GE SNK V3.0 - de laatste openstaande vragen

Discussie over netkaarten, waaronder onze eigen HoogspanningsNet Netkaart
Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

GE SNK V3.0 - de laatste openstaande vragen

Bericht door Hans » 05 dec 2012 00:37

OK mensen, versie 3.0 komt eraan op de dag dat we allemaal definitief spanningsloos raken, namelijk 21 december.

Afbeelding

Bij iedere nieuwe versie is het zaak om bugs te verhelpen en de kaart weer up to date te maken.

Dankzij een enorme opbouwende lijst met verbeterpunten gemaakt door Knarvel (waarvoor ik niet dankbaar genoeg zijn kan!) is versie 3.0 een aanzienlijke verbetering ten opzichte van V2.0. Sterker nog, de verandering van versie 2 naar 3 is nog dramatischer dan de vorige opwaardering. Dus dat zegt wat. Er zijn inmiddels niet minder dan 85 correcties, aanvullingen en nieuwe objecten verwerkt. Niettemin staan er nog een handvol onopgeloste vragen open. En om ook deze laatste vragen op te kunnen lossen moet het beheer opnieuw een beroept doen op de gebruikers ervan.

De screenshots zijn afkomstig uit de conceptversie van V3.0 en er kunnen dus reeds al verschillen zijn met de huidige release. Let op: Flashearth is al gebruikt in een poging de vraagstukken op te lossen. Zo simpel ligt het dus niet.

Vraag 1. Emshaven Oost (min of meer opgelost, twee grondkabels omgelegd)
SNK3.0_ems.JPG
SNK3.0_ems.JPG (47.49 KiB) 11642 keer bekeken
Weet iemand wat dit voor een stationnetje is, op welke spanning het ding draait en hoe het ding is ingelust? Tot zover ik weet is het een 220/20 kV-transformator, maar zekerheid ontbreekt.


Vraag 2. Almere De Vaart (opgelost en ingelust)
SNK3-almere.JPG
SNK3-almere.JPG (42.32 KiB) 11642 keer bekeken
Station bevindt zich nu op de aangegeven plek, maar volgens Knarvel is dit vermoedelijk een aardgasontvangststation. Het aangegeven gebouw (de mogelijk juiste locatie) lijkt echter net zomin op het station in kwestie. Weet iemand hoe hier de vork in de steel zit?


Vraag 3. Amaliapark (n.a.w. inderdaad één circuit, maar nog niet bevestigd)
SNK3-amalia.JPG
SNK3-amalia.JPG (21 KiB) 11642 keer bekeken
Het Amaliawindpark is met een 150 kV-wisselstroomkabel ingelust op het nieuwe station NoordzeeWind en daarna op Velsen. Maar is die kabel redundant?


Vraag 4. Tusschenloegen (Opgelost. Bestaat, maar onder de naam Tussenklappen)
SNK3-tusschenloegen.JPG
SNK3-tusschenloegen.JPG (54.35 KiB) 11642 keer bekeken
Volgens de BosAtlas is er een station meer op Meeden aangesloten dan op de huidige kaart het geval is. Mogelijk is dat de boorlocatie Tusschenloegen, maar in de KCP's noch elders is enige documentatie te vinden. Ik heb het station nu ingetekend voor de indicatie, maar mogelijk klopt dit niet. Als iemand hier vanaf weet hou ik me aanbevolen.


Vraag 5. Emshaven West (opgelost. Bizar verhaal, zie lager dit topic)
SNK3-emswest.JPG
SNK3-emswest.JPG (26.13 KiB) 11642 keer bekeken
Volgens Knarvel bevindt zich hier een aansluiting op 110 kV ten behoeve van windvermogen. Documentatie en/of foto's ontbreken op het net geheel. Station is net als Tusschenloegen nu ingetekend om een indicatie te geven, maar verder ontbreekt alle data. Iemand bekend hiermee?


Vraag 6. Grondkabel tussen Beilen en Zeyerveen? (Open, maar n.a.w. niet aanwezig.)
SNK3-beilen.JPG
SNK3-beilen.JPG (15.4 KiB) 11642 keer bekeken
In de Bosatlaskaart is een grondkabel ingetekend tussen Beilen en Zeyerveen. Daar weet ik niets vanaf en ik vermoed dat deze kabel domweg niet bestaat. Dit omdat er tussen Beilen en Hoogeveen ook een grondkabel ligt (enkelcircuit, bevestigd) terwijl die op de Bosatlas ten onrechte als redundant staat ingetekend. Weet iemand hier wat vanaf?


