Netkaartproject PL

Discussie over netkaarten, waaronder onze eigen HoogspanningsNet Netkaart
Gebruikersavatar
Dave
110 kV
Berichten: 134
Lid geworden op: 11 sep 2015 17:56
Dichtstbijzijnde trafo: Nederweert

Netkaartproject PL

Bericht door Dave » 14 jul 2018 20:09

Nadat ik te ijverig was geweest om de VS in te teken, heb ik maar (voorzichtig) besloten dat ik Polen onder mijn hoede ga nemen.

Ik heb wat initiële onderzoek gedaan, en heb de netkaart van de poolse TSO (PSE) gevonden alsook de netkaart van polen (kan er niet direct naar linken helaas). Deze zal ik dan samen met openstreetmap als bron gebruiken, aangezien hier alleen de voltages 400kV(?) en 220kV staan ingetekend (de 110kV net zal ik dan van OpenStreetMap moeten plukken.).

Hoewel ik er mee ben begonnen, zal ik er noodgedwongen opnieuw mee moeten beginnen aangezien google earth het werk abrupt neer legde (lees crashte) met het gevolg dat alles weg was. :jijvuile: :haar: :kopstoter:

Anyway, ik zal morgen ofzo de draad weer oppakken, en er weer aan beginnen. Maar dit keer zal ik wel mijn werk verschillende keren opslaan. :lekkerpuh:

Edit: Heb al een beginnetje gemaakt, zie bijlage
Netkaart PL.kmz
Al 3 stations ingetekend, heeft al deels het structuur van de netkaartbijbel.
(12.7 KiB) 541 keer gedownload

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Netkaartproject PL

Bericht door BaDu » 15 jul 2018 08:48

Dave schreef:
14 jul 2018 20:09
Nadat ik te ijverig was geweest om de VS in te teken, heb ik maar (voorzichtig) besloten dat ik Polen onder mijn hoede ga nemen.

Ik heb wat initiële onderzoek gedaan, en heb de netkaart van de poolse TSO (PSE) gevonden alsook de netkaart van polen (kan er niet direct naar linken helaas). Deze zal ik dan samen met openstreetmap als bron gebruiken, aangezien hier alleen de voltages 400kV(?) en 220kV staan ingetekend (de 110kV net zal ik dan van OpenStreetMap moeten plukken.).

Hoewel ik er mee ben begonnen, zal ik er noodgedwongen opnieuw mee moeten beginnen aangezien google earth het werk abrupt neer legde (lees crashte) met het gevolg dat alles weg was. :jijvuile: :haar: :kopstoter:

Anyway, ik zal morgen ofzo de draad weer oppakken, en er weer aan beginnen. Maar dit keer zal ik wel mijn werk verschillende keren opslaan. :lekkerpuh:

Edit: Heb al een beginnetje gemaakt, zie bijlage
Netkaart PL.kmz
Kijk aan, geweldig! :love
Polen is inderdaad een zwart gat in onze kaart en vormt een welkome aanvulling.

Een eerste blik op de KMZ : ziet er prima uit ik denk dat eea probleemloos via de import de kaart op kan.
Maar dan moet je wel de items in deze KMZ uit jouw werkversie verwijderen, anders komen die er bij een volgende import dubbel in.
Laat maar even weten of je doorgaat met intekenen en dat we straks in een keer een grote import doen of dat je dat in kleine stapjes wilt doen en dus vaker een KMZ opstuurt. Verder kan je als je wilt wmb ook een beheerder account krijgen, dan kan je zelf de imports doen.

De 110kV netten zal inderdaad wel even spitten worden, ik vermoed dat die netten bij regionale netbeheerders ondergebracht zijn en dat er best een paar kunnen zijn, maar we zijn al heel blij met de 380 en 220kV netten (en hoger indien aanwezig).

Verder nog een tip die je iets tijd kan besparen, de kleuren hoef je niet persé goed toe te kennen, het plaatsen in het juiste spanningsmapje volstaat al om bij import de juiste kleur te geven. :leraar:
KML-generator generator

Gebruikersavatar
Dave
110 kV
Berichten: 134
Lid geworden op: 11 sep 2015 17:56
Dichtstbijzijnde trafo: Nederweert

Re: Netkaartproject PL

Bericht door Dave » 15 jul 2018 09:28

Ik zal vandaag, of een dezer dagen verder gaan met het intekenen van polen.

Zal kijken hoever ik deze keer kom, en zal dan ook een geupdate versie geven.

