Netkaartproject PL

Discussie over netkaarten, waaronder onze eigen HoogspanningsNet Netkaart
BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Netkaartproject PL

Bericht door BaDu » 22 jul 2018 12:02

Dave schreef:
21 jul 2018 18:33
Waar ik intussen ook ben achtergekomen is dat het koppelnet (400/220 kV) geen trafo's hebben voor de middenspanning, en alleen de 110 kV lijnen zijn aangesloten op de middenspanningstrafo's.
Interessante opstelling
Dat klopt in het algemeen wel idd, toevallig had ik daar kort geleden een discussie met Hans over:
In de meeste landen zijn de stappen EHS (400/380/220)- HS (150/110/90/70/66/63/50) - MS (33/20/10).

We gaan nu een beetje offtopic, maar toch is het misschien leuk om dit wat meer toe te lichten:

Waarom is dit zo?
De maximale stroom die door een vermogensschakelaar technisch gezien eenvoudig (en dus goedkoop) onderbroken kan worden ligt rond de 4000A, daarboven kom je op heel bijzondere en dure schakelaars, een standaardwaarde is 3150A of 4000A.

Deze waarde geldt eigenlijk voor alle spanningsniveaus (380 tm 10kV en zelfs LS). Dat heeft tot gevolg dat de maximale transformator grootte die 10kV voedt ca 70MVA is. Als je die op de hoogspanningszijde aansluit op 380/220 is dit eigenlijk een heel kleine trafo en wordt de stroom in primaire wikkeling erg klein (105A bij 380kV). Je zou dan voor deze hele kleine stroom een compleet en duur 380kV trafoveld moeten bouwen. De kosten hiervan zijn onevenredig hoog.

Verder worden de kosten van een EHS trafo voor een groot deel bepaald door de primaire wikkeling ("ongeacht" het vermogen hiervan). Een kleine EHS/MS trafo is daardoor onevenredig duur.

Het is dus kortweg gewoon te duur om direct van EHS naar MS te transformeren, je ziet het dan ook zelden gebeuren.
Verder is het transport van de grote stromen (>4000A) over grote afstanden met MS erg inefficient, het zou de geleider enorm duur maken en de netverliezen zouden flink hoger zijn dan nu het geval. De afstanden worden groter omdat je nu eenmaal zon groot 380kV station niet overal kwijt kunt en deze bovendien ook erg duur zijn.

De tussenstap via HS is dus economisch gezien een heel logische. Maar eigenlijk is deze onderverdeling ook historisch zo gegroeid:
De eerste elektrische netten voor het transport van elektriciteit van enige omvang waren 6 of 10kV, Dit waren de bekende gemeentelijke netten. Deze kleine netjes werden in een latere fase doormiddel van de koppelnet op een hoger spanningsniveau gekoppeld. Dit zijn de provinciale netten zoals de PNEM/PGEM en andere provinciale maatschappijen die bouwden. Dat begon in NL met 50kV en werd later ook 110 en 150kV. Nog weer later werden deze regionale 110/150 netten weer gekoppeld met een koppelnel op een hoger spanningsniveau, dit net kennen we als het landelijk 380/220kV koppelnet.

Bij de invoering van een nieuw niveau koppelnet werd eigenlijk steeds de hoogste spanning gekozen die op dat moment economisch goed te betalen was. Deze spanning werd door de technische ontwikkelingen in de loop van de afgelopen 100jaar steeds hoger en hoger. Inmiddels is 400kV heel gewoon en worden hele lange en zware lijnen inmiddels met 600 tot 800kV gebouwd.

Maar daar stopt het niet: In Europees verband wordt gesproken over een nog hoger niveau koppelnet waarvoor DC gebruikt zou moeten worden. De eerste aanzet daarvoor wordt in DLD gebouwd : de zgn SuedOst-Link verbinding is er daar een van.

Toch komt een EHS/MS trafo vaker voor dan je dan misschien zou denken:
De machinetrafo (de transformator die een grote generator aansluit op het EHS-net) is een MS naar EHS transformator. De machinetrafo/generator combinatie wordt beschermd met zon dure vermogensschakelaar zoals hiervoor genoemd (Siemens maakt ze tot 12500A).

