Ombouw middenspanning Haarlem van 6 naar 10 kV

Discussie over netkaarten, waaronder onze eigen HoogspanningsNet Netkaart
Mastbeeld van deze aangeslotene
Paullus
220 kV
Load: 291
Ingelust: 30 jun 2012 19:45
Favoriete mastsoort: Als het maar onder spanning is
Dichtstbijzijnde trafo: 150/10 kV Haarlem Waarderpolder

Ombouw middenspanning Haarlem van 6 naar 10 kV

Load Ingevoed door Paullus » 02 jul 2012 18:51

De afgelopen jaren is een belangrijke verandering gaande in de gemeente Haarlem.
Haarlem had oorspronkelijk een eigen GEB. De spil van het netwerk was een eigen centrale aan de Oudeweg in Haarlem.
Op termijn is die centrale vervallen en is de levering overgenomen door het PEN.
Op middenspanningsgebied is er door de jaren heen echter eilandbedrijf geweest in Haarlem. Waar het omliggende PEN-gebied 10 kV als middenspanning had, heeft Haarlem 6 kV aangehouden als middenspanning. Het was derhalve niet mogelijk om middenspanning uit te wisselen tussen Haarlem en het gebied er omheen.
Na omzetting naar EBH, Noord-Westnet en Continuon Netbeheer, is de gemeente Haarlem komen te vallen onder het beheer van Liander.
Er is dus geen onderscheid meer tussen Haarlem en de regio.
Dat heeft ook gevolgen gekregen voor het middenspanningsbedrijf in Haarlem.
In 2008 is gerealiseerd dat 50/6 kV Haarlem-Noord en 50/6 kV Waarderpolder buiten dienst zijn gesteld.
Het 50/6 kV station Waarderpolder zat tegen overbelasting aan. 50/6 kV Haarlem Noord maakte deel uit van het 50 kV net Velsen dat overbelast raakte door industrie en woningbouw boven het Noordzeekanaal.
Oorspronkelijk was het plan om Haarlem-Noord te gaan voeden vanuit het 50 kV deelnet Vijfhuizen. Hier is echter vanaf gezien omdat met de stichting van een 150/10 kV station Waarderpolder meerdere oplossingen optraden.
Allereerst werd de naderende overbelasting van 50/6 kV Waarderpolder teniet gedaan. Verder werd het 50 kV deelnet Velsen ontlast door 50/6 kV Haarlem-Noord te amoveren. Zowel in de Waarderpolder als in Haarlem-Noord wordt nu de middenspanning bedreven op 10 kV. Dit is een eerste transitie geweest van de middenspanningsombouw van 6 naar 10 kV in Haarlem.

Waarderpolder is dus een 150 kV station geworden per 2008. Het station is ingelust in het 150 kV, 200 MVA, grijze circuit Velsen/ Vijfhuizen.

In de transitie van GEB naar Liander is tevens de toonfrequent sturing veranderd.
Oorspronkelijk werd het TF signaal in Haarlem op 492 Hz gesuperponeerd op de middenspanning van 6 kV.
Inmiddels wordt de 283,3 Hz gebruikt die op 150 kV niveau wordt geïnjecteerd in Velsen.
Laatst gewijzigd door Paullus op 02 jul 2012 19:42, 3 keer totaal gewijzigd.

Mastbeeld van deze aangeslotene
Paullus
220 kV
Load: 291
Ingelust: 30 jun 2012 19:45
Favoriete mastsoort: Als het maar onder spanning is
Dichtstbijzijnde trafo: 150/10 kV Haarlem Waarderpolder

Re: Ombouw middenspanning Haarlem van 6 naar 10 kV

Load Ingevoed door Paullus » 02 jul 2012 19:10

In aanvulling op dit geven het volgende:

- In Haarlem-West is een gedeelte van de middenspanningbelasting omgezet van 50/6 kV Haarlem-West naar 50/10 kV Overveen.
- In Haarlem-Oost is een gedeelte van de middenspanningsbelasting omgezet van 50/6 kV Haarlem-West naar 150/50/10 kV Vijfhuizen.
- Heemstede heeft inmiddels een eigen 50/10 kV station gekregen. Dit wordt gevoed vanuit 150/50/10 kV station Haarlemmermeer.

