GE-netkaarten Belgie en Luxemburg

Discussie over netkaarten, waaronder onze eigen HoogspanningsNet Netkaart
Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3820
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: GE-netkaarten Belgie en Luxemburg

Bericht door Hans » 30 jun 2013 16:00

Knarvel schreef:Sorry Hans (en anderen....) heb dit topic ff gemist omdat ik de laatste tijd wat minder met de hoby bezig geweest ben. Een goede vriend van mij is terminaal ziek en is de laatste dagen zo hard achteruit gegaan dat ik, naast mijn werk, zo veel mogelijk aandacht aan hem besteed heb, en dus wat minder aan de hobby ben toegekomen. Het is erg confronterend om in zo'n versnelling te zien hoe iemand zijn levenskracht kwijtraakt. Maar dat terzijde...
Geen zorgen over sorry, hobby is hobby en dat moet vooral zo blijven. Een nare reden en helaas voor velen van ons herkenbaar. Vroeg of laat maakt iedereen zoiets mee in zijn omgeving. Het slaat de grond onder je bestaan vandaan, ongeacht of je religieus bent of niet. Wat overblijft is een niet te rechtvaardigen gevoel van wrede willekeur.
Knarvel schreef:-> Grensoverschrijdende verbindingen
Ik denk dat tussen NL en BE de verbindingen op d grens moeten eindigen. Een andere aanpak is de kart voledig te integreren, dan vervalt het probleem vanzelf, is er echter eea aan nieuw werk te doen.
Afhankelijk dus van de scope, of het één geheel worden moet.
Ik heb de releasedatum maar even wat opgeschoven (ook dat kan straffeloos bij hobby's) zodat er op mijn gemak eens wat geëxperimenteerd kan worden met beide alternatieven, volledige integratie of een seamless fit op de grens. Ergens voel ik ook wel wat voor volledige integratie: dat zou het onderhoud (bug-reports, website, legenda, disclaimer) deerlijk vergemakkelijken in verhouding tot twee afzonderlijke kaarten. Plus dat het mooi overeenkomt met de scope van de site zelf: beide gebieden als één hobbygebied te zien.
Knarvel schreef:-> Kleurmatching
Tja, Ik zie een parallel tussen 50kV in NL, 70 kV in BE en 65 kV in LU. Geen idee wat er in Frankrijk onder de 110 kV zit... 50 - 70 kV is zeker geen middenspanning,dus kan er een eigen kleur aan gegeven worden, bv oranjebruin. Ales wat dan midenspanning is, (5 tot 49 kV), zou dan geel kunnen worden (blijven). Als de kleuren vast stan, graag ff een tabelletje met de numerieke kleurwaarden opzetten, zodat ik er makelijk op kan terugvallen.
Dat klinkt interessant. Maar voor deze twee groepen ben ik zelf fan van één extra stap differentiatie, namelijk 70 (65) kV in een oranjebruine kleur en 50 kV dan maar handhaven in geel. Alles t/m 49 kV zou dan inderdaad dezelfde kleur kunnen krijgen. In België staan er allerlei spannende spanningen van dat formaat bovengronds en ook in Nederland zien we 33 kV richting de windturbines lopen, dus er zijn nog wat verdwaalde mogelijkheden tot groei. Eén kleur voor alles tot 49 kV zie ik zeker zitten, want het maakt verdere groei mogelijk zonder de kaart in een Perzisch tapijt van allerhande kleuren te veranderen.
Ook hier ga ik even mee stunten.

Overigens las ik dat Stedin op de Tweede Maasvlakte een 66 kV-net aanlegt. Lekker wel. Nieuwe spanning in Nederland, dat is prima. Maar had 65 kV gedaan ofzo, en geen 66.

Aan een tabelletje kan eenvoudig gewerkt worden. Even de hex- en RGB-component oplepelen met Huey en ik heb ze. Tabelletje is snel ergens op de site te droppen.
Knarvel schreef:-> Is er een legenda nodig?
Ja, maar dat beperkt zich tot de NL-legende met een BE-spanning uit te breiden...
Nog een argument voor een geintegreerde kaart.
Laten we eens uitgaan van integratie en differentiatie tussen 70 (65) en 50 kV. Twee kleuren erbij zou het dan kunnen worden. 70 kV-bruin en <50 kV-nog-te-kiezen. Eigenlijk best vlot te doen.
Knarvel schreef:-> Het site-embleempje in de linker onderhoek
aardig dat je eraan denkt, maar ik weet ook zo wel wat ik gedaan heb. Ik stel me graag achter het algemeen belang van de website.M'n nickname in de credits opnemen mag natuurlijk altijd...
Vanzelfsprekend komen de nicknames Knarvel en Shrek er dan bijop te staan op de main site.
Knarvel schreef:-> Bug-reports, versies, onderhoud en aanpassen van de site
Nou ja, een-ieder die wat bijstuurt aan contend is in principe de meest geschikte persoon om ook het onderhoud aan deze contend te doen, alleen al omdat hij het een en ander het beste kent. Aangaande de kaarten kan diteigenlijk ook door anderen gedaan worden, omdat dit toch alemaal zeer uniform is.
Opnieuw wel een sterk argument voor volledige integratie. Dat voorkomt gedoe met langs elkaar heem lopende versienummers. Als ik de zaak onder de klep zo weet in te richten dat een aanpassing in bijvoorbeeld een Belgische 150 kV-lijn zich makkelijk laat invoeren in een nieuwe release (door botweg de map te overschrijven met de update), dan is het aardig te doen.

