Ombouw middenspanning Haarlem van 6 naar 10 kV

Discussie over netkaarten, waaronder onze eigen HoogspanningsNet Netkaart
Gebruikersavatar
Ot
Actief in het mainsite team
Load: 562
Aangesloten op: 11 dec 2011 21:59
Dichtstbijzijnde trafo: zwolle weteringkade

Re: Ombouw middenspanning Haarlem van 6 naar 10 kV

Load door Ot » 30 mar 2016 13:49

Zou het einde van 6 kV dan toch komen?
weet je ook of ze op het andere 50/6 kV station ook aan het werk zijn?
50 kV | DENK aan de kleintjes! STOP het UITRUIL BEGINSEL!!

Gebruikersavatar
Knarvel
380 kV + Netkaartcrew
Load: 784
Aangesloten op: 29 apr 2012 18:19
Favoriete mastsoort: Gaffelmast
Dichtstbijzijnde trafo: Waarderpolder

Re: Ombouw middenspanning Haarlem van 6 naar 10 kV

Load door Knarvel » 30 mar 2016 18:46

Haarlem-West is het oudste 50kV station in Haarlem, bouwjaar plm. 1960. De transformatoren zijn daar dus ruim 55 jaar oud en vermoedelijk aan het einde van hun nuttige levensduur. Nadat Waarderpolde en Noord uit het 50kV net gehaald zijn, zijn hier totaal 5 nieuwere en ook zwaardere transformatoren vrijgekomen. Ik zou zomaar kunnen vermoeden dat men een van de WP transformatoren in West heeft geplaatst om zo de bedrijfszekerheid een beetje op te krikken...
Zal eens bij wat lieden proberen na te vragen wat er speelt. Ik denk niet dat de algehele uitfasering van de 6kV nu op de rol staat, dat is in het centrum nog best wel een grotere klus waar veel bij komt kijken.

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Load: 1476
Aangesloten op: 18 mei 2012 17:53
Favoriete mastsoort: dubbelvlag mast
Dichtstbijzijnde trafo: Boortmeerbeek

Re: Ombouw middenspanning Haarlem van 6 naar 10 kV

Load door Shrek » 30 mar 2016 22:28

Knarvel voegde de load toe:Haarlem-West is het oudste 50kV station in Haarlem, bouwjaar plm. 1960. De transformatoren zijn daar dus ruim 55 jaar oud en vermoedelijk aan het einde van hun nuttige levensduur. Nadat Waarderpolde en Noord uit het 50kV net gehaald zijn, zijn hier totaal 5 nieuwere en ook zwaardere transformatoren vrijgekomen. Ik zou zomaar kunnen vermoeden dat men een van de WP transformatoren in West heeft geplaatst om zo de bedrijfszekerheid een beetje op te krikken...
Zal eens bij wat lieden proberen na te vragen wat er speelt. Ik denk niet dat de algehele uitfasering van de 6kV nu op de rol staat, dat is in het centrum nog best wel een grotere klus waar veel bij komt kijken.
In Brussel is men ook bezig met de 6kV om te bouwen naar 11kV. Elke transfo 36kV-6kV die aan zijn einde levensduur komt wordt daar vervangen door een exemplaar 36kV-11kV. Daarnaast wordt dan een tijdelijke transfo 11-6kV geplaatst, zodat er toch nog vermogen op 6kV beschikbaar blijft. Deze oplossing laat wel toe om geleidelijk belasting over te hevelen van 6kV naar 11kV totdat de laatste 6kV-middenspanningscabine is omgebouwd.
Deze manier van werken laat toe om aan de hoogspanningszijde de ombouw redelijk snel te laten verlopen (er wordt geen enkele 36-6 transfo meer geplaatst), terwijl de ombouw van de middenspanningsnetten zelf nog jaren langer kan duren.
Misschien doet men in Haarlem iets gelijkaardig?

Gebruikersavatar
Paullus
220 kV
Load: 302
Aangesloten op: 30 jun 2012 19:45
Favoriete mastsoort: Als het maar onder spanning is
Dichtstbijzijnde trafo: 150/10 kV Haarlem Waarderpolder

Re: Ombouw middenspanning Haarlem van 6 naar 10 kV

Load door Paullus » 01 apr 2016 18:19

Ik heb inmiddels gezien dat het om 1 transformator gaat. Aan de voorzijde van de rechter transformatorruimte is de muurschildering verdwenen en een soort houten schot geplaatst. In die cel heeft blijkbaar een uitwisseling plaats gehad en bij de andere ruimtes niet.

Het meest logisch is dan ook wat Knarvel zegt. Blijkbaar zijn de oude 50/6 kV Waarderpolder transformatoren op reserve gehouden en is er nu een type ingezet om een defect exemplaar op Haarlem-West te vervangen.

