Nieuwe 380 kV-lijnen niet op de netkaart.

Discussie over netkaarten, waaronder onze eigen HoogspanningsNet Netkaart
Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Nieuwe 380 kV-lijnen niet op de netkaart.

Bericht door Tom » 20 nov 2016 21:06

Ok, bedankt. Ik zal de spreadsheet binnenkort aanvullen zodat de lijn in de netkaart ingevoerd kan worden.

Gebruikersavatar
Knarvel
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1184
Lid geworden op: 29 apr 2012 18:19
Dichtstbijzijnde trafo: Waarderpolder

Re: Nieuwe 380 kV-lijnen niet op de netkaart.

Bericht door Knarvel » 20 nov 2016 23:55

Ok, vandaag Beverwijk - Vijfhuizen bijgewerkt. Huidige situatie in de netkaart: Verbindingen vanaf mast 6 tot Vijfhuizen ingetekend. Dat is (ivm GE-restrikties) een klein voorschot van een week of 3 op de toekomst, want de masten 15 t/m 19 zijn nog kaal, maar de heren van Spie zijn er volop mee bezig. De kabel onder het Noordzeekanaal teken ik in zodra de opstijgpunten zichtbaar met de lijn verbonden worden. De 150 kv Kabels van Beverwijk naar Velsen zijn in het station ook op hun plaats gelegd.

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Nieuwe 380 kV-lijnen niet op de netkaart.

Bericht door Tom » 21 nov 2016 21:28

Hier is dan een bijgewerkte mastenlijst. Ik heb er ook de hoogtes bijgezet. De RD-coordinaten laat ik aan de netkaartbouwers over, een foutje is snel gemaakt. Knarvel, bedankt voor het bijwerken van het eerste stuk van de noordring. Ik ben inmiddels wel nieuwsgierig hoe het bij Spaarnwoude eruit ziet.
Masttypen met hoogte DW.jpg
Masttypen met hoogte DW.jpg (151.36 KiB) 11223 keer bekeken
Vooral in het begin van het tracé zijn de masten erg hoog, tot boven de 70 meter. De lijn zal zeker van ver te zien zijn. In Oostring-taal zou je een rij met S+15's achter elkaar hebben staan . Wat me opvalt mast 17 is een hoekmast zonder lijnhoek. Deze staat naast de A18 en naar mast 18 kruist het tracé een verhoogde afrit van de weg Doetinchem - Zeddam. Mast 21 aan de Waalseweg is ook een afspanmast zonder lijnhoek. Waarschijnlijk vanwege het lange vak tot mast 28. Hoewel wat is lang, vergeleken met Eems - Meeden tussen 58 en 79 stelt het hier natuurlijk niet veel voor.
Tracekaart 1.jpg
Tracekaart 1.jpg (241.96 KiB) 11223 keer bekeken
Mast 28 heeft een beperkte lijnhoek, toch ook hier een hoekmast. Tussen Terborg en Ulft staan een paar S400'tjes.
Tracekaart 2.jpg
Tracekaart 2.jpg (258.22 KiB) 11223 keer bekeken

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Nieuwe 380 kV-lijnen niet op de netkaart.

Bericht door Peter » 21 nov 2016 22:01

Bedankt voor het maken van de lijst, Tom! Daarmee kan ik straks de nieuwe balloons heel makkelijk mee van aanvullende informatie voorzien

Ik sta ook te kijken van de masthoogtes. De standaard combinatiemast met een veldlengte van 450 meter is hoger dan de hoogste variant van Zl-Mee De masten die bij de A18 komen te staan worden hoger dan de S+21 bij Harculo! Het is niet voor niets dat ze vanaf de heuvels van het Montferland al duidelijk opvallen in het landschap. Ook de keuze van de hoekmasten zonder lijnhoek is opvallend.

Overigens kan naast het plaatsen van de mastbolletjes nu dus ook het kabeltracé van de 150kV verbinding naar Zevenaar worden ingetekend aangezien de verkabeling eind oktober in gebruik is genomen en de masten 95 t/m 105 worden gesloopt.

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Nieuwe 380 kV-lijnen niet op de netkaart.

Bericht door Tom » 21 nov 2016 23:18

ja, dat is inderdaad erg hoog, het valt me ook op. Het wordt veroorzaakt door de plaatsing van de drie circuits boven elkaar met een tussenafstand van 11 meter en de retourlijn onder de circuits.