Als ik helemaal klaar ben dan zal ik hier de complete versie uploaden.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3820
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Netkaartproject PL

Bericht door Hans » 15 jul 2018 15:36

Ook van mijn kant enthousiasme. Even de SwePol-kabel aansluiten en we kunnen een HVDC-handshake in de Oostzee doen. 8-)

Polen is een land waar behoefte aan is en het is tot nu toe nog amper tot niet ontgonnen. Er moet daar veel moois staan, maar in tegenstelling tot de Scandinavische talen (behalve Fins) kan ik helemaal niets met Slavische talen. Niemand hier wellicht. De enige bron die niet Poolstalig is, is de ENTSO-E netkaart. Die toont alleen het koppelnet op buitengewoon abstracte wijze, maar voor de stationsnamen in normale karakters is hij wel handig.

In tegenstelling tot het Rührgebiet is in Silezië nog een enorme berg actieve mijnbouw, zware industrie en fossiele productie voorhanden en op filmpjes uit het gebied blijkt dat veel daarvan nog altijd in actieve dienst is. De meest idiote 110 kV-verknopingen en aansluitingen moeten er bestaan. Een mammoetklus, maar wel een hele mooie.

Naar om van die crash te horen, maar Knarvel heeft er ook redelijk wat ervaring mee...
GE is in de laatste desktopreleases net zo stabiel als de Venezolaanse bank en op de langere termijn maken we ons wat zorgen over de continuïteit.

Een compleet bestand van het koppelnet van een heel land uploaden als een soort tadaaaa!is niet heel gebruikelijk. Een koppelnet bouwen doen wij zelf (tot zover ik weet iedereen hier) altijd stukje bij beetje. Je carteert eens wat, slaat het op, uploadt het resultaat, gooit de hele mappenboom inhoudelijk weer volledig leeg om dubbelingen te voorkomen maar de structuur te behouden, en gaat verder aan de volgende batch. Op die manier propageer je langzaam maar zeker een heel land door. De kans op crashes van GE vanwege een volgelopen werkgeheugen of (erger) verlies van je hele werkset omdat er iets corrupt is geraakt is dan kleiner.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Dave
110 kV
Berichten: 134
Lid geworden op: 11 sep 2015 17:56
Dichtstbijzijnde trafo: Nederweert

Re: Netkaartproject PL

Bericht door Dave » 15 jul 2018 20:19

Ik ben vandaag ook weer eens aan de slag geweest, en ben tot poznan gekomen. Maar het leeggooien en weer verder gaan zal ik me wel aanleren.

En over de stabiliteit van GE gesproken, alle software van google laat te wensen over en hebben wel eens scherpe kantjes, aangezien google alles rushed als het om updates gaat. Android is een prima voorbeeld hiervan, maar vandaag de dag zijn bugs gewoon een deel van de software :fok:

Misschien moet ik eens kijken hoe ik Qgis moet gebruiken, aangezien GE ook veel processor kracht vraagt.

Ook moeten we de lijst van mastsoorten uitbereiden, zoals je ziet in de lijn van Kromolice naar Plewiska, ik kom omgekeerde donau masten tegen, en dubbelvlag masten met een donau configuratie eronder.

anyhow, hier is mijn progressie zover (nog niet voor de upload btw.)
Bijlagen
Netkaart PL.kmz
Netkaart Polen episode 2 (poznan)
(25.47 KiB) 502 keer gedownload

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Netkaartproject PL

Bericht door BaDu » 15 jul 2018 20:38

Nogmaals : Zie er goed uit!! :DD
KML-generator generator

Gebruikersavatar
Knarvel
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1180
Lid geworden op: 29 apr 2012 18:19
Dichtstbijzijnde trafo: Waarderpolder

Re: Netkaartproject PL

Bericht door Knarvel » 16 jul 2018 20:00

Mooi werk! Hier heb je nog een andere kaart van het poolse net, die geeft ook de lijn nummers.
Ik heb ff snel de interconnektoren vanuit Tschechie naar Polen tot aan de poolse grens ingetekend, kan je daar direkt op aansluiten.

Gebruikersavatar
Dave
110 kV
Berichten: 134
Lid geworden op: 11 sep 2015 17:56
Dichtstbijzijnde trafo: Nederweert

Re: Netkaartproject PL

Bericht door Dave » 16 jul 2018 21:32

Knarvel schreef:
16 jul 2018 20:00
Mooi werk! Hier heb je nog een andere kaart van het poolse net, die geeft ook de lijn nummers.
Ik heb ff snel de interconnektoren vanuit Tschechie naar Polen tot aan de poolse grens ingetekend, kan je daar direkt op aansluiten.
Kijk eens aan, een gedetailleerde kaart. Daar heb ik eker wat aan

Momenteel heb ik de volgende stations ingetekend
  • Mikulowa
  • Czarns
  • Pasikurowice
  • Ostrow
  • Kromolice
  • Plewiska
Met de lijnen H001, H002, H005, H006 en H201

Nu nog eventjes de structuur aanpassen conform de netkaart bijbel, en gebied A is zo goed als af :grin:

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3820
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Netkaartproject PL

Bericht door Hans » 16 jul 2018 22:55

Dave schreef:
16 jul 2018 21:32
Nu nog eventjes de structuur aanpassen conform de netkaart bijbel, en gebied A is zo goed als af :grin:

Daar zit nog wel een klein grondkabeltje onder het gras: de netkaartbijbel V7 (aangepast en richting gevend aan release cycle 7 in ontwikkeling) schetst de mappenstructuur zoals die beraamd wordt vanaf cycle 7. Momenteel draaien we echter nog cycle 6 en daarin is de mappen- en lagenstructuur minder optimaal. Als je kijkt naar de verschillen zal je zien dat in de netkaartbijbel voor cycle 7 de lagen grondkabel/luchtlijn, concessiehouder en deelnet zijn verdwenen. Elders in deze hoek kan je discussies vinden over de zin en onzin van sommige historisch gegroeide lagen en waarom we er in sommige gevallen vanaf kunnen in de volgende release.

Het stukje Polen ziet er goed uit! Mappen kloppen en de intekenprecisie is ook prima.
Styling en icoontjes hoef je je niet druk over te maken. Zoals Bas al aangeeft is dat sinds cycle 5 volledig automatisch gestyled aan de hand van de objectdata uit de database, die weer deels afhangt van de plek in de mappenboom en voor een ander deel van handmatig ingeklopte info. :grin:
In feite is het automagisch stylen een van de grootste voordelen: het maakt alles veel makkelijker. Maar apart genoeg is het ook de reden waarom we ooit een cartograaf zijn kwijtgeraakt, want die had juist lol in die eigen touch en het extra werk van handmatige icooncombinaties.

Overigens interessant dat Polen de koppelnetspanning juist weer op 400 kV definieert. Het wordt steeds interessanter waarom Duitsland (en met Duitsland ook de Benelux) het 380 kV zijn gaan noemen, terwijl het om precies hetzelfde koppelnet met dezelfde spanning van vaak boven 410 kV en dezelfde NEN-tolerantie gaat.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Dave
110 kV
Berichten: 134
Lid geworden op: 11 sep 2015 17:56
Dichtstbijzijnde trafo: Nederweert

Re: Netkaartproject PL

Bericht door Dave » 17 jul 2018 15:41

Hans schreef:
16 jul 2018 22:55


Daar zit nog wel een klein grondkabeltje onder het gras: de netkaartbijbel V7 (aangepast en richting gevend aan release cycle 7 in ontwikkeling) schetst de mappenstructuur zoals die beraamd wordt vanaf cycle 7. Momenteel draaien we echter nog cycle 6 en daarin is de mappen- en lagenstructuur minder optimaal. Als je kijkt naar de verschillen zal je zien dat in de netkaartbijbel voor cycle 7 de lagen grondkabel/luchtlijn, concessiehouder en deelnet zijn verdwenen. Elders in deze hoek kan je discussies vinden over de zin en onzin van sommige historisch gegroeide lagen en waarom we er in sommige gevallen vanaf kunnen in de volgende release.

Het stukje Polen ziet er goed uit! Mappen kloppen en de intekenprecisie is ook prima.
Styling en icoontjes hoef je je niet druk over te maken. Zoals Bas al aangeeft is dat sinds cycle 5 volledig automatisch gestyled aan de hand van de objectdata uit de database, die weer deels afhangt van de plek in de mappenboom en voor een ander deel van handmatig ingeklopte info. :grin:
In feite is het automagisch stylen een van de grootste voordelen: het maakt alles veel makkelijker. Maar apart genoeg is het ook de reden waarom we ooit een cartograaf zijn kwijtgeraakt, want die had juist lol in die eigen touch en het extra werk van handmatige icooncombinaties.

Overigens interessant dat Polen de koppelnetspanning juist weer op 400 kV definieert. Het wordt steeds interessanter waarom Duitsland (en met Duitsland ook de Benelux) het 380 kV zijn gaan noemen, terwijl het om precies hetzelfde koppelnet met dezelfde spanning van vaak boven 410 kV en dezelfde NEN-tolerantie gaat.
Dan ga ik zeker eventjes versie 7 van de bijbel doorspitten.

En nog iets dat ik vergeten ben, als alles meezit krijgen we ook 750 kV op de netkaart erbij, namelijk de interconnect met ukraine
Edit: te vroeg gejuicht, de 750 kV lijn blijkt volgens sommige bronnen spanningsloos te zijn https://en.wikipedia.org/wiki/Rzesz%C3% ... _powerline :cry:

Plaats reactie