Wat Haarlem-Centrum betreft, heb ik vernomen dat het merendeel daar al op 10 kV draait. Zo is het gebied rond de Grote Markt aangepakt met de stichting van een nieuw groot station bij het Philip Frankplein waardoor meerdere oude 6 kV stations zoals in de kelder van de Vleeshal buiten dienst konden. Ook heb ik zelf rond 2010 mogen aanschouwen dat er nieuwe transformatoren werden geplaatst in het centrum, zoals de Botermarkt en de Vogelkoopsteeg.

Gebruikersavatar
Paullus
220 kV
Load: 302
Aangesloten op: 30 jun 2012 19:45
Favoriete mastsoort: Als het maar onder spanning is
Dichtstbijzijnde trafo: 150/10 kV Haarlem Waarderpolder

Re: Ombouw middenspanning Haarlem van 6 naar 10 kV

Load door Paullus » 11 dec 2017 11:32

De nieuwe plannen voor de komende jaren zijn bekend gemaakt door Liander. Voor de omgeving Haarlem is de verrassing dat Schalkwijk omgebouwd gaat worden van 50/6 kV naar 50/10 kV station. Dan kan de middenspanning in Schalkwijk dus ook naar 10 kV. In eerdere plannen zou dat station verlaten worden. Verder weinig bijzonderheden. Over Haarlem-West wordt niet gerept. Dat blijft dus als laatste in de regio een 50/6 kV station.

Ook geen nieuwe plannen voor de Oorkondelaan. Wel wordt op papier eventuele invulling geregeld met oog op vergunningen en bestemmingsplan, waardoor de weg vrij komt om in de verdere toekomst wel een uitbreiding te realiseren naar een transformatorstation in plaats van alleen 50 kV Schakelstation.

Wat Schalkwijk aan gaat, ben ik wel benieuwd hoe men dat gaat aanpakken. Je kan niet in 1 dag de transformatoren vervangen van zowel het Onderstation als alle aangesloten Middenspanningsstations. Het wordt dus een langer project, waarbij een gedeelte nog op 6kV gevoed moet worden en het omgebouwde gedeelte al op 10 kV bedreven wordt. Ik neem aan dat men op de locatie een extra gebouw gaat plaatsen voor de nieuwe 50/ 10 kV transformatoren. Dan kan het oude gedeelte in dienst blijven tot alle belasting is over gezet naar de nieuwe situatie.

Gebruikersavatar
BasH
110 kV
Load: 132
Aangesloten op: 31 mei 2015 20:51
Favoriete mastsoort: Noord-Hollandse deltamast
Dichtstbijzijnde trafo: Vijfhuizen

Re: Ombouw middenspanning Haarlem van 6 naar 10 kV

Load door BasH » 13 dec 2017 19:09

Mogelijk gaan ze een mobiel onderstation gebruiken. Er is voldoende vrije ruimte rondom het station, en mogelijk heeft Liander er al één in bezit. Zo niet, firma's als Siemens, ABB e.d. stellen dit soort stations vast wel op huurbasis beschikbaar. Op die manier kan de bestaande transformator worden verwisseld.

Mijn ouders wonen niet ver van station Schalkwijk, ik zal de ontwikkelingen in de gaten houden. Ook een 50kV/10 KV transformator zal een speciaal transport vereisen...

Vriendelijke groeten,
Bas

Gebruikersavatar
Knarvel
380 kV + Netkaartcrew
Load: 784
Aangesloten op: 29 apr 2012 18:19
Favoriete mastsoort: Gaffelmast
Dichtstbijzijnde trafo: Waarderpolder

Re: Ombouw middenspanning Haarlem van 6 naar 10 kV

Load door Knarvel » 14 dec 2017 21:23

Interessante ontwikkeling!
Wat de ombouw betreft, de pré 50kV station Heemstede situatie was dat het netgebied van Heemstede met 6 kV gevoed werd vanuit het voormalige station Zuid en ook Schalkwijk. Er liggen dus zeer waarschijnlijk nog een aantal voedende kabels tussen netgebied Heemstede en station Schalkwijk. Met nu een stevige voeding uit 50kV Heemstede zouden deze kabels mogelijk "de andere kant op" gebruikt kunnen worden. Normaal worden een tiental ms-stations in een ring aan elkaar doorgelust om vervolgens beiden uiteinden van deze stationsketen op het MS-railsysteem aan te sluiten waarmee de ring gesloten wordt. Door nu een zijde van de ring met 10 kV te verbinden en de ring op dit punt te scheiden is er in het laatste ms-station zowel 6 als 10 kv beschikbaar. Zolang de oude trafo(os) nog aanwezig is/zijn wordt 6 kV gebruikt, maar ook intussen een 10 kV trafo ingebouwd. Zodra deze operationeel is wordt de LS van de oude naar de nieuwe trafo omgeschakeld, en kan de 6kV verwijdert worden. Na afloop van de ombouw wordt de ring-scheiding een station verder gezet, zodat deze procedure zich daar kan herhalen.. Als een stationnetje te klein is om meerdere trafoos tegelijk te bevatten, wordt de LS tijdelijk vanuit een mobiel aggregaat gevoed, en de nieuwe trafo pas na de demontage van het oude exemplaar geplaatst.
Vermoedelijk zal men eerst een 50/6 trafo in schalkwijk door een 50/10 exemplaar vervangen, en eerst later na een aantal omgebouwde ms-stations de overige trafoos vervangen. We zullen het zien.