Volgens het laatste capaciteitsplan Liander zullen de volgende ontwikkelingen gaan plaats vinden:

- Stichten van een 50/10 kV station Oorkondelaan. Het huidige station Oorkondelaan is een 50 kV schakelstation zonder transformatie, dat de diverse 50 kV verbindingen vanuit Vijfhuizen kan schakelen. Het is dus momenteel 50 kV in en 50 kV uit. De bedoeling is dat Oorkondelaan een volwaardig tussenspanning naar middenspanningstation wordt.
- Overname van oude 6 kV netten op dit nieuwe station.
- Amoveren van 50/6 kV Schalkwijk en 50/6 kVHaarlem-West.

Als deze werkzaamheden zijn voltooid, houdt dit in dat de gehele regio Haarlem is getransformeerd van 6 kV eilandbedrijf naar de algemeen aanvaarde 10 kV middenspanning.
Bijlagen
150 kV.JPG
150 kV.JPG (53.1 KiB) 3191 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Paullus op 02 jul 2012 19:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Mastbeeld van deze aangeslotene
Paullus
220 kV
Load: 291
Ingelust: 30 jun 2012 19:45
Favoriete mastsoort: Als het maar onder spanning is
Dichtstbijzijnde trafo: 150/10 kV Haarlem Waarderpolder

Re: Ombouw middenspanning Haarlem van 6 naar 10 kV

Load Ingevoed door Paullus » 02 jul 2012 19:18

Hierbij de situatie zoals die in 2012 is in de regio Haarlem.
Het kan zijn dat er inmiddels wijzigingen zijn opgetreden in MVA waarden, maar de netopbouw is volledig actueel voor 1 juli 2012.
Bijlagen
test2.jpg
test2.jpg (77.33 KiB) 3192 keer bekeken
test.jpg
test.jpg (32.41 KiB) 3192 keer bekeken

bas380
380 kV + bouwde ZL-MEE in 3D
Load: 819
Ingelust: 06 apr 2012 19:01
Favoriete mastsoort: Masten van het PEB en EGD

Re: Ombouw middenspanning Haarlem van 6 naar 10 kV

Load Ingevoed door bas380 » 02 jul 2012 21:10

hallo paullus.

leuk onderwerp.

terwijl we tegenwoordig met wintracks en al zitten vergeten we bijna dat er ondergronds in steden ook heel wat nieuws te melden is.

offtopic: nice avatar heb je, dit is iig MIJN favoriete elektrothriller-mast.
Thuis in zijn EGD gebied

Mastbeeld van deze aangeslotene
Paullus
220 kV
Load: 291
Ingelust: 30 jun 2012 19:45
Favoriete mastsoort: Als het maar onder spanning is
Dichtstbijzijnde trafo: 150/10 kV Haarlem Waarderpolder

Re: Ombouw middenspanning Haarlem van 6 naar 10 kV

Load Ingevoed door Paullus » 02 jul 2012 21:26

Dank je Bas380.
De mast van mijn avatar maakt deel uit van de 150 kV dubbelcircuit luchtlijn Velsen- Vijfhuizen (zwart en wit).
Helaas zal deze het veld moeten ruimen als de 380 kV verbinding Vijfhuizen- Beverwijk is gerealiseerd.
Alleen het huidige grijze oliedrukkabel circuit Velsen- Waarderpolder zal dan als noodverbinding blijven bestaan. Dit is een grondverbinding.
In nominale bedrijfstoestand zullen de huidige en nog aan te leggen tweede grondverbinding Vijfhuizen-Waarderpolder de voedende verbindingen vormen. De mooie luchtverbinding Velsen- Vijfhuizen zal dus helaas geamoveerd worden.

Mastbeeld van deze aangeslotene
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Load: 1396
Ingelust: 18 mei 2012 17:53
Favoriete mastsoort: dubbelvlag mast
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Ombouw middenspanning Haarlem van 6 naar 10 kV

Load Ingevoed door Shrek » 02 jul 2012 21:56

Gaat dat daar in Haarlem zo snel?
Hier in België zijn er ook enkele middenspannignsnetten met een lage spanning (rond de 5kV). Het duurt tientallen jaren om alle kabels en schakelapparatuur te vervangen door 15kV exemplaren. Pas als dat allemaal achter de rug is kunnen de voedingstransfo's vervangen worden.
Of zijn die voorbereidende werken in Haarlem al gebeurd?