Vraag 7. Twee productielocaties in Veenoord? (Opgelost, NAM klantaansluiting. Bestaat dus.)
SNK3-veenoord-ericabel.JPG
SNK3-veenoord-ericabel.JPG (26.91 KiB) 11642 keer bekeken
Weer die Bosatlas. Die zegt dat er in Veenoord twee grondkabels binnenlopen. Ik woon er vlak naast en tot zover ik weet is dit onjuist en alleen de Ericabel (aangegeven) loopt binnen. Maar een keiharde bevestiging van het niet bestaan van een tweede grondkabel naar elders ontbreekt. (Zie lagerop dit topic.)


Vraag 8. Maasvlakte Noord? (Vrijwel opgelost, 150 kV is zeer aannemelijk.)
SNK3-maasvlaknoord.JPG
SNK3-maasvlaknoord.JPG (20.99 KiB) 11642 keer bekeken
Volgens Knarvel is hier een station (ingetekend), maar ik kan nergens documentatie vinden. Klopt dit, en zo ja: is het eigenlijk wel een 150 kV-station en niet een 33 kV'tje?


Vraag 9. Huidige situatie Nijmegen (opgelost)
SNK3-nijmegen.JPG
SNK3-nijmegen.JPG (29.38 KiB) 11642 keer bekeken
Screenshot van de huidige situatie in Nijmegen/Bemmel. Klopt dit of liggen de verbindingen een meter of wat verderop?


Vraag 10. Bovenkerk (Opgelost, 50 kV-schakelveld)
SNK3-Bovenkerk.JPG
SNK3-Bovenkerk.JPG (48.12 KiB) 11642 keer bekeken
Zie het screenshot. Volgens Knarvel staat er in het bestemmingsplan van dit gebied dat er zich een 150 kV-station op de aangegeven plek bevindt. Alle informatie ontbreekt verder. Weet iemand hier wat van?

Vraag 11: Zeewolde (opgelost)
SNK3-zeewolde.JPG
SNK3-zeewolde.JPG (42.18 KiB) 11642 keer bekeken
Blijkbaar bevindt zich hier een inlussing van windvermogen. Details onbekend. Iemand hier kaas of Belgische chocolade van gegeten?

Tenslotte ook goed niews? Jazeker. Weteringkade opgelost
SNK3-weteringkade.JPG
SNK3-weteringkade.JPG (67.61 KiB) 11642 keer bekeken
Inmiddels is er een blik geworpen op dit station en de wijzigingen zijn ingrijpend. En van een manier die we nooit hadden kunnen raden als ik het niet met eigen ogen had gezien. De bovenstaande situatie is nu het geval: beide verbindingen zijn doorverbonden en ze worden beiden als enkelcircuitlijnen bedreven. Meerwaarde zit hem in het aandoen van Weteringkade door de verbinding die vroeger langzij scheerde. Al met al een aparte constructie die we vroeger alleen bij 50 kV-lijnen of in Duitsland zagen. OSM is inmiddels ook op de situatie aangepast.

Dus. Nog negen open vragen. Ik sluit niet uit dat er nog eentje bij komt, maar waarschijnlijk is dit het wel ongeveer. Deze vragen moeten eigenlijk nog opgelost worden voor de release.
Verder zijn er zoals gezegd al 85 veranderingen doorgevoerd, dus veruit de meeste dingen zijn al klaar. Maar dat neemt niet weg dat andere aanvullingen welkom zijn. In het beste geval is het immers al aangepast.

Hopelijk weet iemand meer van de vragen hierboven. Het zijn de laatste loodjes en dan is het zover.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1554
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: GE SNK V3.0 - de laatste openstaande vragen

Bericht door Ruben » 05 dec 2012 11:59

De situatie van de 150kv bij de Waalportalen klopt nog niet helemaal.

Ik heb met paint aangegeven hoe de lijn naar Zevenaar moet liggen.

Cheers Ruben
Bijlagen
Hoogspanning Nijmegen.png
Hoogspanning Nijmegen.png (185.55 KiB) 11632 keer bekeken
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: GE SNK V3.0 - de laatste openstaande vragen

Bericht door Hans » 05 dec 2012 12:09

Vraag 9: waarvoor dank Ruben (zeker dat schetsje). Die is pgelost.

Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Berichten: 3162
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: GE SNK V3.0 - de laatste openstaande vragen

Bericht door ElektroThriller » 06 dec 2012 11:47

@Almere De Vaart
Ter plaatse van de gele punaise bevindt zich wel degelijk het bewuste 150 kV-onderstation. Op de oorspronkelijke locatie staat een gemaal van Waterschap Flevoland. Als ik weer thuis ben zal ik wel een foto maken.Het is een gesloten station, onder beheer bij Nuon.

@binnenkort in dit theater@
Masten van de 110 kV-lijn Arpe (ook 380 kV) - Olsberg.
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: GE SNK V3.0 - de laatste openstaande vragen

Bericht door Hans » 06 dec 2012 16:04

Jeetje wat is het forum traag vandaag.
Enfin, dank voor de feedback over de Almere-kwestie. Twee mensen die e.e.a. zeker weten is genoeg. Ik verander het op de kaart en sluit die kwestie. Dank.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Berichten: 3162
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: GE SNK V3.0 - de laatste openstaande vragen

Bericht door ElektroThriller » 06 dec 2012 17:33

Nog even een dingetje dat me hier in het sneeuwse Schmallenberg te binnen schiet: in den beginne was er een 220 kV-station dat Robbenplaat heette - en nog steeds zo heet. Hierachter is een 380 kV-uitbreiding ertegenaan geplakt die vermoedelijk de naam Eemshaven heet. Kijk maar eens in de KCP-documenten - die ik hier weer eens niet bij me heb - voor het onderdeel 380 kV. Als e.e.a. bevestigd is: voorstel: Robbenplaat/Eemshaven.

PS. Er stond toch ergens een verwijzing naar een Duitse netkaart met in ieder geval RWE en 110 kV?
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Berichten: 3162
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: GE SNK V3.0 - de laatste openstaande vragen

Bericht door ElektroThriller » 08 dec 2012 11:04

@Weteringkade
In De Bosatlas van de energie is in de van Tennet afkomstige netkaart ook de 110 kV-lijn tussen Harculo via die portalenstraat en dan oostelijk van de 380 kV-lijn richting Hessenweg verdwenen. Het is zeer waarschijnlijk dat deze lijn nu al buiten gebruik is en dus wordt of zal worden gesloopt. Alle lijnen lopen nu immers via station Weteringkade. Je kunt deze lijn natuurlijk in V3.0 laten bestaan met een toevoeging 'waarschijnlijk niet meer in gebruik', of woorden van gelijke strekking.
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: GE SNK V3.0 - de laatste openstaande vragen

Bericht door Peter » 08 dec 2012 16:52

Lijkt me niet dat de 110kV lijn Harculo - Hessenweg oostelijk van de 380kV lijn nu al buiten gebruik is aangezien daar enkele jaren geleden nog nieuwe 110kV geleiders in zijn getrokken ter vervanging van de oude 4-bundel 220kV geleiders. Deze lijn is volgens mij in de plaats gekomen van de 110kV lijn die langs Zwolle Weteringkade liep, maar de Weteringkade zelf niet aan deed.

Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Berichten: 3162
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: GE SNK V3.0 - de laatste openstaande vragen

Bericht door ElektroThriller » 08 dec 2012 17:26

Peter schreef:Lijkt me niet dat de 110kV lijn Harculo - Hessenweg oostelijk van de 380kV lijn nu al buiten gebruik is aangezien daar enkele jaren geleden nog nieuwe 110kV geleiders in zijn getrokken ter vervanging van de oude 4-bundel 220kV geleiders. Deze lijn is volgens mij in de plaats gekomen van de 110kV lijn die langs Zwolle Weteringkade liep, maar de Weteringkade zelf niet aan deed.
Hans vertelt dat de lijn die langs Weteringkade liep nu op dat station zijn aangesloten. Per lijn zijn beide circuits aan beide uiteinden parallel geschakeld - althans, zo heb ik het begrepen. Als ik het fout zie hoor ik dat graag.
De lijn oostelijk van de 380 kV-lijn komt niet voor in de Tennet-netkaart uit de Bosatlas van de energie.
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Gebruikersavatar
Ot
Actief in het mainsite team
Berichten: 561
Lid geworden op: 11 dec 2011 21:59
Dichtstbijzijnde trafo: zwolle weteringkade

Re: GE SNK V3.0 - de laatste openstaande vragen

Bericht door Ot » 11 dec 2012 18:41

tusschenloegen heet geloof ik tussenklappen op de NAM kaart. Dat zegt dus nog niet of er ook een kabel heenligt maar wel dat de naam misschien moet veranderen als het wel zo is.
50 kV | DENK aan de kleintjes! STOP het UITRUIL BEGINSEL!!

Plaats reactie