[quote="Knarvel]
Hans schreef: Ik heb momenteel versie V.030a als het meest actuele concept (hopelijk is dat inderdaad de meest actuele bèta) en het ziet er prachtig uit.
Nou dat is dan al weer een wat oudere hoor...[/quote]
Als Shrek of jij dan zo vriendelijk willen zijn om de meest actuele versie door te sturen, dan kan ik daar wat mee gaan stoeien i.v.m. het onderste punt hierbeneden.
Knarvel schreef:
Hans schreef: Dat de kaart onder de motorkap een heel andere hiërarchie heeft als de reeds bestaande Nederlandse kaart is even wennen, maar daar ga ik verder niet teveel aan zitten. Tenslotte hebben de bouwers zo hun overwegingen voor deze indeling.
Nou ja, veel van die indeling is zo omdat met deze hiërarchie de kleuren en stations-symbolem gemakkelijk te repliceren waren... Erg lang is er niet over nagedacht moet ik zeggen. Ik voel zoals al gezegd veel voor een geintegreerde Benelux kaart, dan kan de opbouw meteen ook gelijk getrokken worden.
[/quote]
Dat wordt technisch nog het meest boeiend. Ik ga even broeden op een manier waarop bij volledige integratie alle bovenstaande punten makkelijk hanteerbaar blijven: update implementeren, gebruiksgemak voor de eindgebruikers, "pocketering" en deelnetten (gepland in V4.0 van de NL-kaart) en toekomstige implementie van centales.

Om nog maar te zwijgen van wat er mogelijk is met mastbolletjes, maar dat is een discussie die elders gevoerd wordt.
Bedankt voor de input. Ik zie een boel mogelijkheden.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

captain007
110 kV
Berichten: 135
Lid geworden op: 23 apr 2013 22:31
Dichtstbijzijnde trafo: Druten

Re: GE-netkaarten Belgie en Luxemburg

Bericht door captain007 » 17 jul 2013 13:48

Is nu uiteindelijk ook de bedoeling dat het 65 kV net op de netkaart van Luxemburg gaat verschijnen? Was daar vorige week en vond deze masten en draden wel erg veel lijken op wat in andere landen als 150 kV leiding zou worden gebruikt. Nu lijkt het net alsof er maar een paar leidingen lopen, terwijl er in feite veel meer bovengrondse hoogspanningsleidingen lopen die niet als middenspanning kunnen worden gezien. Wat is eigenlijk de reden waarom die Luxemburgers 65 kV gebruiken om hun stroom te distribueren naar het middenspanningsnet?

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2491
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: GE-netkaarten Belgie en Luxemburg

Bericht door Shrek » 17 jul 2013 20:49

captain007 schreef:Is nu uiteindelijk ook de bedoeling dat het 65 kV net op de netkaart van Luxemburg gaat verschijnen? Was daar vorige week en vond deze masten en draden wel erg veel lijken op wat in andere landen als 150 kV leiding zou worden gebruikt. Nu lijkt het net alsof er maar een paar leidingen lopen, terwijl er in feite veel meer bovengrondse hoogspanningsleidingen lopen die niet als middenspanning kunnen worden gezien. Wat is eigenlijk de reden waarom die Luxemburgers 65 kV gebruiken om hun stroom te distribueren naar het middenspanningsnet?
Ik denk dat je de 65 met 220 hebt vergist De 65 kV is echt wel duidelijk kleiner dan 150 of 220 hoor.
En waarom 65? Dit is een spanningsniveau dat voldoende is voor de dunbevolkte gebieden in noord-Luxemburg (net als de 70 kV in zuid-België).

captain007
110 kV
Berichten: 135
Lid geworden op: 23 apr 2013 22:31
Dichtstbijzijnde trafo: Druten

Re: GE-netkaarten Belgie en Luxemburg

Bericht door captain007 » 17 jul 2013 20:59

Shrek schreef:Ik denk dat je de 65 met 220 hebt vergist De 65 kV is echt wel duidelijk kleiner dan 150 of 220 hoor.
Zat bij Waldbillig en daar loopt volgens mij wel een 65 kV lijn (lijn Freckeisen - Rosport als ik mij niet vergis) als ik de kaartjes op de site mag geloven die daar staan. Die lijn heeft donaumasten die ik wel vrij groot vind voor een 65 kV lijn namelijk. Er zitten wel een paar grote crossings in die het mogelijk verklaren, zoals eentje over het Mullerthal. Een deel van de lijn heeft dan ook donaumasten met een enkele bliksemdraad en gedeeltes met een ander topstuk met twee bliksemdraden. De trafo's die bij het station Freckeisen stonden waren volgens mij van het type 65 kV/20 kV als ik het goed onthouden heb.