Mastbeeld van deze aangeslotene
Paullus
220 kV
Load: 291
Ingelust: 30 jun 2012 19:45
Favoriete mastsoort: Als het maar onder spanning is
Dichtstbijzijnde trafo: 150/10 kV Haarlem Waarderpolder

Re: Ombouw middenspanning Haarlem van 6 naar 10 kV

Load Ingevoed door Paullus » 02 jul 2012 22:10

De ombouw in Haarlem kan relatief snel plaats vinden omdat de net beheerder(s) in de loop van de jaren zich hier hebben op voorbereid. De gebruikte middenspanningskabels als mede de componenten, zijn in de loop der tijd al geschikt gemaakt voor 10 kV bedrijf. Vanaf het begin van deze eeuw is dit al doorgevoerd bij alle vervangingen.
Daarom is de omschakeling van 6 naar 10 kV snel te realiseren.
Bij mij in Haarlem-Noord kwam in 2008 een grote generatorwagen. Deze nam de belasting over van het 6/0,4 kV station. Ondertussen werd de transformator uitgewisseld.
Na volbrenging werd de laagspanningsbelasting weer terug geschakeld naar het inmiddels geworden 10/0,4 kV station.
Als verbruiker heb ik niets van de operatie gemerkt, heb dus geen wekkers opnieuw moeten instellen en degelijke.

Bij een overgang van 5 naar 15 kV kan ik me voorstellen dat er meer voor nodig is. Dit spanningsverschil is significant hoger dan van 6 naar 10 kV.

Mastbeeld van deze aangeslotene
Knarvel
380 kV + Netkaartcrew
Load: 763
Ingelust: 29 apr 2012 18:19
Favoriete mastsoort: Gaffelmast
Dichtstbijzijnde trafo: Waarderpolder

Re: Ombouw middenspanning Haarlem van 6 naar 10 kV

Load Ingevoed door Knarvel » 04 jul 2012 01:48

Hallo Paullus,

Begrijp ik hieruit dat het 50/6kV station Hlm-Noord intussen buiten gebruik gesteld is? Wanneer? Dat is opmerkelijk, was het niet het allerlaatst gebouwde station met de nieuwste techniek? Maar goed, met opwaarderen naar 10 kv win je 40% netcapaciteit en dat is niet niks.
De ombouw in Haarlem kan relatief snel plaats vinden omdat de net beheerder(s) in de loop van de jaren zich hier hebben op voorbereid. De gebruikte middenspanningskabels als mede de componenten, zijn in de loop der tijd al geschikt gemaakt voor 10 kV bedrijf. Vanaf het begin van deze eeuw is dit al doorgevoerd bij alle vervangingen.
Ik weet dat sinds 1976 (mogelijk al eerder) alleen nog maar 10kv materiaal bij nieuwbouw en vervanging in het middenspanningsnet werd toegepast. De toenmalige leiding wou al veel eerder naar 10kV maar de gemeenteraad lag dwars bij de noodzakelijke investeringen in de 50kV stations.
Het station Oorkondelaan was eigenlijk bedoeld als 150/50/6kV station en was voorzien om centraal de andere vijf 50/6 stations te voeden. Had ook het voordeel dat energieinkoop op 150kV niveau goedkoper was dan op de daadwerkelijk gebruikte 50kV. Maar daar lag het PEN dwars, die altijd nog de witte gaten van Haarlem en Heemstede zelf op hun kaart wouden inkleuren en het financieele voordeel van de 150kV zelf wou houden...

We houden in Haarlem dan dus Waarderpolder, Oorkondelaan en Heemstede over.
Grote veranderingen aan het Spaarne, en ja, het station West was net nieuw geschildert... (zie foto)
DSC01416a.jpg
50/6kV station Haalem-West vanaf het water
DSC01416a.jpg (273.22 KiB) 3137 keer bekeken

Mastbeeld van deze aangeslotene
Paullus
220 kV
Load: 291
Ingelust: 30 jun 2012 19:45
Favoriete mastsoort: Als het maar onder spanning is
Dichtstbijzijnde trafo: 150/10 kV Haarlem Waarderpolder

Re: Ombouw middenspanning Haarlem van 6 naar 10 kV

Load Ingevoed door Paullus » 04 jul 2012 15:42

Inderdaad is 50/6 kV station Haarlem-Noord buiten dienst gesteld. Ondanks het feit dat het in 1990 gesticht is aan het Spaarne ter vervanging en uitbreiding van het oude station aan de huizenkant van de Spaarndamseweg.

Dit is als volgt te verklaren:

50/6 kV station Haarlem-Noord werd in nominale bedrijfsvoering gevoed vanuit het 50 kV deelnet Velsen met een 31 MVA verbinding. Ter redundantie was er ook een 26 MVA kabel vanaf de Oorkondelaan. Deze verbinding stond standaard niet ingeschakeld omdat Oorkondelaan deel uitmaakt van het 50 kV deelnet Vijfhuizen. De 26 MVA massakabel was einde levensduur. Verder dreigde het 50 kV deelnet Velsen overbelast te worden door woningbouw en industriegroei in de regio Beverwijk.