Gebruikersavatar
Paullus
220 kV
Load: 302
Aangesloten op: 30 jun 2012 19:45
Favoriete mastsoort: Als het maar onder spanning is
Dichtstbijzijnde trafo: 150/10 kV Haarlem Waarderpolder

Re: Ombouw middenspanning Haarlem van 6 naar 10 kV

Load door Paullus » 15 dec 2017 18:59

Dat zal een bijzondere situatie op leveren. Tot nu toe zijn de activiteiten van Liander in Haarlem en Stedin in Heemstede zeer gescheiden gehouden na 2008. In die tijd is de middenspanningsvoeding van Heemstede expliciet afgesplitst van voeding vanuit Haarlem door stichting van het station 50/10 kV Heemstede met dito eilandbedrijf voor de middenspanning.

Het is dan ook een nieuwe ontwikkeling dat de middenspanningsverbindingen die eerst voedend waren naar Heemstede, nu gebruikt gaan worden in tegengestelde richting. Een samenwerking tussen 2 netbeheerders op middenspanningsniveau wordt dan weer opnieuw actueel. Ik ben zeer benieuwd of dit inderdaad het scenario gaat worden.

Gebruikersavatar
BasH
110 kV
Load: 132
Aangesloten op: 31 mei 2015 20:51
Favoriete mastsoort: Noord-Hollandse deltamast
Dichtstbijzijnde trafo: Vijfhuizen

Re: Ombouw middenspanning Haarlem van 6 naar 10 kV

Load door BasH » 16 dec 2017 07:47

Goedemorgen heren,

In de krant van de wijkraad van Molenwijk (Onderdeel van Schalkwijk) vond ik de volgende informatie:
Werkzaamheden transformatorstation

Liander is als netbeheerder verantwoordelijk voor het elektriciteitsnet in uw regio. Om u en uw omgeving van betrouwbare energievoorziening te kunnen blijven voorzien wordt het bestaande transformatorstation in Haarlem Schalkwijk verbouwd, zodat kan worden voldaan aan de huidige normen en eisen. Zo zorgen we voor een betrouwbaar en bestendig netwerk voor nu en in de toekomst.

Wat gaat er gebeuren?

Het bestaande transformatorstation op de Frieslandlaan 3 wordt vanaf 2018 verbouwd. Om deze verbouwing mogelijk te maken worden tijdelijke voorzieningen geplaatst. Deze voorzieningen bestaan uit twee containers (provisoria) die tijdelijk een gedeelte van het transformatorstation overnemen. De provisoria hebben een lengte van ca. 16 meter en breedte van 3,5 meter en zijn 3,8 meter hoog. Deze provisoria worden per bijzonder transport naar het transformatorstation vervoerd. Het transport van het eerste provisorium vindt op donderdag 20 april plaats. Het tweede provisorium wordt in de zomer van 2017 geplaatst.

Wat merkt u?

Het voorbereiden, plaatsen, aansluiten en inregelen van de provisoria gebeurt op het eigen terrein van Liander. Hiervan zult u geen of minimale hinder ondervinden. Op de dag van het transport, op 20 april en in de zomer (exacte datum geven we u te zijner tijd door), kunt u wel hinder ervaren van een tijdelijk parkeerverbod op de Frieslandlaan bij de Katholieke basisschool de Brandaris. In een gedeelte van het station is asbest aanwezig, wij laten dit veilig door een gecertificeerd bedrijf verwijderen. U ondervindt hier geen hinder van. Over de daadwerkelijke verbouwingswerkzaamheden in 2018 wordt u vooraf nader geïnformeerd.
Deze informatie kon ik niet terugvinden op de site van Liander. Het lijkt erop dat er inderdaad gebruik gaat worden gemaakt van verplaatsbare onderstations. De eerste zal op 20 april 2018 worden geplaatst...

Vriendelijke groeten,
Bas

Gebruikersavatar
Paullus
220 kV
Load: 302
Aangesloten op: 30 jun 2012 19:45
Favoriete mastsoort: Als het maar onder spanning is
Dichtstbijzijnde trafo: 150/10 kV Haarlem Waarderpolder

Re: Ombouw middenspanning Haarlem van 6 naar 10 kV

Load door Paullus » 16 dec 2017 16:56

Duidelijk. Geen terug levering uit Heemstede derhalve. Liander houdt het in eigen hand en zet mobiele provisoria neer in plaats van een synergie met Stedin in Heemstede.

Plaats load