Gebruikersavatar
Knarvel
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1180
Lid geworden op: 29 apr 2012 18:19
Dichtstbijzijnde trafo: Waarderpolder

Re: GE-netkaarten Belgie en Luxemburg

Bericht door Knarvel » 19 jul 2013 10:54

captain007 schreef:Is nu uiteindelijk ook de bedoeling dat het 65 kV net op de netkaart van Luxemburg gaat verschijnen? Was daar vorige week en vond deze masten en draden wel erg veel lijken op wat in andere landen als 150 kV leiding zou worden gebruikt.
Ja, dat is de bedoeling! Zag dat daar een stukje lijn op de kaart ontbreekt, dat staat er nu ook bij. (lijn Freckeisen - Manertchen - Rosport). En deze lijn is idd 65kV. Iets zuidelijker loopt dan de 220kV lijn vanuit Duitsland naar Heisdorf.

Waarom er groter lijkende masten gebruikt werden kan vele oorzaken hebben, meest voor de hand liggend is dat voorzien is de lijn in de toekomst naar een hogere spanning op te waarderen, en er nu alvast het zwaardere materiaal gebruikt is.

Als je in de buurt van zo'n lijn bent help je ons enorm door wat foto's van de bordjes op de masten te maken... Als je dan ook nog de geografische coördinaten erbij hebt is dat helemaal "the heäven".

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3820
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: GE-netkaarten Belgie en Luxemburg

Bericht door Hans » 04 feb 2014 22:34

Even bumpen.
Tot mijn verbazing kwam ik zonet een soort netkaart van Vlaanderen tegen waar doodleuk een belangrijk deel van het 36 kV-netwerk op staat. Was deze al bekend bij de Belgische forumleden?

Afbeelding

http://www.medischmilieukundignetwerk.b ... vFcHPl5P7U
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2491
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: GE-netkaarten Belgie en Luxemburg

Bericht door Shrek » 05 feb 2014 00:01

Hans schreef:Even bumpen.
Tot mijn verbazing kwam ik zonet een soort netkaart van Vlaanderen tegen waar doodleuk een belangrijk deel van het 36 kV-netwerk op staat. Was deze al bekend bij de Belgische forumleden?

Afbeelding

http://www.medischmilieukundignetwerk.b ... vFcHPl5P7U
Die kaart an sich heb ik nog niet eerder gezien. Maar de kwaliteit is nogal laag, er is beter materiaal beschikbaar volgens mij.

We hebben trouwens nog steeds de GE-file liggen met daarop alle bovengrondse delen van het 36kV-net.

Gebruikersavatar
Ot
Actief in het mainsite team
Berichten: 561
Lid geworden op: 11 dec 2011 21:59
Dichtstbijzijnde trafo: zwolle weteringkade

Re: GE-netkaarten Belgie en Luxemburg

Bericht door Ot » 05 feb 2014 12:26

dat klopt, die hebben we nog ja!
ik k denk dat we die mee kunnen nemen op versie 4.2 want ze zijn inderdaad al ingetekend op de concept kaart van België van voor V4.0. Maar als er een meer actuele situatie is, stuur die alsjeblieft op want zelf zijn hans en ik nog nooit in het gebied rond Namur geweest laat staan dat we er verstand van hebben, we zijn helemaal afhankelijk van anderen daar
50 kV | DENK aan de kleintjes! STOP het UITRUIL BEGINSEL!!

captain007
110 kV
Berichten: 135
Lid geworden op: 23 apr 2013 22:31
Dichtstbijzijnde trafo: Druten

Re: GE-netkaarten Belgie en Luxemburg

Bericht door captain007 » 23 okt 2014 12:49

Tip voor de kaartenmakers van Luxemburg. Sinds vandaag is streetview gelanceerd in Luxemburg. Ik denk dat dit het nodige speurwerk wat eenvoudiger maakt.

Gebruikersavatar
Knarvel
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1180
Lid geworden op: 29 apr 2012 18:19
Dichtstbijzijnde trafo: Waarderpolder

Re: GE-netkaarten Belgie en Luxemburg

Bericht door Knarvel » 24 okt 2014 14:32

Hee, dat is inderdaat goed nieuws! Ga er meteen eens rondneuzen. Bedankt voor de info!

Plaats reactie