Aanvankelijk was het plan om vanuit Waarderpolder 2x40 MVA te leggen naar Haarlem-Noord en dus te verschakelen naar het 50 kV deelnet Vijfhuizen. Later is hier vanaf gezien omdat 50/6 kV station Waarderpolder tegen zijn grenzen aanliep. Hierdoor moest dit station opgewaardeerd worden.

Men heeft toen besloten om een 150/10 kV station Waarderpolder te stichten. De voeding kon relatief makkelijk gerealiseerd worden door het station in te lussen in de 150 kV grondverbinding Velsen- Vijfhuizen (grijs 200 MVA). Vervolgens is de middenspanning in Waarderpolder en Haarlem- Noord op 10 kV gebracht door aansluiting op het nieuwe 150/10 kV Waarderpolder. De 50/6 kV stations Waarderpolder en Haarlem- Noord zijn hierna geamoveerd.

Meerdere problemen werden door deze actie opgelost:

- Ontlasting 50 kV deelnet Velsen
- Capaciteitstekort middenspanning Waarderpolder verholpen
- Opwaardering 6 kV middenspanning naar de algemeen gebruikte 10 kV

Mastbeeld van deze aangeslotene
Paullus
220 kV
Load: 291
Ingelust: 30 jun 2012 19:45
Favoriete mastsoort: Als het maar onder spanning is
Dichtstbijzijnde trafo: 150/10 kV Haarlem Waarderpolder

Re: Ombouw middenspanning Haarlem van 6 naar 10 kV

Load Ingevoed door Paullus » 04 jul 2012 19:14

Nog even een tweede reactie, omdat de voorgaande anders te lang zou worden.

50/ 6 kV station Haarlem- West is inderdaad nog relatief recent geschilderd door buurtkunstenaars, zoals op de afbeelding te zien.
Ik heb getwitterd met Liander om te vragen naar de planning voor ombouw van de de resterende 6 kV naar 10 kV. Als antwoord heb ik gekregen dat een en ander wordt doorgeschoven naar 2014.
Dit houdt in dat 50/6 kV Schalkwijk en Haarlem- West nog even in dienst blijven.
Voor de Oorkondelaan is wel een bouwvergunning afgegeven voor een hekwerk, maar recente inspectie ter plaatse laat nog steeds een vrij toegankelijk terrein zien rondom het 50 kV schakelstation.
Door de jaren heen is Oorkondelaan een station gebleken met veel plannen en realisatie nul.
In de jaren 90 van de vorige eeuw zou het inderdaad een 150/50/6 kV station worden. Dit is nooit gerealiseerd. Rond 2003 zou het een 50/6 kV station worden voor Heemstede en Haarlem- Zuid. 50/6 kV Haarlem- Zuid zou dan een 6 kV verdeelstation geworden zijn vanuit de Oorkondelaan. Ook dit is niet van de grond gekomen.
Momenteel is het plan om 50/10 kV Oorkondelaan te stichten. Wederom is er nog geen enkele concrete activiteit zichtbaar.
Het zal mij dan ook niets verbazen als ook dit weer niet door gaat.
Liander is bezig om de cascade 150/50/10 kV om te zetten naar 150/20/10 kV. Op zowel 20 als 10 kV wordt dan ingezet op een intelligente netstructuur waarbij storingen eerder opgelost kunnen worden, de zogenoemde smartgrid.
De inmiddels geamoveerde stations Haarlem- Zuid en Haarlem- Noord worden als onroerend goed nog steeds aangehouden door Liander. Dit zou kunnen duiden om hier op termijn 20/10 kV stations van te maken. Het is goedkoper om bestaande panden aan te houden dan nieuwe grond aan te kopen.
Het station Waarderpolder is een 150/10 kV station, maar wellicht is hier sprake bij de transformatoren van een tertiaire wikkeling op 10 kV en is de secundaire wikkeling geschikt voor 20 kV.
Op die manier zou Waarderpolder de regio Haarlem kunnen gaan voeden op 20 kV, waarbij bestaande verouderde 50 kV stations als nieuwe 20/10 kV stations kunnen gaan dienen.
Het is een gegeven in het capaciteitsplan 2011 van Liander dat men streeft naar een netopbouw van 150/20/10 kV. Men wil het liefste helemaal af van de 50 kV infrastructuur.

Plaats reactie

Wie is er onder spanning

Aangeslotenen op dit net: Geen aangeslotenen en 1 klantaansluiting