In Nederland zou ik eigenlijk maar een voorbeeld weten van een MS aansluiting op het EHS net (muv de machinatrafo's hierboven), nl Borssele 2e Noodvoeding. Dit is een EHS/MS trafo die de kerncentrale van Borssele in een noodgeval kan voorzien van een hulpvoeding.
Er zijn er misschien wel meer, ik houdt me aanbevolen mocht iemand meer voorbeelden weten.

ps
De waarde van de 4000A vermogensschakelaar verklaard meteen de maximale transport capaciteit in die in NL wordt gebruikt op 380kV lijnen: 4000*380*1,73 = 2629MVA. En zo hangt alles met alles aan elkaar.

/offtopic :D
KML-generator generator

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2491
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Netkaartproject PL

Bericht door Shrek » 23 jul 2018 18:43

In België gebeurt het wel. 50 MVA transfos 220-15 kV komen in België op meerdere plaatsen voor, onder andere Lixhe, Romsée, Villeroux, Aubange, ... hebben ze. Vermits er op 70kV quasi geen productie is moet alle vermogen toch uit het 220kV-net getransformeerd worden, door rechtstreeks van ZHS naar MS te gaan bespaar je een transformatiestap en kan er in die stations met lichtere transfos 220-70kV gewerkt worden.
De evolutie is bovendien om in de 220kV-posten alle vermogen naar MS rechtstreeks uit de 220kV te halen en de 70kV-MS overal af te breken. Onder andere in Latour, Marcourt en Romsée zijn deze werken gepland. Het aantal transfos 220-15 kV zal in België de komende jaren dus nog gevoelig toenemen.

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Netkaartproject PL

Bericht door BaDu » 23 jul 2018 21:38

Kijk aan weer wat geleerd, kennelijk kan het vanaf 220kV wel uit om naar 15kV te gaan.
KML-generator generator

Gebruikersavatar
Dave
110 kV
Berichten: 134
Lid geworden op: 11 sep 2015 17:56
Dichtstbijzijnde trafo: Nederweert

Re: Netkaartproject PL

Bericht door Dave » 27 jul 2018 17:32

Ziezo het 4de deel is ook weer ingetekend. Heb de cirkel met Wielopole dicht gemaakt.

Nu heb ik 3 weekjes vakantie, en ben ik dus niet in staat om de netkaart verder in te tekenen, aangezien ik mijn computer dan niet heb.

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Netkaartproject PL

Bericht door BaDu » 28 jul 2018 00:05

Nette update weer!
Fijne vakantie!!
KML-generator generator

Gebruikersavatar
Dave
110 kV
Berichten: 134
Lid geworden op: 11 sep 2015 17:56
Dichtstbijzijnde trafo: Nederweert

Re: Netkaartproject PL

Bericht door Dave » 28 aug 2018 16:53

He weer een hele rits doorgevoerd, inclusief het inversterstation. Dus hans kan de swepol lijn intekenen.

Het enige wat er nog ingetekend moet worden zijn de schakeltuinen van gdansk I, aangezien er maar twee verschillende tuinen beschikbaar zijn i.p.v 3

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3820
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Netkaartproject PL

Bericht door Hans » 28 aug 2018 22:52

Dave schreef:
28 aug 2018 16:53
He weer een hele rits doorgevoerd, inclusief het inversterstation. Dus hans kan de swepol lijn intekenen.
Dat gaat hard daar in Polen, mooi werk. 8-)
Meteen die SwePol even aangelegd, ik had nog een tracékaart van dat draadje liggen. Mooie grote lus dichtgelegd. Tevens is dat ding onze eerste monopool met geleiderretour. Dat betekent dat we nu alle onderkende DC-systemen (monopool aardretour, monopool metallic return, symmetrische monopool, bipool en complex) op de kaart hebben staan.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3399
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Netkaartproject PL

Bericht door Peter » 29 aug 2018 22:56

Mooi! Ik heb het net even bekeken, het Netkaart-oostfront gaat goed zo :DD

Gebruikersavatar
Dave
110 kV
Berichten: 134
Lid geworden op: 11 sep 2015 17:56
Dichtstbijzijnde trafo: Nederweert

Re: Netkaartproject PL

Bericht door Dave » 14 feb 2019 19:24

Na wat radiostilte heb ik nu ook het zuidoostelijk gebied ingetekend

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Netkaartproject PL

Bericht door BaDu » 04 mar 2019 10:29

Gaat lekker, top!
KML-generator generator

Plaats reactie