de boow aankomend jaar toch wel aan omdat er in het KCP11 haarfijn te lezen valt dat Utrecht niet meer aan het 100MW-criterium voldoet. Die centrale kan er in zijn eentje niet tegen draaien om volledig voorzienend te zijn op piekmomenten. Alle drie hoogspanningslijnen naar Lage Weide worden permanent voor invoeding gebruikt, en ook die kunnen het gezamelijk niet aan als de centrale klapt. Dus als slechts één van de twee (de centrale of de invoeding) klapt, dan gaat 030 op zwart. Waarschijnlijk zullen de bouwactiviteiten aankomend voorjaar wel aanvangen, want 'Breukelen' heeft wel degelijk urgentie.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
elo
150 kV
Berichten: 200
Lid geworden op: 19 mar 2012 23:39
Dichtstbijzijnde trafo: Rijswijk ZH

Re: GE SNK V3.0 - de laatste openstaande vragen

Bericht door elo » 23 dec 2012 10:56

Hans schreef:Vraag 10. Bovenkerk (Open!)
SNK3-Bovenkerk.JPG
Zie het screenshot. Volgens Knarvel staat er in het bestemmingsplan van dit gebied dat er zich een 150 kV-station op de aangegeven plek bevindt. Alle informatie ontbreekt verder. Weet iemand hier wat van?
En die 150kV station is gewoon op Google Earth te zien! Zie ITO Map http://www.itoworld.com/map/4#lat=52.29 ... 61&zoom=13
De ingetekende station in de Netkaart is waarschijnlijk een 50 kV station, Tennet netkaart heeft niets op die locatie. Ik heb ook mijn twijfel over de locatie van Bijlmer Noord, die klopt niet met de Tennet kaart. In OSM ontbreken aan de andere kant een aantal Amsterdamse onderstations, zoals Bijlmer Noord, Venserweg, Zorgvlied .. Die gesloten stations zijn moeilijk op de luchtfoto te herkennen .

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: GE SNK V3.0 - de laatste openstaande vragen

Bericht door Hans » 23 dec 2012 14:31

elo schreef:En die 150kV station is gewoon op Google Earth te zien!
De ingetekende station in de Netkaart is waarschijnlijk een 50 kV station, Tennet netkaart heeft niets op die locatie.
Dat klopt helaas maar al te goed. Uiteindelijk heb ik ervoor gekozen om de bestaande locatie in V2.0 te handhaven, want op de luchtfoto's is dit westelijker gelegen object duidelijk een trafostation. De eest waarschijnlijke oplossing is dat ze alle twee 150 kV-stations zijn en dat er op alle kaarten één dan wel de ander ontbreekt. (Toegegeven, ITO is ook niet bepaald bruikbaar daar met het ondergrondse150 kV-grid in Amsterdam. )

Maar omdat ik werkelijk geen enkele bron kon vinden behalve de documentatie van Knarvel, heb ik gemeend op safe te moeten spelen en het station vooralsnog niet in te tekenen. Antwoord van Tennet op dit vraagstuk is nog niet binnen. (Man wat heb ik ze weer doodgespamd.) In ieder geval is het iets dat in V3.1 of eventueel 3.2 kan worden aangepast.
Elo schreef:Die gesloten stations zijn moeilijk op de luchtfoto te herkennen .
Inderdaad. Zo makkelijk als scherfmuren te herkennen zijn, zo moeilijk is er chocola te maken van een saai zwart dak met wat dakleer ergens net naast een industrieterrein.

In dat opzicht ben ik er heel erg blij mee dat er op deze plek meerdere mensen zijn die voortdurend helpen met feedback, nieuwe suggesties om uit te zoeken en correcties bij bestaande situaties. Ik kan daar niet vaak genoeg voor bedanken.
Jou ook in het speciaal in deze editie. Zie de locatie van grondkabels. De precisie (of beter, suggestiewaarde) ervan is drastisch teruggeschroefd wanneer er geen data bekend is. Dat wekt in ieder geval al minder onhaalbare verwachtingen.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Plaats reactie