Geen zorgen over sorry, hobby is hobby en dat moet vooral zo blijven. Een nare reden en helaas voor velen van ons herkenbaar. Vroeg of laat maakt iedereen zoiets mee in zijn omgeving. Het slaat de grond onder je bestaan vandaan, ongeacht of je religieus bent of niet. Wat overblijft is een niet te rechtvaardigen gevoel van wrede willekeur.Knarvel schreef:Sorry Hans (en anderen....) heb dit topic ff gemist omdat ik de laatste tijd wat minder met de hoby bezig geweest ben. Een goede vriend van mij is terminaal ziek en is de laatste dagen zo hard achteruit gegaan dat ik, naast mijn werk, zo veel mogelijk aandacht aan hem besteed heb, en dus wat minder aan de hobby ben toegekomen. Het is erg confronterend om in zo'n versnelling te zien hoe iemand zijn levenskracht kwijtraakt. Maar dat terzijde...
Afhankelijk dus van de scope, of het één geheel worden moet.Knarvel schreef:-> Grensoverschrijdende verbindingen
Ik denk dat tussen NL en BE de verbindingen op d grens moeten eindigen. Een andere aanpak is de kart voledig te integreren, dan vervalt het probleem vanzelf, is er echter eea aan nieuw werk te doen.
Ik heb de releasedatum maar even wat opgeschoven (ook dat kan straffeloos bij hobby's) zodat er op mijn gemak eens wat geëxperimenteerd kan worden met beide alternatieven, volledige integratie of een seamless fit op de grens. Ergens voel ik ook wel wat voor volledige integratie: dat zou het onderhoud (bug-reports, website, legenda, disclaimer) deerlijk vergemakkelijken in verhouding tot twee afzonderlijke kaarten. Plus dat het mooi overeenkomt met de scope van de site zelf: beide gebieden als één hobbygebied te zien.
Dat klinkt interessant. Maar voor deze twee groepen ben ik zelf fan van één extra stap differentiatie, namelijk 70 (65) kV in een oranjebruine kleur en 50 kV dan maar handhaven in geel. Alles t/m 49 kV zou dan inderdaad dezelfde kleur kunnen krijgen. In België staan er allerlei spannende spanningen van dat formaat bovengronds en ook in Nederland zien we 33 kV richting de windturbines lopen, dus er zijn nog wat verdwaalde mogelijkheden tot groei. Eén kleur voor alles tot 49 kV zie ik zeker zitten, want het maakt verdere groei mogelijk zonder de kaart in een Perzisch tapijt van allerhande kleuren te veranderen.Knarvel schreef:-> Kleurmatching
Tja, Ik zie een parallel tussen 50kV in NL, 70 kV in BE en 65 kV in LU. Geen idee wat er in Frankrijk onder de 110 kV zit... 50 - 70 kV is zeker geen middenspanning,dus kan er een eigen kleur aan gegeven worden, bv oranjebruin. Ales wat dan midenspanning is, (5 tot 49 kV), zou dan geel kunnen worden (blijven). Als de kleuren vast stan, graag ff een tabelletje met de numerieke kleurwaarden opzetten, zodat ik er makelijk op kan terugvallen.
Ook hier ga ik even mee stunten.
Overigens las ik dat Stedin op de Tweede Maasvlakte een 66 kV-net aanlegt. Lekker wel. Nieuwe spanning in Nederland, dat is prima. Maar had 65 kV gedaan ofzo, en geen 66.
Aan een tabelletje kan eenvoudig gewerkt worden. Even de hex- en RGB-component oplepelen met Huey en ik heb ze. Tabelletje is snel ergens op de site te droppen.
Laten we eens uitgaan van integratie en differentiatie tussen 70 (65) en 50 kV. Twee kleuren erbij zou het dan kunnen worden. 70 kV-bruin en <50 kV-nog-te-kiezen. Eigenlijk best vlot te doen.Knarvel schreef:-> Is er een legenda nodig?
Ja, maar dat beperkt zich tot de NL-legende met een BE-spanning uit te breiden...
Nog een argument voor een geintegreerde kaart.
Vanzelfsprekend komen de nicknames Knarvel en Shrek er dan bijop te staan op de main site.Knarvel schreef:-> Het site-embleempje in de linker onderhoek
aardig dat je eraan denkt, maar ik weet ook zo wel wat ik gedaan heb. Ik stel me graag achter het algemeen belang van de website.M'n nickname in de credits opnemen mag natuurlijk altijd...
Opnieuw wel een sterk argument voor volledige integratie. Dat voorkomt gedoe met langs elkaar heem lopende versienummers. Als ik de zaak onder de klep zo weet in te richten dat een aanpassing in bijvoorbeeld een Belgische 150 kV-lijn zich makkelijk laat invoeren in een nieuwe release (door botweg de map te overschrijven met de update), dan is het aardig te doen.Knarvel schreef:-> Bug-reports, versies, onderhoud en aanpassen van de site
Nou ja, een-ieder die wat bijstuurt aan contend is in principe de meest geschikte persoon om ook het onderhoud aan deze contend te doen, alleen al omdat hij het een en ander het beste kent. Aangaande de kaarten kan diteigenlijk ook door anderen gedaan worden, omdat dit toch alemaal zeer uniform is.
[quote="Knarvel]
Nou dat is dan al weer een wat oudere hoor...[/quote]Hans schreef: Ik heb momenteel versie V.030a als het meest actuele concept (hopelijk is dat inderdaad de meest actuele bèta) en het ziet er prachtig uit.
Als Shrek of jij dan zo vriendelijk willen zijn om de meest actuele versie door te sturen, dan kan ik daar wat mee gaan stoeien i.v.m. het onderste punt hierbeneden.
[/quote]Knarvel schreef:Nou ja, veel van die indeling is zo omdat met deze hiërarchie de kleuren en stations-symbolem gemakkelijk te repliceren waren... Erg lang is er niet over nagedacht moet ik zeggen. Ik voel zoals al gezegd veel voor een geintegreerde Benelux kaart, dan kan de opbouw meteen ook gelijk getrokken worden.Hans schreef: Dat de kaart onder de motorkap een heel andere hiërarchie heeft als de reeds bestaande Nederlandse kaart is even wennen, maar daar ga ik verder niet teveel aan zitten. Tenslotte hebben de bouwers zo hun overwegingen voor deze indeling.
Dat wordt technisch nog het meest boeiend. Ik ga even broeden op een manier waarop bij volledige integratie alle bovenstaande punten makkelijk hanteerbaar blijven: update implementeren, gebruiksgemak voor de eindgebruikers, "pocketering" en deelnetten (gepland in V4.0 van de NL-kaart) en toekomstige implementie van centales.
Om nog maar te zwijgen van wat er mogelijk is met mastbolletjes, maar dat is een discussie die elders gevoerd wordt.
Bedankt voor de input. Ik zie een boel mogelijkheden.