Als ik de MER eens teruglees zie ook niets over de hoogte van de masten terugkomen, behalve dat het wenselijk is dat ze allemaal even hoog moeten zijn. De MER heeft zich vooral gericht op de afweging welk tracé het best is. Niet de afweging masthoogte versus tussenafstand. Dat is eigenlijk wel opvallend omdat naar mening de impact van een lijn heel erg vergroot bij toenemende masthoogte. Zeker boven de 40 meter zie je van veel grotere afstand de masten staan. Als je kijkt in het westen bij Vijfhuizen, daar staan de kleine versies van de Wintrack voor 300 meter. Met een hoogte van ongeveer 50 meter zijn die een stuk lager. Stiekem vind ik zo wel mooier omdat ze relatief grotere isolatoren en dikkere buispylonen lijken te hebben.

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Nieuwe 380 kV-lijnen niet op de netkaart.

Bericht door Peter » 01 dec 2016 13:39

Ik heb inmiddels uitgevonden hoe ik RD coördinaten kan omrekenen naar GPS coördinaten, dat kan heel mooi met deze site:
http://www.javawa.nl/coords.html

Gisteravond en vanmorgen ben ik dus bezig geweest met het omrekenen van de RD coördinaten van Doetinchem - Wesel naar GPS coördinaten en d.m.v. punaises in een kmz bestand gezet. Ik ben nog bezig met het doorlezen van de handleiding voor de netkaart maar heb nog niet goed kunnen uitvinden hoe ik mastbolletjes toevoeg op de netkaart dus als iemand ze wil plaatsen dan kunnen ze toegevoegd worden aan de netkaart
Bijlagen
Doetinchem - Wesel.kmz
(3.3 KiB) 479 keer gedownload

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2493
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Nieuwe 380 kV-lijnen niet op de netkaart.

Bericht door Shrek » 01 dec 2016 13:56

Peter schreef:Ik heb inmiddels uitgevonden hoe ik RD coördinaten kan omrekenen naar GPS coördinaten, dat kan heel mooi met deze site:
http://www.javawa.nl/coords.html

Gisteravond en vanmorgen ben ik dus bezig geweest met het omrekenen van de RD coördinaten van Doetinchem - Wesel naar GPS coördinaten en d.m.v. punaises in een kmz bestand gezet. Ik ben nog bezig met het doorlezen van de handleiding voor de netkaart maar heb nog niet goed kunnen uitvinden hoe ik mastbolletjes toevoeg op de netkaart dus als iemand ze wil plaatsen dan kunnen ze toegevoegd worden aan de netkaart
Met de puinaises zit je goed Mastbolletjes (en ook hoogspanningsstations en opstijgpunten) zijn puinaises vooraleer ze door het importscript gaan. De server maakt er daarna bolletjes/stationsiconen/knooppunten van

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Nieuwe 380 kV-lijnen niet op de netkaart.

Bericht door Hans » 01 dec 2016 15:20

Mooi werk Peter.
Als het goed is en als de opgepompte rechten inmiddels zijn toegepast zou je ze inmiddels ook zelf op hun plek moeten kunnen zetten. (De 150 kV grondkabels tussen Doetinchem en Langerak heb ik gisteren alvast even ingeklopt.)
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Nieuwe 380 kV-lijnen niet op de netkaart.

Bericht door BaDu » 01 dec 2016 16:36

Hans schreef:Mooi werk Peter.
Als het goed is en als de opgepompte rechten inmiddels zijn toegepast zou je ze inmiddels ook zelf op hun plek moeten kunnen zetten. (De 150 kV grondkabels tussen Doetinchem en Langerak heb ik gisteren alvast even ingeklopt.)
Die rechten zijn idd al opgepompt.
Let wel even op de juiste mappen structuur voor je importeert:
+ Netkaart NL
+ Masten
+ <Verbindingen naam>
+ <Mastbollen met de juiste naam>
Dus bijv.
+ Netkaart NL
+ Masten
+ Doetinchem-Wesel
+ DTC-WES-380-1

De juiste naam voor NL staat weergegeven in de netkaart bijbel:
<Afko Van station>-<Afko Naar station>-<Hoogste spanning aan de mast>-<Volgnummer>
Dus bijv DTC-WES-380-1
KML-generator generator

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Nieuwe 380 kV-lijnen niet op de netkaart.

Bericht door Peter » 01 dec 2016 17:07

Bedankt BaDu! De mastbolletjes van Doetinchem - Wesel zijn vanaf nu zichtbaar in de netkaart Ik ga ze ook voorzien van meer informatie volgens het lijstje van Tom met de masttypes en masthoogtes.

Binnenkort moet ik ook maar eens gaan oefenen met het trekken van hoogspanningsverbindingen

Edit: Ik denk dat ik iets te vroeg heb gejuicht, er is iets misgegaan met uploaden. Doetinchem - Wesel zie ik er op staan maar de andere mastnummers zijn ineens weg?
Laatst gewijzigd door Peter op 01 dec 2016 17:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie